پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۸:۵۵
۱۲
۰
نسخه چاپی
با حضور هیئت‌های ایران و گروه 1+4

جزییات برگزاری نشست برجام امروز در وین

با حضور هیئت‌های ایران و گروه 1+4
نشست کمیسیون مشترک برجام امروز سه‌شنبه 6 اردیبهشت با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین)‌ و نماینده اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار می‌شود.

به گزارش تیتربرتر؛ امروز نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران و گروه 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا) در وین برگزار می‌شود.

به همین منظور تیم مذاکره‌کننده ایرانی روز دوشنبه راهی وین شد.

جزییات نشست حضوری برجام در وین

جزییات نشست حضوری برجام در وین
جزییات نشست حضوری برجام در وین

 

گفتنی است در نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه به صورت حضوری در وین برگزار شد، قرار شد گفت‌وگوها در هفته آینده ادامه یابد.

بر این اساس هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به سرپرستی سید عباس عراقچی روز دوشنبه برای ادامه مذاکرات راهی وین شد.

رایزنی‌ها و مذاکرات دو جانبه هیات ایران با هیات‌های مذاکره کننده در گروه ۱+۴ نیز ادامه خواهد داشت.

این مذاکرات روز سه‌شنبه در حالی از سرگرفته می‌شود که هیات‌ها نتایج مذاکرات در آخرین دور را برای تصمیم‌گیری به پایتخت هایشان برده بودند و اکنون باید دید که با تصمیمات تازه اتخاذ شده مذاکرات برای احیای برجام ادامه می یابد یا خیر.

بر اساس آخرین بیانیه نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برجامی، پیشرفت در دو هفته اخیر حاصل شده است اما کارهای دشوار بیشتری مورد نیاز است.

هم چنین بنا بر تفاهم کشورها در آخرین دور از مذاکرات قرار شد تا علاوه بر کارگروه هسته‌ای و تحریم ها، سومین کارگروه نیز تشکیل شود تا به مشکلات مرتبط با سلسله مراتب [بازگشت به برجام] رسیدگی کند.

معاون وزیر امور خارجه ایران در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد: هیئت ایرانی هر زمان که روند گفت‌و‌گوها به سمت زیاده خواهی، وقت کشی و چانه زنی‌های غیرمنطقی برود، گفت‌و‌گوها را متوقف خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

نظر واشنگتن درباره مذاکرات غیرمستقیم با ایران

نظر واشنگتن درباره مذاکرات غیرمستقیم با ایران
نظر واشنگتن درباره مذاکرات غیرمستقیم با ایران

 

وی توضیح داد: «ما در مورد جزئیات موضوع تسهیل تحریم‌های ایران توضیحی نمی‌دهیم زیرا این موضوع هنوز مورد بحث قرار دارد».

این مقام آمریکایی با بیان اینکه واشنگتن در حال متمرکز کردن تلاش‌هایش برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است، افزود: «ما نتایج مذاکرات وین را [در آینده] خواهیم دید... ما به هیچ فشاری از سوی روسیه یا دیگر کشورها تن نمی‌دهیم و تمرکز ما بر جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی است».

پرایس خبر داد: «انتظار داریم [راب] مالی و هیأت آمریکایی روز سه‌شنبه به وین بازگردد تا مذاکرات غیرمستقیم با ایران را از سر بگیرد».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فایل صوتی که اخیراََ از «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، تصریح کرد: «ابتدا باید بگویم، ما درباره مطالب افشاشده و درزپیدا کرده، صحبتی نمی‌کنیم. مشخص است که نمی‌توانیم صحت و اعتبار آن را تایید کنیم و به‌صورت مستقیم درباره آن اظهار نظر نمی‌کنم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما ادامه داد: «در بحث کلی‌تر، در هر مذاکره‌ای، ما کنترلی بر سیستم تصمیم‌گیری داخلی در همتایان خود نداریم. در این مورد، به دلیل اینکه مذاکرات با ایران همچنان غیرمستقیم است، از طریق شرکای خود با مقام‌های ایرانی که به وین آمده‌اند صحبت می‌کنیم».

پرایس با ادعای اینکه مذاکرات آمریکا با ایران در گذشته و در چارچوب ۱+۵ موفق بوده، توضیح داد: «اکنون نیز تمرکز ما از طریق این گفت‌وگوهای غیرمستقیم در وین، بر روی تعیین کردن این مسئله است که آیا می‌توانیم همان کار را دوباره انجام دهیم یا خیر».مذاکرات وین چه مدت طول می‌کشد

مذاکرات وین چه مدت طول می‌کشد؟

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه از نظر واشنگتن مذاکرات وین چه مدت طول می‌کشد، اظهار داشت: «راه طولانی مقابل ما قرار دارد و انتظار همین را نیز داشتیم... چیزی که اکنون روی آن تمرکز داریم، یک چیز است و آن رسیدن به توافقی است که به شکل دائم و قابل راستی‌آزمایی، مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شود».

این مقام آمریکایی ادامه داد: «دستیابی ایران به تسلیحات اتمی نه به نفع آمریکا، نه به نفع متحدان اروپایی ما، نه به نفع چین و روسیه خواهد بود... ما در سال ۲۰۱۵ توانستیم به برجام دست پیدا کنیم و آن را اجرا کنیم، می‌توانیم همان کار را نیز اکنون انجام دهیم اگر ایران به پایبندی بازگردد».

نظر جو بایدن درباره مذاکرات احیای برجام

نظر جو بایدن درباره مذاکرات احیای برجام
نظر جو بایدن درباره مذاکرات احیای برجام

 

جو بایدن ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در روزهای گذشته در اظهارنظری مشابه گفته بود:«هنوز زود است که معلوم شود مذاکرات برای احیای توافق موفق خواهد شد یا نه. ما برای بازگشت به توافق، امتیازات عمده نخواهیم داد».

همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روزهای اخیر گفته بود: «آمریکا تا زمانی که وضوح و اطمینان پیدا نکند که جمهوری اسلامی ایران به برجام بازگشته است، تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد».

پیش از این، یک مقام وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه با ادعای اینکه اختلافات بین ایران و واشنگتن درخصوص تحریم‌ها علیه تهران در مذاکرات وین هنوز وجود دارد، گفت مقابل ما مسیری طولانی‌تر از آنچه طی کرده‌اند وجود دارد.

اظهارات مقامات دولت بایدن دقیقاً نقطه مقابل خواسته ایران است. مقامات کشورمان صراحتا اعلام کرده‌اند که ایران به شرطی به تعهدات کامل برجامی بازمی‌گردد که اولا آمریکا تمامی تحریم‌های ضدایرانی را به‌صورت دائمی ‌و یک‌ باره لغو کند و ثانیا لغو تحریم ها توسط ایران راستی‌آزمایی و تایید شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 12
مخالفم - 18
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری