پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۵۸
۹
۰
نسخه چاپی
پیش بینی اجاره و بهای مسکن با مالیات ستانی از خانه های خالی

اجاره و بهای مسکن در تابستان 1400 کاهش خواهد یافت؟

پیش بینی اجاره و بهای مسکن با مالیات ستانی از خانه های خالی
اگر واحد‌های خالی با اهرم مالیاتی به بازار عرضه شوند، به دلیل اینکه تعداد مستاجران بسیار زیاد است و آن‌ها نیاز به مسکن دارند، قیمت‌ها نیز با کاهش بسیار زیادی روبرو خواهد شد.

به گزارش تیتربرتر؛ در آستانه آغاز فصل جابجایی در تابستان 1400 نگرانی مستاجران بیش از گذشته شده است چرا که علاوه بر تورم همچنان کرونا و محدودیت های آن پابرجا است.

براساس گزارش ها متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای خانوارهای واحدهای مسکونی که تمدید قرارداد داشته‌اند، در فصل زمستان ۱۳۹۹ برابر با ۳۸.۶ درصد بوده است. نرخ تورم چهار فصل منتهی به فصل زمستان ۱۳۹۹ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره بها، برابر با ۲۷.۵ درصد است.

همچنین مرکز آمار از افزایش ۴.۴ درصدی شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری در فصل زمستان سال ۹۹ خبر داده است.

دولت برای ساماندهی بازار اجاره بها دو برنامه اخذ مالیات از خانه های خالی و تعیین سقف اجاره‌ مسکن را در دستور کار قرار داده است و به جد پیگیر اجرای آنها است اما واقعا اجرای این دو برنامه تاثیری در کاهش قیمت ها خواهد داشت.

برنامه شناسایی واحد‌های خالی شهرها

برنامه شناسایی واحد‌های خالی شهرها
برنامه شناسایی واحد‌های خالی شهرها

 

 از ۱۹ فروردین تمامی مالکان خانه مکلف شدند، اطلاعات مربوط به املاک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند که وضعیت سکونت آن‌ها از نظر خالی یا دارای سکنه بودن برای اعمال مالیات مشخص شود. طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم واحد‌های مسکونی واقع در شهر‌های با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره می‌شوند.

وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی واحد‌های خالی سامانه املاک و اسکان که اطلاعات واحد‌های مسکونی کشور در آن درج می‌شود را از بهمن ماه ۱۳۹۸ رونمایی و مردادماه ۱۳۹۹ اجرایی کرد و به این سامانه وظیفه دیگری هم علاوه بر شناسایی خانه‌های خالی محول شد که شناسایی محل سکونت خانوار است و طبق قانون هر خانواری می‌تواند یک اقامتگاه دائمی در شهر محل سکونت و یک اقامتگاه فرعی در شهری غیر از محل سکونت داشته باشد که این موارد مشمول مالیات نمی‌شوند، اما مازاد بر آن اگر هر واحدی داشته باشد مشمول مالیات می‌شود.

افزایش قراردادهای صوری ملک برای فرار مالیاتی

این در حالیست که اسلامی وزیر راه و شهرسازی در واکنش به خبری مبنی بر انعقاد قرارداد‌های صوری برخی مالکان با بنگاه‌های املاک برای فرار از پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی تصریح کرد: براین اساس زمانی که یک معامل مسکن دارای کد رهگیری نباشد، فاقد اعتبار است و وزارت راه و شهرسازی ابزار‌های شناسایی متخلفان را در اختیار دارد.

وی افزود: ما توانسته‌ایم با همین سیستم کنترلی یک میلیون و سیصد هزار واحد مسکن خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی برای اجرای قانون معرفی کنیم.

اسلامی تصریح کرد: اطلاعات وزارت راه و شهرسازی درباره میزان خانه‌های خالی کافی است و اشراف کامل اطلاعاتی نسبت به این موضوع دارد و می‌توانیم براساس آن تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهیم.

تعیین سقف افزایش 25 درصدی اجاره بها در 1400

تعیین سقف افزایش 25 درصدی اجاره بها در 1400
تعیین سقف افزایش 25 درصدی اجاره بها در 1400

 

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه امسال هم همانند سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی برای نرخ اجاره تعیین شده است.

وی افزود: طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تا سه ماه بعد از پایان کرونا مالکان باید قراردادهای اجاره مستاجران را تمدید کنند و حق تخلیه ملک را ندارند.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بازار اجاره مسکن در تابستان 1400

وی معتقد است: امسال بازار اجاره گیج است و هنوز وضعیت کنونی بازار اجاره، خرید و فروش برای مردم و اصناف هم مشخص نشده است.

بسیاری از فروشندگان اعلام می‎کنند که در آستانه انتخابات بازار مسکن دچار افزایش قیمت خواهد شد؛ بنابراین تمایلی به خرید و فروش و یا معامله ندارند.

بررسی‌های صورت گرفته و پیش بینی‌ها نشان دهنده آن است که قیمت‌ها روندی کاهشی دارند و بازار اجاره و همچنین بازار خرید و فروش به سمت آرامش و کاهش قیمت حرکت می‌کند.

تمامی معاملات مسکن که در مشاوران املاک انجام می‌شوند باید از طریق کد رهگیری صورت گیرند و هیچ مشاور املاکی حق ندارد بدون کد رهگیری اقدام به انجام معامله کند. به گفته مشاوران املاک بازار آرام است و به سمت ثبات قیمتی حرکت می‌کند.

طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی مشاوران املاک از هفته گذشته تعطیل هستند و هیچ مشاوری حق ندارد در این ایام فعالیت صنفی داشته باشد.

پیش بینی سرانجام اخذ مالیات از خانه‌های خالی

پیش بینی سرانجام اخذ مالیات از خانه‌های خالی
پیش بینی سرانجام اخذ مالیات از خانه‌های خالی

 

احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه باید اراده جدی برای اجرای مالیات از خانه های خالی وجود داشته باشد، گفت: در تمام دنیا مسکن به عنوان بازاری محسوب می‌شود که دولت در آن دخالت کرده و آن را مدیریت می‌کند، اما در ایران شاهد هستیم که افرادی ملک‌های زیادی دارند و این خانه‌ها به عنوان سرمایه ملی در اختیار این افراد است، آن‌ها به دلیل اینکه می‌خواهند سود‌های بسیار زیادی ببرند، خانه‌ها را خالی نگه می‌دارند، مشکلی نیز وجود ندارد اگر آن‌ها می‌خواهند چنین اقدامی را انجام دهند باید مالیات و هزینه آن را نیز بپردازند، اما در کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که طی این سال‌ها بسیاری از افرادی که با سرمایه‌گذاری در بازار مسکن پرداختند، املاک بسیاری دارند که خالی هستند، اما در این باره کسی کاری به آن‌ها ندارند و ریالی نیز بابت این کار خود مالیات نمی‌پردازند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه بر اساس آمار‌های رسمی بین ۲ تا ۳.۵ میلیون واحد خالی در کشور وجود دارد، یادآور شد: قدر مسلم اگر حتی نیمی از این خانه‌ها به بازار عرضه شوند، بازار مسکن می‌تواند با کاهش قیمت روبرو شود، در این باره دو نکته مهم وجود دارد، اول این که به دلیل افزایش قیمت بیش از حد مسکن طی این سال‌ها اگر واحد‌های خالی نیز عرضه شوند، به نظر نمی‌رسد اخذ مالیات از خانه‌های خالی بتواند بر روی قیمت خرید و فروش تاثیر بگذارد، زیرا که در حال حاضر قدرت مصرف کننده واقعی کاهش یافته و بسیاری از افرادی که خانه ندارند، در همین ابتدا به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها قدرت خرید ندارند، بنابراین این موضوع نمی‌تواند بر روی قیمت خرید فروش خانه تاثیر گذار باشد.

کنترل نرخ اجاره با مالیات‌ستانی از خانه های خالی

سرحدی اضافه کرد: اما در بحث اجاره این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا اگر واحد‌های خالی با اهرم مالیاتی به بازار عرضه شوند، به دلیل اینکه تعداد مستاجران بسیار زیاد است و آن‌ها نیاز به مسکن دارند، قدر مسلم این موضوع عرضه را زیاد کرده و قیمت‌ها نیز با کاهش بسیار زیادی روبرو خواهد شد بنابراین اصل قضیه این است که از طریق اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌توان بازار اجاره را که این سال‌ها با افزایش بسیار افسار گسیخته روبرو بوده، کنترل کرد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که عرض کردم به شرطی این اقدام موثر خواهد بود که درست اجرا شود، اما متاسفانه بنده با توجه به رویکردی که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی این کار در کنار سازمان امور مالیاتی در پیش گرفته‌اند، به نظر نمی‌رسد که این طرح حداقل در کوتاه مدت سرانجام خاصی داشته باشد، زیرا که مسیر اجرای این طرح به درستی دنبال نمی‌شود و بنابراین نمی‌توان توقع داشت که این طرح آن طور که در مورد آن حرف زده می‌شود، حداقل در زمان حال به موفقیت دست پیدا کند، اما اگر در مسیر صحیح اجرا شود، تاثیراتی را که اشاره شد می‌تواند بر روی بازار مسکن داشته باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 9
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری