به گزارش تیتربرتر؛ مدیرکل فرهنگی اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال جاری ۳۳۸ هزار نفر از مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی وام قرض الحسنه دریافت کردند.
جزئیات دریافت وام ۵ میلیونی
علی جهانی اظهار داشت: بر اساس نظر مساعد مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی امسال اعتبار تخصیصی به تسهیلات مستمری بگیران از ۲۰۰ میلیارد تومان سال گذشته به حدود ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که بر این اساس نسبت به سال گذشته تعداد قابل توجهی از مستمری بگیران موفق به دریافت وام ۵ میلیون تومانی شدند.
وی افزود: در اواخر سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی و بانک رفاه کارگران موفق به عقد تفاهمنامه مشترک برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مستمری بگیران زمینه این اقدام مؤثر را فراهم نمودند.
در همین راستا اداره کل فرهنگی و اجتماعی در قالب کمیتههای سیاستگذاری و اجرایی با همکاری واحدهای فناوری اطلاعات، راهبری سیستمها، شرکت خدمات ماشینی تأمین و…با مشارکت و همراهی اعضای کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر کشور تولید سامانه الکترونیک ثبت نام پرداخت تسهیلات مذکور را به صورت کاملاً غیر حضوری کارسازی کردند.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه تسهیلات فوق در مجموع در ۴ مرحله با تعیین سهمیه کانونهای استانی به مستمری بگیران متقاضی تا دوم اسفند ماه پرداخت شده است گفت: پس از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مرحله اول که به صورت حضوری انجام شد، با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور کاهش رفت و آمدها مراحل بعدی با راه اندازی سامانه هوشمند ثبت نام متقاضیان به صورت مکانیزه طراحی و بنا بر دستور مدیر عامل سازمان، دسترسیهای سیستمی و نرم افزاری سامانه مذکور به کانونهای بازنشستگی، داده شد و از متقاضیان دریافت تسهیلات به صورت مکانیزه ثبت نام به عمل آمد.
این مقام مسئول تاکید کرد: مجموعه مدیران و کارشناسان حوزه فرهنگی و اجتماعی در طول چند ماه گذشته به صورت شبانه روز تمامی مساعی خود را صرف رفع مشکلات مستمری بگیران کردهاند تا امکان ثبت نام حداکثری برای دریافت کنندگان تسهیلات فراهم شود
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ایجاد و راه اندازی گروههای تعاملی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی گفت: این شبکههای اطلاع رسان با هدف رصد، پایش، پیگیری، پاسخگویی و رفع مسائل و مشکلات احتمالی ایجاد شده و امیدواریم به مرور با توسعه ارتباطات دوسویه آنلاین امکان افزایش رضایتمندی شرکای اجتماعی فراهم شود.
همسان سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: از سال ۹۶ متناسبسازی حقوق بازنشستگان شروع شد؛ هر سال ۳۰۰۰ تا ۳,۴۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز ۲۰ هزار میلیارد تومان برای متناسبسازی پرداخت شد.
به گفته وی، برای افزایش قدرت خرید کارمندان دولت در سال گذشته، ۵۰ درصد به حقوقشان اضافه شد و این باعث شکاف و تبعیض میان دریافتی شاغلین و بازنشستگان شد. همین امر باعث شد اجرای طرح همسانسازی و متناسبسازی حقوق قوت بیشتری بگیرد. از همین رو کار تازهای آغاز شد. البته هنوز عدهای از طرح همسانسازی بازمانده اند؛ به همین دلیل در هیات دولت نیز مقرر شد که این موضوع کماکان بررسی شود و همه مشکلات اجرایی به تدریج مرتفع و احقاق حق شود تا هیچ احدی از این نظام پرداخت جا نماند.
معاون رئیسجمهور اجرای قانون همسانسازی حقوق را غیرقابل بازگشت خواند که حتی در دولت بعد هم ادامه خواهد یافت و در مواجهه با درخواست بازنشستگان برای تدوین لایحهای در دولت به منظور تثبیت دائم متناسبسازی حقوق بازنشستگان با شاغلین، افزود: اگرچه مجلس هنوز لایحه دو فوریتی دولت برای این منظور را با گذشت دو ماه اعلام وصول نکرده اما دولت برای اطمینان خاطر بازنشستگان محترم میتواند لایحهای برای دائمی کردن اجرای همسانسازی حقوق به مجلس ارائه دهد.
نوبخت با اظهار امیدواری درخصوص اصلاح یا تغییر نظام پرداخت بازنشستگی، اذعان داشت که اجرای طرح به نحو شایستهای شروع شده و امیدواریم به نحو بایسته نیز آن را به سرانجام برسانیم.
مطالب مرتبط:
جایگزین دفترچه تامین اجتماعی چیست؟
سرپرست اداره کل درمان تامین اجتماعی استان تهران گفت: مراجعه کنندگان با ارائه کارت ملی، جلد دفترچه و افراد زیر ۱۸ سال با ارائه شناسنامه میتوانند خدمات مورد نیاز خود را در مراکز درمانی دریافت کنند.
داریوش پناهی زاده با بیان اینکه این اقدام ضمن کاهش تردد بیمه شدگان بین شعب تامین اجتماعی و مراکز درمانی برای استعلام و دریافت استحقاق درمان، منجر به کاهش حدود ۳ میلیون مراجعه در سال برای دریافت دفترچه کاغذی تامین اجتماعی در استان تهران میشود، گفت: مراجعه کنندگان با ارائه کارت ملی، جلد دفترچه و افراد زیر ۱۸ سال با ارائه شناسنامه میتوانند خدمات مورد نیاز خود را در مراکز درمانی دریافت کنند.
پناهی زاده افزود: اطلاعرسانی به طرق مختلف از جمله صداو سیما، تماس تلفنی، پیامک و فضای مجازی انجام شده و این دستورالعمل به تمامی مراکز درمانی ابلاغ شده و از ابتدای اسفند دیگر الزامی به ارائه دفترچه درمانی نیست.
وی اظهار داشت: تمامی بیمه شدگان و مستمری بگیران برای تسهیل دریافت خدمات درمانی میتوانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی خود اقدام کنند.
دکتر پناهی زاده خاطرنشان کرد: تمام بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی میتوانند نسبت به استعلام استحقاق درمان خود با استفاده از روشهای مختلفی از جمله مراجعه به سایت medical.tamin.ir، شماره گیری کد دستوری #۱۶۶۶* یا ۱#*۱۴۲۰*۴* از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.
آنچه دیگران می خوانند؛
گردآورنده: علی اکبر رضایی