پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ۰۸:۰۹
۹
۰
نسخه چاپی
بازار سهام صعودی می شود یا به نزولی بودن ادامه می دهد؟

ترسیم مسیر بورس تا انتخابات 1400

بازار سهام صعودی می شود یا به نزولی بودن ادامه می دهد؟
بورس تهران دچار رخوت تقاضا شده است و رکود حاکم بر آن سهامداران را عاصی کرده است.

به گزارش تیتربرتر؛ یک روز دیگر در بورس تهران با رخوت تقاضا به اتمام رسید. در این روز اگرچه موقتا شاهد بهبود تقاضا بودیم با این حال رشد قیمت‌ها آنچنان پایدار نبود که بتواند شاخص بورس را مثبت کند. به دنبال همین رویداد روز سه شنبه نیز در حالی خاتمه یافت که برای هفتمین روز متوالی اوضاع بازار خوب نبود و نماگر اصلی بورس قرمزپوش به کار خود خاتمه داد.

این‌طور که به نظر می‌آید چند دستگی میان خریداران و فروشندگان سبب شده تا بازار با شیب منفی اندکی خنثی باشد و به دلیل رکود چند ماهه شاهد قوی‌تر شدن تقاضا در بازار سهام نباشیم.

کمای بورس در فصل آغاز سال 1400

کمای بورس در فصل آغاز سال 1400
کمای بورس در فصل آغاز سال 1400

 

دست نامرئی بازار در بورس تهران مدتی است که به شدت کرخت شده است؛ در حالی که دامنه نوسان نامتقارن همچنان پا برجاست و شنیده‌ها از نبود عزمی جدی برای برچیدن سریع آن حکایت دارد، نماگر اصلی بازار سهام هر روز نسبت به روز قبل بیشتر عقب نشینی می‌کند. بر این اساس جریان معاملات در روز گذشته نیز تقریبا به همین منوال بود.

شاخص کل بورس که در ابتدای معاملات روندی صعودی را پیش گرفت بود به مانند روز‌های گذشته در نهایت به دام عرضه‌های بیشتر افتاد و نتوانست تا کمای ۶ روزه تقاضا را به اتمام برساند. همین امر سبب شد تا در ادامه شاهد افت نسبی قیمت‌ها باشیم.

به موجب این اتفاقات روز معاملاتی اخیر با افت ۱۵/ ۰درصدی نماگر اصلی بورس خاتمه یافت و عقبگرد یاد شده این شاخص را به سطح یک میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رساند. این طور که به نظر می‌رسد طولانی شدن رکود معاملات در بازار سرمایه طی روز‌های اخیر سبب شده تا بسیاری از فعالان بازار سهام که سابقه فعالیت آن‌ها عمدتا از یک سال اخیر فراتر نمی‎‌رود برای رهایی از شر صف‌های فروش و نااطمینانی که گریبان بازار را گرفته راهی به جز فروختن در روز‌های جاری نیابند.

دقیقا به همین دلیل است که هر افزایش تقاضایی توسط فروشندگاه در یک ماه اخیر به سرعت سرکوب شده و بازار مجال رشد بیشتر نیافته است.

فروشندگان سهام چه کسانی هستند؟

فروشندگان سهام چه کسانی هستند؟
فروشندگان سهام چه کسانی هستند؟

 

بر این اساس بیراه نیست اگر بگوییم که بازار سرمایه در شرایط فعلی که انگیزه چندانی برای خرید وجود ندارد در دام نا‌امیدی فروشندگان قرار گرفته و معلوم نیست که برای برون رفت از این وضعیت چه میزان زمان دیگر برای بهبود شرایط نیاز است. با این حال برای اینکه بتوانیم تصویر دقیق‌تری از بازار امروز ارائه کنیم بهتر است از منظری دیگر به رفتارشناسی فروشندگان بپردازیم.

نخستین دسته‌ای از فروشندگان که در روز‌های اخیر توانستند تاثیر بالایی بر بازار سرمایه بگذارند آن دسته از افرادی هستند که در روز‌های گذشته بنا بر ریسک گریزی شکل گرفته در میان سرمایه‌گذاران بازار هر طور که بتوانند اقدام به فروش دارایی خود می‌کنند. این دسته از سرمایه‌گذاران که از افت بیشتر قیمت‌ها بیم دارند، برای رها‌شدن از شر دارایی محبوس شده خود در صف‌های فروش هر روز اقدام به ثبت سفارش فروش می‌کنند. طبیعتا این بخش از فعالان بازار تا زمانی که نتوانند دارایی خود را بفروشند دست از سر بازار بر نخواهند داشت.

دسته دوم از فروشندگان افرادی هستند که در موقعیت‌های مختلف موفق به فروش سهام خود نشده‌اند، اما مانند دسته اول امیدچندانی به فروش دارایی خود ندارند برای همین از گذاشتن سفارش در صف‌های فروش منصرف شده‌اند. دلیل این رویکرد فروشندگان یاد شده افت قابل توجه قیمت دارایی است که سبب شده تا آن‌ها در هفته‌های اخیر نسبت به شناسایی زیان اقدام نکنند؛ بنابراین این بخش از فروشندگان فقط شانس خود را در شرایطی امتحان می‌کنند که جریان تقاضا تا حد قابل توجهی نسبت به روز‌های قبل بیشتر می‌شود.

یک مثل از این رویداد در روز گذشته بهبود جریان معاملات در ساعت نخست معاملات بود که در نهایت توانست این بخش از فعالان بازار را به خود جذب و افت بیشتر قیمت‌ها را در روز یاد شده تضمین کند. دسته سوم از فروشندگان اساسا اهمیت چندانی به جو حاکم بر بازار نمی‌دهند. آن‌ها که اغلب فعالان کوتاه مدتی بازار سرمایه هستند سعی می‌کنند تا در هر شرایطی از نوسانات عادی و غیر عادی بازار استفاده کنند. طبیعی است که در چنین شرایطی نیز سعی می‌کنند تا سهامی را که پیش‌تر خریده‌اند حتی با سود اندک هم که شده به فروش برسانند.

مطالب مرتبط:

خریداران بازار سهام چه کسانی هستند؟

خریداران بازار سهام چه کسانی هستند؟
خریداران بازار سهام چه کسانی هستند؟

 

نیازی به گفتن نیست که در مقابل فروشندگان فعال در بازار سهام نیز خریداران قرار دارند؛ خریدارانی که هر کدام با توجه به ترجیحات و سلایق خود در حوزه سرمایه‌گذاری در ماه‌های گذشته در بازار فعال بوده‌اند و در ماه‌های پیش رو نیز فعالیت خواهند داشت. با این حال در شرایط فعلی ممکن است تصمیمات آن‌ها با توجیهات و جهت‌گیری‌های متعددی همراه باشد.

بررسی‌های دنیای اقتصاد نشان می‌دهد در حال حاضر بخشی از فعالان بازار بر این باور هستند که با توجه به ریزش قابل توجه قیمت‌ها نسبت به اوج ۲ میلیون و۱۰۰ هزار واحدی شاخص ، زمان مناسبی برای خرید سهام است تا با بهبود وضعیت و ارتقای سطح مذاکرات برجامی بتوان میوه بهبود شرایط سیاسی اقتصادی کشور را در بورس تهران چید.

با این حال اوضاع نامساعد اقتصادی و متغیر‌هایی نظیر کسری بودجه و عدم اطمینان به آینده کشور در شرایط فعلی نیز سبب شده تا برخی دیگر از فروشندگان اقدام به خرید سهام نکنند و وضعیت جاری را صرفا برای رصد بازار شرایطی مناسب بدانند. این دسته از فعالان بازار بر این باور هستند که در هفته‌ها و ماه‌های آتی می‌توان در مورد افق سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ نظرات بهتری ارائه داد. فصل مشترک این دو دیدگاه را می‌توان در کل موافق با گشایش احتمالی برجامی دانست. اما در این میان دسته سومی هم هستند که در مواجهه با احتمالات ناشی از برجام دیدگاه عمیق‌تری را مبنای معاملات خود قرار داده‌اند.

به زعم این قبیل سرمایه‌گذاران اگرچه برجام و توافقات احتمالی پیش روی آن در شرایط فعلی می‌توانند کشور را برای ورود به شرایط اقتصادی بهتر آماده کنند، اما باید توجه داشت که افت ریسک‌های سیستماتیک در اقتصاد ایران که با کاهش نسبتا پایدار تورم همسو خواهد بود می‌تواند فضا را برای تعدیل بیشتر قیمت‌ها با نرخ بازده بدون ریسک یا همان نسبت بازگشت سرمایه با سپرده‌گذاری در بانک فراهم کند. این بخش از فعالان بازار معتقد هستند که هر نوع خریدی در شرایط فعلی باید با نگاه جدی به تبعات این اتفاق انجام شود و بنا بر این درآمد‌های آتی شرکت هر نوع تغییری از این بابت را پوشش دهد.

آخرین دسته از خریداران هم همان نوسان‌گیرانی هستند که به طور کوتاه مدتی و فارغ از بررسی مسائل بنیادی موثر در بلند‌مدت اقدام به کسب سود از بازار می‌کنند. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که در هر دو طرف عرضه وتقاضا نیز حقوقی‌ها وجود دارند و در شرایطی که مانند نیاز به ابطال واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی می‌دهد یا بنا بر دستور از بازار حمایت حمایت می‌کنند، مجبور هستند میزان معینی از سهام را بخرند یا بفروشند.

پیش بینی مسیر بورس تا انتخابات 1400

پیش بینی مسیر بورس تا انتخابات 1400
پیش بینی مسیر بورس تا انتخابات 1400

 

حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام  با تاکید بر اینکه در حال حاضر سرمایه گذاران بورسی در اکثر موارد دید کوتاه مدت دارند، بیان داشت: به دلیل این که بسیاری از افراد تنها به دنبال کسب سود در یک مقطع زمانی کوتاه هستند، برای همین شاهد معاملات بی‌رمقی در بازار هستیم، اما اگر افراد دید بلندمدت داشته باشند، قیمت‌های فعلی سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی جذاب به نظر می‌رسد، این موضوع با فرض این است که دلار در اثر بهبود فضای اقتصادی و همچنین احیای برجام تا قیمت ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان نیز کاهش پیدا کند.

این تحلیلگر بورسی به فرارو گفت: در دو ماه آینده به نظر می‌رسد وضعیت بورس به همین منوال فعلی ادامه پیدا کند و نباید انتظار رشد چندانی را از بازار داشت، از سوی دیگر در مورد تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بر روی بازار باید به این نکته اشاره کرد که در دوره‌های گذشته با توجه به اینکه هرچه به برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شدیم، یک رشد مصنوعی در بازار شکل می‌گرفت، که این محرک تحت عنوان تغییرات فصلی از آن یاد می‌شود، این رشد همانطور که عرض کردم بر اساس عوامل بنیادی واقعی نبود و یک رشد مبتنی بر هیجان بود، اما به اعتقاد بنده در دوره حاضر به دو دلیل چنین رشدی را نمی‌توانیم شاهد باشیم.

میرمعینی اضافه کرد: اول اینکه به دلیل بی اعتمادی مردم نسبت به بورس به دلیل ریزش اخیری که طی چند ماه گذشته رخ داده بسیاری این ریسک را نمی‌کنند که دوباره سرمایه خود را به بورس وارد کنند، با توجه به این موضوع تحت تاثیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نقدینگی لازم برای رشد به بورس وارد نخواهد شد، دلیل دوم نیز این است که هنوز برنامه نامزد‌های بالقوه ریاست جمهوری در مورد مسائل اقتصادی و به خصوص بورس مشخص نشده و همین موضوع ابهامات را بیشتر کرده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 9
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری