پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ۱۸:۰۱
۸
۰
نسخه چاپی

پیش بینی قیمت خودرو در اردیبهشت 1400

پیش بینی قیمت خودرو در اردیبهشت 1400
کارشناسان جدیدترین قیمت خودرو را برای اردیبهش پیش بینی کردند.

به گزارش تیتربرتر؛ رشد عیجب و رعد آسای قیمت دلار در حالی رخ داد که همچنان مقامات مسئول، شهروندان را از حضور در این بازار منع می‌کردند اما قیمت‌ها در سایر بازارها آن چنان همگام با دلار افزایش می‌یافتند که ماندن در خارج از بازارها برای بسیار مترادف با ضرر و زیان بود .

 در این میان بازار خودرو نیز تنشی عجیب و بی‌سابقه را تجربه کرد. بازار خودرو که از دو ماه پایانی سال ۱۳۹۸ به واسطه شیوع کرونا با رکودی کشدار مواجه بود، طعم گس افزایش قیمت در دوران نبود مشتری را تجربه کرد.

پیش بینی قیمت خودرو در اردیبهشت 1400

پیش بینی قیمت خودرو در اردیبهشت 1400
پیش بینی قیمت خودرو در اردیبهشت 1400

 

قیمت پراید در فروردین ماه سال گذشته در محدوده ۶۱ میلیون تومان بود اما پراید ۱۱۱ صفر کیلومتراین روزها در بازار به نرخی برابر با ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان فایل شده است . این به معنای رشد صد در صدی قیمت ارزان‌ترین خودروی بازار ایران،یعنی پراید است .

 تولید انواع پراید جز پراید وانت در سال گذشته متوقف شد . قیمت پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس نیز در فروردین ماه سال گذشته ۹۴ میلیون تومان بود که در سال جاری به ۱۷۹ میلیون تومان رسیده است . بهای ۲۰۶ تیپ دو در فروردین ماه امسال در شرایطی برابر با ۱۸۴ میلیون تومان است که در فروردین سال گذشته این خورو ر بازار به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان فروخته می شد .

 سال 1400 بازار خودرو به کدام سمت می‌رود؟

 سعید موتمنی می‌گوید بیش از ۹۰ درصد از خریداران خودرو در نیمه اول سال گذشته را سرمایه‌گذاران ونه مصرف کنندگان تشکیل داده‌اند . این در حالی است که در شرایط فعلی سرمایه گذاران از این بازار کوچ کرده‌اند و عرضه خودروهای صفر کیلومتر نیز به شکلی محسوس در آگهی‌های فضای مجازی با افزایش روبرو شده است.

 افکار عمومی در موعد ریزش قیمت دلار در نیمه دوم سال گذشته انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت اما به نظر می‌رسد با توجه به فاصله قابل بسیار زیاد خودرو در کارخانه با بازار از یک سو و رشد نقدینگی  تورم از سوی دیگر قیمت‌ها کاهش چندانی را شاهد نباشند .

 موتمنی می گوید فضا برای خرید خودرو با توجه به افزایش تولید خودرو از یک سو و رشد قدرت خرید از سوی دیگر مهیا می‌شود و سال ۱۴۰۰ سالی با ثبات تر برای بازار خودرو خواهد بود .

 به گفته وی رکود این بازار در سال گذشت بسیار قابل توجه بوده است.

رضا شیوا  رییس شورای رقابت در این درباره گفت:برخی‌ها می‌گویند یک عده رانت‌خوار از فاصله قیمتی میان خودرو‌های قرعه‌کشی و حاشیه بازار سوء‌استفاده می‌کنند در حالی که معتقدیم درصد بالای کسانی که در قرعه‌کشی شرکت می‌کنند به خودرو نیاز دارند که بعضی از آنها در قرعه‌کشی برنده می‌شوند و خودرو را به قیمت منصفانه می‌خرند، ضمن اینکه تمام تلاش ما این است که شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی افراد نیازمند حقیقی باشند و به همین دلیل شرایط ورود به قرعه‌کشی را سخت کردیم.

مطالب مرتبط:

علت بازگشت دوباره رنو به ایران

علت بازگشت دوباره رنو به ایران
علت بازگشت دوباره رنو به ایران

 

هرچند کارلوس گوسن مدیرعامل وقت رنو بعد از خروج آمریکا از برجام تاکید کرد این شرکت همچنان در ایران می‌ماند، اما با آغاز تحریم‌ها نظر رنویی‌ها عوض شد و مجبور به رفتن یا به قول خودشان تعلیق فعالیت هایشان شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که اگر حواشی و موانع داخلی به‌خصوص انحصارطلبی خودروسازان داخلی نبود، رنو نه‌تنها پیش از خروج آمریکا از برجام، فعالیت جدید خود را در کشور آغاز می‌کرد؛ بلکه سرمایه‌گذاری نیز انجام می‌داد، بنابراین انگیزه زیادی برای ایستادگی در قبال تحریم‌های آتی آمریکا و ماندن در ایران داشت.

در رخ دادن چنین اتفاقی، البته دولت به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کم مقصر نبودند، چه‌ آنکه به‌نظر می‌رسد حمایت‌های لازم را از قرارداد رنو انجام ندادند.  در واقع وزارت صنعت به جای آنکه تا پیش از خروج آمریکا از برجام، رنو را به‌عنوان یک سرمایه‌گذار معتبر خارجی تحت حمایت قرار داده و مسیر حضور در صنعت خودرو کشور را برای این شرکت هموار کند، دل به دل خودروسازان داخلی داد و نتیجه اش آن شد که نباید می‌شد.

شانس دوباره رنو در بازار ایران

با توجه به برنامه رنو برای بازگشت به ایران پس از لغو تحریم ها، حالا این پرسش پیش می‌آید که آیا این بار هم فرصت طلایی سرمایه‌گذاری مستقیم و حضور مستقل خارجی‌ها در صنعت و بازار خودرو کشور از دست خواهد رفت؟ بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند اگر رنو در دوران پسابرجام فعالیت مستقل خود را آغاز می‌کرد، تحریم نمی‌توانست این خودروساز را به طور کامل از ایران دور کند؛ زیرا رنویی‌ها بابت حفظ سرمایه و کسب‌و‌کارشان انگیزه ماندن داشتند.

حالا که رنو قصد بازگشت دارد و باز هم به دنبال فعالیت مستقل است، کارشناسان و فعالان عرصه خودرو هشدار می‌دهند نباید اجازه داد این فرصت طلایی بار دیگر و در نتیجه حواشی و مانع تراشی‌ها از دست برود که اگر برود، شاید حداقل تا سال‌ها هیچ خودروساز خارجی معتبری به فکر سرمایه‌گذاری در ایران نیفتد، چه آنکه همین حالا نیز خیلی‌ها گزینه حضور توأم با سرمایه را در صنعت خودرو کشور، کنار گذاشته اند. تردیدی نیست که در عقد قرارداد جدید با رنو باید امتیازاتی از این شرکت گرفت، اما امتیاز گرفتن، امتیاز دادن هم نیاز دارد و نمی‌توان از این خودروساز و امثال آن انتظار داشت منافع خود را زیر پا بگذارند.

به نظر می‌رسد در کنار حواشی و سنگ اندازی خودروسازان بزرگ کشور که حضور مستقل رنو را در پسابرجام ناکام گذاشت،  مشکل و چالش اصلی در برابر قراردادهای خارجی، سیاست‌ها و قوانین دست و پا گیر داخلی است که اگر حل نشوند، نه رنو نه هیچ خودروساز خارجی دیگری نمی‌تواند فعالیتی مستقل در کشور داشته باشد. رنو می‌خواهد برگردد و این بار با انگیزه ای بیشتر (ناشی از نبود پژو) و با برنامه‌ای گسترده تر؛ بنابراین شانسی دوباره به صنعت و بازار خودرو ایران رو کرده تا حضور مستقل یک خودروساز خارجی را تجربه و پایه‌های رقابت در آن شکل گیرد.

توصیه کارشناسان و فعالان صنعت خودرو این است که این بار به هر نحو ممکن نباید فرصت سرمایه‌گذاری خارجی را در خودروسازی از دست بدهیم، چه آنکه موفقیت پروژه «رنوی مستقل» می‌تواند بعدها به حضور دیگر بزرگان خودروسازی جهان در ایران منجر شود. به عبارت بهتر، اگر تجربه فعالیت مستقل در ایران برای رنو موفقیت‌آمیز باشد، خودروسازان دیگری نیز راهی کشور می‌شوند و در نتیجه می‌توان امیدوار بود صنعت خودرو در دهه آینده شکل و شمایلی جهانی به خود بگیرد و از انحصار و انزوا خارج شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 8
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری