پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ ۲۱:۱۰
۱۰
۰
نسخه چاپی

پیش بینی سود عرضه های اولیه در سال 1400

پیش بینی سود عرضه های اولیه در سال 1400
عرضه های اولیه برای سال 1400 دچار چه تغییراتی می شوند؟ برای پی بردن به این سوالات با ما همراه باشید.

به گزارش تیتربرتر؛ همانطور که می بینید و می دانید در این مدت شاخص بورس با نوسان همراه است و گاهی روند صعودی را در پیش می‌گیرد و گاه از موضع خود عقب می‌نشیند و روند نزولی را تجربه می‌کند.

حال خبرها حکایت از آن دارد که  سازمان بورس و اوراق بهادار برای کنترل بیشتر حقوقی‌ها از یک سو و برقراری شفافیت در بازار از سوی دیگر، تصمیم گرفت تا تمامی شرکت‌های حقوقی را مکلف کند تا در صورت وجود هر برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها، موضوع را به صورت فوری در کدال منتشر کنند.

به نظر می‌رسد که سازمان بورس به صورت هیجانی و تحت فشار برخی کانال‌ها در فضای مجازی امکان تصمیم‌گیری خوب و اثرگذارتر برای بازار را ندارد؛ چراکه اگر هدف سازمان بورس، افزایش نقدشوندگی بازار باشد، می‌تواند در یک گام مهمتر، میزان عرضه‌های اولیه را افزایش دهد

در نامه‌ای که به این منظور به شرکت‌ها ارسال شده بود، سازمان بورس تاکید کرده که با توجه به درخواست جمعی از سهامداران در راستای افزایش شفافیت اطلاعات، شرکتها باید موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها را توسط هیئت مدیره خود بررسی و در صورت تأیید انجام تجدید ارزیابی، مراتب را به صورت فوری در سامانه کدال منتشر کنند.

پیش بینی عرضه های اولیه در سال 1400

پیش بینی عرضه های اولیه در سال 1400
پیش بینی عرضه های اولیه در سال 1400

 

علیرضا کریمیان، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ارسال این نامه از سوی سازمان بورس به شرکتهای حقوقی می‌گوید: اگرچه این موضوع اقدام مهمی در راستای شفاف‌سازی اطلاعات و گردش آن در بورس است، اما به نظر می‌رسد که سازمان بورس به صورت هیجانی و تحت فشار برخی کانال‌ها در فضای مجازی امکان تصمیم‌گیری خوب و اثرگذارتر برای بازار را ندارد؛ چراکه اگر هدف سازمان بورس، افزایش نقدشوندگی بازار باشد، می‌تواند در یک گام مهمتر، میزان عرضه‌های اولیه را افزایش دهد.

وی افزود: در این میان هر سهمی که قرار باشد در بازار عرضه اولیه شود، سازمان بورس می‌تواند به جای اینکه اجازه عرضه اولیه ۵ تا ۱۰ درصدی را بدهد، عرضه را تا ۳۰ درصد بالا برد و حتی اگر یک شرکت بورسی، امکان عرضه همه این سهم در گام اول را ندارد، عرضه‌های اولیه را به سمت پلکانی شدن پیش ببرد و شرکتها را مکلف کند تا ظرف ۶ ماه یا یکسال سهم عرضه سهامداران عمده خود را به ۳۰ درصد برساند؛ این‌طور می‌توان شناوری بازار را بالا برد.

کریمیان گفت: در چنین شرایطی اگر سهم عرضه‌های اولیه به ۳۰ درصد برسد و سهام در دست مردم باشد، نقدشوندگی بازار هم افزایش خواهد یافت.

هر سهمی که قرار باشد در بازار عرضه اولیه شود، سازمان بورس می‌تواند به جای اینکه اجازه عرضه اولیه ۵ تا ۱۰ درصدی را بدهد، عرضه را تا ۳۰ درصد بالا برد و حتی اگر یک شرکت بورسی، امکان عرضه همه این سهم در گام اول را ندارد، عرضه‌های اولیه را به سمت پلکانی شدن پیش ببرد

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکتهای حقوقی برای عرضه سهام اولیه خود حتی در سقف ۵ درصد هم مقاومت می‌کنند، گفت: اگر این سقف را برمی‌داشتند نتیجه بهتری حاصل می‌شد و شرکتها موظف بودند تا سهام خود را عرضه نمایند.

کریمیان ادامه داد: البته باید توجه داشت که بازار از سال ۹۴ و ۹۵ گارد صعودی به خود گرفته و ذات بازار هم این است که بعد از ۴ تا ۵ سال صعود، یک استراحت یک تا دو ساله داشته باشد؛ همانطور که این روند در گذشته نیز تجربه شده است، به نحوی که پس از دو تا سه سال افت یا صعود، بازار تغییر مسیر داده و در جهت عکس حرکت کرده است؛ به هر حال برخی حقوقی‌ها نیز همین شرایط را در خرید و فروش‌های خود لحاظ می‌کنند و حرکت خود در بازار سرمایه را برنامه‌ریزی می‌نمایند.

وی افزود: در مقطعی هم فشار فروش حقوقی‌ها در بازار زیاد بود و بعید می دانم حقوقی‌ها حمایت خاصی از بازار انجام دهند مگر این سازمان بورس آنها را مجبور نماید یا اینکه بر روی تک سهم وارد شوند؛ اما به هر حال حقوقی‌ها منتظر هستند تا قیمتها پایین‌تر بیاید و سهم‌های باب میل خود را با قیمت ارزان‌تر بخرند.

مطالب مرتبط:

بورس در سال 1400 صعودی است یا نزولی؟

بورس در سال 1400 صعودی است یا نزولی؟
بورس در سال 1400 صعودی است یا نزولی؟

 

کریمیان پیش‌بینی کرد روند رو به رشد بازار سرمایه از اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز شود و در هفته‌های باقیمانده اسفند بازار نوسان و عمدتاً سیر نزولی را تجربه نماید.

وی با بیان اینکه سهامداران اگر دیدگاه بلندمدت به بازار سرمایه دارند باید صبر کنند و سهام خود را نفروشند، گفت: اگر سهامدارانی در بازار فعالیت می‌کنند که دیدگاه کوتاه مدت به بازار دارند، اکنون بدترین زمان فروش است؛ چراکه اگر قصد معاملات کوتاه مدت را داشتند زمانی که سهام در ۲۰ درصد ضرر قرار داشت، باید سهم را می‌فروختند نه اکنون که اکثر سهام ۵۰ درصد ریزش داشته است؛ بنابراین باید دیدگاه‌ها را در بازار سرمایه تغییر و از کوتاه مدت به بلندمدت جابجا کرد تا بتوان سود مناسب را به دست آورد.

پیش بینی بورس بعد از مذاکره ایران و آمریکا

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر دولت یا مسئولان بازار سرمایه اجازه دهند و دست از قیمت‌های دستوری بکشند، خارج شدن از پروتکل الحاقی تاثیر چندانی بر بورس نخواهد گذاشت.

به گزارش اقتصادنیوز، احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با تاثیر خروج ایران از پروتکل الحاقی بر بازار سرمایه، اظهار کرد:اولین امری که در رابطه با مذاکرات ایران با آمریکا می‌توان به آن اشاره کرد زمان بر بودن انجام آن است که همین امر تاثیر فرسایشی بر اقتصاد در بازه بلند مدت زمانی دارد.

او افزود: از آنجایی که بخش عمده معاملات در بازار سرمایه به اعتماد حداکثری سهامداران باز می‌گردد، به همین خاطر اگر در حال حاضر شاهد اُفت بازار سرمایه هستیم علت اصلی را تا حدودی می‌توان از بین رفتن اعتماد به بورس دانست و ارتباط چندان زیادی به بحث برجام و نرخ ارز ندارد زیرا دلار در بیشتر صنایع حاضر در بورس با نرخ نیمایی معامله می‌شود.

جانجان گفت: به نظر نمی‌آید که مذاکرات درباره برجام به عمر دولت فعلی کفاف دهد، زیرا دولت آمریکا از یک طرف کم کاری می‌کند و از طرف دیگر به تعهداتش پایبند نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر دولت یا مسئولان بازار سرمایه اجازه دهند و دست از قیمت‌های دستوری بکشند بازار سرمایه با رشد مواجه خواهد شد وخارج شدن ازپروتکل الحاقی تاثیر چندانی بر بازار نخواهد گذاشت.

 آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی



+ 10
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری