پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ۰۹:۴۵
۸
۰
نسخه چاپی
تأثیر نشست وین بر بازار ارز

پیش بینی قیمت طلا و ارز در آستا‌نه مذاکرات وین

تأثیر نشست وین بر بازار ارز
خوش‌بینی‌های زیادی در بین معامله‌گران در مورد مذاکرات وین ایجاد شده و رشد دلار سیگنالی برای صعود طلا شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ در سومین روز هفته، دلار به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی بازگشت تا‌ امیدواری‌های بازیگران افزایشی در آستا‌نه مذاکرات وین کمی بیشتر شود. عبور دلار از مرز یاد شده برای بازیگران سکه، سیگنالی حیاتی بود که مجوز صعود به محدوده‌های بالاتر را فراهم کرد.

این مجوز در شرایطی برای سکه صادر شد که اونس طلا در بازارهای جهانی رغبتی به رشد قیمت نشان نداده بود و حتی به محدوده ۱۷۲۰دلاری عقبگرد کرده بود. در روزی که اونس طلا نزولی بود و دلار صعودی، سکه به علامت اسکناس آمریکایی توجه کرد و با ۷۰ هزار تومان افزایش به بهای ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. افزایشی که به‌دلیل رشد ۱۵۰ تومانی دلار و رسیدن این ارز به قیمت ۲۵ هزار تومان رخ داد.

ترسیم چهره بازار ارز و طلا در سال 1400

ترسیم چهره بازار ارز و طلا در سال 1400
ترسیم چهره بازار ارز و طلا در سال 1400

 

بازار ارز و طلا با ورود به سال 1400، چهره متفاوتی از خود نشان داده است. این بازارها تحت تأثیر عوامل بیرونی و آنچه در روابط بین‌الملل رخ می‌دهد، سمت و سوی متفاوتی از سال گذشته به خود گرفته‌اند.

درحالی که در سال گذشته تمام رکوردهای تاریخی قیمت ارز و طلا شکسته شد و در پنج ماه پایانی سال به سمت تعادل حرکت کرد، اما با آغاز سال جدید، این بازارها در انتظار اخبار خوش از دنیای سیاست، رو به کاهش گذاشته است، هرچند که همچنان نرخ‌هایی که درسال‌جاری روی تابلوی صرافان ثبت می‌شود، فاصله زیادی با اوایل سال گذشته دارد.

در نخستین روزهای سال‌جاری، همانند سال‌های گذشته قیمت انواع ارز و طلا با شتاب قابل توجهی رو به افزایش گذاشت تا جایی که در روز دهم فروردین ماه به اوج خود در سال جدید رسید، اما انتشار اخباری از توافق‌های ایران با غرب و شرق، روند حرکتی قیمت‌ها در این دو بازار را تغییر داد به طوری که قیمت‌ها افت قابل توجهی پیدا کرده است.

مطالب مرتبط:

پیش بینی آینده بازار ارز و طلا

پیش بینی آینده بازار ارز و طلا
پیش بینی آینده بازار ارز و طلا

 

به اعتقاد کارشناسان، آینده بازار ارز و طلا به تحولاتی بستگی دارد که در آن‌سوی مرزها و در پشت میزهای مذاکره رقم می‌خورد. از یک‌سو، توافق بلندمدت ایران و چین به اعتقاد کارشناسان به دلیل سرمایه‌گذاری‌های ارزی در زیرساخت‌های ایران و همچنین فروش نفت می‌تواند باعث کاهش نرخ ارز و به دنبال آن طلا شود.

اما مهمتر از آن، خبرهایی است که از پیشرفت قابل ملاحظه مذاکرات برای احیای برجام درحال انجام است، اخباری که تأثیر روانی پررنگی روی تابلوی صرافان گذاشته است و انتظار می‌رود با انتشار خبر قطعی توافق، تأثیر ملموس‌تری داشته باشد. با این حال درصورتی که این توافقات در دوره زمانی بلندمدت‌تری به سرانجام برسد، بازار ارز و طلا به روند سابق خود بازخواهد گشت که البته در صورت حفظ شرایط موجود، نوسان کمتری نسبت به سال قبل خواهد داشت.

در مجموع بررسی قیمت‌ها از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته نشان می‌دهد که قیمت‌ها در بازار ارز برای دو ارز عمده دلار و یورو با رشد (کمتر از یک درصد) همراه شده است، ولی در مقابل نرخ‌ها در بازار طلا و سکه افت قابل توجهی نشان می‌دهد.

تأثیر نشست وین بر بازار ارز

تأثیر نشست وین بر بازار ارز
تأثیر نشست وین بر بازار ارز

 

برخی فعالان ارزی اعتقاد دارند، دلیل رشد دلار در روزهای اخیر مربوط به اخباری بوده که به بازار مخابره شده است. از نگاه آنها، مجموع اخبار به‌گونه‌ای بوده که بیشتر معامله‌گران ارزی تصور کرده‌اند در مذاکرات وین اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و بهتر است به‌تدریج خریدهای احتیاطی خود را بالاتر ببرند.

به‌عنوان مثال، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با پرس تی‌وی تاکید کرده است: هیچ طرح گام‌به‌گامی مطرح نیست و سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکاست اعم از آنهایی که ترامپ پس از خروج از برجام مجددا اعمال یا از ابتدا برقرار و همچنین تحریم‌هایی که تحت هر عنوان دیگری اعمال کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بدیهی است این رفع تحریم‌ها باید موثر باشد و مورد راستی‌آزمایی توسط ایران قرار گیرد. خطیب‌زاده تاکید کرد: توقف اقدامات جبرانی ایران و بازگرداندن آنها تنها متعاقب برداشته شدن همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی‌ صورت خواهد گرفت.

از نگاه برخی معامله‌گران بازار ارز، صحبت‌های مقام‌های ایرانی به‌طور کلی چنین تصویری را به ذهن بازیگران ارزی متبادر می‌کند که تغییری در سیاست‌های خارجی کشور رخ نداده است. در چنین تصویری، معامله‌گران ارزی تصور می‌کنند که فارغ از بحق بودن خواسته ایران، دشوار است که طرف غربی نیز به یکباره تمام اختلافات خود را کنار بگذارد. همچنین از قول برخی مقام‌های آمریکایی نیز عنوان شده که در مذاکرات وین تحریمی برداشته نخواهد شد. طبیعتا‌ معامله‌گران این گونه صحبت‌ها را نیز در موقعیت خرید و فروش خود لحاظ خواهند کرد.

این در حالی است که در ابتدای هفته خوش‌بینی‌های زیادی در بین معامله‌گران در مورد مذاکرات وین ایجاد شده و طی یک روز دلار ۱۱۵۰تومان از ارزش خود را از دست داده بود. روز ۱۱ فروردین دلار در بازار آزاد میان معامله‌گران غیررسمی ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد و در روز شنبه تا‌ سطح ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان پایین رفت. پس از آن در روزهای یکشنبه و دوشنبه دلار راه افزایشی را در پیش گرفت و به سرعت خود را به کانال ۲۵ هزار تومانی رساند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 8
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری