پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ ۲۱:۲۸
۱۵
۱
نسخه چاپی

آشنایی با روستای موغار

آشنایی با روستای موغار
در ادامه به معرفی جاذبه های دیدنی روستای موغار می پردازیم.

به گزارش تیتربرتر؛ روستای مغار یکی از دیدنی ترین روستاهای ایران است که  در 25 کیلومتری اردستان واقع شده است.

موغار؛ دروازه هفت شهر لیلاز

موغار؛ دروازه هفت شهر لیلاز
موغار؛ دروازه هفت شهر لیلاز

 

محسن هادی طحان زواره با اشاره به اینکه موغار از دو کلمه "مغ" و "آر" تشکیل شد، گفت: در اصل اسم آن "مغ آر" بوده که به مرور زمان موغار تلفظ شده است. مغ به ضم میم در اصل مک بوده و به معنی پیشوای زردشتی و مرد روحانی زردشتی است.

وی افزود: جمع آن مغان است و مغان طبقه ای پائین تر از موبدان بوده اند، در واقع "آر" برای نسبت است، بنابراین مغار (موغار) به معنی جای پیشوای زردشتی می باشد.

هادی طحان تصریح کرد که ممکن است که در عهد باستان در موغار آتشکده یا آتشکده هایی هم وجود داشته که با این صفت باید اعتقاد کرد که بنای اولیه موغار مربوط به زمان بسیار قدیم بوده است.

پس بنای این روستا در عهد ساسانیان بوده و این شاخصه بسیار مهمی بوده در کنار بناهای تاریخی با قدمت چندین قرن که به نظر می آید معرفی آنها مورد بی مهری نویسندگان و پژوهشگران قرار گرفته است.

معرفی نقاط دیدنی موغار

این پژوهشگر میراث فرهنگی در عین حال اشاره ای به آثار این روستای باستانی کرد و افزود:

مسجد جامع موغار

مسجد جامع موغار
مسجد جامع موغار

 

مسجد جامع این روستا مسجدی با قدمتی بیش از 500 سال است که توسط فردی به نام «حاج ربیع» ساخته شده است. برخی قدمت این مسجد را برابر با مسجد جامع نطنز می دانند. این مسجد دارای شبستان زیر زمینی بسیار قدیمی و البته زیبا می باشد که در بازدید بنده از آن هنوز جای مشعل و چراغ ها داخل آن دیده شد. از این نوع شبستان در مسجد سامع الدین زواره نیز وجود دارد که متاسفانه برای گردشگران ناشناخته است.

بقعه پیر بابا اسماعیل

بقعه پیر بابا با گنبد خشتی که جای شمعدانی از عصر صفوی بر دیوار آن ساخته شده است. بر روی صورت قبر سنگ قبری نهاده اند که متناسب با نام زیارت نیست. نوشته این سنگ به اندازه 36 * 63 به خط نستعلیق است که بر روی آن نادعلی نوشته شده است. دور تا دور سنگ هم نام دوازده امام به خط نسخ کتابت شده است.

مطالب مرتبط:

ارگ موغار

ارگ موغار
ارگ موغار

 

در این روستا دو قلعه قدیمی وجود دارد که یکی به زمین زراعی تبدیل شده ولی دیگری هنوز به همان سبک باقی مانده است. این ارگ از آثار منحصر بفرد و ناشناخته کویر مرکزی ایران است و شباهت زیادی به ارگ بم دارد. این قلعه تاریخی با وسعت سه هزار متر مربع در دوطبقه و چهار برج دیده بانی مربوط به دوره قاجار است.

این اثر ارزشمند تاریخی که تمام سازه های آن خشت و گل است دارای یک در ورودی با دیواره های بلند می باشد که ورود به داخل آن غیرممکن است. به گفته اهالی محل، عکس هایی از این قلعه توسط گردشگران انگلیسی در ابتدای قرن بیستم تهیه شده که در آن زمان این قلعه سالم و مورد استفاده مردم و مسافران قرار می گرفته است.

به گفته وی، بخش های مسکونی این قلعه تاریخی به مرور زمان تخریب شده اما چهار برج و دیوار خارجی آن سالم مانده است. ساباط ها، گذرها و خانه های قدیمی در کنار این آثار ارزشمند، برای حفظ و مرمت آن توجه و اهتمام بیشتر مسئولین میراث فرهنگی را می طلبد. هادی طحان در پایان با بیان اینکه فعالیت عمده مردم موغار کشاورزی و باغداری است، گفت: مخصوصا صیفی کاری در این منطقه شهرت خاصی دارد.

گردشگری موغار

گردشگری موغار
گردشگری موغار

 

موغار به دلیل دارا بودن بافت تاریخی و آثار و ابنیه تاریخی و همچنین قدمت بیش از ۲۵۰۰ساله که از اقوام اولیه ایرانی و تمدن‌های کهن بشری به‌شمار می‌رود و از سوی دیگر کویر بی بدیل که اکو سیستمی بکر و باور نکردنی در میان تل‌های شنی دارد و آسمان پرستاره شب و رصد شهاب سنگ‌ها و اجرام آسمانی می‌تواند یک منطقه گردشگری برای توریست‌های خارجی باشد. پهنهٔ کویر موغار را می‌توان با استفاده از پاراموتور از کلوب هوایی یا موتور چهارچرخ در سطح زمین به تماشا نشست. موقعیت جغرافیای و تاریخی موغار باعث می‌شود که هیچ گردشگری خاطره موغار را فراموش نکند

آدرس روستای موغار

آدرس روستای موغار
آدرس روستای موغار

 

موغار در ۲۸ کیلومتری شمال غربی شهر اردستان و ۲۵ کیلومتری نطنز واقع می‌باشد. طول جغرافیایی آن ۵۲ درجه و ۱۲ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۳۳ دقیقه و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۹۷ متر است. موغار در کنار جادهٔ ترانزیت تهران، بندرعباس و پاکستان قرار گرفته و راه‌آهن بین‌المللی خلیج فارس و دریای عمان به روسیه و چین و اروپا در قلب دهستان و در میان مزارع گندم و جو ایستگاه دارد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 15
مخالفم - 8
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
ru
+0
unlike
-0
شکری ۰۰/۰۱/۱۲ - ۱۲:۳۳
پاسخ
comments عالي/3
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری