به گزارش تیتربرتر؛ طی هفتههای اخیر اعتراضاتی به برگزاری حضوری امتحانات نیمه دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دو پایه تحصیلی نهم و دوازدهم و به ویژه پایه نهم مطرح شد و برخی معتقد بودند چرا در حالی که آموزشها غیرحضوری بوده، اما امتحاناتش حضوری است؟
تجمع اعتراضی دانش آموزان به برگزاری حضوری امتحانات
با نزدیک شدن به ایام برگزاری امتحانات پایان سال دانشآموزان و پس از انتشار شیوه نامه ارزشیابی پایانی دانش آموزان که در آن به برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم اشاره شده است، اعتراضاتی از سوی بخشی از خانوادهها و دانش آموزان رقم خورد و حتی تجمعات کوچکی از سوی دانش آموزان در برخی شهرها شکل گرفت که خود در شرایط کرونایی و هشدارها برای دوری از تجمعات و دورهمی ها، جای تامل داشت.
بر اساس شیوه نامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش در ابتدای اردیبهشت ماه، مقرر شد که ارزشیابی دانش آموزان دوره ابتدایی در قالب ارزشیابی کیفی -توصیفی و به صورت غیرحضوری انجام و نتایج حداکثر تا دهم خرداد ماه اعلام شود. همچنین طبق این شیوه نامه قرار شد امتحانات دبیرستانیها طبق زمانبندی وزارت آموزش و پرورش پس از عیدسعید فطر و از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۲۴ خرداد به پایان برسد و امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری باشد.
تعیین و تکلیف امتحانات نهمیها و دوازدهمیها
با وجود تاکید و اصرار وزارت آموزش و پرورش بر برگزاری حضوری امتحانات در این دو مقطع به دلیل اهمیت این دو پایه و نقش آنها در آینده دانش آموزان و جلوگیری از تضییع حقوق دانش آموزان، مسئولان آموزش و پرورش تصمیم گیری نهایی درباره نحوه و زمان برگزاری امتحانات را به تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا منوط کرده بودند که امروز در جلسه ستاد در این باره تصمیم گیری شد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری آزمونهای مختلف مرتبط با وزارت آموزش و پرورش گفت: آزمون پایه نهم حضوری و از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه و آزمون پایه دوازدهم نیز به شکل حضوری از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه خواهد بود.
وی همچنین اعلام کرد که آزمون سنجش ملی پایه ششم در ۲۵ اردیبهشت به شکل حضوری برگزار میشود و آزمون سمپاد در تاریخ ۲۰ و ۲۱ خرداد برگزار میشود. همچنین مقرر شد آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی دانش آموزان در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت و مرحله دوم آن ۲۳ تا ۲۵ خرداد نیز به صورت حضوری خواهد بود. آزمونهای استخدامی و آزمونها با تعداد کم نیز در موعد خودش برگزار میشود.
مطالب مرتبط:
شرایط برگزاری امتحان حضوری دانش آموزان
بر اساس این اطلاعیه؛ برای برگزاری این امتحانات و به منظور حفظ سلامت دانش آموزان و عوامل اجرایی به گونهای برنامهریزی شده است که دانش آموزان در گروههای مجزا در جلسات امتحان حاضر میشوند.
تعداد حوزههای برگزاری امتحانات نسبت به شرایط عادی، افزایش بسیاری دارد بطوریکه دانش آموزان با فاصله دو متر از یکدیگر در فضایی مناسب که از تهویه کافی برخوردار است روی صندلی قرار میگیرند.
مراقبین بهداشت و سلامت، دانش آموزان و عوامل اجرایی را هنگام ورود تب سنجی و غربالگری میکنند و بر استفاده از ماسک و رعایت موارد بهداشتی در تمام مدت نظارت دارند. گروه بندی و ساماندهی دانش آموزان در حوزههای اجرا به نحوی است که هنگام ورود و خروج ازدحام ایجاد نشود.
نحوه ارزشیابی امتحانات از نظر بارم بندی و حذفیات دروس
در ادامه تشریح نحوه ارزشیابی در امتحانات آمده است: از آنجا که شرایط آموزش در طول سال تحصیلی در مناطق مختلف یکسان نبوده و در مجموع شیوع بیماری فرایند آموزش را تحت تأثیر قرار داده، طراحی سؤالات نیز بر مبنای آموزش در شرایط قرمز شیوع بیماری کرونا انجام شده است و دانش آموزان میتوانند برای اطلاع از بارم بندی و حذفیات دروس مختلف، به پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir مراجعه کنند.
این مرکز در پایان تصریح کرده که وزارت آموزش و پرورش ضمن استعانت از خداوند متعال، با استفاده از تجربیات برگزاری امتحانات حضوری نوبتهای خرداد، شهریور و دی ماه سال ۱۳۹۹ و حداکثر توان خود و جلب همکاری سایر دستگاههای اجرایی کشور در برگزاری ایمن امتحانات خرداد ماه و حفظ سلامتی دانش آموزان تلاش میکند و از دانش آموزان و اولیاء آنها انتظار میرود در اجرای موفق این اقدام ملی همکاری و مشارکت کنند.
آنچه دیگران می خوانند: