پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ۱۲:۵۵
۸
۰
نسخه چاپی

کاربرد زعفران در آشپزی/خورشت ماست زعفرانی

کاربرد زعفران در آشپزی/خورشت ماست زعفرانی
اگر شما هم به دنبال غذایی خوشمزه، مقوی و جدید می گردید امروز ما به طرز تهیه خورشت ماست زعفرانی پرداخته ایم با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ خورشت ماست غذایی بومی اصفهان است. این غذا از ماست چکیده، گوشت گردن گوسفند، زعفران تهیه می‌شود و در آن کمی زرشک و خلال پرتقال یا نارنج می‌ریزند. این خورشت به صورت سرد سرو می‌شود. این غذا معمولا با گوشت گردن گوسفند تهیه می‌شود اما برخی از گوشت مرغ استفاده می‌کنند.

این غذا معمولاً با گوشت گردن گوسفند تهیه می‌شود اما برخی از گوشت مرغ استفاده می‌کنند. همچنین برخی آن را با سبک هندی تهیه کرده و از نمک و فلفل استفاده می‌کنند نه شکر و گلاب.

طرز تهیه خورشت ماست زعفرانی

طرز تهیه خورشت ماست زعفرانی
طرز تهیه خورشت ماست زعفرانی

 

مواد لازم برای تهیه خورشت ماست زعفرانی

  • گوشت گردن گوسفند ۴۰۰ گرم
  •  پیاز بزرگ ۱ عدد
  • زرده تخم مرغ ۱ عدد
  • ماست چکیده ۴ پیمانه
  • زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب ۲ قاشق غذاخوری
  • - خلال مغز بادام ۲ قاشق غذاخوری
  • خلال مغز پسته ۱ قاشق غذاخوری
  • زرشک ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر نصف پیمانه
  • نمک و زردچوبه به میزان لازم

مراحل دستور پخت خورشت ماست زعفرانی

مراحل دستور پخت خورشت ماست زعفرانی
مراحل دستور پخت خورشت ماست زعفرانی

 

مرحله اول دستور پخت خورشت ماست زعفرانی

گوشت گردن گوسفند را به همراه پیاز، مقداری زردچوبه و آب (مقدار آب به حدی باشد که برای پخته شدن کامل گوشت گردن کافی باشد) بپزید، گوشت گردن خوب باید بپزد و به راحتی از استخوان جدا شود.

مرحله دوم دستور پخت خورشت ماست زعفرانی

وقتی گوشت گردن پخت شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید گوشت کمی سرد شود، سپس گوشت را با دقت از استخوان‌ها جدا کنید و سپس با گوشتکوب برقی یا دستی بکوبید.

مرحله سوم دستور پخت خورشت ماست زعفرانی

آنقدر باید گوشت را بکوبید که گوشت کش بیاید. در یک قابلمه جداگانه زرده تخم مرغ، شکر و ماست را بریزید و خوب هم بزنید.

مطالب مرتبط:

مرحله چهارم دستور پخت خورشت ماست زعفرانی

بعد از این‌که این مواد را خوب با هم مخلوط و یکدست کردید روی شعله ملایم گاز بگذارید و اجازه دهید به جوش بیاید. بعد از این‌که به دمای جوش رسید گوشت کوبیده شده گردن را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله پنجم دستور پخت خورشت ماست زعفرانی

سپس نمک خورشت ماست را اندازه کنید و زعفران، گلاب، مغز پسته و بادام را به خورشت ماست اضافه کنید، چند دقیقه اجازه دهید خورشت روی گاز جا بیفتد و سپس شعله را خاموش کنید.

مرحله ششم دستور پخت خورشت ماست زعفرانی

خورشت ماست را در ظرف مورد نظر سرو کنید و روی آن را با زرشک شسته شده و خشک شده تزیین کنید، خورشت مجلسی ماست را باید به صورت سرد سرو کنید، پس وقتی خنک شد به مدت چند ساعت آن را در یخچال بگذارید تا کاملا خنک شود.

نکات مهم در تهیه خورشت ماست زعفرانی

نکات مهم در تهیه خورشت ماست زعفرانی
نکات مهم در تهیه خورشت ماست زعفرانی

 

  • حتما برای تهیه خورشت ماست اصفهانی از ماست چکیده استفاده کنید.
  • خورش ماست را با گوشت بوقلمون را هم می‌توانید استفاده کنید.
  • برای کشدار شدن و درست کردن بهترین خورشت ماست باید گوشت گردن گوسفند را آنقدر بکوبید که رنگ آن از قهوه‌ای تبدیل به کرم شود، به این ترتیب یک خورشت ماست کشدار و غلیظ با یک بافت ایده‌آل خواهید داشت.
  • در صورتیکه از گوشت با استخوان استفاده کرده‌اید زمانی که گوشت کاملا پخته شد باید آن را از ظرف خارج کرده و با دقت استخوان‌ها را جدا کنید.
  • می‌توانید از یک قاشق غذاخوری خامه صبحانه هم برای لذیذتر شدن خورش ماست هم استفاده کنید.

راهکاری برای کنترل مزه غذا

 ۱ ) استفاده از پودر لیمو عمانی

اگر در تهیه خورش خود از مقدار کمی لیمو عمانی پودر شده استفاده کنید خورش شما کمی طعم ترشی لیمو عمانی را به خود می گیرد ولی خوب این روش نقص هایی هم دارد. اول اینکه لیمو عمانی طعم بهتری نسبت به پودر لیمو عمانی دارد و دوما پودر لیمو عمانی باعث تیره شدن رنگ خورش می شود.

 ۲ ) استفاده از لیمو عمانی خیسانده شده

در این راهکار شما می توانید لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید سپس در آب ولرم قرار دهید تا تلخی شان گرفته شود سپس داخل خورش بیندازید. این راهکار هم یک نقص بزرگ دارد و ان هم این است که آب علاوه بر تلخی لیمو عمانی ، ترشی آن را هم نیز می گیرد.

 ۳ ) استفاده از لیمو عمانی نصف شده

راهکار بعدی استفاده از لیمو عمانی نصف شده است که ما این راهکار را به شما پیشنهاد می دهیم. لیمو عمانی ها را از وسط نصف کنید سپس تخم های آنرا خارج کنید و در ۲۰ دقیقه پایانی پخت خورش به قابلمه اضافه کنید. با این روش لیمو عمانی طعم بسیار خوبی به خورش شما می دهد.

۴ ) بیخیال لیمو عمانی شدن !

راه حل آخر این است که بیخیال استفاده از لیمو عمانی شوید که البته به نظر من واقعا حیف است طعم به این خوبی را از دست دهید. می توانید آبغوره یا تمرهندی را جایگزین لیمو عمانی کنید البته باز هم می گویم که هیچ چیزی نمی تواند جایگزین طعم لیمو عمانی در خورش قیمه باشد.

 رفع تلخی خورش قیمه

تا اینجای کار دنبال این بودیم که کاری کنیم که غذای ما تلخ نشود اما در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که اگر خورش قیمه ما تلخ شد با چه روشی تلخی آنرا کم کنیم و یا به طور کل از بین ببریم ، در ادامه با ما همراه باشید.

 استفاده از سیب زمینی 

اگر متوجه شدید خورش شما طعم تلخی می دهد خیلی سریع یک سیب زمینی درشت پوست بگیرید سپس داخل خورش بیندازید. پس از اینکه خورش آماده شد سیب زمینی را از خورش خارج کنید و دور بیندازید. اگر تلخی خورش شما خیلی زیاد نباشد با این روش می توانید مشکل را حل کنید.

آنچه دیگران می خوانند:

گرداورنده: آیدا رضایی



+ 8
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری