پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ۲۱:۳۷
۹
۰
نسخه چاپی

مذاکرات وین بر بازار چه تاثیراتی دارد؟

مذاکرات وین بر بازار چه تاثیراتی دارد؟
مذاکرات وین در حالی پیش می رود که خیلی از کارشناسان تاثیر آن را بر بازار زیاد می دانند.

به گزارش تیتربرتر؛ رئیس جمهور گفت: در مذاکرات عجله نداریم اما از فرصت حداکثر استفاده را خواهیم کرد و در چارچوب تعیین شده از طرف مقام معظم رهبری درمورد مذاکرات را کاملا حفظ کرده ایم و در همان چارچوب حرکت می کنیم.

آخرین وضعیت ایران در مذاکرات وین

حجت الاسلام و المسلمین در بخشی از اظهاراتش در نشست با جمعی از فعالان سیاسی به مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: با مقاومت و ایستادگی ملت، امروز جنگ اقتصادی دشمن و فشار حداکثری شکست خورده است و خود آمریکایی ها و همه دنیا به این شکست اعتراف می کنند، امروز در مذاکرات وین قدرتمندتر از گذشته مذاکره می کنیم.

وی گفت: معنای حضور قدتمند امروز ایران در مذاکرات وین شکست قطعی فشار حداکثری دشمنان است و مذاکرات حدود ۶۰، ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و اگر آمریکایی ها در چارچوب صداقت حرکت کنند در زمان کوتاهی به نتیجه خواهیم رسید.

روحانی گفت: در مذاکرات عجله نداریم اما از فرصت حداکثر استفاده را خواهیم کرد و در چارچوب تعیین شده از طرف مقام معظم رهبری درمورد مذاکرات را کاملا حفظ کرده ایم و در همان چارچوب حرکت می کنیم.

تاثیر مذاکرات وین بر بازار

تاثیر مذاکرات وین بر بازار
تاثیر مذاکرات وین بر بازار

 

سومین افت متوالی دلار، این ارز را به زیر سطح حمایتی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی برد.

روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی ۳۰۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی رسید. دلار در روز شنبه نیز افت ۳۴۰ تومانی را تجربه کرده بود. به باور فعالان، دلیل اصلی افت دلار در روز شنبه اظهارات عباس عراقچی بود که از شکل‌گیری یک تفاهم جدید در مذاکرات وین خبر داده بود. روز یکشنبه نیز نماینده روسیه عنوان کرد گفت‌وگوهای احیای برجام در وین به مرحله تهیه پیش‌نویس وارد شده است.

به اعتقاد بیشتر فعالان،‌ این دومین ضربه مذاکرات وین به دلار بود و موجب شد اسکناس آمریکایی به کانال ۲۳ هزار تومانی نزدیک‌تر شود. عده دیگری از معامله‌گران عنوان کرده‌اند که تحولات و اظهارات مذاکره‌کنندگان حاکی از بهبود اوضاع و نرمش در وین است. این موضوع سمت و سوی انتظارات را در بازار ارز تغییر داده و موجب شده است عده بیشتری تمایل به فروش ارز داشته باشند.

حتی گفته می‌شد پس از ساعت ۴ بعدازظهر نرخ‌های پایین‌تری در بازار ارز به ثبت رسید و حتی دلار به محدوده ۲۴ هزار تومانی رسید. افت قیمت دلار در روز یکشنبه موجب شد که سکه امامی نیز راه نزولی را ادامه دهد و حدود ۱۲۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کند. ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، فلز گرانبهای داخلی با قیمت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی مورد معامله قرار می‌گرفت.

البته برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند سکه با توجه به شکست سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی دلار، توان افت بیشتری را نیز داشت. با این حال، عاملی که تا حدی به سکه‌بازان کمک کرد در برابر روند نزولی مقاومت بیشتری کنند، افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، طلای جهانی بالای محدوده هزار و ۷۸۰ دلاری معامله می‌شد و با صعود ابتدای هفته خود به معامله‌گران نوید برگشت دوباره به بالای مرز هزار و ۸۰۰ دلاری را می‌داد.

اخبار مثبت موجب شده است سفته‌بازان در روزهای اخیر تمایل برای حضور در بازار نداشته باشند. در واقع این روزها بیشتر اوضاع به کام فروشندگان است. کسانی نیز که در بازار به‌عنوان خریدار ظاهر شده‌اند، بیشتر افرادی بودند که سعی داشتند از فاصله قیمتی بین صرافی‌های بانکی و بازار آزاد کسب سود کنند.

به‌عنوان مثال، روز شنبه فاصله بین قیمت دلار بازار آزاد و صرافی‌های بانکی به اندازه‌ای شده بود که می‌توانست سود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای یک فرد به‌دنبال داشته باشد. روز یکشنبه، این فاصله بسیار کاهش یافته بود، در نتیجه خبر زیادی از خریداران آربیتراژکار در بازار نبود. آربیتراژگران به دسته‌ای از معامله‌گران گفته می‌شود که از تفاوت قیمتی دو بازار کسب سود می‌کنند. به‌عنوان مثال، چنان که اشاره شد، آنها دلار را از صرافی‌های بانکی می‌خرند و در بازار آزاد گران‌تر می‌فروشند.

خروج خریداران بلندمدت از بازار

روند روزهای اخیر نشان می‌دهد کمتر معامله‌گری به‌دنبال خریدهای بلندمدت است و بیشتر معامله‌گران بر اساس روند کوتاه‌مدت خرید و فروش‌های خود را انجام می‌دهند. با شکست سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی دلار، انتظارات کاهشی حتی قوی‌تر شده است و احتمال دارد در روز جاری، اسکناس آمریکایی به کانال ۲۳ هزار تومانی نیز ریزش کند.

تحلیلگران فنی باور دارند تا زمانی که دلار زیر سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار دارد، انتظارات کاهشی دست بالاتر را در بازار خواهند داشت و احتمال افت قیمت دلار بیشتر خواهد بود. در مقابل افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند کاهش روزهای اخیر هیجانی است و با فروکش هیجان، دلار به مسیر طبیعی خود بازخواهد گشت.

این گروه باور دارند میانگین سالانه قیمت دلار در حدود ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان است. بر همین اساس، آنها تصور می‌کنند قیمت دلار به کف خود نزدیک شده است.

مطالب مرتبط:

تشریح کامل تاثیر برجام بر اقتصاد

تشریح کامل تاثیر برجام بر اقتصاد
تشریح کامل تاثیر برجام بر اقتصاد

 

۱. رشد اقتصادی

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۶ و پس از امضای توافق هسته ای، از رشد اقتصادی قابل توجه ۱۲.۵ ٪ برخوردار شد. با این حال، این رشد کوتاه مدت بود اقتصاد ایران از سال ۲۰۱۷ به طور مداوم و تا سال ۲۰۲۰ هر ساله در حدود ۴.۹۹ ٪، کوچکتر شده است.

آبرامز، نماینده ویژه سابق ایالات متحده در امور ایران در دوران دولت ترامپ که اکنون عضو ارشد مطالعات خاورمیانه در شورای روابط خارجی (CFR) است، می‌گوید: «غیرممکن است که دقیقاً بدانیم که چه بخش‌های از اقتصاد ایران بدون تحریم مانده است، اما من فکر می‌کنم کاملاً واضح است که این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و بودجه دولت تأثیر مستقیم داشته است. با این همه صندوق بین المللی پول رشد ناخالص داخلی ایران را در سال ۲۰۲۱ با رشدی ۳ درصدی پیش بینی کرده است.

۲. تولید و صادرات نفت

گزارش صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که ایران در فاصله کوتاه توافق برجام در سال ۲۰۱۵ تا پیش از آغاز تحریم‌ها توانسته است هم تولید و هم صادرات نفت خود را به میزان دو برابر افزایش دهد، اما پس از تحریم‌های دولت ترامپ این میزان حتی به کمتر از سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ رسیده است.

آبرامز در این خصوص می‌گوید؛ این تحریم‌ها توانایی ایران در فروش نفت را کاهش داده و از بازگرداندن پول حاصل از فروش انرژی به آن‌ها جلوگیری می‌کند. وی افزود: «میلیارد‌ها دلار پول حاصل از فروش نفت ایران در بانک‌های عراق و چین و کره جنوبی بلوکه شده است که ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند». طبق تخمین صندوق بین المللی پول، انتظار می‌رود صادرات نفت جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۱ نیز روند کاهشی داشته باشد.

 ۳. تجارت جهانی

گزارش صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵، یعنی همان سالی که توافق موسوم به برجام به امضا رسید، تجارت جهانی ایران در پایین‌ترین میزان خود نسبت به سال‌های قبل قرار گرفته بود، اما پس از امضای توافق هسته ای، تجارت خارجی این کشور شاهد صعودی چشمگیر شد. ایران در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات خارجی و اندکی کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار واردات داشت که این رقم در سال بعد، به ویژه در بخش صادرات شاهد سقوطی شدید بود.

این روند نزولی تا سال ۲۰۱۵ ادامه یافت تا اینکه فضای پس از برجام تجارت جهانی ایران را مجدداً رونق داد. این رقم پس از تحریم‌های سال ۲۰۱۸ شاهد یک سقوط مجدد بود به نحوی که هم صادرات و هم واردات را به زیر ۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رساند. صندوق بین المللی پول ادامه این روند را برای سال ۲۰۲۱ نیز پیش بینی کرده است.

 ۴. تورم

تورم در ایران طبق گزارش صندوق بین المللی پول، از سال ۲۰۱۳ روند نزولی داشته است و پس از سال ۲۰۱۵ و توافق برجام به پایین‌ترین میزان خود در دهه گذشته خود رسید، اما این تورم از سال ۲۰۱۷ و یک سال پیش از آغاز تحریم‌های دولت آمریکا به شکل فزاینده‌ای در مسیر صعودی قرار گرفت. این روند افزایش تورم در سال ۲۰۱۹ به اوج خود و بالای ۴۰ درصد رسید و نکته جالب توجه آنکه پیش از کنار رفتن ترامپ این افزایش تورم روند کاهشی به خود گرفت. با این حال بسیاری کارشناسان این تورم را نتیجه تضعیف شدید ریال در برابر ارز‌های دیگر می‌دانند. صندوق بین لمللی پول برای سال ۲۰۲۱ نیز تورم ۳۰ درصدی را برای اقتصاد ایران پیش بینی کرده است.

 ۵. بازار کار و اشتغال

صندوق بین المللی پول نرخ بیکاری در ایران را از سال ۲۰۱۱ کاهشی نشان می‌دهد که از رقم بالای ۱۲ درصد در این سال تا رقم ۱۰.۳ در سال ۲۰۱۳ ادامه داشته است با این حال این گزارش تأکید دارد که برجام نه تنها باعث کاهش نرخ بیکاری نشد بلکه پس از این پیمان نرخ بیکاری در ایران مجدداً به بالای ۱۲ درصد رسیده است. جالب توجه است که این نرخ پس از تحریم‌های دولت ترامپ روند نزولی به خود گرفته و مجدداً در سال ۲۰۲۰ به بالای ۱۲ درصد رسیده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که نرخ بیکاری در ایران در سال ۲۰۲۱ بازهم روند صعودی داشته باشد و به ۱۲.۴ برسد.

۶. کسری مالی و بودجه

گزارش صندوق بین المللی پول تأکید دارد که کسری بودجه در ایران از سال ۲۰۱۳ به طور مداوم رو به افزایش بوده است و چه برجام و چه تحریم‌های دولت آمریکا نتوانسته است تأثیر بسزایی در کاهش این روند ایجاد کند. گرچه کسری بودجه همیشه چیز بدی نیست، اما این امر می‌تواند توانایی کشور در بهبود فعالیت اقتصادی و بازیابی از اثرات منفی همه گیری ویروس کرونا را محدود کند. این کسری بودجه به ویژه در سال ۲۰۲۰ به شدت افزایش داشته است و صندوق بین المللی پول برای سال ۲۰۲۱ نیز پیش بینی کرده که این رقم به دو برابر سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 9
مخالفم - 14
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری