پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۰۵
۱۱
۰
نسخه چاپی

واکنش ها به اظهارات ضدایرانی نتانیاهو در آستانه جشن پوریم

واکنش ها به اظهارات ضدایرانی نتانیاهو در آستانه جشن پوریم
توییت های نتانیاهو رئیس جمهور اسرائیل درباره ایران با واکنش هایی روبرو شد.

به گزارش تیتربرتر؛ بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند توئیت درباره جشن پوریم یهودیان منتشر کرد و ادعاهای تاریخی علیه ایران مطرح کرد که با واکنش هایی روبرو شد.

اظهارات جنجالی نتانیاهو درباره ایرانیان

اظهارات جنجالی نتانیاهو درباره ایرانیان
نتانیاهو در جشن پوریم - ۱۹۹۹

 

 یک توئیت از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل موجی از واکنش را به دنبال داشت. کاربران زیادی از این توئیت انتقاد کرده اند و سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز به آن واکنش نشان داد.

نتانیاهو چند توئیت درباره جشن پوریم یهودیان منتشر کرد و ادعاهای تاریخی علیه ایران مطرح نمود. پوریم، جشنی است که برای نجات یهودیان ایران در زمان خشایارشا از دست هامان برگزار می‌شود.

نتانیاهو در یکی از توئیت خود مدعی شد: «در آستانه جشن پوریم، من به نظام ایران و نوچه هایش در خاورمیانه که قصد جان‌ ما را کرده اند اعلام میکنم: ۲۵۰۰ سال پیش نیز فردی ظالم و غاصب که ساکن سرزمین شما بود قصد نابودی ملت یهود را داشت. همانطور که او در آن زمان شکست خورد، این نظام هم شکست میخورد.»

واکنش ها به اظهارات ضدایرانی نتانیاهو در آستانه جشن پوریم

کاربران زیادی به این اشاره کرده اند که ایرانیان بودند که قوم یهود را نجات داده اند و حرف های نتانیاهو را رد کرده اند. برخی نیز گفته اند که اساسا ماجرای پوریم حقیقت تاریخی ندارد.

در این رابطه سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در توئیتی به ادعای نخست وزیر رژیم اسرائیل واکنش نشان داد و نوشت: «نتانیاهو خشمگین از اینکه رفیق هالویش در کاخ سفید را از دست داده است به دروغ‌های تنفربرانگیز متوسل شده تا به ایران‌هراسی نژادپرستانه دامن بزند.»

خطیب زاده اظهار داشت: "باید برایش دردناک باشد که توطئه‌های ضدایرانی‌اش باز هم بر باد رفته است."

وی خاطر نشان کرد: «از نجات یهودیان در تاریخ گرفته تا مخالفت با اشغالگری، ایران همواره با ستمگران و سرکوبگران مبارزه کرده است تاریخ دروغ نمی‌گوید.»

مطالب مرتبط:

جشن پوریم چیست؟

جشن پوریم چیست؟
جشن پوریم چیست؟

 

جشن «پوریم» یکی از سنت‌های قدیمی قوم یهود است که در دهه‌های اخیر و پس از تشکیل رژیم جعلی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی، رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است.

، پوریم، کارناوال سنتی یهودیان که هر ساله در ۹ و ۱۰ مارس (۱۹ و ۲۰ اسفند) برگزار می‌شود؛ مراسمی که طی آن حتی فرقه‌های ارتدوکس یهودی نیز از اصول سفت و سخت خود اندکی کوتاه می‌آیند.

این مراسم مانند سایر تعطیلات یهودی براساس تقویم عبری (که براساس آن روز‌ها از غروب آفتاب شروع می‌شوند)، تنظیم شده است.

پوریم برگرفته از کلمه عبری «پور» به معنای قرعه، جشن موسوم به ایرانی کُشی که علاوه بر اراضی اشغالی در جوامع یهودی آمریکا و اروپا نیز برگزار می‌شود، پایه اش داستانی در «تورات» بوده و ستایش از «استر» زن یهودی است که با خیانت به «خشایارشاه»، پادشاه ایرانی سبب بروز خشونت مرگبار سه روزه‌ای می‌شود که طی آن ۷۰ هزار نفر از ایرانیان اعم از زنان و کودکان با بی رحمی کشته می‌شوند و اموالشان به غارت می‌رود.

در حالی که براساس روایت مذکور ۲۶ قرن از این قتل عام می‌گذرد، یهودیان همچنان آن نسل کُشی را با پوشیدن لباس‌هایی مانند شخصیت‌های داستان و بازی کردن نقش جنایتکاران این نسل کُشی، جشن می‌گیرند.

ریشه جشن پوریم از کجاست؟

ضیافت شام استر برای هامان در حضور خشایارشاه/نقاش: ژان ویکتور (قرن ۱۷)
ضیافت شام استر برای هامان در حضور خشایارشاه/نقاش: ژان ویکتور (قرن ۱۷)

 

این به اصطلاح جشن که همزمان با سیزدهمین روز از سال جدید خورشیدی برگزار می‌شود، در حقیقت جشن و پایکوبی بر خون ده‌ها هزار نفر از مردم ایران است که با توطئه و دسیسه دو یهودی نفوذی در دربار خشایارشاه کشته شدند.

در کتاب عهد عتیق درباره این داستان آمده است: «شاه ایران زمین که در پایان جشن ۱۸۰ روزه از باده نوشی بدمست شده بود، در هنگام بدمستی، شهبانو "وشتی" را می‌طلبد تا او را به اغیار بنمایاند. ملکه از این دستور گستاخانه شاه سر باز می‌زند و شاه خشمگین، او را از شهبانویی ساقط می‌کند و او را به دست جلاد می سپارد.

یهودیان که در سراسر ایران، نفوذ فراوان داشتند، جسارت‌شان به جایی رسیده بود که از دادن مالیات و خراج استنکاف می‌کردند و این استنکاف موجب شده بود که «هامان» صدراعظم خشایارشاه علیه آنان بشورد و آنان را در تنگنا قرار دهد و یا حتی دستور قتل برخی از آنان را صادر کند، البته یهودیان در برخی کتاب‌های خود می‌گویند: "مردخای" که پیشوای دینی یهودیان در عصر خشایارشاه بوده، وقتی حاضر به تعظیم در مقابل ‌هامان نمی‌شود، او و اتباعش مورد غضب‌هامان قرار گرفته و تهدید به مرگ می‌شوند.

یهودیان که به صورت غیررسمی در دربار شاه نفوذ داشتند، چاره می‌اندیشند و از این فرصت استفاده کرده و دخترکی یهودی به نام «اِستِر» را به عنوان ملکه و شهبانوی کشور به پادشاه معرفی می‌کنند و به او نیز توصیه می کنند که یهودی بودن خود را پنهان کند.

پوریم به معنای قرعه بوده و به اعتقاد یهودیان، این سرنوشت و تقدیر الهی بوده است و "قرعه" ای از جانب پروردگار برای لطف به قوم برگزیده یهود و نابودی دشمنان آن ها.

پوریم جشنی است که برای نجات یهودیان ایران در زمان خشایارشا از دست هامان برگزار می‌شود.

یهودیان پوریم را با اعمال زیر جشن می‌گیرند:

  • تبادل هدایای غذا و نوشیدنی به نام میشلواخ مانوت
  • دادن صدقه به نیازمندان به نام متانوت لا ایونیم
  • میل کردن غذایی خاص به نام سعودات پوریم
  • خواندن عمومی کتاب استر به نام کریات هامگیلاه که معمولاً در کنیسه انجام می‌شود.
  • خواندن دعاهای خاصی به نام ال هانیسیم

سنتهای دیگر جشن پوریم عبارتند از نوشیدن شراب و سایر مشروبات الکلی، پوشیدن نقاب و ماسک و جشن عمومی.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 11
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری