پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ۱۳:۱۹
۹
۰
نسخه چاپی

جزییاتی از میزان خسارت و نحوه وقوع انفجار در سایت نطنز

جزییاتی از میزان خسارت و نحوه وقوع انفجار در سایت نطنز
میزان خسارت و نحوه وقوع انفجار در تأسیسات سایت نطنز در روز 22 فروردین 1400 مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ روز گذشته یکشنبه 22 فروردین 1400 خبر وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز توسط سازمان  انرژی اتمی اطلاع رسانی شد که بازتاب گسترده در رسانه های داخلی و خارجی روبرو شد.

این در حالی است که تأسیسات نطنز سال قبل نیز مورد خرابکاری قرار گرفت و هنوز عامل اصلی آن، به طور رسمی اعلام نشده است هر چند که تمام اتهام‌های غیررسمی به سوی اسرائیل جهت‌گیری شده است. اما امروز میزان خسارت و نحوه انفجار در سایت نطنز تشریح شد.

 جزییات تازه از خرابکاری در سایت هسته ای نطنز

 جزییات تازه از خرابکاری در سایت هسته ای نطنز
جزییات تازه از خرابکاری در سایت هسته ای نطنز

 

فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با صداوسیما جزییات تازه ای از خرابکاری در سایت هسته ای نطنز ارائه کرده است.

به گفته او انفجاری پیچیده در پنجاه متری زیر زمین به کل سیستم توزیع برق و کابل‌های آن آسیب زده است.

فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص انفجار روز گذشته در سایت هسته‌ای نطنز گفت: "یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود 40، 50 متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد."

او افزود: «دشمن وقتی که ببیند وضعیت اینگونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. این کار هم زمان می‌برد و ممکن است 5 تا 10 سال طول بکشد و تجهیزات معیوب ارسال کند، تا به تدریج از آن استفاده شود.»

عباسی گفت: "در اینجا قسمت توزیع برق و کابلی که از قسمت دیگر می‌آید و مربوط به باطری‌هایی است که اگر برق قطع شود، آن‌ها را قطع کند."

او خاطرنشان کرد: «طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده. من علمی به قضیه نگاه می‌کنم. آن‌ها فکر کردند و متخصصان خود را به کار گرفتند و به گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطری‌ها می‌آید. به این دلیل که ماشین سانترفیوژ نباید برقش قطع شود

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: "در ماجرای فردو نیز که در سال 91 رخ داد، برق را از 4 کیلومتری قم یا 30 کیلومتری فردو قطع کردند. دکل‌ها و کابل‌های برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذی‌ها در داخل از قسمت‌هایی که دوربین نبوده، آن بخش باطری‌ها را منفجر کردند. یعنی همزمان که برق قطع شد، باطری‌ها را هم قطع کردند."

او افزود: «اما ما آن موقع پیش‌بینی کرده بودم و برق را از پست جماران نگرفتیم. گرفته بودیم، اما برای سانترفیوژها استفاده نمی‌کردیم. برای برق داخلی نیز گازوئیل برای سه ماه ذخیره کرده بودیم. مانند یک عملیات که باید پشتیبانی بکنیم، این کارها را پیش‌بینی کرده بودیم. ضربه زدند، اما هیچ اتفاقی برای ماشین‌های ما نیفتاد.»

مطالب مرتبط:

جزییاتی از میزان خسارت‌های حادثه نطنز به روایت زاکانی

جزییاتی از میزان خسارت‌های حادثه نطنز به روایت زاکانی
جزییاتی از میزان خسارت‌های حادثه نطنز به روایت زاکانی

 

‌زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در اتفاق اخیر نطنز چندین هزار سانتریفیوژ از رده خارج شد، گفت: بخشی از تاسیسات را برای تعمیر به خارج از کشور می‌فرستند و آن قطعات با ۳۰۰ پوند مواد منفجره بر می‌گردد و سیستم امنیتی توجهی نمی‌کند. اخیرا نمایندگان از برخی تاسیسات بازدید داشتند؛ بعد از بازدید از میزان خسارات وارد شده خون گریه می‌کردند. بخشی از تأسیسات کاملاً تعطیل شده و از بین رفته است.

نماینده تهران تأکید کرد: فارغ از هر نتیجه‌ای که مذاکرات وین داشته باشد، اساس راستی‌آزمایی اقدامات آمریکایی‌ها باید توسط مجلس صورت گیرد و دولت صلاحیت راستی‌آزمایی در این حوزه را ندارد.

علیرضا زاکانی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا طی سخنانی درباره نگرانی‌هایی که در بحث‌عدم رعایت سیاست قطعی نظام مبنی بر لزوم رفع همه تحریم‌های هسته‌ای و راستی‌آزمایی دقیق از این مسئله در مذاکرات وین وجود دارد تأکید کرد: پس از اینکه طرح هسته‌ای مجلس با طی مراحل قانونی تبدیل به قانون شد، رئیس جمهور این قانون را ابلاغ نکرد.

وی افزود: برخی از آقایان در بالاترین مقامات گفتند که قانون هسته‌ای مجلس قانون مزخرفی است و بعد که نتیجه این قانون مشخص شد و معلوم شد که چه قانون دقیقی بوده و رهبر انقلاب نیز تأیید ویژه‌ای به این قانون داشتند، دولت در یک مسیری افتاد که نمی‌توانست این قانون را انجام ندهد، بنابراین اول مقاومت جدی از سوی دولت برای اجرای این قانون وجود داشت.

نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل درباره نطنز

نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل درباره نطنز
نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل درباره نطنز

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب با ارسال نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص اقدام خرابکارانه در تأسیسات هسته‌ای نطنز تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران طبق قوانین بین‌المللی حق اتخاذ تمهیدات لازم برای محافظت و دفاع از شهروندان، منافع و تأسیسات خود در برابر هرگونه اقدام تروریستی و خرابکارانه را محفوظ می‌دارد.

ظریف خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشته است:

هدف قراردادن تعمدی یکی از تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان — با خطر بالای نشت سراسری و بی‌هدف مواد رادیواکتیو — یک تروریسم هسته ای و جنایت جنگی است.
اسرائیل در خصوص اقدام برای اجتناب از احیای برجام بعد از انتخابات ایالات متحده تهدید کرده بود و هم اکنون به رخ می کشد.
اگر ایالات متحده خواهان جلوگیری از پیامدهای این قمار احمقانه است، باید از استفاده از تروریسم اقتصادی که از سوی ترامپ اجرا شد یا تروریسم هسته ای اخیر به عنوان اهرم مذاکراتی دست بکشد و تمامی تحریم های اعمال شده، مجددا اعمال شده و تغییر نام یافته از زمان اجرای برجام را لغو کند.
پس از راستی آزمایی به موقع از لغو تمامی تحریم های ایالات متحده، ایران با توقف اقدامات جبرانی خود پاسخ خواهد داد؛ اقداماتی که هم اکنون به دلیل خرابکاری هسته ای اخیر به طور چشمگیری سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو




+ 9
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری