پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ۱۰:۴۵
۹
۰
نسخه چاپی

مذاکره ایران و عربستان در عراق صحت دارد؟+جزییات

مذاکره ایران و عربستان در عراق صحت دارد؟+جزییات
روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی اعلام کرد که ایران و عربستان مذاکرات مستقیم برگزار کردند.

به گزارش تیتربرتر؛ کمتر از ده سال پیش همکاری و نزدیکی میان عربستان و ایران به صورت بی سابقه ای صورت گرفت. به ویژه در دوران دو رئیس جمهور رفسنجانی و احمدی نژاد اما پس از ریاست جمهوری روحانی یعنی رهبر اصلاح طلبان و میانه روها این نزدیکی به دشمنی تبدیل شد.

حالا بعد از گذشت چندین سال؛ یک روزنامه عربی معقتد است که عربستان تقریبا بازنده خاورمیانه است و به همین علت قصد نزدیک شدن به تهران را دارد ضمن اینکه قرارداد ایران و چین و بازگشت امریکا به برجام مزید بر علت شده است.

جزییات مذاکره ایران و عربستان در عراق

جزییات مذاکره ایران و عربستان در عراق
جزییات مذاکره ایران و عربستان در عراق

 

 یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه مدعی شد که مقامات ایرانی و عربستان سعودی در بغداد دیدار و گفت وگو کرده‌اند.

روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی شد، مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، در حال انجام مذاکرات مستقیم بوده‌اند.

طبق این گزارش، مذاکرات مستقیم مقام‌های سعودی و ایرانی در بغداد صورت گرفته و بعد از گذشت پنج سال از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران انجام شده است.

منابع استنادی فایننشال تایمز مدعی شدند، اولین دور مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران در تاریخ نهم آوریل (۲۰ فروردین) انجام شد و به گفته یکی از مقام‌ها، این گفت‌و‌گوها، «مثبت» بودند.

بر اساس این گزارش، روند مذاکره میان مقامات ایرانی و عربستانی، توسط مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق تسهیل می‌شود که ماه گذشته با محمد بن سلمان ولعیهد سعودی در ریاض گفتگو کرد.

مطالب مرتبط:

هدف از مذاکرات بین عربستان و ایران چیست؟

هدف از مذاکرات بین عربستان و ایران چیست؟
هدف از مذاکرات بین عربستان و ایران چیست؟

 

این روزنامه آمریکایی هدف از این مذاکرات را اصلاح روند روابط میان دو کشور اعلام کرد و مدعی است مرحله اول مذاکرات در ماه جاری میلادی در پایتخت عراق انجام شده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی دور اول این مذاکرات درباره موضوع یمن و آنچه حملات انصارالله به عربستان خوانده شده بحث و گفت‌وگو شده که بر اساس گزارش این رسانه این دور از مذاکرات مثبت بوده است.

با این وجود، یک مقام ارشد سعودی هرگونه گفتگو با ایران را تکذیب کرد و دولت های عراق و ایران در این باره توضیحی ندادند.

اما یک مقام ارشد عراقی و یک دیپلمات خارجی مذاکرات را تأیید کردند. این مقام عراقی همچنین افزود که بغداد "کانال های ارتباطی" بین ایران و مصر و ایران و اردن را نیز تسهیل کرده است.

زمان دور بعدی مذاکرات مستقیم بین ریاض و تهران

بنا بر این گزارش ادعایی، ریاست هیات سعودی در مذاکرات بیستم فروردین ماه را «خالد بن علی الحمیدان» مدیرکل اداره اطلاعات عمومی برعهده داشت و دور بعدی مذاکرات مستقیم بین ریاض و تهران هم برای هفته آینده برنامه ریزی شده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 9
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری