پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۱۰
۸
۰
نسخه چاپی

جزییات حمله هوایی آمریکا به گروه های مقاومت سوریه+واکنش ها

جزییات حمله هوایی آمریکا به گروه های مقاومت سوریه+واکنش ها
وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه اعلام کرد ارتش این کشور به دستور «جو بایدن» مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت را در شرق سوریه بمباران کرده است.

به گزارش تیتربرتر؛ نخستین حمله هوایی ارتش آمریکا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن به دستور وی به مناطقی در مرز عراق و سوریه انجام شد.

در این میان کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز»، نزدیک به گروه‌های مقاومت هم گزارش داد هواپیمای آمریکایی بین «ابوکمال» و «القائم» در مرز سوریه و عراق را هدف قرار داد.

طبق گزارش این رسانه، گزارش‌های اولیه از به شهادت رسیدن یک نفر و زخمی‌شدن چند نفر دیگر حکایت دارد. صابرین‌نیوز همچنین نوشته آمریکا یک ساختمان خالی و نقطه دیگری را که متعلق به گروه‌های مقاومت بوده هدف قرار داد که به شهادت یک نفر و جراحت‌های جزئی چند نفر دیگر منجر شد.

منابع خبری دیگر از جمله «سی‌بی‌اس»، «صدای آمریکا» و رسانه‌های دیگر هم وقوع چنین حمله‌ای را تأیید کردند در گزارش‌های اولیه از این حادثه، درباره تعداد حمله یا حملات انجام‌شده اختلافاتی وجود داشت. برخی منابع به حمله هواپیمایی آمریکایی به یک موضع و برخی دیگر به چند موضع اشاره کرده‌اند.

جزییات حمله هوایی آمریکا به سوریه

جزییات حمله هوایی آمریکا به سوریه
جزییات حمله هوایی آمریکا به سوریه

 

 جان کربی سخنگوی پنتاگون شامگاه ۷ اسفندماه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: به دستور رئیس جمهور بایدن ، نیروهای ارتش آمریکا اوایل عصر امروز حملات هوایی علیه زیرساخت‌های مورد استفاده گروه‌های شبه نظامی عراقی در شرق سوریه انجام دادند.

 سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه جمعه در تشریح تجاوز شب پنجشنبه جنگنده‌های آمریکایی به نقطه‌ای در شرق سوریه گفت که دو جنگنده اف-15 با هفت موشک هدایت شونده نقطه کنترلی در منطقه بوکمال در طرف سوریه را هدف قرار داده که طی آن 9 تاسیسات ویران شده و بخشی از دو تاسیسات دیگر نیز تخریب شدند.»

وی مدعی شد: این حملات در پاسخ به حملات اخیر علیه پرسنل آمریکا و ائتلاف در عراق و تهدیدهای مداوم این افراد انجام شده است.

سخنگوی پنتاگون ادامه داد که این حملات چندین تاسیسات واقع در یک نقطه کنترل مرزی را که توسط تعدادی از گروه‌های شبه نظامی استفاده می‌شد، از بین برد.

کربی اذعان کرد: این پاسخ نظامی متناسب با اقدامات دیپلماتیک از جمله مشورت با شرکای ائتلاف انجام شد و این عملیات پیامی صریح می فرستد که رئیس جمهور بایدن برای محافظت از پرسنل آمریکایی و ائتلاف اقدام خواهد کرد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز گفت که دستور حمله به مرز سوریه و عراق از جانب جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به پیشنهاد وی صورت گرفته است.

سخنگوی پنتاگون مدعی شد هدف این حمله نظامی تنش زدایی در وضعیت کلی در شرق سوریه و عراق است.

شبکه خبری «ای‌بی‌سی» مدعی شد ایالات متحده به تلافی حمله راکتی انجام‌شده در اربیل که به زخمی شدن چند آمریکایی منجر شد یک حمله هوایی در شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق انجام داد.

به ادعای این رسانه آمریکایی، این حمله هوایی ساختمان‌های متعلق به «کتائب‌حزب‌الله» و سایر گروه‌های مقاومت را در شهر «بوکمال» هدف قرار داده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم گزارش داده ساختمانی که مورد هدف قرار گرفته مورد استفاده گروهی بوده که اقدام به انجام حملاتی علیه نیرو‌های آمریکایی در منطقه کرده است.

مطالب مرتبط:

ترس آمریکا از پاسخ سوریه به حمله هوایی اخیر

ترس آمریکا از پاسخ سوریه به حمله هوایی اخیر
ترس آمریکا از پاسخ سوریه به حمله هوایی اخیر

 

شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد: از بیم پاسخ به حملات هوایی به شرق سوریه، آمریکا سطح تهدید و هشدار برای نظامیان این کشور در خاک عراق را افزایش  و پیمانکاران آمریکایی را در بالاترین سطح هشدار قرار داد.

 فاکس نیوز درادامه افزود: آمریکا از بیم پاسخ به حمله هوایی خود به سوریه، سطح تهدید را برای نیروهایش افزایش داده و پیمانکاران آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی «بلد» (Balad) را در بالاترین سطح از هشدار قرار داد.

 یک منبع آگاه به شبکه فاکس نیوز گفت: حفاظت از نیروهای ائئلاف اولویت نخست بوده  بنابراین افزایش سطوح حفاظتی یک اقدام محتاطانه و عاقلانه  است.

این گزارش می افزاید: بنابر فرمان صادره از ساعت ۶:۳۰ غروب تا  ۰۵:۰۰ صبح به وقت محلی تنها تحرکات لازم در این پایگاه مجاز بوده و هرگونه تردد خارج از پایگاه با رعایت شدید موارد حفاظتی الزامی است.

فاکس نیوز در ادامه گزارش داد: جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه حملات هوایی محدود در شرق سوریه را تایید کرد که به گفته مقامات آمریکایی این بمباران هوایی در نزدیکی با مرز عراق رخ داده است.

این گزاش می افزاید: «لوید آستین » وزیردفاع امریکا نیز دراین باره مدعی شد: ما به اهدافی که مورد حمله قرار دادیم  اطمینان داشتیم و مطلع هستیم که اهداف مورد حمله قرار گرفته از سوی گروه های نظامی برای انجام حملات مورد استفاده قرار گرفته است.

واکنش کتائب حزب‌الله به حمله آمریکا علیه سوریه

واکنش کتائب حزب‌الله به حمله آمریکا علیه سوریه
واکنش کتائب حزب‌الله به حمله آمریکا علیه سوریه

 

کتائب حزب الله عراق از شهادت یکی از رزمندگان خود در حمله هوایی بامداد جمعه آمریکا به شرق سوریه و نزدیک مرز عراق خبر داد و گفت تا زمانی که عربستان و امارات دستمزد این حملات را می‌دهند، کشتار حافظان امنیت عراق ادامه دارد.

بنابر گزارش پایگاه خبری موازین نیوز، در بیانیه این حزب آمده است که سلام زاید الشرفی از اعضای مقاومت اسلامی کتائب حزب الله که به منظور حفاظت از عراق و مردم آن در برابر باند‌های تروریستی داعش در مرز بین عراق و سوریه حضور داشت، در حمله هوایی آمریکا به شهادت رسید.

بر اساس این بیانیه، شهید الشرفی عضو تیپ ۴۶ عملیات حوزه جزیره و بادیه الحشد الشعبی در منطقه القائم عراق بود که با شهادتش به خیل شهدای راه دفاع از حاکمیت و شرافت عراق پیوست.

کتائب حزب الله تاکید کرد: «دشمن آمریکایی همچنان به جنایت خود در کشتار محافظان سرزمین و مردم شریف عراق ادامه می‌دهد و مادامی که دستمزد این کشتار‌ها از عربستان سعودی و امارات می‌آید، دست از ریختن خون بی گناهان برنمی‌دارند».

به گزارش رسانه‌های عراقی، هواپیما‌های آمریکایی بامداد جمعه منطقه بین «البوکمال» سوریه و «القائم» عراق در مرز میان دو کشور را هدف قرار داد.

گزارش‌های اولیه نیز از به شهادت رسیدن یک نفر و زخمی‌شدن چند نفر دیگر حکایت داشت. صابرین‌نیوز اعلام کرد آمریکا یک ساختمان خالی و نقطه دیگری را که متعلق به گروه‌های مقاومت بوده هدف قرار داد که به شهادت یک نفر و جراحت‌های جزئی چند نفر دیگر منجر شد.

بعد از این گزارش‌ها، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای تایید کرد ارتش آمریکا به دستور جو بایدن مواضعی را در شرق سوریه بمباران کرد و این حمله بر اساس اطلاعات دریافتی از سمت دولت عراق انجام شده است.

وزارت دفاع عراق عصر جمعه اظهارات وزیر دفاع آمریکا در این خصوص را عجیب خواند و گفت: «ما ضمن تکذیب این خبر می‌گوییم که همکاریمان با نیرو‌های ائتلاف بین المللی محدود به هدف معینی است که برای تشکیل این ائتلاف به خصوص در زمینه مبارزه با داعش و تهدید آن برای عراق مشخص شده است به گونه‌ای که حاکمیت عراق و تمامیت ارضی عراق را حفظ کند».

کتائب حزب الله ضمن تاکید بر حق ملت عراق در پاسخ به این جنایت آمریکا گفت کشوری که خاستگاه این تجاوزهاست و به خصوص عربستان سعودی و امارات بهای آن را خواهند داد.

کتائب حزب الله گفت: پیشتر نیز هشدار داده بودیم که طرف‌هایی که مورد حمایت عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی هستند می‌خواهند توطئه‌ای را اجرا کنند.

واکنش روسیه به حمله هوایی آمریکا در سوریه

یک مقام وزارت خارجه سوریه در واکنش به حمله هوایی بامداد امروز (جمعه) آمریکا در شمال شرق سوریه، این اقدام را خلاف قوانین بین‌المللی دانست.

به نوشته روسیا الیوم، این مقام رسمی روسی گفت که آمریکایی‌ها باید واضح و روشن هدفشان از این حمله را بیان کنند. او سپس تأکید کرد که ایران به نیروهای سوری برای مبارزه با تروریسم کمک می‌کند.

پیش از این «ولادیمیر جباروف» سناتور روسی و معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل، گفته بود که چنین اقداماتی می‌تواند منجر به بروز یک درگیری بزرگ شود و سوریه سلاح‌های مدرن از جمله اس-۳۰۰ دارد و آمریکایی‌ها باید کاملاً مراقب رفتارشان باشند.

واکنش سازمان ملل به حملات آمریکا در سوریه

واکنش سازمان ملل به حملات آمریکا در سوریه
واکنش سازمان ملل به حملات آمریکا در سوریه

 

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل پس از حمله شامگاه پنجشنبه آمریکا به مناطقی در داخل خاک سوریه، از تمامی طرف‌ها خواستار خویشتنداری و جلوگیری از تشدید اوضاع شد.

«استفان دوجاریک» سخگوی دبیر کل سازمان ملل روز جمعه در کنفرانس خبری گفت: «دبیر کل پیگیر اوضاع مربوط به حملات آمریکا به سوریه است.»

وی ادامه داد که گوترش از تمامی طرف‌ها خواسته تا به خویشتنداری پرداخته و از تشدید اوضاع جلوگیری کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 8
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری