پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ ۰۹:۴۹
۹
۰
نسخه چاپی

جریمه های عدم ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک در سال 1400 چیست؟

جریمه های عدم ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک در سال 1400 چیست؟
جریمه های عدم ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک در سال 1400 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ شمار مستاجران در شهرهای بزرگ تحت تاثیر افزایش عجیب و قابل توجه قیمت مسکن در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری را یافته و فاصله زمانی تجهیز مالی خانوار با ایجاد قدرت خرید مسکن افزایشی قابل توجه را تجربه کرده است. از این رو در یک سال اخیر طرح‌های متعددی با هدف حمایت از مستاجران در دستور کار قرار گرفته است. پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن از یک سو و اجرای این طرح از سوی دیگر دو طرحی است که مشخصا تاثیرات آنها بر بازار اجاره قابل رصد و اندازه گیری خواهد بود.

اعلام جریمه های ثبت نکردن اطلاعات ملک در سامانه املاک

اعلام جریمه های ثبت نکردن اطلاعات ملک در سامانه املاک
اعلام جریمه های ثبت نکردن اطلاعات ملک در سامانه املاک

 

درحالی از ۱۹ فروردین ثبت اطلاعات واحد مسکونی در سامانه ملی املاک و اسکان آغاز شده که در صورت عدم ثبت اطلاعات مردم از حداقل ۱۵ خدمت اجتماعی محروم خواهند شد.

مطابق اعلام وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب آذرماه سال گذشته هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره 7 ماده 169 مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از 120 روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت تبصره 11 ماده 53 این قانون ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره سال اول، معادل 6 برابر مالیات متعلقه، سال دوم، معادل 12 برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل 18 برابر مالیات متعلقه می‌شوند.

واحدهای نوساز پس از 12 ماه و در پروژه‌های انبوه‌سازی پس از 18 ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی (موضوع ماده 100 قانون شهرداری مصوب 11/04/1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن) مشمول مالیات موضوع این ماده می شوند. همچنین  مالکان واحدهای مسکونی تمام کشور اعم از شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره برداری، حداکثر مدت 2 ماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، درسامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند. ثبت واحدهای مسکونی دارای جهات امنیتی، براساس دستورالعمل مصوب شورای عالی امنیت ملی انجام می شود.

پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (1) این ماده، دستگاه‌های اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست های حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گازطبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کدملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.

همچنین مطابق جزء(7) تبصره 8 ماده 169 اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره، ارائه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق باکدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر کنند.

مطالب مرتبط:

کدام خانه‌ها مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند؟

 به این ترتیب بر اساس مفاد پیش بینی شده در قانون واحدهای مسکونی که این چهار شرط را داشته باشند مشمول مالیات بر خانه‌های خالی خواهند شد. 

۱- عدم ثبت اطلاعات توسط مالک مستاجر واحدهای مسکونی در شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت در سامانه ملی املاک و اسکان کشور.

۲- اجاره واحد مسکونی به فردی که اقامتگاه اصلی دیگری در سامانه برای او تعریف شده است.

۳- هر واحد مسکونی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، در صورت تغییر مالکیت به صورت رسمی مهلت ۱۲۰ روز برای مالک جدید جاری است.

۴- در صورتی که مالک واحد مسکونی خود را برای فروش یا اجاره حسب مورد به ارزش اجاری یا میانگین قیمت‌های روز منطقه موضوع مواد ۵۴ و ۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم از طریق سامانه معاملات املاک عرضه کند، مشمول مالیات نمی‌شود، لیکن اگر مالک بیش از دوبار از اجاره و یا فروش ملک خود به قیمت های مذکور خودداری کند، آن واحد مشمول مالیات خانه خالی می‌شود.

سامانه ملی املاک و اسکان کشور با آدرس amlak.mrud.ir جهت دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده و دارای اعتبار است.

نحوه شناسایی خانه های خالی در سال 1400

نحوه شناسایی خانه های خالی در سال 1400
نحوه شناسایی خانه های خالی در سال 1400

 

بر اساس مفاد پیش بینی شده در قانون؛ هر واحدمسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزارنفر جمعیت که در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شود.

 بر این اساس میزان مالیات متعلقه در سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، در سال دوم  معادل دوازده برابر مالیات متعلقه و در سال سوم به بعد معادل هجده برابر مالیات متعلقه واحد بود.

نحوه شناسایی خانه های نوساز

با هدف پیگیری از بروز مشکلات مقرر است واحدهای نوساز پس از دوازده ماه و درطرح‌های انبوه سازی پس از هجده ماه از زمان صدور گوهی اتمام عملیات ساختمانی (موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۱/۰۴/۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن) مشمول مالیات موضوع این ماده می شوند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 9
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری