پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ۱۸:۰۳
۹
۰
نسخه چاپی

جزئیات افزایش حق مسکن کارگران در اردیبهشت 1400

جزئیات افزایش حق مسکن کارگران در اردیبهشت 1400
افزایش حق مسکن کارگران در در سال 1400 مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ عضو شورای عالی کار از ابلاغ بخشنامه دستمزد ۱۴۰۰ به ادارات کار استانها خبر داد و گفت: علاوه بر این، افزایش کمک هزینه مسکن کارگران نیز جهت تصویب نهایی از سوی وزیر کار تقدیم دولت شده است.

دانلود بخشنامه دستمزد کارگران

برای مشاهده بخشنامه دستمزد ۱۴۰۰ به اینجا مراجعه کنید.

بررسی حق مسکن کارگان در سال 1400

بررسی حق مسکن کارگان در سال 1400
بررسی حق مسکن کارگان در سال 1400

 

محمدرضا تاجیک، در مورد اینکه مصوبه شورای عالی کار برای افزایش حق مسکن سال جاری کارگران چه زمانی جهت تصویب نهایی به دولت ارسال می‌شود، اظهار داشت: افزایش حق مسکن نیاز به تصویب در دولت دارد و وزیر کار نیز در آخرین جلسه شورای عالی کار (اواخر اسفندماه) اعلام کرد که افزایش کمک هزینه مسکن را با قید فوریت به دولت ارسال می‌کند تا از ابتدای سال اجرا شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: مطابق با اخبار اعلام شده، درخواست افزایش کمک هزینه مسکن کارگران به دولت ارسال شده و هر زمان در دولت تصویب شود، باید از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ در دستمزد کارگران لحاظ شده و مابه‌التفاوت ماه‌های قبل از آن به کارگران پرداخت شود.

وی با یادآوری اینکه مصوبه شورای عالی کار افزایش کمک هزینه مسکن از ۳۰۰ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان است، گفت: کمک هزینه مسکن حتی اگر در ماه‌های بعد از فروردین ماه هم در دولت تصویب شود، کارفرمایان مکلف هستند که معوقات را از فروردین ماه اعمال کنند.

وی درباره اینکه آیا بخشنامه دستمزد ۱۴۰۰، مصوبه شورای عالی کار، به ادارات کار استان‌ها ابلاغ شده است، یا خیر، گفت: بخشنامه دستمزد ۱۴۰۰ ابلاغ شده است.

افزایش حق مسکن سال ۱۴۰۰ کارگران

افزایش حق مسکن سال ۱۴۰۰ کارگران
افزایش حق مسکن سال ۱۴۰۰ کارگران

 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پیشنهاد شورای عالی کار، درخواست افزایش کمک هزینه مسکن کارگران از مبلغ ماهانه سه میلیون ریال به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۰ را به هیئت دولت ارائه نموده است.

براساس ماده (۲) اصلاحی قانون راجع به طبقه بندی مشاغل و برقراری کمک هزینه مسکن کارگری، کمک هزینه مسکن برای کارگرانِ مشمول قانون کار، سالیانه توسط شورای عالی کار، تعیین و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

در اجرای این قانون، شورای مورد اشاره در اسفند سال ۱۳۹۹ با افزایش کمک هزینه مسکن کارگران از مبلغ ماهانه سه میلیون ریال به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال موافقت نمود.

در همین راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن موافقت با مصوبه شورای مزبور، متن پیشنهادی مربوط را برای اجرا از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ با قید فوریت به هیئت دولت ارائه نموده است.

گفتنی است این متن پیشنهادی مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت طی می کند.

مطالب مرتبط:

افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ به چه میزان است؟

شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ را با ۳۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹، به غیر از سایر مزایای مستمر ۲۶۵۵۴۹۳۵ ریال تعیین کرد.

 برای سایر سطوح مزدی نیز این افزایش به میزان ۲۶درصد به اضافه ماهانه ۲۴۸۳۵۵۵ ریال تعیین شد.

مسئولیت بررسی افزایش حقوق کارگران با چه کسی است؟

بررسی و انجام تکالیف مربوط به افزایش حقوق کارگران بر عهده شورایعالی کار متشکل از:

  • وزیر کار و امور اجتماعی
  • دو نفر از افراد بصیر و مطلع در مسائل اجتماعی و اقتصادی به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب هیات وزیران که یک نفر از آنان از اعضای شورایعالی صنایع
  • سه نفر از نمایندگان کارفرمایان ( یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کارفرمایان
  • سه نفر از نمایندگان کارگران ( یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار
  • همانطور که مشخص است، تعیین افزایش میزان حقوق کارگران امری تخصص است که شورایعالی کار عهده‌دار مسئولیت آن است و سایر اظهار نظرها را می‌توان مسائلی غیرتخصصی دانست.

 یکی از بندهای مورد بحث در افزایش مزد سالیانه کارگران، حق مسکن است که رقم آن در شورای عالی کار توسط نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت پس از تعیین به هیات وزیران پیشنهاد داده می‌شود و باید در جلسه هیات دولت به تصویب برسد.

۲۳ اسفندماه گذشته و در آخرین مصوبه شورای عالی کار که دستمزد ۱۴۰۰ کارگران تعیین شد، پیشنهاد افزایش هزینه مسکن تا سقف ۴۵۰ هزار تومان برای تایید و تصویب نهایی به هیات وزیران ارائه شد.

پرونده دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران سرانجام ۲۳ اسفندماه با رشد ۳۹ درصدی بسته و طبق آن حداقل مزد ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۳ تومان و مجموع دریافتی خانواده ۳.۳ نفری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد.  

حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز، ماهانه ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۲ تومان (روزانه ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان)، بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۲۶۵ هزار و ۵۴۹ تومان و پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهانه ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد.

سایر سطوح درآمدی ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ نیز ۲۶ درصد رشد داشت. برابر این گزارش ۲۴۸ هزار و ۳۵۵ هزار تومان ثابت اضافه پرداختی ماهانه، پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان، بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان و حق اولاد برای هر فرزند ۲۶۵ هزار و ۵۴۹ هزار تومان اعلام شد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 9
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری