پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۷:۱۵
۹
۰
نسخه چاپی
پیش بینی روند بازار ارز در نیمه دوم اردیبهشت 1400

قبل از اعلام نتایج قطعی مذاکرات وین دلار بخریم یا نه؟

پیش بینی روند بازار ارز در نیمه دوم اردیبهشت 1400
تمام گزینه‌های محتمل برای بازار ارز تا پایان هفته بررسی شد.

به گزارش تیتربرتر؛ دلار که کار خود را در سال ۱۴۰۰ با نرخ ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز کرده بود آرام آرام عقب نشسته و روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه به ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. چیزی نزدیک به دو هزار تومان کاهش. با توجه به اخبار منتشر شده از وین تلاش برای ورود به بازار و سرمایه‌گذاری جدید توصیه نمی‌شود، اما کاهش قیمت بیشتر از نظر اقتصادی تا حدودی نامحتمل خواهد بود. حداقل اطمینان داریم که کاهش قیمت آرام آرام رخ می‌دهد. 

     موج ریزشی در بازار ارز

موج ریزشی در بازار ارز
موج ریزشی در بازار ارز

 

در اولین روز هفته، موج جدیدی از فروشندگان وارد بازار ارز شدند. نتیجه این اتفاق، نزول قیمت دلار تا نزدیک مرز ۲۳هزار تومانی بود. یکی از نشانه‌هایی که در ابتدای هفته توجه معامله‌گران بازار آزاد را جلب کرد، افت قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی بود.

روز شنبه، صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار خود را به کانال ۲۲هزار تومانی بردند؛ امری که نشان می‌داد، بازارساز به‌دنبال افت بیشتر قیمت‌هاست. به باور فعالان، اگر خبر غیرمنتظره‌ای به بازار مخابره نشود، اسکناس آمریکایی در معاملات خیابان فردوسی نیز به کانال ۲۲هزار تومانی خواهد رفت.

در گزارش قبلی اشاره کرده بودیم که در صورت از دست رفتن حمایت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی، دلار با سرعت بیشتری نزول خواهد کرد و هدف ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومانی را پی خواهد گرفت. با این حال بیشتر فعالان اعتقاد دارند که افت قیمتی دلار تحت‌تاثیر خوش‌بینی به مذاکرات وین صورت گرفته است.

خبر‌های مثبتی که از مذاکرات منتشر شده است، چنین تصوری را ایجاد کرده است که حداقل بخشی از تحریم‌ها در ماه دوم سال برداشته خواهند شد. این مساله موجب شده است که بخشی از سرمایه‌گذاران خرد نیز در موقعیت فروش قرار بگیرند. در مقابل نهنگ‌ها و معامله‌گران بزرگ بازار در انتظار یک خبر منفی هستند تا به‌دنبال آن با قدرت در موقعیت خرید قرار بگیرند. تا آن زمان به‌نظر می‌رسد این گروه مداخله خاصی در بازار نداشته باشند.

مطالب مرتبط:

محدوده حمایتی بازار دلار

تحلیلگران فنی به‌دنبال بازخورد بازار از حمایت ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان هستند. در صورتی که دلار زیر آن تثبیت شود، محدوده حمایتی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان فعال خواهد شد و حمایت بعدی ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود. بازار تنها در اواخر دی‌ماه ۹۹ چنین ارقامی را تجربه کرد و پس از آن عمدتا بالاتر از سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان کرد.

ثبت رکورد‌های کاهشی جدید، امید معامله‌گران برای نزول بیشتر را افزایش می‌دهد. با این حال نمی‌توان از خاطر برد که اسکناس آمریکایی در دی‌ماه ۹۹ به کانال ۲۱ هزار تومانی رفت و پس از آن، ظرف مدت کوتاهی تا مرز ۲۶ هزار تومانی رشد کرد.

پیش‌بینی قیمت دلار در تعطیلات هفته جاری

پیش‌بینی قیمت دلار در تعطیلات هفته جاری
پیش‌بینی قیمت دلار در تعطیلات هفته جاری

 

  فعالان بازار و دلالان امیدی به تغییر وضعیت قیمت دلار ندارند. شاید همین اتفاق باعث شده که با وجود تعطیلی صرافی‌ها در روز‌های پنجشنبه و جمعه، به صورت خودجوش قیمت دلار را کاهش دهند. آن هم نه در حد ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومان، بلکه ۵۰۰ تومان در دو روز! چهارشنبه وقتی صرافی‌ها کرکره‌هایشان را پایین کشیدند، قیمت دلار در بازار آزاد ۲۳ هزار و ۸۲۰ تومان بود و در دو روز تعطیلات آخر هفته، برخی کانال‌ها از کاهش نرخ ارز در معاملات غیررسمی خبر می‌دهند. تا جایی که دیروز برای ساعات قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

تعطیلات آخر هفته شاید زمان مناسبی برای پیگیری قیمت دلار نباشد. چراکه با تعطیلی صرافی‌ها، ابتکار عمل به دست دلال‌ها می‌افتد و آن‌ها تعیین‌کننده نهایی قیمت دلار خواهند بود. با این وجود تغییرات قیمت دلار در تعطیلات آخر هفته گذشته به خوبی نشان می‌دهد دلال‌ها چه انتظاری از قیمت ارز دارند.

زمانی که دلار در روز‌های پنجشنبه و جمعه روند صعودی به خود می‌گیرد، می‌توان گفت فعالان بازار ارز در انتظار روند صعودی هستند و بعید نیست تا نیمه هفته قیمت دلار به آن‌چه آن‌ها در تعطیلات آخر هفته گذشته منتظرش بودند برسد.

حالا که دلار در تعطیلات آخر هفته گذشته کاهشی بوده، می‌توان تا حد زیادی به روند نزولی قیمت دلار تا نیمه هفته پیش رو امیدوار بود. چراکه حتی بدون دخالت صرافی‌ها و بانک مرکزی، خود دلال‌ها هم منتظر کاهش قیمت دلار هستند و برای همین حاضر شده‌اند دلارهایشان را ۵۰۰ تومان ارزان‌تر از چهارشنبه و با قیمت ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان بفروشند.

سقوط قیمت دلار در تعطیلات پنجشنبه و جمعه و روز شنبه سریع اتفاق افتاد، ولی چرا این روند نزولی پرسرعت بعد از رسیدن به پله ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان متوقف شد؟ شاید دلیل این اتفاق تابلو صرافی‌ها باشد. صرافی ملی در آخرین روز کاری هفته گذشته، قیمت فروش دلار را ۲۳ هزار و ۲۳۷ تومان اعلام کرد.

احتمالا به همین خاطر دلال‌ها در معاملات غیررسمی آخر هفته علاقه‌ای به نرخ‌های پایین‌تر از صرافی نداشتند و قیمت دلار روی ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان متوقف کردند. صبح شنبه صرافی ملی تلاش کرد این تلقی اشتباه را اصلاح کند. برای همین قیمت دلار را ۲۳ هزار و ۸۰ تومان تعیین کرد، اما با توجه به تشکیل صف خرید جلوی صرافی‌ها برای خرید سهمیه دو هزار دلاری، ادامه این کار چندان عاقلانه نیست. چون افراد با توجه به اختلاف قیمت دلار دولتی و بازار آزاد، دست به‌سودجویی می‌زنند.

از سوی دیگر بررسی روند تغییر قیمت دلار در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد صرافی‌های بانکی علاقه‌ای به ریزش ناگهانی قیمت دلار ندارند و ترجیح می‌دهند قیمت‌ها در بازار ارز آرام آرام کاهش پیدا کند. در نتیجه همین سیاست می‌توان قیمت فعلی یعنی ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان را عددی مناسب محسوب کرد به این شرط که چند روزی یا لااقل تا میانه همین هفته پیش رو در این جایگاه بماند و قیمت خود را تثبیت کند.

تمام گزینه‌های محتمل دلار تا پایان هفته جاری

فعالان بازار ارز احتمالا بیشتر از سیاستمداران، اخبار مذاکرات وین را دنبال می‌کنند. طوری که می‌توان گفت درست بعد از نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا شاهد کاهش قیمت دلار در معاملات غیررسمی بودیم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری درباره مذاکرات وین گفته «منصفانه است که بگوییم پیشرفت‌هایی حاصل شده است. ما درک بهتری از آنچه ممکن است لازم باشد انجام دهیم تا ایران به این توافق برگردد، داریم.» اتحادیه اروپا هم دیروز با انتشار بیانیه‌ای رسمی روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد. حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان هم در جلسه دیروز هیات دولت حرف‌های مثبتی زده است.

دلار کار خود را در سال ۱۴۰۰ با نرخ ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز کرد، اما در همان ابتدا در واکنش به اخبار سیاسی شاهد افزایش قیمت ارز تا محدوده ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان در تعطیلات نوروزی بودیم. احتمالا خبر‌های منتشر شده درباره سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین در آن بی‌تاثیر نبوده. بعد از تعطیلات نوروز یعنی ۱۴ فروردین‌ماه زمانی که اولین نشست کمیسیون برجام درباره شرایط بازگشت آمریکا و لغو تحریم‌ها برگزار شد، قیمت دلار تا ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

باز شدن صرافی‌های بانکی در این اتفاق بی‌تاثیر نبود. چراکه بعد از دو هفته از شروع سال، دلال‌ها هرکاری دلشان خواست کردند و هر قیمتی روی دلار گذاشتند. با بازگشایی صرافی‌ها، انگار که بازار ارز صاحب پیدا کرده باشد، شاهد کاهش نوسانات قیمت دلار بودیم. بعد از مدتی که دلار مرز ۲۵ هزار تومان را برای نوسان انتخاب کرده بود، رفته رفته از مقاومت دست کشید و تا دیروز به ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان.

دلار بخریم یا نه؟

دلار بخریم یا نه؟
دلار بخریم یا نه؟

 

دلار راه درازی در پیش دارد. راهی که از نیمه فروردین با اولین نشست کمیسیون مشترک برجام درباره شرایط بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی‌اش آغاز شده و هر باری که خبر جدیدی از مذاکرات به گوش می‌رسد، امیدواری‌ها برای کاهش هرچه بیشتر قیمت دلار آغاز می‌شود. هیات مذاکره‌کننده دوباره راهی وین شده و احتمالا امروز و فردا خبر‌های جدیدی از عباس عراقچی بشنویم. ممکن است کاهش قیمت دلار ادامه داشته باشد.

آنچه انتظار می‌رود این است که بعد از احیای کامل برجام و رفع همه تحریم‌های برجامی شرایط اقتصاد کشور عادی شود، موانع تجارت بین‌الملل رفع و ورود و خروج آزادانه ارز  و همچنین، رونق صادرات و واردات را در پی داشته باشد.

بعلاوه، تورم کنترل و انتظارات تورمی در یک جو روانی آرام از جامعه دور خواهد شد و در نتیجه دلارهایی که در کنج خانه‌ها گیر افتاده روانه بازار می‌شود. طبق قوانین اقتصادی، با افزایش عرضه، تقاضای کاذب با هدف حفظ قدرت خرید از میان خواهد رفت. همه اینها به معنای کاهش و یا سقوط سریع نرخ دلار و افت بیشتر قیمت سکه در آینده نزدیک خواهد بود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 9
مخالفم - 14
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری