پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۷:۵۳
۵
۰
نسخه چاپی
چرا فعلا خودرو نخریم؟

پیش بینی قیمت خودرو با رفع تحریم‌های صنعت خودروسازی

چرا فعلا خودرو نخریم؟
بازار خودرو در واکنش به روند نزولی قیمت ارز و مذاکرات وین در وضعیت رکود قرار دارد و به صورت آرام قیمت ها در حال کاهش است.

به گزارش تیتربرتر؛ بازار خودرو اولین هفته از ماه اردیبهشت را با افت قیمت‌ها آغاز کرد، به‌طوری‌که قیمت خودرو نسبت به آخرین هفته فروردین افت ۵/ ۲ درصدی را تجربه کرد.

خودرو نیز همراه با دیگر بازار‌ها در شرایطی با کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و تورم انتظاری، افت قیمت را به خود می‌بیند که بسیاری از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که این روند ادامه‌دار خواهد بود.

عوامل تأثیر گذار بر ریزش قیمت خودرو

عوامل تأثیر گذار بر ریزش قیمت خودرو
عوامل تأثیر گذار بر ریزش قیمت خودرو

 

منحنی قیمت خودرو‌های داخلی پس از یک ماه روند صعودی، این روز‌ها وارد فاز نزولی شده و احتمال می‌رود با توجه به کاهش انتظارات تورمی و نرخ ارز این روند ادامه یابد.

در حال حاضر تقاضا برای خرید بسیار پایین آمده، اما در سمت عرضه تحرکات افزایش یافته است. تصور عمومی این است که برجام در آینده‌ای نه چندان دور احیا و تحریم‌ها علیه کشور لغو خواهد شد، بنابراین با کاهش انتظارات تورمی، قیمت ارز پایین می‌آید و خودرو نیز چاره‌ای جز پیروی از آن‌ها ندارد.

پیش‌تر نیز این اتفاق بار‌ها افتاده، چه آنکه با بالا رفتن انتظارات تورمی یا افزایش قیمت ارز، منحنی قیمت خودرو صعودی و با افت این عوامل، مسیر نزولی در پیش گرفته است.

اگر روند اخبار مثبت برجامی کماکان ادامه داشته باشد، احتمالا انتظارات تورمی و قیمت ارز نیز آرام خواهند بود، موضوعی که می‌تواند به تداوم روند نزولی قیمت خودرو یا حداقل ثبات آن کمک کند. از آن سو، اما طغیان انتظارات تورمی و قیمت ارز، بازار خودرو را نیز تحریک خواهد کرد، به نحوی که باز هم شاهد افزایش قیمت در آن خواهیم بود.

البته عوامل دیگری هم روی افت و خیز قیمت خودرو‌ها در بازار اثرگذار است، مانند روند عرضه به بازار و همچنین تغییرات قیمت کارخانه‌ای.

چرا فعلا خودرو نخریم؟

چرا فعلا خودرو نخریم؟
چرا فعلا خودرو نخریم؟

 

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: قیمت‌هایی که اکنون در فضای مجازی وجود دارد ساختگی بوده و دلالان نرخ‌ها را تعیین می‌کنند.

نعمت الله کاشانی نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران گفت: تقریبا یک ماه است که تمام نمایشگاه‌داران خودرو و مراکز تعویض پلاک تعطیل هستند و هیچ خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. تا‌ زمانی که معاملات صورت نگیرد نمی‌توانیم قیمتی برای خودرو اعلام کنیم و تا‌ زمان بازگشایی مغازه‌ها باید صبر کنیم.

 نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه قیمت خودرو در فضای مجازی چگونه تعیین و اعلام می‌شود، بیان کرد: قیمت‌هایی که اکنون در فضای مجازی وجود دارد ساختگی بوده و دلالان نرخ آن را تعیین می‌کنند. مردم اگر قصد خرید خودرو دارند تا‌ زمان بازگشایی مغازه‌ها باید صبر کنند تا‌ معاملات صورت گیرد و قیمت‌ها منطقی و واقعی شود. 

پیش بینی آینده بازار خودرو

کاشانی‌نسب درخصوص آینده قیمت خودرو تشریح کرد:‌ مشخص نیست که قیمت‌ها چه روندی داشته باشند، اصولا میزان عرضه، نرخ دلار و انجام معاملات در قیمت یک خودرو تعیین‌کننده است. اکنون آخرین قیمت‌هایی که وجود دارد همان قیمتی است که قبل از تعطیلات معامله شد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران با توضیح مثالی درخصوص واقعی نبودن قیمت خودرو در فضای مجازی، گفت:مدتی است که در فضای مجازی نرخ‌ خودرو روزی دو مرتبه در سایت‌ها تغییر می‌کند، در حالی که بازار تعطیل است و خرید و فروشی وجود ندارد که بخواهد مبنای جدیدی برای قیمت‌گذاری به دست بیاید.

مطالب مرتبط:

تأثیر دلار 22 هزار تومانی بر قیمت خودرو

تأثیر دلار 22 هزار تومانی بر قیمت خودرو
تأثیر دلار 22 هزار تومانی بر قیمت خودرو

 

سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه با کاهش قیمت دلار قیمت خودرو‌های ساخت داخل نیز طی هفته گذشته با کاهش حداقل ۱ تا ۲ میلیون تومانی روبرو بودند، اظهار داشت: با توجه به وضعیتی که بازار ارز با آن روبرو است، هرگونه افت قیمت دلار در بازار‌های مختلف از جمله خودرو تاثیر گذار بوده و باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد، در این رابطه طی هفته گذشته نیز با توجه به نزدیک شدن نرخ دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی قیمت‌ها در بازار خودرو به خصوص خودرو‌های ساخت داخل و پرتیراژ افت حداقلی را به ثبت رساندند.

وی افزود: قیمت خودرو طی سال‌های گذشته تحت تاثیر رشد نرخ ارز و افزایش انتظارات تورمی بسیار افسار گسیخته افزایش یافت، از سوی دیگر طی سه سال گذشته به دلیل کاهش ارزش ریال بسیاری از مردم تمایل پیدا کردند برای حفظ ارزش دارایی‌های خود کالا‌های بادوام از جمله خودرو را خریداری کرده تا مانع از افت ارزش دارایی خود شوند، طبعا در چنین شرایطی تقاضا برای خرید افزایش می‌یابد و به دلیل همین نرخ‌ها در بازار خودرو به طرز سرسام آوری بالا رفت.

تأثیر احیای توافق هسته ای بر صنعت خودورسازی

تأثیر احیای توافق هسته ای بر صنعت خودورسازی
تأثیر احیای توافق هسته ای بر صنعت خودورسازی

 

مدنی با تاکید بر اینکه احیای توافق هسته‌ای برای صنعت و بازار خودرو از اهمیت بسزایی برخوردار است، یادآور شد: اگر برجام احیا شده و تحریم‌های صنعت خودرو نیز رفع شود، آن زمان صنعت خودرو می‌تواند وضعیت قابل قبولی را تجربه کند، به بیان دیگر در چنین شرایطی تولید خودرو با افزایش همراه می‌شود و طبعاً قیمت نیز می‌تواند با کاهش روبرو شود، از سوی دیگر با ورود دوباره شرکای خارجی خودروسازان داخلی تنوع محصولات نیز محقق خواهد شد، موضوعی که بسیار مورد توجه مشتریان بازار خودرو بوده همواره و آن‌ها خواستار تنوع محصول در بازار خودرو‌های داخلی هستند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه آزادسازی واردات می‌تواند در کاهش قیمت خودرو از اهمیت بسزایی برخوردار باشد، اضافه کرد: طی چهار سال گذشته با توجه به ممنوعیت واردات خودرو این موضوع باعث شد که قیمت خودرو‌های وارداتی با افزایش چندین برابری همراه شود، این موضوع بدون شک در افزایش قیمت خودرو‌های داخلی نیز موثر بوده، بنابراین اگر برجام احیا شود و درآمد‌های ارزی کشور به حالت قبل بازگردد، به احتمال زیاد واردات خودرو نیز با تعدیل قیمت قابل توجهی روبرو خواده شد.

وی گفت: بسیاری از مشتریانی که در چند سال گذشته می‌توانستند با بودجه چند صد میلیون تومانی خودرو خارجی تهیه کنند، به دلیل افزایش قیمت دیگر نتوانستند به هدف خود برسند و بنابراین اقدام به خرید خودرو‌های داخلی آپشن دار کردند، به خاطر همین است که قیمت خودرویی مانند دنا به ۶۰۰ میلیون تومان رسید، حال در چنین شرایطی اگر امکان واردات خودرو فراهم شود، قدر مسلم قیمت خودرو‌های داخلی و وارداتی با کاهش قابل توجهی همراه خواهد شد.

رکود شدید در بازار خودرو

مدنی با تاکید بر اینکه بازار خودرو در حال حاضر در رکود شدیدی به سر می‌برد، ادامه داد: طی سه سال اخیر با توجه به افزایش تورم، شاهد رشد بی سابقه قیمت خودرو بودیم، در سوی مقابل نیز قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش یافت، در چنین شرایطی بازار خودرو نیز متاثر از شرایط و وضعیت کلی اقتصاد کشور در رکود فرو رفته، اما اگر شرایط طبیعی شود، بازار خودرو می‌تواند ار رکود عمیق بیرون آید.

این مدیر اسبق خودروساز با اشاره به اینکه شرکت‌های خودروسازی این روز‌ها با زیان انباشته فراوانی روبرو هستند، تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری سالهاست که اجرا می‌شود، اما هیچ گاه نتوانسته به درستی عمل کند، در این رابطه هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان هیچ نفع و سودی از این وضعیت نمی‌برند و تنها دلالان و سودجویان هستند که در این رابطه بیشترین سود را به جیب می‌زنند، بنابراین باید هرچه سریعتر بساط این موضوع جمع شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 5
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری