پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۱۵
۱۴
۰
نسخه چاپی

گزارش بازار بورس در 20 اردیبهشت 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 20 اردیبهشت 1400+پیش بینی روز بعد
در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل با رشد 5 هزار و 572 واحدی به رقم یک میلیون و 157 هزار و 469 واحد رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ برپایه معاملات امروز بیش از ۹ میلیارد و ۲۷۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۵ هزار و یک میلیارد ریال داد و ستد شد.

در بورس امروز چه گذشت؟

شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و ۹۴۶ واحد کاهش به ۴۱۸ هزار و ۸۷۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۲۶۴ واحد افت به ۲۷۲ هزار و ۲۰۲ واحد رسید.

شاخص بازار اول پنج هزار و ۴۴۴ واحد و شاخص بازار دوم هفت هزار و ۵۸ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۴۹۹ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با دو هزار و ۲۹۸ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۴۱۹ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۷۸۹ واحد، شرکت سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۶۸۳ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۴۴۹ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۲۷۸ واحد، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) با ۲۴۹ واحد،  معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۲۰۸ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۱۹۷ واحد و نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۱۶۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل گروه مپنا (رمپنا) با ۴۲۹ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۲۷۱ واحد، کاشی الوند (کلوند) با ۲۶۱ واحد، سایپا (خساپا) با ۲۱۰ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۲۰۹ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه ) با ۱۷۲ واحد، سرمایه گذاری توکا فولاد (وتوکا) با ۱۵۹ واحد، پالایش نفت تهران ( شتران) با ۱۴۹ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۱۳ واحد و گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۱۰ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، امروز نماد ایران خودرو (خودرو)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سایپا (خساپا)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و فرآوری معدنی پال کانی پارس (اپال) در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۲۴۷ میلیون برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۶۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

امروز شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۸ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۲۶۸ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار ۷۹۲ میلیون و ۹۳۷ هزار برگه سهم به ارزش ۱۲۴ هزار و ۸۸۱  میلیارد ریال دادوستد شد.

امروز تنها نماد پلیمر آریا ساسول (آریا)، سهامی ذوب‌آهن اصفهان (ذوب)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)،  گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.

 در مقابل سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، دارویی ره آورد (درهآور)، آسیا سیر ارس (حآسا)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، پتروشیمی مارون (مارون)، نفت ایرانول (شرانل)، صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا)، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور)، پالایش نفت شیراز (شراز) و بهمن دیزل (خدیزل) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

تحلیل بورس در 20 اردیبهشت 1400

تحلیل بورس در 20 اردیبهشت 1400
تحلیل بورس در 20 اردیبهشت 1400

 

بر اساس آمار‌های معاملاتی، در نیمه دوم بازار در روز جاری بیشتر شاخص‌های بورس با افزایش مواجه بودند. شاخص کل با ۵۷۰۶ واحد افزایش معادل ۰.۵۰ درصد به یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۶۰۳ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۴۸۴ واحد افزایش معادل ۰.۵۰ درصد به ۳۰۱ هزار و ۱۱۵ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۸۶۸ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۴ درصد به ۴۱۸ هزار و ۹۴۹ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۲۱۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۴ درصد به ۲۷۲ هزار و ۲۵۲ واحد، شاخص آزاد شناور با ۷۲۳۲ واحد افزایش معادل ۰.۴۳ درصد به یک میلیون و ۶۷۴ هزار و ۵۲۶ واحد، شاخص بازار اول با ۵۴۴۳ واحد افزایش معادل ۰.۶۵ درصد به ۸۴۵ هزار و ۶۹۷ واحد و شاخص بازار دوم با ۷۱۷۳ واحد افزایش معادل ۰.۳۱ درصد به ۲ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۴۲ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

به این ترتیب، در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۴۰۳ هزار و ۹۰۵ نوبت معاملاتی، ۹ میلیارد و ۲۲۹ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴۴ هزار و ۹۴۵ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

نمادهای تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند از: فملی، فولاد، شستا، فارس،   وغدیر، فخوز و رمپنا.

تعداد صف های خرید و فروش

در نیمه دوم بازار امروز از ۵۶۴ نماد حاضر، ۲۶ نماد (۵ درصد) در صف خرید و ۳۵۷ نماد (۶۳ درصد) در صف فروش بودند.  

برترین عرضه و تقاضا

۷ نماد با برترین تقاضا در بورس در نیمه دوم بازار امروز: کمند، پارند، سپاس، فملی، پترول، یاقوت و کارین.

۷ نماد با برترین عرضه در بورس در پایان بازار امروز:  قثابت، غدام، کاذر، خزر، های وب، سنیر و ثنوسا.

بیشترین و کمترین قیمت

۷ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس در پایان بازار امروز: پترول، فملی، وغدیر، شستا، فولاد، وساپا و واعتبار.

۷ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس در پایان بازار امروز: کلوند، وتوکا، دیران، ساراب، ثامید، حفاری و لوتوس.

مطالب مرتبط:

تصمیم جدید سازمان برای سهامداران

هیات مدیره سازمان بورس  و اوراق بهادار در جلسه  عصرامروز مورخ 19 اردیبهشت 1400؛ با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی وپیرو مطالعات صورت گرفته؛ در خصوص متقارن سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفت.

از همین رو دامنه نوسان  به جای +6 و 4-  به مثبت و منفی 5  تغییر یافت و در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد. 

همچنین در خصوص دامنه نوسان و حجم مبنا  در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران  مقرر شد  از روز شنبه مورخ 25/02/1400؛ حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمامی نمادهای معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار  تهران، بازار اول و دوم  فرابورس ایران  به 15 میلیارد ریال و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب 10 میلیارد، 5 میلیارد و 2.5 میلیارد تغییر یابد.

پیش بینی بورس در 21 اردیبهشت 1400

پیش بینی بورس در 21 اردیبهشت 1400
پیش بینی بورس در 21 اردیبهشت 1400

 

امروز یکشنبه 3 علامت منفی مهم داشت که نشان از وضعیت نزولی بازار دارند.

علامت اول کاهش نقدشوندگی بازار است. دیروز ارزش معاملات کاهش یافت و بازار با رکود نسبی مواجه بود. ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 954 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 15 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با افت 6 درصدی نسبت به روز گذشته به رقم هزار و 975 میلیارد تومان رسید.

نکته بعدی معاملات دیروز تداوم صف‌نشینی در سمت عرضه و افزایش مازاد عرضه در پایان معاملات بود. ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات به 4 هزار و 340 میلیارد تومان رسید، صف‌هایی که به معاملات امروز نیز سرریز خواهد کرد.  

سومین علامت منفی در بورس تهران شکسته شدن رکورد خروج پول حقیقی در سال 1400 و ثبت هفدهمین روز متوالی خروج پول حقیقی بود. دیروز ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار با رشد 62 درصدی به 708 میلیارد تومان افزایش یافت. در نتیجه روندهای درونی بازار 3 نشانه منفی مهم دارند که به سهام داران هشدار می‌دهد که بورس آماده نزول بیشتر است.

روز گذشته هیات مدیره سازمان بورس  و اوراق بهادار در خصوص متقارن سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفت.

بر اساس تصمیم این شورا، دامنه نوسان  به جای +۶ و ۴-  به مثبت و منفی ۵  تغییر یافت و درآینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد.  

همچنین در خصوص دامنه نوسان و حجم مبنا  در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران  مقرر شد  از روز شنبه مورخ ۲۵/۰۲/۱۴۰۰؛ حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمامی نمادهای معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار  تهران، بازار اول و دوم  فرابورس ایران  به ۱۵ میلیارد ریال و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۱۰ میلیارد، ۵ میلیارد و ۲.۵ میلیارد تغییر یابد.

برخی تحلیل گران اعتقاد دارند ثبت بزرگ‌ترین ریزش بورس در سال 1400، نشان دهنده نبود اعتماد و بی‌توجهی بازار به جلسات و نشست‌های حمایتی است، از دید این افراد از ابتدای سال تاکنون نماگر بازار نزدیک به 150 هزار واحد کاهش داشته است. بنابراین بازگشت دامنه به حالت قبل نیز نمی‌تواند راهگشا باشد. بنابراین چه دامنه نوسان متقارن شود و چه به همین سبک و سیاق باقی بماند، تغییری در روند بازار ایجاد نمی‌کند.

اما تحلیل گرانی نیز هستند که اعتقاد دارند برگشت دامنه نوسان می تواند بازار را متعادل و از حالت فرسایشی خارج کند. در این چارچوب با تعدیل سریع برخی سهم ها حداقل بازار از وضعیت کنونی خارج می شود و با محدودیت نقدشوندگی کمتری روبرو باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 14
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری