پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ۱۶:۵۰
۶
۰
نسخه چاپی

زمان واریز یارانه فروردین 1400

زمان واریز یارانه فروردین 1400
زمان واریز اولین یارانه سال 1400 مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ سال 99 در اسفند با پرداخت یارانه نقدی و معیشتی و 100 هزارتومانی به پایان رسید در ماه پیش رو دولت باید نخستین یارانه بنزین و نقدی سال ۱۴۰۰ را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند، این یارانه‌ها به ترتیب در روزهای دهم و بیستم فروردین واریز می‌شود.

زمان واریز اولین یارانه های سال 1400

زمان واریز اولین یارانه های سال 1400
زمان واریز اولین یارانه های سال 1400

 

در نخستین ماه سال جدید دولت باید دو یارانه معیشتی بنزین و نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.
نخستین یارانه‌ای که در سال نو یارانه بنزین است که در روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین واریز می‌شود.

همانند دوره‌های قبل خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

هفت میلیون خانوار مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند که اقساط آن از یارانه معیشتی کسر می‌شود.

یارانه‌بگیرانی که این وام را گرفته‌اند یارانه معیشتی بنزین فروردین را با کسر چهارمین قسط دریافت می‌کنند.

صد و بست و دومین مرحله مرحله یارانه نقدی مربوط به اسفند ماه امسال به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور در روز جمعه بیست فروردین ماه واریز می‌شود.

از آنجایی که نخستین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونا به پشتوانه یارانه نقدی به حساب ۲۱ میلیون خانوار واریز شد و اقساط این وام‌ای یارانه نقدی کسر می‌شود، دهمین قسط این وام از یارانه نقدی فروردین برداشت می‌شود.

مطالب مرتبط:

کدام یارانه ها در سال 1400 واریز می شوند؟

کدام یارانه ها در سال 1400 واریز می شوند؟
کدام یارانه ها در سال 1400 واریز می شوند؟

 

 از اسفند سال گذشته که شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران آغاز شد کسب‌وکار آسیب دیدند و معیشت بسیاری از خانوار با سختی همراه شد.

در همین خصوص دولت از اسفند سال ۹۸ تا اسفند سال ۹۹ دو مرحله یارانه کرونا پرداخت کرد. در چهار ماه اسفند پارسال و فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال اولین دوره یارانه کرونا پرداخت شد.

در این دوره کمک بلاعوض برای سه میلیون نفر از خانواده‌هایی که شناسایی شده‌اند و از کم درآمدترین اقشار جامعه بودند واریز شد.

مبلغ این یارانه کرونا به خانواده‌های یک نفره ۲۰۰ هزار تومان؛ دو نفره، ۳۰۰ هزار تومان؛ سه نفره، ۴۰۰ هزار تومان؛ چهار نفره، ۵۰۰ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۶۰۰ هزار تومان بود.

در نیمه دوم سال نیز مجلس طرح پرداخت شش مرحله یارانه به ۶۰ میلیون نفر را عنوان کرد اما نهایتا دولت این یارانه را به ۳۴ میلیون نفر پرداخت کرد.

در این دوره مقرر شد چهار مرحله یارانه معیشتی کرونا در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند واریز شود که آخرین مرحله آن دو روز پیش واریز شد.

مبلغ این یارانه برای ۹ میلیون نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد ۱۲۰ هزار تومان و برای ۲۵ میلیون نفر از اقشار کم‌درآمد که فاقد درآمد و بیمه بودند پرداخت شد.

از آنجایی که مسئولان درباره ادامه واریز یارانه کرونا یا شروع دوره جدید یارانه اظهارنظر نکرده‌اند به نظر می‌رسد پرونده این یارانه بسته شده است.

واکسیناسیون گسترده ویروس کرونا در ایران هنوز آغاز نشده و به نظر می‌رسد سایه کرونا در سال آینده نیز بر اقتصاد و زندگی مردم سنگینی می‌کند؛ آیا در سال آینده واریز یارانه مجددا آغاز می‌شود؟

پروفسور محمد هاشم پسران، استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا نیز با ترسیم مسیر بهبود اقتصاد ایران، تاکید می‌کند که اصلی‌ترین مسئله حال حاضر اقتصاد ایران بیماری کرونا است و دولت باید بهبود این بیماری را مدنظر قرار دهد.

به گفته او، سیاست‌های حمایتی ازاقشار آسیب‌پذیر باید ادامه داشته باشد، یعنی تا زمانی که نتوانیم حداقل ۵۰ درصد از مردم را واکسینه کنیم باید کمک‌ها ادامه پیدا کند و نباید نگران اثرات تورمی این سیاست‌ها بود.

همچنین براساس اظهارات هاشم پسران، دولت باید در این خصوص اعلام کند که چه برنامه‌ای برای حمایت‌های اقتصادی دارد اما می‌تواند این شرط را بگذارد که اگر در اوضاع بهبود حاصل شود این حمایت‌ها قطع می‌شود، اما اگر این اوضاع ادامه یافت حمایت‌ها نیز ادامه می‌یابد، در واقع به این ترتیب دولت به مردم اطمینان خاطر خواهد داد.

توانگر، نماینده مجلس نیز گفته که دولت برای سال آینده بودجه پرداخت یارانه کرونا را دارد.

برای سال آینده دو بلاتکلیفی وضعیت انتخابات و تغییر دولت از یک سو و آینده برجام از سوی دیگر وجود دارد. باید دید دولت تصمیم مشخصی برای حمایت‌های معیشتی دوره کرونا می‌گیرد یا خیر؟

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 6
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری