پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۲۱:۲۹
۷
۰
نسخه چاپی

جدول زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در سال 1400

جدول زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در سال 1400
زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در ایران اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ زمان بندی واکسیناسیون کرونا بر اساس ردیف شغلی و سنی در ایران مشخص شد.

جدول زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در سال 1400

جدول زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در سال 1400
جدول زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در سال 1400

 

زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در ایران

زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در ایران
زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در ایران

 

 وزارت بهداشت از اسفند ۹۹ تزریق واکسن کرونا به هم نوعان ایرانی را آغاز کرده و تا کنون اندکی از افراد توانسته اند این واکسن را دریافت کنند، به همین ترتیب زمان بندی واکسیناسیون کرونا بر اساس ردیف شغلی و سنی در ایران به شرح زیر اعلام شده است.

  • فاز اول: حدود یک و نیم میلیون نفر

در فاز اول تزریق واکسن کرونا یعنی در اسفند ۹۹ کارکنان مستقیم تغسیل متوفیان کووید ۱۹، پرسنل آزمایشگاه‌های کووید و نمونه بردار‌ها و کارکنان خط اول حوزه بهداشت واکسینه شده اند.

کارکنان خط اول حوزه درمان و پزشکی، پرسنل عملیاتی اورژانسی کشور، مرکز نگهداری سالمندان، جانبازان و معلولین و کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت روستایی از اسفند ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ واکسینه شده اند و سایر کارکنان بیمارستان‌های بستری کننده کووید ۱۹ تاپایان اردیبهشت واکسینه خواهند شد که جمعا حدود یک و نیم میلیون نفر می‌شوند.

  • فاز دوم: حدود ۱۲ میلیون نفر

در فاز دوم واکسیناسیون کرونا حدود ۱۲ میلیون نفر واکسن را تزریق خواهند کرد.

واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال از اردیبهشت تا خرداد ۱۴۰۰ را شامل می‌شود. همچنین در خرداد و تیرماه ۱۴۰۰ گروه‌های سنی ۶۵ تا ۷۹ سال واکسینه خواهند شد که اولویت در ابتدا با سنین بالاتر است. همچنین تا پایان تیر ماه افراد ۱۶ تا ۶۴ سال که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند واکسیناسیون خواهند شد.

در تیر و مرداد ۱۴۰۰ گروه‌های سنی ۶۰ تا ۶۴ سال واکسن را دریافت می کنند.

  • فاز سوم: حدود ۴ میلیون نفر

گفتنی است که در فاز ۴ واکسیناسیون کرونا حدود ۴ میلیون نفر واکسن تزریق می‌کنند.

در مرداد و شهریور امسال ساکنان در زندان‌ها و مراکز تادیب، پرسنل پلیس، نظامیان و سربازان در پادگان ها، گرمخانه ها، کمپ‌های معتادین و مهاجرین، پرسنل بانک ها، حمل و نقل عمومی و آموزش واکسیناسیون می‌شوند و همین عمل در مرداد ماه برای معلمین و کارکنان مدارس انجام خواهد شد.

  • فاز چهارم: حدود ۴۰ میلیون نفر (با کسر جمعیت فاز دوم)

گروه سنی ۵۵ تا ۵۹ سال در شهریور ۱۴۰۰ واکسینه می‌شوند و در مهر ۱۴۰۰ گروه‌های سنی ۵۰ تا ۵۴ سال و ۴۵ تا ۴۹ سال در اولویت دریافت واکسن خواهند بود.

در آبان ۱۴۰۰ هم گروه‌های سنی ۳۰ تا ۳۹ سال به ترتیب از سنین بالاتر واکسن را تزریق می‌کنند، همین عمل برای گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال در آذر امسال انجام خواهد شد.

در دی ۱۴۰۰ هم گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال واکسن را دریافت خواهند کرد.

مطالب مرتبط:

تزریق واکسن به ۸۰ ساله ها در ۶۵نقطه تهران

جدول زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در سال 1400
جدول زمان‌بندی واکسیناسیون کرونا در سال 1400

 

سعید تأملی، معاون فنی معانت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص روند فعلی واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال در تهران می‌گوید: واکسیناسیون در مراکز خدمات جامع سلامت به‌دلیل حضور پزشک و تیم اورژانس انجام می‌شود. در تهران ۶۵ مرکز خدمات جامع سلامت برای تزریق واکسن کرونا فعال شده و نیروهای کمکی از خانه‌های بهداشت به این مراکز آمده‌اند.

البته در هفته آینده با همکاری سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران مراکز واکسیناسیون عمومی را در تهران راه‌اندازی می‌کنیم و واکسیناسیون در سطح گسترده و با نظم بیشتری در سوله‌های شهرداری‌ها، ورزشگاه‌های سرپوشیده فوتسال و بسکتبال و مدارس اتفاق می‌افتد. برای مثال در یکی از مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران از ظرفیت مدرسه کنار مرکز استفاده شده است یا سالمندان داخل ماشین می‌نشینند و واکسن می‌زنند همه مراکز این امکان را ندارد.

تأملی با بیان اینکه مشکل اصلی این است که مردم عجله دارند زودتر واکسن بزنند می‌افزاید: واکسیناسیون همگانی تازه شروع شده و خانواده‌ها دل نگران هستند که زودتر واکسن بزنند درحالی که ما در سامانه سیب اطلاعات ۷۰ درصد مردم را دراختیار داریم با این افراد تماس می‌گیرند روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر به مراکز جامع خدمات سلامت دعوت می‌شوند و عده‌ای هم سر خود مراجعه می‌کنند.

با توجه به دستور وزیر بهداشت مبنی بر اینکه احترام سالمند باید حفظ شود حتی‌المقدور واکسیناسیون این افراد را انجام می‌دهیم در حالیکه ظرفیت مراکز، تعداد واکسن و زنجیره سرد آن و تعداد پزشک و ترالی اورژانس محدود است همه اینها روند را کند می‌کند. برای مثال  گزارش دادند یک نفر ۵ سالمند را همراهش آورده بود ما به مردم توصیه می‌کنیم عجله نکنند وزرات بهداشت تضمین کرده واکسن فاز دوم موجود است و دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران در حال تجهیز و آماده‌سازی استادیوم‌های ورزشی برای گسترش واکسیناسیون عمومی هستند.

شروع فاز دوم واکسیناسیون به صورت پلکانی

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه واکسن‌ها متناسب با کد ملی افراد ثبت می‌شوند، عنوان می‌کند: همه نیروها در حوزه بهداشت به‌کار گرفته شده‌اند افرادی که تاکنون مراجعه‌ای به مرکز بهداشت نداشته‌اند و پرونده الکترونیک سلامت ندارند باید فرایند ثبت‌شان تکمیل شود.

گاهی تبلیغات برون‌مرزی مبنی بر عدم وجود واکسن در ایران مردم را دچار تشویش می‌کند ولی برنامه این است طبق دستور وزیر بهداشت هر سالمندی که بدون فراخوان مراجعه می‌کند ما کد ملی این افراد را بنویسم و واکسن تزریق کنیم. از طرفی ما به‌صورت حدودی سهمیه مراکز را می‌دانیم و واکسن در اختیارشان قرار می‌دهیم دانشگاه‌های علوم پزشکی دپوی واکسن و زنجیره سرد دارند اگر مسئولان مراکز جامع خدمات سلامت ببینند استقبال سالمندان از تزریق واکسن بیشتر است در کمتر از چند دقیقه واکسن را تأمین می‌کنند.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآرونده: علی اکبررضایی



+ 7
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری