پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۲۲:۰۱
۱۱
۰
نسخه چاپی

دلار تا چه مبلغی در اردیبهشت 1400 سقوط می کند؟

دلار تا چه مبلغی در اردیبهشت 1400 سقوط می کند؟
دلار وارد کانال ۲۱ هزار تومان شد.

به گزارش تیتربرتر؛ نرخ فروش دلار در بازار متشکل ارز وارد کانال ۲۱ هزار تومان شد. اخبار رسیده حکایت از این دارد که قیمت دلار در بازار تهران نیز با شیب بالایی روبه پایین است.

قیمت دلار در بازار آزاد ۲۱۹۵۹ تومان هم دیده شده و این در حالی است که نرخ دلار در صرافی ملی ایران ۲۱۹۶۱ تومان رسیده است.

به دنبال افزایش خوش‌بینی به احتمال احیای برجام در هفته‌های آینده و همچنین احتمال بهبود روابط ایران و عربستان، این سیر نزولی بیشتر به چشم میآید.

ریزش جدید قیمت دلار چه زمانی است؟

ریزش جدید قیمت دلار چه زمانی است؟
ریزش جدید قیمت دلار چه زمانی است؟

 

قیمت دلار پیاپی سطوح حمایتی را از دست داده و با شکست حمایت ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی بر سرعت نزول قیمت افزوده شده است. این روند کاهشی در معاملات پشت خطی روز یک شنبه نیز ادامه یافت و دلار  به زیر مرز ۲۳ هزار تومانی رفت. گفته می شد که ساعت ۱۱ دیشب، اسکناس آمریکایی در این معاملات در محدوده ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومانی به فروش رفت.

به این ترتیب می توان انتظار داشت که شروع بازار روز یک شنبه با قدرت کاهشی ها همراه باشد. این اتفاق در صورتی تشدید خواهد شد که صرافی های بانکی نیز به بازار سیگنال کاهشی دهند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، اگر بازارساز قیمت خود را کمی زیر کف بازار قرار دهد، معامله گران بیشتر فروشنده خواهند شد. با این حال، اگر بازارساز خیلی قیمت فروش خود را پایین بیاورد، خریداران کاذب به بازار وارد خواهند شد و راه کاهشی دلار در این شرایط هموار نخواهد بود.

خبر اثرگذار بر بازار دلار

به گفته فعالان، خبر پیشرفت مذاکرات هسته ای عامل اصلی موج جدید ریزش قیمت دلار بود. بلومبرگ اعلام کرد که ایران با آمریکا در مورد برداشتن تحریم افراد حقیقی ایرانی به توافق رسیده است و در مرحله دوم در ازای تعهدات هسته‌ای، تحریم‌های شرکت.های حقوقی هم برداشته خواهد شد. آقای عراقچی نیز از پیشرفت مذاکرات درباره رفع برخی تحریم ها قرار دارد. چنین اخباری موجب شد که معامله گران با اطمینان بیشتری اقدام به فروش کنند.

آیا دلار دوبار رشد می کند؟

 به گفته فعالان، در صورتی که دلار امروز از محدوده حمایتی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومانی، پایین تر برود، احتمال ریزش به محدوده ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومانی تشدید خواهد شد. درهم نیز با خط حمایت محکم ۶ هزار تومان و ۵ هزار و ۸۰۰ تومان رو به روست. شکست هر کدام از آن ها می تواند فروشندگان تازه ای را وارد بازار کند. اگر دلاری می خواهند در برابر موج نزولی مقاومت کنند، باید در مرحله اول مرز ۲۳ هزار تومانی را حفظ کنند و در گام بعدی تلاش کنند که قیمت اسکناس آمریکایی را به بالای محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی برگردانند.

مطالب مرتبط:

پیش بینی قیمت دلار پس از لغو تحریم‌ها

پیش بینی قیمت دلار پس از لغو تحریم‌ها
پیش بینی قیمت دلار پس از لغو تحریم‌ها

 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، نحوه مدیریت بازار ارز در صورت لغو تحریم‌ها اهمیت بسیار زیادی برای آینده اقتصاد ایران خواهد داشت.

عباس آرگون، اظهار کرد: بخش خصوصی در سال‌های گذشته همواره تاکید داشته که هرگونه تلاش برای مهندسی بازار ارز و برنامه ریزی برای سرکوب عمدی قیمت‌ها می‌تواند به شرایط کلان اقتصادی ایران آسیب جدی بزند، همانطور که ما نتایج بخشی از این مداخله و چند نرخی کردن ارز را نیز به وضوح دیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در صورت لغو تحریم‌ها نیز باید رویکرد دقیق به بازار ارز مشخص شود، توضیح داد: قطعا بهترین و تنها مکانیزم مثبت بازار است. اعتماد به بازار و شرایطی که عرضه و تقاضا به وجود می‌آورد بهترین راهکاری است که هم واقعیت‌های اقتصادی ما را مشخص می‌کند و هم از به وجود آوردن شوک‌های جدید به صادرکننده و تولیدکنندگان جلوگیری خواهد کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با هشدار نسبت به سرکوب عمدی نرخ ارز در صورت کاهش تحریم‌ها، بیان کرد: در صورتی که دولت بخواهد با ارزپاشی یا سرکوب دستوری قیمت ارز، این جو را به وجود آورد که شرایط بهبود پیدا کرده، نه تنها برای اقتصاد ایران جنبه مثبت نخواهد داشت که حتی ممکن است به ضرر و زیان شدید تولیدکننده و صادرکنندگان نیز منجر شود.

به اعتقاد آرگون، بهترین سناریو ارزی برای اقتصاد ایران در صورت لغو یا کاهش تحریم‌ها، آزادسازی بازار و اعتماد به مکانیزم بازار برای تعیین قیمت است.

وی درباره براورد خود از احتمال کاهش تحریم‌ها نیز بیان کرد: هرچند هنوز مذاکرات ادامه داشته و مشخص نیست که چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد اما شرایط در هفته‌های گذشته بهبودی نسبی را نشان می‌دهد. اگر سال قبل هر روز خبر جدیدی از تحریم و محدودیت می‌آمد و حتی رئیس جمهور آمریکا در توییتر خود تهدید می‌کرد، امروز این خبرها نیست و همین امر می‌تواند در بلندمدت به بهبود تجارت ایران کمک کند.

نرخ ارز پس از خروج آمریکا از برجام افزایشی قابل توجه پیدا کرد و تا پاییز امسال و پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، روند افزایشی خود را حفظ کرده بود.

هرچند مردم انتظار دارند که در صورت لغو یا کاهش تحریم‌ها، نرخ ارز به شکل جدی کاهش پیدا کند اما فعالان اقتصادی هشدار می‌دهند که پایین آمدن ناگهانی نرخ دلار، برای تولیدکنندگانی که مواد اولیه خود را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند یا صادرکنندگانی که قصد بازگشت منابع به کشور را دارند، گران تمام می‌شود.

چند روز قبل رئیس کنفدارسیون صادرات ایران به دولت هشدار داده بود که در صورت لغو تحریم‌ها، سیاست ارزپاشی در اقتصاد را اجرایی نکند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 11
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری