پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۰۳
۹
۰
نسخه چاپی

گزارش بازار بورس در 13 اردیبهشت 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 13 اردیبهشت 1400+پیش بینی روز بعد
شاخص کل در بازار بورس در دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه، ۱۳ ‌هزار و ۵۹۰ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۶۷ هزار واحد رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ برپایه معاملات امروز بیش از دو میلیارد و ۳۵۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۹ هزار و ۷۲  میلیارد ریال داد و ستد شد.

در بورس امروز چه گذشت؟

شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و ۴۶۶ واحد کاهش به ۴۲۳ هزار و ۱۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۹۵۴ واحد افت به ۲۷۵ هزار و ۳۶۴ واحد رسید.

شاخص بازار اول ۱۱ هزار و ۱۷۰ واحد و شاخص بازار دوم ۲۳ هزار و ۲۶۱  واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۲۷۸ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۱۷۵ واحد، داروپخش (وپخش) با ۱۱۲ واحد، سرمایه گذاری ساختمان ایران (وساخت) با ۶۰ واحد، لابراتورسازی دکتر عبیدی (دعبید) با ۴۷ واحد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) با ۳۹ واحد، سیمان داراب (ساراب) با ۳۱ واحد، تامین سرمایه بانک ملت (تملت) با ۲۲ واحد ، سیمان مازندران (سمازن) با ۱۴ واحد و بانک اقتصاد نوین (ونوین) با ۱۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۸۶۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۸۲۶ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۶۹۷ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۹۵۷ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۷۷۳ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۵۴۵ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۴۹۶ واحد، شرکت سرمایه گذاری غدیر (وغدی) با ۴۸۵ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۴۱۵ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، امروز نماد بانک ملت (وبملت)، توسعه و عمران امید (ثامید)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه بانک‌ها هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۸۰ میلیون و ۷۱۹ هزار برگه سهم به ارزش دو هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

امروز شاخص فرابورس نیز نزدیک به ۵۳ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۴۱۷ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار ۶۶۸ میلیون و ۶۵۵ هزار برگه سهم به ارزش ۱۰۰ هزار و ۸۸۳  میلیارد ریال دادوستد شد.

امروز نمادهای تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.

در مقابل پلیمر آریا ساسول (آریا)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، پتروشیمی مارون (مارون)، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، سهامی ذوب‌آهن اصفهان (ذوب) و نفت ایرانول (شرانل) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

مطالب مرتبط:

تحلیل بورس در 13 اردیبهشت 1400

تحلیل بورس در 13 اردیبهشت 1400
تحلیل بورس در 13 اردیبهشت 1400

 

معاملات امروز بازار سرمایه سهامداران را ناامید کرد و عمده نمادها در صف‌های فروش قفل شده قرار گرفتند. گروه‌های بانکی و موسسات اعتباری از معدود نمادهایی هستند که امروز رنگ سبز را به خود دیدند. دیگر گروه مثبت در نیمه اول معاملات سیمانی‌ها بودند که متعادل معامله شدند.

مهدی افضلیان کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار در حال حاضر با شوک و ترس مواجه است و تا پایان بازار امروز عمده شاخص‌سازان منفی خواهند بود و تغییری در وضعیت شاخص ایجاد نمی‌شود. همچنین گروه خاصی در حال حاضر پیش‌رو و صعودی نیست.

این کارشناس بازار درباره کاهش نرخ دلار و تاثیر آن در بازار گفت: با کاهش قیمت دلار که در نتیجه برجام و مذاکرات ایجاد شده است ترس در بازار دو چندان شده است و بسیاری از گروه‌ها واکنش مثبتی به این موضوع هنوز نشان نداده‌اند.

آیا بسته پیشنهادی ۳+۷ تاثیر مثبتی بر معاملات بورس گذاشت؟

هفته گذشته «محمدعلی دهقان دهنوی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از بسته پیشنهادی ۳+۷ بازار سرمایه خبر داد و اعلام کرد که سه مصوبه آن اجرایی می‌شود و هفت مورد دیگر منوط به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.

سهیل کلاهچی بازار سرمایه با اشاره به اینکه حجم معاملات همانند بنزین برای قیمت سهام است، گفت: تا زمانی که حجم معاملات قابل توجهی در بازار وجود نداشته باشد نمی توان شاهد روند چندان قوی و تحرکی در قیمت سهام بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به جو حاکم شده در بازار، هیچ یک از پیشنهادهای ارائه شده از سوی مسوولان نمی توانند تاثیر چندانی را بر معاملات بازار داشته باشند و ممکن است به مدت دو روز جوی مثبت در بازار ایجاد شود اما در نهایت بازار به مسیر اصلی خود که روند منفی است، باز می گردد.

پیش‌بینی افزایش قیمت سهام در بلندمدت

وی به دیگر مسایل قابل توجه در بازار اشاره کرد و گفت: با توجه به بررسی های صورت گرفته در زمینه شرایط بازار به این نتیجه می رسیم که بازار براساس رشد و اتفاقات خوبی که تا چند ماه گذشته صحبت شده بود پیش نرفت اما در بلندمدت قیمت سهام به نرخ های قبل از ریزش خود و به سطح بالایی دست پیدا می کنند.

کلاهچی با اشاره به اینکه باید ریزش بازار را بپذیریم اما احتمال جبران آن در بلندمدت بسیار زیاد است، افزود: باید به فکر موقعیت فعلی بازار باشیم زیرا پیش بینی بلندمدت بازار ممکن است نیازمند زمان طولانی باشد که دیگر این بازار از هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاری برخوردار نخواهد بود.

پیش بینی بورس در 14 اردیبهشت 1400

پیش بینی بورس در 14 اردیبهشت 1400
پیش بینی بورس در 14 اردیبهشت 1400

 

ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس فردا سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه را اینگونه پیش‌بینی می‌کند: این روزها مهم‌ترین دلیل ریزش بازار سرمایه از دست رفتن سرمایه اجتماعی است، ترس از دست دادن سرمایه بیشتر ادامه دار شده به طوری که فرد فکر می‌کند اگر با همین قیمت هم نفروشد در آینده باید با قیمت پایین‌تر بفروشد، نه صحبت تحلیلگرها برای او مهم است نه صحبت مسئولان فقط می‌خواهد از این منجلاب نجات پیدا کند.

سرمایه گذاران علاوه بر اینکه از مسئولان روی خوش ندیده‌اند و نه تحلیل تحلیلگرها این مدت به ثمر نشسته است، برای یک عده بورس شد یک خاطره تلخ در زندگی که تا سال‌های آینده هر موقع کلمه بورس را به زبان بیاورید تداعی یک رخ داد مالی همراه با ضرر را در ذهنشان تداعی می‌کنند.

تا به تعادل رسیدن بازار باید کمی بیشتر صبر کرد اگر تا اینجا صبر کرده‌اید و تا این نقطه ضرر را تحمل کرده‌اید این نقاط از بازار خارج نشوید این قیمت‌ها ارزنده‌ترین قیمت‌های بازار هستند. اگر نگاه مسئولان به بازار سرمایه یک نگاه کوتاه مدت نبود وضعیت بهتری را شاهد بودیم.

پیش بینی می‌شود بازار فردا نیز منفی باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 9
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری