به گزارش تیتربرتر؛ عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس در اولین فرصت خبر داد.
رتبه بندی فرهنگیان به زبان ساده
به استناد اصل یکصدوسیوهشتم قانون اساسی و با تصویب هیات دولت، از سوی معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اصلاحات مصوبات نظام رتبهبندی معلمان، به لحاظ اشتباهات تحریری، به شرح ذیل اعلام شد:
ـ در ماده ( ۴) عبارت”، ماده (۶۶) و بند (۵ ) ماده (۶۸)” به عبارت “و بند (۱۰) ماده ( ۶۸)” و عبارت “مواد (۶) و(۷ ) به عبارت ماده (۶ )” اصلاح میشود.
ـ مواد (۶) و(۷) حذف و متن زیر بهعنوان ماده (۶) تلقی و شماره مواد (۸) و (۹) به شماره (۷ ) و(۸) اصلاح میشود.
ـ ماده (۶) – جدول درصد حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر دوره ابتدایی و دوره متوسطه از یکم فروردین ماه ۹۹ به شرح زیر تعیین میشود:
شایانذکر است؛ بهمنظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ کرده یا میکنند؛ به ازای هرسال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازمالاجرا شدن این تصویبنامه کسب میکنند، مشروط براینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنان نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل ۱۰۰ و ۵۰ امتیاز ضربدر ضریب ریالی سالانه برخوردار میشوند.
اعتبارات رتبه بندی فرهنگیان در سال 1400
اعتبارات نظام رتبه بندی معلمان در سال 1400 مشخص شد. رأی کمیسیون تلفیق به افزایش سه برابری اعتبارات رتبه بندی فرهنگیان در بودجه ۱۴۰۰ اعلام شد. در ادامه از جزئیات کامل خبر مطلع می شوید.
آموزش و پرورش اعتبارات نظام رتبه بندی فرهنگیان در بودجه سال 1400 را اعلام کرد. رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه از افزایش سه برابری اعتبارات برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان از مبلغ 5 هزار به حداقل 15 هزار میلیارد تومان بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق خبر داد. مقرر شده اعتبارات مد نظر رتبه بندی فرهنگیان تخصیص ۱۰۰ درصدی داشته باشد تا رتبه بندی فرهنگیان در سال ۱۴۰۰ به صورت کامل اجرایی شود.
رأی کمیسیون تلفیق به افزایش سه برابری اعتبارات رتبهبندی فرهنگیان
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس از افزایش سه برابری اعتبارات برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان از مبلغ ۵ هزار به حداقل ۱۵ هزار میلیارد تومان بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق خبر داد:
کمیسیون تلفیق بودجه با توجه اهمیت آموزش و پرورش اقدامات مهمی را در این حوزه صورت داد.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یکی از محورهای مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را توجه به وضعیت معیشتی معلمان برشمرد و گفت: سالهای سال است که معلمان درخواست اجرای کامل نظام رتبه بندی معلمان را دارند تا با اعمال مدارک خود در بتوانند از حق و حقوق کافی برخوردار شوند.
در لایحه اولیهای که دولت به مجلس ارائه کرد، مبلغ قید شده در بودجه فقط یک سوم نیاز معلمان در زمینه رتبه بندی فرهنگیان را پوشش میداد، افزود: بر همین اساس پس از اصلاحیه بودجه در تلفیق رقم ۵ هزار به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
بر این اساس، رتبه بندی معلمان در فهرستی که در بند «و» تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است، گنجانده شد و این پیشنهاد پس از تصویب در کمیسیون تلفیق راهی صحن علنی مجلس برای تصویب نهایی خواهد شد.
مطالب مرتبط:
رتبهبندی معلمان در سال 1400
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از بررسی طرح رتبهبندی معلمان در کمیسیون آموزش پس از تعطیلات نوروزی پارلمان خبر داد.
حجت الاسلام احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه لایحه رتبهبندی معلمان از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، گفت: پس از تعطیلات نوروزی مجلس و با ارجاع این لایحه در کمیسیون آن را بررسی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: پیش از این نیز از سوی نمایندگان طرحی برای رتبهبندی معلمان تدوین شده بود که در صورت لزوم این طرح با لایحهای که دولت به مجلس ارائه کرده ادغام خواهد شد.
نماینده همدان در مجلس تصریح کرد:در لایحه بودجه سال 1400 نیز بودجهای برای طرح رتبهبندی معلمان در نظر گرفته شده که دولت در سال آینده بهانهای برای اجرای آن نخواهد داشت و باید این موضوع اجرایی شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد:امیدواریم در سال آینده دولت با اجرای این طرح به انتظار چند ساله فرهنگیان برای اجرای رتبهبندی معلمان پایان بدهد.
علی کریمی فیروزجایی درباره لایحه رتبهبندی فرهنگیان، گفت: این لایحه پس از طی مراحل قانونی و تصویب هیئت دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
وی افزود: تصویب نهایی این لایحه در مجلس شورای اسلامی به تقویت انگیزه شغلی معلمان و افزایش راندمان فعالیت آنان منجر میشود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: چگونگی ارتقای معلمان بر اساس صلاحیتهای فنی و مهارتی و عملکرد رقابتی آنان در این لایحه مورد توجه قرار گرفت.
کریمی فیروزجایی از تشکیل کمیتههای ارزیابی معلمان برای اجرای بهینه طرح رتبه بندی خبر داد و به خانه ملت، گفت: تمامی مزایای شغلی و ارتقا یا تنزل رتبه و زمینه سازی برای پیشرفتهای کاری فرهنگیان در این لایحه لحاظ شد.
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار معلمان در عرصه پیشرفت کشور، افزود: نگاه دولت و دستگاههای حاکمیتی به توان و بازدهی کار فرهنگیان باید تولیدی باشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه نقش معلمان در برنامههای توسعه کشور راهبردی و عملیاتی است، افزود: ارتقای منزلت فرهنگیان برای توسعه و تعالی کشور ضرورت دارد.
کریمی فیروزجایی با تاکید بر رسالت ذاتی دولت برای ترفیه امور رفاهی و معیشتی فرهنگیان، گفت: فرهنگیان در عرصه تلاش برای توسعه علمی و بالندگی آینده سازان کشور نباید هیچگونه دغدغه معیشتی داشته باشند و این امر در اعتلای فعالیتهای آنان تاثیر گذار است.
علت تاخیر در تصویب رتبه بندی معلمان
معاون پارلمانی رییس جمهوری از تقدیم لایحه نظام رتبهبندی معلمان به مجلس خبر داد و گفت: برای افزایش انگیزه شغلی و متناسبسازی نظام پرداختها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان این لایحه به مجلس ارائه شد.
حسینعلی امیری در توضیح ضرورت تقدیم لایحه رتبه بندی معلمان گفت: در اجرای جزء (۲) بند (الف) ماده (۶۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب ۱۳۹۵- و به منظور ایجاد ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیتهای معلمی و همچنین متناسبسازی نظام پرداختها و بر اساس شایستگیها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان، لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.
وی افزود: معلمان توسط کانونهای ارزیابی در یک بازه زمانی معین بر اساس نظام سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای سنجیده میشوند که متناسب با نتایج حاصله افراد موفق به کسب، ارتقا، توقف و تنزل رتبه و تغییر مسیر شغلی میشوند و متناسب با آن از مزایای مالی تحت عنوان فوق العاده رتبهبندی بهرهمند میشوند.
معاون پارلمانی رییس جمهور خاطرنشان کرد: در این لایحه ۵ رتبه پیشنهاد که امکان بهرهمندی حائزین رتبه های ۱ تا ۵ به ترتیب از ۵۰ تا ۲۱۰ درصد امتیازات حق شغل و شاغل تحت عنوان فوق العاده رتبهبندی میسور است.
به گفته امیری از نقاط قوت این لایحه میتوان به موضوع گواهینامه صلاحیت معلمی که پیش شرط اشتغال به حرفه معلمی میباشد و حداکثر هر ۵ سال به روزآوری میشود، اشاره کرد.
آنچه دیگران می خوانند:
گزارش از علی اکبر رضایی