پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ۲۰:۳۷
۱۳
۰
نسخه چاپی

جدول اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400

جدول اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400
جدول اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 که تاکنون اعلام حضور کرده اند، منتشر شد.

به گزارش تیتربرتر؛ با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۸ خرداد، به تدریج افرادی مختلفی رسما اعلام کرده اند که قصد حضور در این انتخابات را دارند. هر چند چهره های اصلی که انتظار حضورشان در انتخابات می رود، فعلا سکوت کرده اند.

جدول اسامی کاندیداهای انتخابات 1400

جدول اسامی کاندیداهای انتخابات 1400
جدول اسامی کاندیداهای انتخابات 1400

 

جدول زیر مربوط به افرادی است که تاکنون رسما اعلام کرده اند که در انتخابات شرکت می کنند.

آخرین اخبار از انتخابات ریاست جمهوری 1400

آخرین اخبار از انتخابات ریاست جمهوری 1400
آخرین اخبار از انتخابات ریاست جمهوری 1400

 

از اعلام کاندیداتوری رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی تا ورود مصداقی شورای وحدت به گزینه‌های ریاست‌جمهوری
با نزدیک‌شدن به موعد انتخابات ۲۸ خرداد فعالیت‌ جریان‌ها و چهره‌های سیاسی برای حضور و رقابت در ماراتن ۱۴۰۰ نیز رنگ‌وبویی جدی‌تر به خود می‌گیرد.

هرچه به موعد انتخابات 28 خرداد نزدیک‌تر می‌شویم، فعالیت‌ جریان‌ها و چهره‌های سیاسی برای حضور و رقابت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات میاندوره‌ای مجلس یازدهم نیز رنگ‌وبویی جدی‌تر به خود می‌گیرد،

برای مثال حجت‌الاسلام سید عباس نبوی رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی در یک نشست خبری درباره اهداف حضورش در انتخابات گفت: بنده عدالت همه‌جانبه، کارآمدی دانش‌بنیان، اقتدار منطقه‌ای و تعامل پایاپای با جهان را شعار خود عنوان می‌کنم. به‌دور از اظهارات شعارگونه معتقدم که باید به‌دنبال ایران سربلند و نظام جمهوری اسلامی کارآمد در پرتو کرامت نبوی(ص)، عدالت علوی(ع) و عزت حسینی(ع) باشیم.

 همچنین در فضای رسانه‌ای برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از احتمال کاندیداتوری محمد شریعتمداری وزیر فعلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 دارد،

برخی از چهره‌ها و گروه‌های نزدیک به دولت به وی نیز پیشنهاد کردند تا اعلام کاندیداتوری کند که تاکنون وی اظهارنظری در این رابطه نداشته است، حتی شنیده شده است که شریعتمداری در ایام تعطیلات نوروزی در برخی جلسات انتخاباتی نیز که از او دعوت کرده بودند شرکت کرده است.

از انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم در تهران نیز آخرین خبرها حاکی از آن است که محمداسماعیل کوثری نماینده اسبق تهران در مجلس شورای اسلامی نهم احتمالاً گزینه نهایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خواهد بود، همچنین منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان درباره گزینه نهایی این شورا برای حضور در انتخابات میاندوره‌ای مجلس یازدهم در تهران گفت:‌ با توجه به مصوبه قبلی شورای وحدت تصمیم بر این شده است که جایگزین سرکار خانم رهبر یک خانم باشد.

مطالب مرتبط:

متکی با این حال خاطرنشان کرد:‌ در جلسه آتی هیئت عالی شورای وحدت پیرامون چهره‌های ارزشی و ولایی که برای انتخابات میاندوره‌ای ثبت‌نام کرده‌اند بحث و بررسی صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد کاندیداهای شاخصی که ذیل جریان اصولگرایی تعریف می‌شوند، محدود است، احتمالاً در جلسه آینده هیئت عالی شورای وحدت تکلیف گزینه نهایی این شورا مشخص خواهد شد.

با توجه به اظهارات متکی به‌نظر می‌رسد احتمال حمایت شورای وحدت از زهرا سعیدی نماینده اصولگرای شهرستان مبارکه در مجلس دهم که تلاش کرده است این بار شانس خود را برای نمایندگی در تهران امتحان کند، از دیگر کاندیداهای اصولگرا بیشتر باشد.

خبر دیگر از شورای وحدت اصولگرایان این‌که این شورا در راستای فعالیت خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت‌وگو با نامزدهای مطرح در جریان ارزشی و انقلابی را با این هدف که پیش از انتخابات، با برنامه‌ها و افراد محوری در ترکیب دولت مورد نظر آنها و مباحثی از این دست بیشتر آگاه شود، آغاز کرده است.

از اردوگاه اصلاح‌طلبان نیز خبر می‌رسد در آخرین جلسه جبهه اصلاحات ایران، پیشنهادات کمیته راهبردها و برنامه‌ریزی این جبهه دربارهٔ سازو‌کار رسیدن به کاندیدای اجماعی برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده و به‌منظور بررسی بیشتر این پیشنهادات توسط احزاب اصلاح‌طلب، تصمیم‌گیری به جلسه هفته آینده این جبهه موکول شده است.

 پیش بینی کارشناسان از انتخابات ریاست جمهوری 1400

 پیش بینی کارشناسان از انتخابات ریاست جمهوری 1400
 پیش بینی کارشناسان از انتخابات ریاست جمهوری 1400

 

محمد عطریانفر معاونت سیاسی اسبق وزارت کشور و فعال سیاسی اصلاح طلب: ما به دو شیوه می‌توانیم نامزدهای ریاست جمهوری را تعریف کنیم؛ اولین گروه بخشی از نامزدهای انتخاباتی هستند که به صورت خودخوانده وارد عرصه رقابت خواهند شد و خودشان خود را به عرصه رقابت دعوت کردند و از سوی برخی از دوستان خود هم تعریف و تمجید و تبلیغ می‌شوند.

این اقدام از همین الان شروع شده و ما شاهد ده ها چهره انتخاباتی هستیم که خود را به این عرصه دعوت کرده‌اند؛ اما این نشانگر راه و روند طبیعی حضور نامزدهای انتخاباتی نیست، بلکه انتخابات و طرح نام نامزدهای انتخاباتی باید متکی بر یک گروه سیاسی و طرفداران یک نظریه سیاسی باشد تا آنها را برای انتخابات معرفی کنند.

امروز دو جبهه سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب هنوز به یک جمع بندی قطعی برای معرفی نامزدهای مورد اجماع خود نرسیده‌اند؛ از همین رو نمی‌توان بر روی شخصیت‌هایی که رقابت کنندگان نهایی این میدان سیاسی و انتخاباتی هستند نام برده و نامشان را مطرح کنیم. باید اجازه داد و دید که هر یک از جریانات سیاسی چگونه می‌توانند بر روی یک چهره یا چهره‌ها به توافق برسند.

حسن بیادی دبیرکل جبهه آبادگران ایران اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا: عدم شفافیت حضور بعضی از گزینه‌ها در هر دو جناح باعث پیچیده شدن تحلیل‌های سیاسی شده و پیش بینی را سخت نموده است. از یک طرف احتمال حضور روسای دو قوه قضائیه و مقننه در انتخابات جبهه اصولگرایان را بلاتکلیف و تصمیم گیری زودهنگام را برای آنان سخت کرده و از طرفی گزینه‌های دیگر همچون محسن رضایی، سعید جلیلی، سردار رستم قاسمی، سردار سعید محمد سفرهای استانی خود را همچون روسای قوه قضائیه و مقننه آغاز نموده‌اند.

حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزارن سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب: هنوز ثبت نام‌ها انجام نشده که معلوم شود نامزدها از چه جریانی هستند؛ ولی چون جایگاه ریاست جمهوری برای کشورمان مهم است حتما همه جناح های سیاسی به انتخابات فکر خواهند کرد.

مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری و فعال سیاسی اصواگرا: امیدواریم که نامزد نهایی، محبوب و عدالت محور متعلق به ملت ایران و انقلاب و نظام باشد. در ایران تحزب گرایی چندان جواب‌گو نیست و مردم با نظام حزبی در انتخابات حضور پیدا نخواهند کرد؛ چون انقلاب و نظام ما اسلامی است مردم به افرادی روی خواهند آورد که در عمل ثابت کرده اند که به معیارهای انقلابی پایبند هستند و باید دید که کدام گزینه در این موضوع پیشرو است؛ زیرا هر فردی که به عرصه انتخابات پا می گذارد یک عملکرد خاص دارد و این تفکر باید ماهیتش معلوم شود.

اگر غیر انقلابی است شکست خواهد خورد و باعث دلسردی مردم خواهد بود و اگر خدای نکرده جزو جریاناتی است که به ظاهر در بین مجموعه نظام هستند اما تفکرشان شبیه به برانداز هاست از این نظر اقبالی نخواهند داشت؛ زیرا مردم به خوبی تجربه کرده اند که اینها در پی رسیدن به سایر اهداف خود هستند. نام امام خمینی (ره) را قبول دارند اما خط امام را قبول ندارند؛ بنابراین این گزینه ها باید کنار بروند و اینها گزینه های چندان موفقی نخواهند بود زیرا مردم به خوبی نشان داده اند که همواره در دوره های حساس به اصل نظام لبیک گفتند.

اگر آیت الله رئیسی وارد رقابت ریاست جمهوری سیزدهم شود، قاعدتا از استقبال خوبی برخوردار خواهد شد و بسیاری از افراد به نفع او کنار خواهند رفت؛ اگر هم که او نباشد شخصیت های دیگری وارد خواهند شد اما فعلا قابل پیش بینی نیست.

مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و فعال سیاسی اصولگرا:  الان نمی‌توان مشخص کرد  که نامزدهای نهایی از چه جریانی هستند؛ زیرا الان اصلا معلوم نیست که چه افرادی نامزد خواهند شد. اکنون فقط باید منتظز زمان بود.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 13
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری