پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ۲۳:۱۷
۱۱
۰
نسخه چاپی

شرایط بیمه بیکاری کرونا در سال 1400

شرایط بیمه بیکاری کرونا در سال 1400
شرایط جدید دریافت بیمه بیکاری کرونا در سال 1400 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ سالاری گفت: ما از خزانه دولت پیگیری می‌کنیم تا در امر پرداخت بیمه بیکاری به مشمولان تسریع شود.

جزئیات جدید دباره متقاضیان جدید بیمه بیکاری 

جزئیات جدید دباره متقاضیان جدید بیمه بیکاری 
جزئیات جدید دباره متقاضیان جدید بیمه بیکاری 

 

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، درباره بیمه بیکاری کرونا، اظهار کرد: در سه ماهه اول شیوع ویروس کرونا، افرادی بیکار شده بودند که مکلف شدیم بر اساس فهرستی که وزارت کار برای ما ارسال کرده بود، وضعیت آن‌ها را بررسی و برای سازمان برنامه و بودجه ارسال کنیم تا فهرست اسامی آن‌ها برای واریز بیمه بیکاری تحویل خزانه دولت داده شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در این خصوص پرداخت مستقیم برعهده ما نبوده است، اما دولت بیمه بیکاری بیش از ۹۰ درصد مشمولان را پرداخت کرده است و افراد واجد شرایط هم بیمه بیکاری خود را دریافت کردند.

سالاری تصریح کرد: گروهی از افراد هم بودند که نقص اطلاعات داشتند و موفق به دریافت نشدند، فهرست گروه دیگر هم تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده، اما هنوز از طرف خزانه دولت برایشان بیمه بیکاری واریز نشده است.

وی افزود: این هفته هم وزیر کار پیگیر این موضوع بود که در پرداخت آن‌ها تسریع صورت گیرد و این گروه بتوانند بیمه بیکاری کرونا را هر چه زودتر دریافت کنند.

سالاری با اشاره به اینکه تامین اجتماعی تمام وظایف خود را در خصوص پرداخت بیمه بیکاری کرونا انجام داده است، اضافه کرد: ما از خزانه دولت پیگیری می‌کنیم تا در امر پرداخت بیمه بیکاری تسریع شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: بیکاری برخی از افراد از اول خرداد ماه به بعد هم ادامه داشت و تامین اجتماعی در برابر افرادی که واجد شرایط هستند، به طور کامل متعهد است، اما بخشی از منابع آن را دولت باید پرداخت کند و ما پرداختی‌های خود را موکول به پرداخت دولت نکردیم و پرداخت مقرری بیکاری را به مشمولانی که از خرداد ماه سال جاری بیکار شده‌اند، آغاز کردیم.

بیمه بیکاری کرونا به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس قانون کار، فردی که سابقه بیمه شدن داشته باشد و بدون میل و اراده خود کارش را از دست بدهد؛ می‌تواند واجد شرایط برای دریافت این کمک هزینه باشد. البته شروط دیگری هم باید رعایت شود تا این مبلغ به فرد بیمه شده پرداخت گردد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اگر در سال جدید کارتان را از دست داده‌اید و شرایط زیر را هم دارا هستید؛ می‌توانید برای دریافت کمک هزینه زمان بیکاری اقدام کنید:

شرایط دریافت بیمه بیکاری کرونا در سال 1400

داشتن تابعیت ایرانی

بیکار شدن بدون میل و اراده: این کمک هزینه تنها به افرادی پرداخت می‌شود که ناخواسته کارشان را از دست داده باشند. بنابراین اگر استعفا داده‌اید یا قرارداد شما به پایان رسیده و کارفرما نامه عدم نیاز به شما نداده است؛ واجد شرایط دریافت این مبلغ نیستید. همچنین اگر به دلیل اشتباه خودتان بیکار شده باشید؛ این وجه را دریافت نخواهید کرد.

داشتن حداقل یک سال سابقه بیمه: البته اگر به دلیل وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، شیوع همه‌گیری و… بیکار شده‌اید؛ با داشتن یک ماه سابقه بیمه هم می‌توانید برای ثبت درخواست خود اقدام کنید.حداقل مبلغ بیمه بیکاری سال 1400

مطالب مرتبط:

چگونه باید درخواست بیمه بیکاری کرونا را ثبت کنیم؟

چگونه باید درخواست بیمه بیکاری کرونا را ثبت کنیم؟
چگونه باید درخواست بیمه بیکاری کرونا را ثبت کنیم؟

 

برای دریافت این وجه، تا سی روز پس از بیکار شدن فرصت دارید که مدارک مورد نظر را به اداره کار تحویل دهید. اگر مدارک شما مورد تایید کارشناسان این مرکز قرار بگیرد؛ همراه با معرفی‌نامه کتبی به سازمان تامین اجتماعی فرستاده می‌شوید. بعد از حدود ده روز، این مبلغ برای شما واریز خواهد شد. برای ثبت درخواست، داشتن مدارک شناسایی، دفترچه بیمه، قرارداد کاری و نامه عدم نیاز کارفرما ضروری است.

مبلغ دریافتی بیمه بیکاری کرونا در سال 1400 چقدر است؟

حداقل مبلغی که سازمان تامین اجتماعی به شما خواهد پرداخت؛ برابر با ۵۵% متوسط حقوق سه ماه اخیرتان خواهد بود و حداکثر، ۸۰% از متوسط حقوقتان به شما پرداخت خواهد شد.

البته اگر ۵۵% از متوسط حقوق شما کمتر از حقوق پایه وزارت کار باشد؛ مبلغی که دریافت می‌کنید برابر با حداقل حقوق در آن سال خواهد بود. عواملی که بر افزایش این کمک هزینه ماهیانه موثر هستند؛ حقوق سه ماه آخر شما و تعداد افرادی است که تحت تکفل دارید. شما می‌توانید تا چهار نفر را تحت تکفل داشته باشید که به‌ازای هر نفر ۱۰ درصد به دریافتی‌تان افزوده می‌شود. البته سقف مبلغ پرداختی به شما همان ۸۰% متوسط حقوق خواهد بود.

سابقه بیمه شما در افزایش این کمک هزینه تاثیری ندارد و تنها مدت زمانی که می‌توانید از این امکان استفاده کنید را افزایش می‌دهد.

اشاره کردیم حداقل مبلغی که دریافت خواهید کرد؛ برابر با حقوق پایه وزارت کار است و این مبلغ، هر ساله با توجه به لایحه بودجه و تصمیمات دولت تغییر می‌کند. مبلغ بیمه بیکاری ۹۹، حداقل حقوق یک میلیون و نهصد و یازده هزار تومان تعیین شده بود که برای سال جدید قطعا با افزایش روبرو خواهد بود. سال ۹۹، مبلغ افزایش حقوق نسبت به سال گذشته در لایحه بودجه ۱۵% پیش‌بینی شده بود.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، برای کارمندان دولت افزایش ۲۵ درصدی حقوق در نظر گرفته شده است. بنابراین بسیاری معتقدند احتمالا افزایش حقوق کارگران هم به میزان ۲۵% خواهد بود. این مسئله به آن معناست که مبلغ بیمه بیکاری سال ۱۴۰۰ هم ۲۵% افزایش خواهد داشت.

البته حداقل حقوق کارگر در سال ۱۴۰۰ باید به تصویب شورای عالی قانون کار برسد. در این شورا نمایندگان کارگری و کارفرمایان حضور خواهند داشت. بنابراین ممکن است حقوق کارگران بیشتر یا کمتر از ۲۵% افزایش داشته باشد.

البته مبلغ بیمه بیکاری سال ۱۴۰۰ می‌تواند با توجه به حقوقی که دریافت می‌کردید و تعداد افراد تحت تکفلتان، افزایش بیشتری داشته باشد. به‌طور مثال، در سال گذشته حداقل مبلغ پرداختی، حدود ۲ میلیون تومان بود. اما برخی افراد تا ۵ یا ۶ میلیون تومان هم از این محل کمک هزینه دریافت می‌کردند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 11
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری