پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ۱۶:۳۲
۱۰
۰
نسخه چاپی

گزارش بازار بورس در 24 فروردین 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 24 فروردین 1400+پیش بینی روز بعد
بازار سرمایه امروز برخلاف روزهای گذشته روندی صعودی داشت و شاخص کل بورس بیش از ۱۸ هزار واحد افزایش یافت.

به گزارش تیتربرتر؛ در معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس با ۱۸ هزار و ۴۵۷ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۲۴۴ هزار واحد صعود کرد.

در بورس امروز چه گذشت؟

شاخص کل با معیار هم وزن هم ۵۰۹ واحد افزایش یافت و رقم ۴۳۵ هزار و ۲۳۱ واحد را ثبت کرد.  

معامله گران این بازار ۵۷۱ هزار معامله به ارزش ۵۱ هزار و ۶۰۵ میلیارد ریال انجام دادند.

فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، معدنی و صنعتی چادرملو و فولاد خوزستان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.  

در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم با ۱۴۳ واحد افزایش در رقم ۱۷ هزار و ۹۴۰ واحد ایستاد.  

معامله گران این بازار ۱۵۹ هزار معامله انجام دادند که ۲۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال ارزش داشت.  

پلیمر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه گذاری صبا تامین، پتروشیمی تندگویان و شرکت آهن و فولاد ارفع نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.  

تحلیل بازار بورس در 24 فروردین 1400

تحلیل بازار بورس در 24 فروردین 1400
تحلیل بازار بورس در 24 فروردین 1400

 

کارشناسان معتقدند نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت رشد ۱۸.۴۵۸ واحدی به سطح ۱.۲۴۴.۶۱۶ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۵۰۹ واحدی در سطح ۴۳۵.۲۳۱ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۱.۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۱۲ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۵۱.۶۰۸ میلیارد ریال بود و حجم معاملات برابر ۶.۹ میلیارد برگه سهم بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۱۴۳ واحدی به سطح ۱۷.۹۴۰ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۲۲.۲۰۰ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۹۱۰ میلیون برگه سهم بود.

تأمین مالی با طعم اوراق بدهی

هلدینگ ها ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار تزریق می‌کنند. شستا با هزار میلیارد تومان چراغ اول را روشن کرد. جلسه‌ای به همین منظور در سازمان بورس در جریان است. این رویداد در پی ابلاغیه دیروز است که شرکت‌های سرمایه گذاری مانند شستا و وغدیر می‌توانند با انتشار اوراق در بازار بدهی و تأمین مالی اقدام به خرید سهام به منظور حمایت از بازار کنند، خرید ۲۴ هزار میلیارد تومانی می‌تواند تأثیرات شگرفی را رقم بزند. میثم فدایی می‌گوید "وغدیر و ونیکی نیز درخواست تأمین مالی جهت خرید سهام داده‌اند."

پیش بینی بورس در 25 فروردین 1400

پیش بینی بورس در 25 فروردین 1400
پیش بینی بورس در 25 فروردین 1400

 

 ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس فردا چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه را اینگونه پیش‌بینی می‌کند: روز گذشته و روز جاری وضعیت معاملات بهتر شد، برخی از سهام‌ها مانند گروه خودرویی، بارها و بارها صف‌های فروششان جمع‌آوری شد و برخی از نمادهای بازار مانند: فولاد، شستا، فملی، تاپیکو، کچاد، فخوز، شپنا و فارس تأثیر مثبت بر شاخص کل گذاشتند.

البته برخی به صف خرید نیز نشستند که با فروش سنگین حقوقی همراه شد، به طور مثال روز جاری حقوقی فولاد مبارکه با عرضه سنگین خود حجم عرضه را در کل بازار افزایش داد و اگر این رفتار مجددا ادامه پیدا کند ممکن است بازار به روند اصلاحی مجدد بازگردد البته دلیل این رخدادها همچنان مشخص نیست.

تأمین مالی هلدینگ‌ها حدود ۲۵ همت است و این عدد می‌تواند روند بازار را تا مدتی دستخوش تغییرات اساسی کند، امید است این موضوع به زودی تحقق یابد.

از طرف دیگر مذاکرات ایران و اروپا بر سر مسئله تحریم‌ها با مشکلاتی روبرو شده است و این موضوع کمی انتظارات کاهش دلار را به تعویق می‌اندازد به هر حال همه چیز برای یک صعود پرقدرت آماده است و اگر مقدار حقوقی‌ها اجازه دهند، این شرایط مهیا می‌شود.

پیش بینی می‌شود بازار فردا بازاری سبز و پر تقاضا باشد.

مطالب مرتبط:

تاثیر قاچاق بر سقوط بورس

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که قاچاق چه اثری روی بازار سرمایه می‌گذارد؟ بیان کرد: قاچاق باعث عدم شفافیت در فرایند تولید و فروش و حتی تعیین نرخ فروش می‌شود، صدمات غیرقابل جبرانی به شرکت‌هایی که در بازار سرمایه هستند و ذی نفع‌هایشان وارد می‌کند.

او افزود: این شفافیت را می‌توان در تفاوت گزارش اطلاعات در کدال ببینیم، برای مثال چیزی که در کدال برای صنعتی گزارش شده است، گاهی با قیمت بسیار بالاتر در بازار آزاد ارائه می‌شود و این مابه تفاوتی که در بین آن گزارش منتشر شده و بازار آزاد وجود دارد، باعث می‌شود منافع حاصل از سود در اختیار تولیدکننده قرا نگیرد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اثرات قاچاق بر روی تولیدکنندگان گفت: تولیدکنندگان با صرف زمان، توان و نیروی انسانی به تولید کالا می‌پردازند، اما با یک نظام قیمت گذاری و سود مختصری که تعیین می‌کنند، زحمت چندین ساله یک تولیدکننده را از بین می‌برند و این عامل باعث می‌شود که کنترل عوامل تولید از دست تولیدکنندگان خارج شود و ممکن است یک رقیب ناخواسته‌ای در فضای قاچاق برای تولیدکنندگان ایجاد شود که این می‌تواند بدترین ضربه را به تولیدکنندگان بزند.

او افزود: تعرفه‌هایی که به منظور چرخه‌های حمایتی به صورت سقف و یا کف اقتصادی وضع می‌شود، به چین وآمریکا برمی‎گردد که برای کنترل نظام اقتصادی خود تعرفه‌هایی را وضع کرده‌اند، پس قاچاق نظام اقتصادی را هدف قرار می‌دهد و قیمت گذاری را محدود می‌کند. سود حاصل از این کار به صورت نانوشته و نامحسوس عاید شخص و اشخاصی می‌شود که در این موضوع نقش دارند.

آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که قاچاق برروی کدام صنایع بیشترین اثر را دارد؟ تصریح کرد: بی شک قاچاق روی صنعت حمل و نقل و لوازم یدکی، اثر می‌گذارد نکته قابل توجه این است که قاچاق در لوازم خوردو بیشتر اتفاق می‌افتد تا خود خودرو، در محصولات و مواد اولیه دارویی و غذایی نیز شاهد قاچاق هستیم، حتی قاچاق در تجارت بین الملل نیز وجود دارد، مثل قاچاق مواد مخدر که البته مواد مخدر زیر مجموعه قاچاق دارویی قرار می‌گیرد، ولی در کل می‌توانیم بگوییم که قاچاق نظام اقتصادی و شفافیت آن را زیر سوال می‌برد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 10
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری