پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۴۸
۷
۰
نسخه چاپی

خودرو در اردیبهشت 1400 چقدر ارزان شد؟

خودرو در اردیبهشت 1400 چقدر ارزان شد؟
قیمت خودرو تحت تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی شیب نزولی در پیش گرفته است.

به گزارش تیتربرتر؛ بازار خودرو همیشه جز بازارهای پرطرفدار در بین اقشار مختلف مردم بوده است. بسیاری از افراد از خرید و فروش خودرو درآمد کسب می‌کنند. در چند سال گذشته با توجه به افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو افزایش پیدا کرده است. در یک سال گذشته شیب قیمتی خودرو به مرحله‌ای رسید که قیمت آن به طور روزانه افزایش می‌یافت.

با وجود بروز رکود در بازار مسکن در چند وقت اخیر، بازار خودرو اما تنور داغی دارد. در چند ماه گذشته برخی از خودورهای مونتاژ و خارجی با کاهش نسبی قیمت همراه بودند.

خودرو ارزان شد؟

خودرو ارزان شد؟
خودرو ارزان شد؟

 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو از روند کاهشی قیمت خودرو نسبت به دو هفته قبل خبر داد و گفت: قیمت خودرو تقریبا مشابه قیمت‌های قبل از عید شده است.

سعید موتمنی در مورد وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: با کاهش قیمت ارز بازارهای مختلف مانند بازار سرمایه و خودرو آرام شده است. قیمت خودرو نسبت به دو هفته گذشته با کاهش مواجه شده و تقریبا مشابه قیمت‌های قبل از عید است و به تدریج ریزش دارد.

او افزود: البته بازار رسمی تعطیل است، در مورد بازار غیررسمی هم به علت تقویت ارزش ریال و کاهش قیمت دلار، خریداری در بازار وجود ندارد. حتی اگر کسی نیاز داشته باشد هم خرید انجام نمی‌دهد. مشتری زمانی برای خرید مراجعه می‌کند قیمت‌ها ثابت بماند، نوسانات اجازه نمی‌دهد که بازار روند طبیعی داشته باشد.

موتمنی با اشاره به قیمت روز خودرو گفت: پژو ۲۰۶ که دو هفته پیش حدود ۲۰۷ تا ۲۰۸ میلیون تومان بود الان ۱۹۸ تا ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. سمند از ۱۹۴ میلیون تومان به ۱۸۵ تا ۱۸۶ میلیون تومان و قیمت پراید از ۱۲۵ میلیون تومان به ۱۰۶ تا ۱۰۷ میلیون تومان است. البته پراید دیگر تولید نمی‌شود و هر چه در بازار هست مربوط به قبل از سال ۹۸ است. تیبا هاچ بک که تا ۱۴۰ میلیون هم قیمت‌گذاری می‌شد، ۱۳۲ تا ۱۳۳ میلیون تومان هم فروخته می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در ادامه اضافه کرد: البته این قیمت‌ها تقریبی است. احتمالا خریداران با قیمت کمتری خریداری کنند چراکه که در وضعیت فعلی که خریدار وجود ندارد ممکن است کسانی که از مجرای ثبت نام خودرو خریده‌اند و می‌خواهند بفروشند با قیمت کمتری خودروی خود را به فروش برسانند.

موتمنی همچنین بیان کرد: در چند ماه آینده افزایش قیمتی نخواهیم داشت. کاهش قیمت هم به عرضه بستگی دارد. برای مثال سایپا در هفته گذشته عرضه خوبی داشته است و هر میزان عرضه افزایش یابد، اختلاف قیمت کارخانه با بازار کمتر می‌شود.

او خاطرنشان کرد: با کاهش نرخ ارز، تقاضای کاذب کاهش و تقاضای مصرفی در بازار می‌ماند. اگر تقاضای کاذب وجود نداشته باشد و عرضه بیشتر شود، قیمت خودرو عقب‌نشینی می‌کند.

تأثیر کاهش احتمالی نرخ ارز بر بازار خودرو

تأثیر کاهش احتمالی نرخ ارز بر بازار خودرو
تأثیر کاهش احتمالی نرخ ارز بر بازار خودرو

 

این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به سوالی در مورد اثر کاهش احتمالی نرخ ارز بر بازار خودرو گفت: زمانی که نوسانات ارز وجود داشت افراد به علت اینکه پول خود را به کالا تبدیل کنند خودرو می‌خریدند این افراد ماه‌ها است از بازار خارج شده‌اند و سرمایه‌گذاری فقط در خرید از کارخانه انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو افزود: فاصله قیمت کارخانه و بازار در سال‌های قبل حدود ۵ تا ۱۵ درصد بود اما الان به ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیده است. علت این شرایط عرضه کم و تقاضای کاذب بود. اگر عرضه به اندازه کافی باشد و تقاضا به قصد سود وجود نداشته باشد، فاصله قیمت کاهش می‌یابد و خریداران با قیمت عادلانه از بازار خودرو تهیه می‌کنند.

موتمنی در مورد بازار خودروهای خارجی اظهار کرد: در مورد خودروهای خارجی هم رکود کامل در بازار است و تقاضا حدودا نزدیک به صفر است.

مطالب مرتبط:

قیمت روز خودرو در 8 اردیبهشت 1400

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، از کاهش قیمت انواع خودرو ایرانی در بازار خبر داد.

سعید موتمنی د با اشاره به کاهش قیمت خودرو گفت: امروز کوئیک دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان عرضه شده است و در ادامه  پارس تندر مدل ۱۳۹۹ - ۳۱۰ میلیون تومان، هایما S۷ مدل ۱۳۹۹ - ۶۷۵ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۱۴۰۰ -۱۸۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ مدل ۹۹ - ۱۸۶ میلیون تومان و رانا - ۲۰۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

وی گفت: امروز پژو پارس lx- مدل ۱۴۰۰ - ۲۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ - ۱۹۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹- ۲۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ وی ۸ مدل ۱۴۰۰ - ۲۶۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۷i دستی مدل ۱۳۹۹- ۲۷۴ میلیون تومان و پژو ۲۰۷i اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ - ۳۸۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه هم اکنون پراید X۱۳۲ د ربازار نیست ادامه داد: تیبا صندوق دار ۹۹ با قیمت ۱۲۳ میلیون تومان، دنا مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای ساده ۱۴۰۰ با قیمت ۳۱۶ میلیون تومان، پراید X۱۱۱ مدل ۹۹ با قیمت ۱۲۶ میلیون تومان، پراید X۱۳۱ مدل ۹۹ با قیمت ۱۰۹ میلیون تومان، ساینا EX دنده‌ای ۱۴۴ میلیون تومان و تیبا هاچ بک EX مدل ۱۴۰۰ نیز با قیمت ۱۳۲ میلیون تومان عرضه می‌شود.

ناکامی شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو

ناکامی شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو
ناکامی شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو

 

روز گذشته در شورای رقابت جلسه‌ای برای بررسی چگونگی اعمال دستورالعمل قیمت گذاری خودرو برگزار شد.

با این حال، خبرها حاکی از آن است که اعضای شورا در این جلسه، به جمع‌بندی و تصمیم مشخصی نرسیدند و مقرر شد بررسی نحوه اعمال دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در جلسه بعدی یعنی ۱۳ اردیبهشت ماه ادامه یابد.

بر اساس این گزارش، سال گذشته مقرر شده بود قیمت خودرو هر سه ماه یک بار به تناسب تورم بخشی (تورم صنعت خودرو) تغییر کند، اما این دستورالعمل برای زمستان ۹۹ اجرایی نشد.

آنطور که رضا شیوا رئیس شورای رقابت در ۳۰ دی ماه سال ۹۹ اعلام کرد، شورای رقابت با در نظر گرفتن بهره‌وری و کیفیت، تصمیم گرفت قیمت خودرو برای زمستان افزایش نباید و طبق تصمیم این شورا، از این پس قیمت‌گذاری خودرو به جای هر سه ماه، هر ۶ ماه یا سالانه تعیین خواهد شد.

اما وی در ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ علت عدم افزایش قیمت خودرو در زمستان را پایین بودن نرخ تورم در فصل مذکور اعلام کرد و گفت که تا ابتدای ۱۴۰۰ می‌توان گفت که ۶ ماه است هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم؛ برای تصمیم‌گیری در مورد قیمت خودرو در سه ماه اول ۱۴۰۰ منتظر اعلام نرخ تورم بخشی هستیم تا بر اساس این نرخ، قیمت خودرو نیز تغییر کند.

پس از این اظهارنظر و به دنبال ایجاد جنجال در بازار و محافل مختلف، شیوا مجددا در اظهارنظری متناقض اعلام کرد که شورای رقابت برای دستورالعمل ۶ ماهه قیمتی خودرو تصمیمی نگرفته است و جای نگرانی نیست.

به گفته شیوا، اگر ثبات در بازار به ویژه ارز ادامه‌دار باشد بازنگری در قیمت خودرو در بازه زمانی یک‌ساله انجام خواهد شد.

با توجه به عدم اعلام تورم بخشی خودرو و تعطیلی بازارها که منجر به ثبات و کاهش نسبی قیمت‌ها شده، باید منتظر ماند و دید شورای رقابت در جلسه آتی خود چه تصمیمی درباره قیمت خودرو اتخاذ خواهد کرد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 7
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری