پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ۱۶:۱۵
۹
۰
نسخه چاپی

گزارش بازار بورس در 16 فروردین 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 16 فروردین 1400+پیش بینی روز بعد
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه ۶هزار و ۷۳۳واحد دیگر افت کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ شاخص بورس در معاملات امروز دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در ۲۰ دقیقه ابتدایی با افت بیش از چهار هزار واحدی به یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۷۴ واحد رسید.

و نمادهای "فملی"، "فولاد" و "شتران" بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص گذاشته است.

در بورس امروز چه گذشت؟

 شاخص بورس در جریان معاملات امروز بورس با افت 6هزار و 733واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 262هزار و 745واحد  به کار خود پایان داد و بیش از 4میلیارد و 140میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4 هزار و 136میلیارد تومان در بیش از 468هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های سیمرغ، سیمان مازندران و صنایع سیمان دشتستان بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های صنعتی ایران خودرو، سیمان آرتا توسعه صنعت و سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت بیشترین افت را تجربه کردند.

این گزارش می‌افزاید: در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 945میلیون ورقه به‌ارزش 35 هزار و 964میلیارد تومان در 111هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 12واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 919واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های بیمه پاسارگاد، سرمایه‌گذاری صبا تامین و سیمان لار سبزوار بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های صنایع ماشین‌های اداری ایران، مدیریت انرژی امید تابان هور و پتروشیمی تندگویان بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

تحلیل بورس در 16 فروردین 1400

titrebartar.com

 

ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه را تحلیل کرد و گفت: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت کاهش ۶,۷۳۳ واحدی به سطح ۱,۲۶۲,۷۴۷ واحد رسید شاخص کل هم وزن با کاهش ۹۴۵ واحدی در سطح ۴۳۸,۹۷۴ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۵۳ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۲۲ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۴۱.۳۶۷ میلیارد ریال بود و حجم معاملات برابر ۴,۱۴۰ میلیارد برگه سهم بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۱۲ واحدی به سطح ۱۷.۹۱۹ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۳۵۹.۴۶۷ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۹۴۵ میلیون برگه سهم بود. پس از ۲ هفته‌ای که گذشت امروز شاهد این بودیم که حجم و ارزش معاملات افزایش یافت و بسیاری از نمادهای بازار که مدت‌ها در صف فروش قفل بودند یا از صف خارج شده و یا خوشبختانه متعادل شدند

قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۵۲۵ تومان و قیمت خرید ۲۴ هزار و ۴۰ تومان تعیین شده است قیمت فروش یورو ۲۸ هزار و ۴۸۳ تومان و قیمت خرید ۲۷ هزار و ۹۱۹ تومان اعلام شده است در روزهای اخیر شاهد این هستیم که کمی نرخ دلار کاهش پیدا کرده و این امر به علت رخدادهای سیاسی است که احتمال وقوع آن محتمل است، به هر حال باید کمی زمان بگذرد و تا مشخص شود آیا آمریکایی‌ها به برجام باز می‌گردند یا خیر و آیا تحریم‌ها لغو می‌شود یا خیر به هر حال متأسفانه بورس برجام دیگری را در این مدت پیشخور کرد.

رئیس شورای رقابت خبر افزایش نرخ خودرویی‌ها را تأیید کرد. وی گفت " قیمت خودرو در ۶ ماه پایانی سال ۹۹ بررسی می‌شود و با توجه به نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی آن را اعلام می‌کند، قیمت نهایی خودرو در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ مشخص می‌شود. گروه خودرو نیازمند آزاد سازی کامل قیمت‌ها است نه اینکه به صورت فصل به فصل قیمت‌ها گران شود مدت زیادی است گروه خودرویی حال و روز خوبی نداشته به طوری که در هر فصل به زیان انباشته این شرکت‌ها افزوده می‌شود و مدت‌ها است از سیکل معیوب قیمت گذاری دستوری استفاده می‌کند.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در 17 فروردین 1400

پیش بینی بورس در 17 فروردین 1400
پیش بینی بورس در 17 فروردین 1400

 

بورس در شش روز گذشته چند رکورد را جابه‌جا کرد. شاخص کل برای ششمین روز پیاپی ریزش کرد و بیشترین نزول در سال جدید را ثبت کرد. همچنین برای هفتمین روز متوالی شاهد خروج پول‌های حقیقی از بورس بودیم. دیروز رقم خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 638 میلیارد تومان بود. دیروز ارزش معاملات سهام بازار به کمترین میزان در یک سال گذشته رسید تا رکود بورس به عمیق‌ترین سطح خود برسد.  

گروهی از تحلیل‌گران معتقدند رکود معاملات بورس نشان دهنده تردید فعالان بازار درباره آینده برجام است و این وضعیت تا روز سه‌شنبه که نشست 5+1 درباره لغو تحریم‌ها برگزار می‌شود، ادامه خواهد یافت. لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران و آمریکا به برجام می‌تواند موجب کاهش قیمت دلار و افت شاخص بورس شود. بنابراین چشم فعالان بازار به مذاکرات برجامی است. 

این روزها سهامداران از حق مسلم خود یعنی فروش سهام آن هم در شرایطی که نمی‌توان چشم‌انداز روشنی از آینده این بازار داشت و در مقابل هر روز تورم، ارقام جدیدی را ثبت می‌کند، محروم شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در پایان سال ۹۹، بیشترین «تورم متوسط و نقطه به نقطه پایان سال در یک دهه اخیر» ثبت شده است. براساس آمارهای رسمی، میزان تورم متوسط در ماه 4/ 36 درصد و تورم نقطه‌ای نیز 7/ 48 درصد برآورد شده است.

این در حالی است که در هیچ‌یک از ماه‌های پایانی دهه ۹۰، این میزان از تورم‌ نقطه‌ای و متوسط گزارش نشده بود و به همین دلیل اسفندماه ۹۹ بر قله تورمی دهه ۹۰ قرار گرفته است. در این شرایط دارندگان ریال در صدد حفظ ارزش اسمی سرمایه خود هستند. قابلیت بالای نقدشوندگی در بازار سهام یکی از محرک‌هایی است که می‌توانست در این شرایط نقدینگی‌های سرگردان را جذب این بازار ‌کند.

در حال حاضر اما در کنار ابهامات موجود چه در فضای اقتصادی و چه سیاسی، دامنه نوسان نامتقارن نیز شرایط را برای بورس‌بازان سخت‌تر کرده است تا هر روز در همان دقایق نخستین پیش‌گشایش به امید رهایی یافتن از اصلاحی فرسایشی که 8 ماه است دامن بازار را گرفته، به صف‌های فروش پناه می‌برند و در پایان ساعت کاری تنها تعداد معدودی می‌توانند به هدف خود یعنی خروج از بازار سهام نائل شوند. هدفی که این روزها رویای برخی از سهامداران شده است.

در سمت مقابل نیز سرمایه‌گذارانی هستند که قیمت‌های فعلی را ارزنده می‌پندارند اما از ترس گرفتار شدن در تله نقدشوندگی، در نقش خریدار ظاهر نشده و در انتظار تغییر سیاست‌ها نشسته‌اند.

متهم اصلی این شرایط اما در کنار تمام نقص‌های موجود و فقر ابزار‌ها، محدودیتی خودساخته به نام دامنه نوسان است که در همان شکل گذشته خود (مثبت و منفی 5 درصد) نیز بازار سهام کشور را ناکارآمد کرده بود و حالا نامتقارن شدن آن و کاهش کف ریزشی، قفلی بر نقدشوندگی این بازار زده و هیچ کلیدی برای آن نمی‌توان یافت.

شورای عالی بورس که خود در 25 بهمن‌ماه 99، تصمیم به اجرایی کردن دامنه نوسان نامتقارن گرفت در آخرین جلسه‌ای که در سال گذشته تشکیل داد، موافقت خود را با افزایش دامنه نوسان اعلام کرد و تصمیم‌گیری در خصوص زمان و میزان این افزایش را بر عهده سازمان بورس گذاشت.

با وجود این اما به نظر می‌رسد تعطیلات نوروزی سیاست‌گذاران همچنان ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای از تلاش برای رفع مشکل این روزهای بورس‌بازان مشاهده نمی‌شود و تنها رنگ قرمز تابلوی معاملاتی بازار سهام است که خودنمایی می‌کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 9
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری