پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
۹
۰
نسخه چاپی

شانس اصغر فرهادی برای کسب سومین اسکار در سال ۲۰۲۲

شانس اصغر فرهادی برای کسب سومین اسکار در سال ۲۰۲۲
اصغر فرهادی برای سومین بار برای کسب اسکار سینمای ایران در جشنواره کن تلاش می کند.

به گزارش تیتربرتر؛ فیلم «قهرمان» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی که در شیراز فیلمبرداری شده و هم‌اکنون در مرحله پس از تولید قرار دارد از گزینه‌های اصلی حضور در جشنواره کن امسال است و از سوی کمپانی آمازون در فصل جوایز سینمایی ۲۰۲۲ رقابت می‌کند.

زمان برگزاری جشنواره کن 2021

زمان برگزاری جشنواره کن 2021
زمان برگزاری جشنواره کن 2021

 

جشنواره بین‌المللی فیلم کن سال گذشته به دلیل شیوع کرونا لغو شد و قرار است تیر امسال با نمایش درام انِت ساخته لئوس کاراکس فیلمساز فرانسوی هفتادوچهارمین رویداد حضوری خود را برگزار کند. تیری فرمو دبیر این جشنواره چندی پیش در مصاحبه با راپلر اعلام کرد دو فیلم گزارش فرانسوی ساخته وس اندرسون و بندتا به کارگردانی پل ورهوفن در جشنواره امسال برای اولین بار نمایش داده خواهند شد.

اگرچه فیلم‌های هالیوودی حضور پررنگی در این دوره از جشنواره کن ندارند، اما این رویداد از لحاظ آثار فیلمسازان سرشناس و ستاره‌های معروف کمبودی ندارد. از مثلث اندوه روبن اوستلوند گرفته تا پاریس، ناحیه ۱۳ ساخته ژاک اودیار فرانسوی، تاکنون آثاری از کارگردانان مطرح سینمای جهان برای هیات گزینش این جشنواره ارسال شده است. اصغر فرهادی فیلمساز پرآوازه ایرانی که دو جایزه اسکار را در کارنامه خود دارد نیز از قافله جا نمانده و آخرین ساخته خود، قهرمان، را برای شرکت در جشنواره کن کاندید کرده است.

فهرست فیلم‌های حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۱، ٢٧ می (۶ تیر) اعلام می‌شود و نسخه فیزیکی آن از ۶ تا ۱۷ ژوئیه (۱۵ تا ۲۶ تیر) در فرانسه برگزار خواهد شد.

فیلم قهرمان اصغر فرهادی در جشنواره کن

فیلم قهرمان اصغر فرهادی در جشنواره کن
فیلم قهرمان اصغر فرهادی در جشنواره کن

 

قهرمان نهمین فیلم بلند فرهادی است که در شیراز و با حضوری امیر جدیدی، محسن تنابنده ،فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی و جمعی دیگر از بازیگران فیلمبرداری شد. قهرمان یک فیلم با درون‌مایه معمایی است، اما همانطور که در گزارش ورایتی هم بدان اشاره شده، هنوز کسی داستان این فیلم را نمی‌داند.

از منظر برخی فعالان حوزه فرهنگ و سینما، اهمیت فیلمبرداری قهرمان در شیراز از آن رو است که چهره کارگردانی بین‌المللی با شهری که نماد فرهنگ و هنر ایران است، پیوند می‌خورد؛ از سویی دیگر، فیلمسازی فرهادی در ایران، اقبال جهانی را برای ارج‌گذاری به آثارش افزایش می‌دهد، این را می‌توان از فیلم‌هایی که تاکنون برای آن‌ها نامزد شده یا جایزه برده است، دریافت. گفته می‌شود فیلمنامه قهرمان به اندازه جدایی نادر از سیمین فرهادی تاثیرگذار خواهد بود.

از جمله عواملی که در ساخت قهرمان در کنار فرهادی قرار گرفتند می‌توان به مجری طرح حمیدرضا قربانی، مدیر فیلمبرداری علی قاضی، تدوین هایده صفی‌یاری، صداگذار محمدرضا دلپاک، مدیر تولید محمد یمینی، برنامه‌ریز پریسا گرگین، دستیار اول کارگردان امین خنکال، صدابردار مهدی صالح کرمانی، طراح گریم مهرداد میرکیانی، طراح صحنه مهدی موسوی، طراح لباس نگار نعمتی، عکاس امیرحسین شجاعی و روابط عمومی ثمین مهاجرانی اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

شانس اصغر فرهادی برای کسب سومین اسکار

شانس اصغر فرهادی برای کسب سومین اسکار
شانس اصغر فرهادی برای کسب سومین اسکار

 

اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی برنده دو جایزه اسکار که سودای افتخارآفرینی جهانی دیگری را در سردارد، آخرین ساخته خود با نام «قهرمان» را برای هیات گزینش جشنواره سینمایی کن ۲۰۲۱ فرستاد.

اصغر فرهادی یک بار در سال ۲۰۱۱ و یک بار در سال ۲۰۱۶ با دو فیلم جدایی نادر از سیمین و فروشنده، جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از آن خود کرد و به یکی از معدود کارگردانان در جهان تبدیل شد که دوبار افتخار کسب این جایزه را به دست می‌آورند.

نشریه ورایتی در پیش بینی زودهنگام خود از برندگان اسکار ۲۰۲۲، «قهرمان» فرهادی را شانس اصلی شاخه بهترین فیلم بین المللی معرفی کرد.

استودیو آمازون حق پخش فیلم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی را خرید تا پس از رونمایی احتمالی در جشنواره کن ۲۰۲۱ آن را برای فصل جوایز سینمایی ۲۰۲۲ آماده کند.

کمپانی فرانسوی ممنتو پیکچرز، تهیه‌کنندگی و فروش فیلم «قهرمان» را بر عهده دارد و این فیلم را در فرانسه نیز اکران خواهد کرد.

در صورت تحقق پیش بینی نشریه ورایتی و کسب سومین جایزه اسکار برای ایران، فرهادی از «آکی را کوراساوا» با دو جایزه اسکار عبور خواهد کرد و با سه جایزه در کنار «اینگمار برگمن» و پس از «فدریکو فلینی» و «ویتوریو دسیکا» (چهار جایزه)، در رتبه دوم پرافتخارترین سینماگران در عرصه اسکار بین المللی قرار خواهد گرفت.

بیوگرافی اصغر فرهادی

بیوگرافی اصغر فرهادی
بیوگرافی اصغر فرهادی

 

اصغر فرهادی متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در خمینی شهر است. فرهادی فعالیت سینمایی خود را در ۱۳ سالگی آغاز کرد. وی لیسانس خود را در رشته تئاتر (گرایش ادبیات نمایشی) از دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران گرفت. فرهادی پس از آن مدرک فوق لیسانس خود را در همین رشته (گرایش کارگردانی) از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. وی در سال ۱۳۷۴ با پریسا بخت آور که او نیز بازیگر تئاتر بود، ازدواج کرد و دو دختر به نام‌های سارینا و ساغر دارد.

اصغر فرهادی فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۶۵ در انجمن سینمای جوان اصفهان آغاز و با اولین فیلم تأثیرگذار خود به نام دزد دوچرخه شناخته شد. به گفته خود اصغر فرهادی، هنر او از آثار بزرگانی، چون ویتوریو دسیکا، فدریکو فلینی، اینگمار برگمان و چند تن دیگر تأثیر گرفته است.

شروع فعالیت حرفه‌ای اصغر فرهادی

اصغر فرهادی فعالیت حرفه‌ای و سینمایی خود را با فیلم نامه ارتفاع پست ابراهیم حاتمی کیا آغاز و در کمتر از یک سال به جمع کارگردانان این حرفه پیوست. رقص در غبار (سال ۱۳۸۱) اولین فیلم بلند و رسمی این کارگردان پر افتخار است.

شهر زیبا (سال ۱۳۸۲) دومین فیلم بلند این کارگردان سینمایی است که این فیلم نیز در جشنواره‌های بین المللی فیلم ورشو، هند و چهره‌های عشق مسکو توانست نظر داوران را به خود جلب کرده و جوایز این جشنواره‌ها را از آن خود کند.

سومین فیلم پرافتخار این کارگردان چهارشنبه سوری (۱۳۸۴) است که جزء پرفروش‌ترین فیلم سال از نظر منتقدان داخلی و خارجی بود و توانست سومین سیمرغ را برای فرهادی به دنبال داشته باشد.

فرهادی در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ نیز با سه فیلم نامه خود به نام‌های کنعان به کارگردانی مانی حقیقی، دایره زنگی به کارگردانی پریسا بخت آور و محاکمه مسعود کیمیایی در سینمای ایران حضوری فعال و چشمگیر داشت.

درباره الی، فیلم موفق و چالش برانگیز دیگری از اصغر فرهادی است که نویسندگی و تهیه کنندگی آن را نیز خودش بر عهده داشت. این فیلم فرهادی نیز در نوبه خود یک اثر بی نظیر و خارق العاده بود که توانست سیمرغ جشنواره فیلم فجر، جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۰۹ و چندین جایزه معتبر بین المللی دیگر را برای وی به ارمغان بیاورد.

شاهکار دیگر اصغر فرهادی، فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹) است که پر فروش‌ترین و پرافتخار‌ترین فیلم‌های این کارگردان مطرح سینمایی به شمار می‌رود. کارگردانی که قدم به دنیای ستارگان دنیای سینما گذاشت و نه تنها در ایران، بلکه در جهان مطرح شد. اصغر فرهادی توانست با این فیلم اولین جایزه اسکار گلدن گلوب و اسکار سینمای ایران را در سال ۲۰۱۲ به دست آورد.

گذشته و فروشنده (۱۳۹۳-۱۳۹۴) فیلم‌های بعدی کارگردان معروف ایرانی اصغر فرهادی است، که جوایزی را نیز برای این کارگردان به دنبال داشت اند. گذشته اصغر فرهادی توانست در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۳) نامزد دریافت نخل طلای جشنواره کن شود و در نهایت نخل طلای بهترین بازیگر زن و جایزه کلیسای جهانی کن را به دست آورد. فروشنده نیز که فرهادی کارگردانی و نویسندگی آن را بر عهده داشت، توانست در جشنواره فیلم کن جایزه بهترین فیلم نامه، بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی را کسب نماید.

«همه می‌دانند» هشتمین فیلم بلند پرافتخار اصغر فرهادی است که در سال ۱۳۹۷ به زبان اسپانیایی ساخته شد و بازیگران هالیوودی مطرحی مانند خاویر باردم و پنه لوپه کروز نقش‌های اصلی آن را بازی کرده اند. این فیلم نیز در جشنواره کن ۲۰۱۸ به نمایش درآمد که تحسین منتقدین را به دنبال داشت.

جوایز و افتخارات اصغر فرهادی

در زیر برخی جوایز اصغر فرهادی کارگردان مطرح ایرانی را آورده ایم:

  •  جایزه بهترین فیلم‌نامه در جشنواره کن ۲۰۱۶
  •  جایزه بهترین فیلم خارجی در جشنواره گلدن گلوب سال ۲۰۱۲ به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۲)
  •  جایزه ویژه هیئت داوران (جایزه بزرگ و تندیس مروارید سیاه) پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی
  •  انتخاب به‌عنوان بهترین فیلم‌ساز سال خاورمیانه از طرف مجله آمریکایی «ورایتی» Variety
  •  جایزه بهترین فیلم از جشنواره فیلم سیدنی جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۱)
  •  خرس طلایی بهترین فیلم در شصت و یکمین جشنواره فیلم برلین برای فیلم جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۱)
  •  سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)
  •  سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)
  •  سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)
  •  جایزه بهترین فیلم‌نامه در چهارمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک برای فیلم‌نامه جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۰)
  •  تندیس بهترین کارگردانی در چهاردهمین جشن خانه سینما برای فیلم درباره الی… (۱۳۸۹)
  •  تندیس بهترین فیلم در چهاردهمین جشن خانه سینما برای فیلم درباره الی به‌طور مشترک با محمود رضوی (۱۳۸۹)
  •  جایزه بهترین فیلم‌نامه‌نویسی در سومین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک استرالیا برای فیلم درباره الی (۲۰۰۹)
  •  جایزه ویژه هیئت‌داوران در سومین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک استرالیا برای فیلم درباره الی (۲۰۰۹)
  •  جایزه روزنامه در استاندارد در ویناله برای فیلم درباره الی (۲۰۰۹)
  •  خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی در پنجاه و نهمین جشنواره فیلم برلین برای فیلم درباره الی (۱۳۸۷)
  •  سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴)
  •  سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم درباره الی (۱۳۸۷)
  •  جایزه ویژه هیئت‌داوران سال ۱۳۸۱ برای رقص در غبار
  •  قرقاول نقره‌ای بهترین کارگردانی در یازدهمین جشنواره فیلم کرالا برای فیلم چهارشنبه‌سوری (۲۰۰۶)
  •  جایزه بهترین فیلم داستانی هشتمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا در سال ۲۰۰۹ به خاطر فیلم درباره الی
  •  جایزه بهترین فیلم خارجی در شصت و نهمین دوره گلدن گلوب در پانزده ژانویه ۲۰۱۲ میلادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  •  جایزه فروز بهترین فیلم ۲۰۱۹ برای همه می‌دانند

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 9
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری