پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۲۱:۰۴
۱۳
۰
نسخه چاپی

قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان سقوط خواهد کرد؟

قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان سقوط خواهد کرد؟
در پی کاهش قیمت دلار در روز های گذشته بسیاری انتظار دارند که این کاهش قیمت تا زیر 20هزار تومان ادامه پیدا کند.

به گزارش تیتربرتر: در روزهای اخیر قیمت دلار با نوسان های کوچک رو به رو است که قالب این نوسانات منفی است اما سوال مهم اینجاست که آیا قیمت دلار تا چه میزانی کاهش خواهد یافت و آیا از مرز 20 هزارتومانی میتواند پایین تر بیاید یا خیر.

آخرین وضعیت قیمت دلار در بازار داخلی

آخرین وضعیت قیمت دلار در بازار داخلی
آخرین وضعیت قیمت دلار در بازار داخلی

قیمت متوسط دلار متشکل در معاملات روز دوشنبه نسبت به روز قبل 8 تومان کاهش یافت و روی رقم 23 هزار و 127 تومان قرار گرفت. نرخ دلار در سامانه سنا 93 تومان کاهش یافت و روی رقم 23 هزار و 280 تومان ایستاد. دلار بازار آزاد با 250 تومان کاهش روی رقم 23 هزار و 620 تومان قرار گرفت. بر این اساس اختلاف نرخ دلار بازار آزاد و سامانه سنا 340 تومان معادل 1.5 درصد بدست می‌آید. اندازه این شکاف در روز گذشته 2.1 درصد بوده است، بر این اساس اندازه شکاف قدری کوچک شده است.

حجم مبادلات دلار متشکل در روز دوشنبه نسبت به روز گذشته 41 درصد کاهش یافت و زیر رقم متوسط 25 روز کاری که پشت سرگذاشتیم قرار گرفت. متوسط قیمت این بیست و پنج روز کاری در حوالی 4 میلیون و 258 هزار محاسبه می‌شود و حجم مبادلات روز دوشنبه 3 میلیون و 602 هزار گزارش شده است.

قیمت متوسط یورو متشکل در معاملات روز دوشنبه نسبت به روز یکشنبه 22 تومان کاهش یافت و روی 27 هزار و 697 تومان قرار گرفت. قیمت یورو سامانه سنا 101 تومان افت کرد و روی 27 هزار و 876 تومان ایستاد. قیمت یورو در بازار آزاد نیز 149 تومان افت کرد و روی 28 هزار و 682 تومان قرار گرفت. بر این اساس یورو سنا و سامانه آزاد 806 تومان معادل 2.9 درصد اختلاف داشتند. اندازه این شکاف در روز گذشته 3 درصد بود، در نتیجه اندازه شکاف قدری کوچک شد.
حجم مبادلات یورو متشکل

حجم مبادلات یورو 24 درصد کاهش یافت و روی رقم 1 میلیون و 919 هزار قرار گرفت. متوسط حجم مبادلات یورو در 25 روز کاری که پشت سرگذاشتیم، یک میلیون و 639 هزار به دست می‌آید، بر این اساس حجم مبادلات در روز دوشنبه بالای متوسط 25 روز کاری که پشت سر گذاشتیم قرار می‌گیرد.

پیش بینی کوتاه مدت قیمت دلار

پیش بینی کوتاه مدت قیمت دلار
پیش بینی کوتاه مدت قیمت دلار

منطق کاهشی های دلار: بازار در شرایط رفت و برگشتهای محدود بسر میبرد ولی روند همچنان نزولی است. بازار چند بار به سوی نرخ‌های بالاتر برگشت ولی دوباره راه نزول را در پیش گرفت.بازارساز بدنبال آنست تا قیمتها را به آرامی پایین تر ببرد، بدون اینکه هیجان خاصی را به معامله‌گران وارد کند. بازارساز بدنبال نزول ادامه‌دار و آرام قیمتهاست لذا معامله‌گران با احتیاط بیشتری رفتار کنند و اقدام به خریدهای عجولانه نکنند.در صورتیکه مذاکرات اتریش به نتیجه مشخصی برسد، احتمال افت بیشتر دلار وجود دارد دلار تا پایان خرداد 1400 بین ۲۲ تا ۲۳ خواهد بود ولی در سال ۱۴۰۰ برغم رشد نقدینگی، انتظارات نرخ تورم کاهشی و روند دلار نزولی است

منطق افزایشی های دلار: دلار به زیر ۲۲ نخواهد رفت زیرا دولت برای رفع کسری بودجه خود نیاز به فروش دلار در محدوده‌های معقول دارد. دولتی که کسری بودجه دارد و میخواهد دلار بفروشد، اگر دلاری از طریق مذاکرات اتریش نصیبش شود، حتما عرضه میکند. علاقه هم ندارد که در پایان عمر دولت، نرخ دلار بسیار بالایی را تحویل دولت جدید دهد.تقاضا در بازار حواله پایین نیامده و افزایش تقاضا برای حواله درهم آنرا به محدوده 6580 رسانده، افزایش درهم تا حدی سمت انتظارات دلار و سکه را تحت‌تاثیر قرار میدهد.

مطالب مرتبط:

آیا قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان می رسد؟

آیا قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان می رسد؟
آیا قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان می رسد؟

روند کاهشی قیمت دلار در بازار از یک سو و اما و اگرهای تعیین نرخ دستوری از سوی دیگر این روزها مبنای برخی اظهارنظرها در بازار سرمایه شده و شایعه کاهش دستوری قیمت به زیر ٢٠ هزار تومان را قوت بخشیده است.

در واقع برخی کارشناسان بر این باورند که خوش بینی نسبت به مذاکرات در جریان ایران با کشورهای غربی که منجر به روند کاهشی و پرنوسان قیمت ارز در بازار شده، ممکن است برای دولت جذاب و در عین حال وسوسه‌انگیز شود که قیمت را به صورت دستوری به اعداد و ارقام غیرمنطقی برساند.

در واقع این مسأله که نرخ پایین ارز در بخش‌های انتهایی کارنامه ارزی دولت باقی بماند، موضوعی است که برای دولت جذاب است تا در نهایت اقتصاد را با نرخ پایین ترب از ارز تحویل دولت بعد دهد؛ اگرچه ضرر و زیان ناشی از آن در بخش‌های مختلف اقتصادی، برای دولت خیلی مهم نباشد.

جعفر عزیزی، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: مبنای تعیین نرخ ارز بر اساس محاسبات علمی است و اظهارنظرهایی مبنی بر افت قیمت ارز هیچ پشتوانه علمی ندارد؛ این در حالی است که روش‌های علمی محاسبه‌ای متفاوتی برای تعیین نرخ ارز وجود دارد؛ به نحوی که مدل‌های مختلف اقتصادی اعم از مدل مارشال لرنر، بیگ مک و مدل‌هایی که تراز تجاری کشور در آن مورد محاسبه قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه تورم هر کشور سالانه حساب می‌شود و بر مبنای آن نرخ برابری ارز کشورها به طور تقریبی تعیین می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: کشور ما به علت دلایل سیاسی تفاوتی با دیگر کشورها دارد و بنابراین با قاعده‌های سرانگشتی کشف قیمت را انجام می‌دهیم، به نحوی که اگر نقطه شروع محاسبات را ۲۰ سال قبل در نظر بگیریم، شاهد آن هستیم که با هر مدل به یک جواب می‌رسیم اما تفاوت بین جواب‌ها اختلافات ۱۰ تا ۱۵ درصد دارد؛ یعنی روش‌های محاسباتی دقیق هستند.

وی اظهار داشت: نقدینگی کشور ۳ هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که در سال جاری ماهانه ۹۰ هزار میلیارد تومان به آن افزوده می‌شود، از طرفی دوره‌هایی که صادرات نفتی و غیر نفتی خوبی داشتیم و تراز تجاری مثبت بود، دولت‌ها توانستند برای مقطعی نرخ ارز را دستوری کنترل کنند.

عزیزی بیان کرد: کنترل قیمت ارز ابتدا در دهه ۸۰ انجام شد و ثابت بود، چرا که تراز تجاری مثبت بوده، بیشتر صادرکننده بودیم تا واردکننده، اما در دهه ۹۰ به دلیل تحریم‌ها میزان صادرات به کمترین حد رسید و تراز تجاری کماکان مثبت ماند اما رقمی پایین‌تر از قبل را به خود اختصاص داد.

وی افزود: واقعیت این است که نمی‌توان اقتصاد را تحت فشار قرار داد یا کنترل کرد؛ چرا که بالاخره باید در مسیر طبیعی قرار بگیرد و به همین منظور دلار در مقاطع مختلف به بهانه‌های مختلف به سمت قیمت واقعی پیش رفت، متأسفانه دولت‌ها اجازه نمی‌دهند که ارز رشد طبیعی داشته باشد، در اصل مابه تفاوت تورم کشورمان با آمریکا مبنای تعیین نرخ دلار می‌شود، این یعنی ارزش ریال روزانه کمتر از قبل می‌شود، اما با کنترل این ارقام باعث انفجار یکباره آن شدیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: با هر مدلی محاسبه کنیم قیمت دلار زیر ٢٠ هزار تومان نیست، گفت: فرمول محاسبات مشخص است پس هر فردی که قیمت دلار را زیر ۲۰ هزار تومان اعلام می‌کند بر مبنای علم اقتصاد نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازار سرمایه واکنشی به نوسان قیمت دلار خواهد داشت یا خیر؟ گفت: بازار سرمایه با اظهار نظرهای مسئولان طی چند ماه اخیر اصلاح یا ریزش‌های سنگینی به خود دید که هم اکنون اظهار نظرها یا شانتاژهای خبری در خصوص افت نرخ دلار تأثیری بر روند آن ندارد.

عزیزی خاطرنشان کرد: بورس ریزش‌هایی بر اساس تحلیل رئیس جمهور برای دلار ۱۵ تومان داشته پس ریزش مجددی وجود ندارد، این بازار، بازار ارزنده‌ای برای سرمایه گذاری است و سهامداران با دید بلندمدت می‌توانند از این بازار بازدهی قابل قبولی کسب کنند.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: فرحان مرادی



+ 13
مخالفم - 17
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری