پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ۱۷:۴۴
۱۰
۰
نسخه چاپی

جزئیات پاداش پایان خدمت کارکنان در سال 1400

جزئیات پاداش پایان خدمت کارکنان در سال 1400
پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه های اجرایی در سال 1400 تعیین شد

به گزارش تیتربرتر؛حق سنوات یا پاداش پایان خدمت مبلغی است که کارمند هنگام فراغت از کار از قبیل بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، استعفا و موارد خاص دیگری دریافت می‌کند.

titrebartar.com

 

برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها در پایان هر سال اقدام به پرداخت سنوات می‌کنند و برخی دیگر در هنگام بازنشستگی یا قطع همکاری این مبلغ را می‌پردازند و میزان آن معادل یک ماه آخرین مزد ثابت دریافتی کارگر به ازای هر سال می باشد، لازم یه ذکر است اگر سنوات پرسنل سالانه پرداخت نشود زمان تسویه کل سنوات بر اساس آخرین حقوق محاسبه می گردد.

نمایندگان با افزایش ۷ برابری حداقل حقوق و مزایای شاغلین به عنوان سقف تعیین شده برای پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی موافقت کردند‌.

جزئیات پاداش پایان خدمت کارکنان در سال 1400

جزئیات پاداش پایان خدمت کارکنان در سال 1400
جزئیات پاداش پایان خدمت کارکنان در سال 1400

 

بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 1400 در بخش هزینه‌ای در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر قوه مقننه قرار داشت.

وکلای ملت در این نشست با ردیف های 5 و 7 ، جزء الحاقی بند (الف) و بند (هـ) این تبصره موافقت کردند.

در ادامه جلسه بهارستان نشینان تبصره (12) لایحه بودجه سال آینده را با 152 رأی موافق، 53 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس ردیف 5 این بند؛ در اجرای ماده (30) قانون برنامه ششم توسعه و در راستای رفع تبعیض حقوق شاغلان دستگاههای اجرائی و ماده (71) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 10/11/1395 و بندهای (ت) و (ث) ماده (7) قانون برنامه ششم توسعه کشور، هرگونه تصویب نامه، بخشنامه، دستورالعمل، تغییر تشکیلات، تغییر ضرایب، جداول حقوقی و طبقه بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی، اعطای مجوز هرنوع استخدام و به کارگیری نیرو و همچنین مصوبات هیأت های امناء و نظایر آن در دستگاه‌های اجرائی مشمول ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولین قانون کار جمهوری اسلامی ایران و دستگاههای اجرائی مشمول ماده (1) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، منوط به تأمین اعتبارات مورد نیاز و رعایت ترتیبات مندرج در ماده (4) قانون مدیریت خدمات کشوری و بند (ج) ماده (7) قانون برنامه ششم توسعه أخذ مجوز مکتوب از سازمان برنامه و بودجه کشور می باشد.

لازم به ذکر است که ردیف 6 این بند با موافقت نمایندگان حذف شد.   

براساس ردیف 7 این بند؛ پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری به کارکنان مصوب 26/2/1375 با اصلاحات و الحاقات بعدی، پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده (107) قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق العاده بند (10) ماده 68 قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای شاغلین موضوع جزء (2) این بند، در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی سال و تا سقف چهار میلیارد و هفتصد و بیست میلیون (4.720.000.000) ریال خواهد بود.

مطالب مرتبط:

براساس جزء الحاقی  این بند؛ سقف ناخالص حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر (مجموع دریافتی) گروههای مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولین قانون کار جمهوری اسلامی ایران از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات در کلیه مناطق کشور برای سال 1400، از (21) برابر حداقل حقوق مصوب شورای حقوق و دستمزد به (10) برابر حداقل حقوق و دستمزد موضوع ماده (79) قانون مدیریت خدمات کشوری کاهش می یابد. کاهش دریافتی افراد ناشی از اجرای این حکم مشمول پرداخت تفاوت تطبیق است. کارانه گروه پزشکی از حکم این جزء مستثنی است.

همچنین در بند (هـ) این تبصره آمده است؛ کلیه پرداخت های مشابه حقوق و دستمزد مانند حق التدریس، حق الزحمه، ساعتی، حق نظارت و پاداش شوراهای حل اختلاف، هزینه اجتناب ناپذیر محسوب می شود و باید به صورت ماهانه پرداخت شود.

نحوه محاسبه عیدی و سنوات 1400

نحوه محاسبه عیدی و سنوات 1400
نحوه محاسبه عیدی و سنوات 1400

 

بر اساس لایحه اصلاحی قانون پرداخت پاداش و عیدی کارگران مصوب سال 1370 تمام کارفرمایان موظفند تا نسبت به پرداخت عیدی کارگران خود اینگونه عمل کنند:

الف) همه کارگاه های مشمول قانون کار موکلف هستند که به کارگرانی که یک سال برایشان کار کرده اند، معادل شصت روز آخرین مزد را به عنوان عیدی و پاداش بدهند.

ب) مبلغی که به آن‌ها پرداخت می شود قانونا نباید بیش از 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی باشد.

پ) اگر کارکنانشان کمتر از یکسال در آنجا کار کرده باشند، باید به ماخذ 60 روز مزد و به نسبت روزهایی که کار کرده اند عیدی و پاداش آن‌ها محاسبه شود.

ت) اگر کارگاهی رویه اش اینگونه باشد که بیش از مبالغ ذکر شده را پرداخت نماید، همان عرف کارگاه ملاک خواهد بود.

با توجه به همین اصول ذکر شده در قانون، محاسبه عیدی 1400 کارگران انجام می گردد. اما طبق قانون پرداخت عیدی به کارمندان دولت با موارد گفته شده متفاوت است.

کارمندان به دلایل مختلفی از جمله: داشتن ثبات شغلی، بهره مندی از تسهیلات مختلف و … عیدی کمتری نسبت به کارگران دریافت می کنند.

طبق قانون، عیدی کارگران 1400 بیشتر از عیدی کارمندان می باشد. میزان عیدی آن‌ها بین دستمزد 60 تا 90 روز کاری محاسبه می شود.

برای مثال، نحوه محاسبه عیدی کارمندان در سال 98 مطابق ماده 5 قانون خدمات کشوری اینطور بود که دستگاه ها و ارگان ها مبلغ ثابت 1 میلیون و 200 هزار تومان را به نسبت خدمت تمام وقت به کارمندان پرداخت می کردند.

مبنای محاسبه عیدی 1400

مبنای محاسبه عیدی همه کارگران، حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق آن‌هاست. در واقع کارفرمایان، طبق قراردادی که با افراد می‌بندند، دو برابر پایه حقوق‌شان را به عنوان حداقل عیدی و یا سه برابر پایه حقوق‌شان را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش به آن‌ها می دهند.

 هر فردی که از یک ماه به بالا برای یک کارفرما کار کرده باشد، در پایان سال حق دریافت عیدی را دارد.

طریقه محاسبه عیدی کارگران به این صورت است که طبق فرمول محاسبه عیدی حداقل و حداکثر پیش می رویم.

  • میزان حداقل عیدی 1400 کارگران : حداقل دستمزد روزانه آن‌ها * عدد 60
  • میزان حداکثر عیدی کارگران 1400 : حداقل دستمزد روزانه * عدد 90

دستمزد روزانه کارگران در سال 1400 هم عدد 636 هزار و 809 تومان می‌باشد. همانطور که قبل‌تر گفتیم، میزان عیدی که شما دریافت خواهید کرد نه از حداقل ذکر شده پایین‌تر خواهد نبود و نه از حداکثر یاد شده بیشتر خواهد بود.

بنابراین، حداقل عیدی سال 1400 طبق فرمول‌های ارائه شده، 3 میلیون و 820 هزار و 854 تومان است. ضمن اینکه حداکثر عیدی سال 1400 این افراد 5 میلیون 731 هزار و 281 تومان خواهد بود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 10
مخالفم - 17
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری