پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۲۲:۰۱
۴
۰
نسخه چاپی

تصمیم آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات اردیبهشت و خرداد 1400

تصمیم آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات اردیبهشت و خرداد 1400
تکلیف دانش آموزان برای امتحانات اردیبهشت و خرداد 1400 مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امتحانات حضوری برای دانش آموزان مبتلا به کرونا مجزا برگزار می‌شود، گفت: حوزه‌های امتحانی پایه ۱۲ نسبت به سال گذشته ۴ هزار افزایش داشته است.

تصمیم جدید آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات دانش آموزان

تصمیم جدید آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات دانش آموزان
تصمیم جدید آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات دانش آموزان

 

محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات حضوری دانش آموزان اظهار کرد: سال گذشته هم امتحانات نهایی به همین روش برگزار شد، شیوه‌نامه‌های بهداشتی همانند سال قبل مورد توجه قرار دارد همچنین بازنگری در شیوه‌نامه‌ها انجام شدکه امروز به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: امسال 6 هزار و 700 حوزه امتحانی برای دانش آموزان پایه دوازدهم در نظر گرفتیم که نسبت به سال قبل 4 هزار حوزه افزایش داشته است تا 640 هزر دانش‌آموز پایه دوازدهم در امتحانات شرکت کنند.

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شیوه‌نامه‌های بهداشتی که امسال در نظرگرفته شده است، گفت: فاصله صندلی‌ها از هم 4 مترمربع است و از هر طرف باید 2 متر با یکدیگر فاصله داشته باشند، تهویه هوا هم حتما انجام شود و حتی اگر امکان برگزاری آزمون در فضای باز وجود دارد این کار انجام بگیرد.

محسن‌بیگی در یک برنامه تلویزیونی بیان کرد: خانواده‌ها و عوامل اجرایی همکاری لازم را داشته باشند تا شیوه‌نامه‌ها رعایت و از تجمع دانش آموزان در زمان رفت و آمد و حضور در سالن اجتناب شود.

تراکم دانش آموزان در امتحانات پایه نهم؛ 30 نفر

وی درباره امتحانات پایه نهم گفت: این امتحانات به صورت مدرسه‌ای است، تراکم در پایگاه‌های امتحانی این پایه حدود 30 دانش‌آموز است.

به گفته مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش در حوزه‌های امتحانی پایه دوازدهم هم یک مراقب سلامت، نظارت کافی را دارد علاوه بر آن از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نظارت‌ها صورت می‌گیرد.

آزمون جدا برای مبتلایان به کرونا

محسن بیگی با اشاره به اینکه کد ملی تمام دانش‌آموزان در اختیار وزارت بهداشت است و از طریق سامانه ماسک وضعیت آنان چک می‌شود همچنین برای دانش‌آموزانی که کرونا دارند یا مشکوک هستند آزمون در شرایط قرنطینه و جداگانه از سایر دانش آموزان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق خوداظهاری هر فردی که اعلام کند علائم کرونا دارد، به طور جداگانه آزمون از او گرفته می‌شود، همچنین دانش آموزان دارای بیماری زمینه‌ای هم به طور جداگانه امتحان می‌دهند.

به گزارش تسنیم، غلامرضا کریمی مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و ارزشیابی نیز گفت: معدل پایه نهم در انتخاب‌های دانش‌آموزان مهم است. یک میلیون و 120 هزار دانش‌آموز پایه نهم وجود دارد که حوزه‌های امتحانی برای این افراد گسترش داده شده است.

وی افزود: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در شرایط بیماری‌های همه گیر شرایط خاصی را برای ارزیابی و ارزشیابی امتحانات درنظر گرفتیم که در 12 پایه تحصیلی آزمون‌ها و ارزشیابی‌ها بجز در پایه 9 و 12 غیرحضوری است.

کریمی گفت: در پایه نهم پایان مقطع متوسطه اول را داریم و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان صورت می‌گیرد اگر آزمون‌های استاندارد نداشته باشیم تا یافته‌های دانش‌آموزان را مبتنی بر سنجش تحصیلی حساب کنیم حق دانش‌آموزان ضایع می‌شود، طراحی سوالات در سطح مدرسه توسط معلم نیست.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش برای طراحی آزمون‌ها 30 درصد از حجم مطالب درسی را کاهش داده است. اگر فردی در پایه نهم کرونا دارد می‌تواند در آزمون اواخر خرداد امتحان دهد یا در آزمون شهریور شرکت کند برای پایه دوازدهم نیز فرد می‌تواند در آزمون شهریور ماه شرکت کند.

مطالب مرتبط:

چگونگی برگزاری امتحانات نهایی خرداد 1400

چگونگی برگزاری امتحانات نهایی خرداد 1400
چگونگی برگزاری امتحانات نهایی خرداد 1400

 

خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش،درباره ابهامات مطرح شده در چگونگی برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم اظهار کرد: دستورالعمل حذفیات و بارم بندی سوالات برای آزمون‌های پایان سال، از طریق سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای دانش آموزان و معلمان قابل مشاهده است.

او در تشریح طراحی سوالات آزمون نهایی پایه نهم به طور استانی گفت: برای مثال استان البرز برای دانش آموزان پایه نهم و استان قزوین برای دانش آموزان استان خودش طرح سوال انجام می‌دهد؛ این روند برای تمام استان‌های کشور صدق می‌کند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش افزود: ستاد امتحانات هر استان اختیار دارد تا در مناطقی که در طول سال تحصیلی شرایط یکسان داشته باشند طراحی سوال استانی داشته باشد اما اگر شرایط شهرستان‌های مختلف با هم تفاوت داشته باشند، این امکان وجود دارد تا با تفویض اختیار به شهرستان‌ها، سوالات در سطح شهرستانی طراحی شود.

ساکی درباره برگزاری آزمون پایه نهم در سطح مدرسه بیان کرد: این کار بدین معناست که هر دانش‌آموز در مدرسه محل تحصیل خودش آزمون دهد و نیاز نیست به حوزه امتحانی دیگری برود.

او ادامه داد: اگر مدرسه کم جمعیت باشد در همان چند کلاس مدرسه آزمون برگزار می‌شود اما اگر مدرسه‌ای پرجمعیت باشد برای کاهش تجمع در حوزه امتحانی باید مدیر مدرسه طبق برنامه‌ریزی دانش آموزان را به گروه صبح و بعد از ظهر دسته بندی کند و در هر نوبت هم سوال متفاوت، اما هم‌سطح همدیگر به دانش‌آموزان داده شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش تصریح کرد: در آموزش و پرورش شهر تهران همین رویکرد اتخاذ شده است و دانش آموزان در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند تا در هر نوبتی تعداد دانش آموز کمتری در مدرسه حضور پیدا کنند.

او درباره چگونگی برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم گفت: دانش آموزان این پایه، حوزه بندی شدند. امسال برای افزایش فاصله اجتماعی و کاهش تجمع، حدود ٣ هزار حوزه امتحانی یعنی حدود ۶۵ درصد به تعداد حوزه‌ها اضافه شده است تا ٢ متر فاصله صندلی‌ها از هم رعایت شود.

ساکی تصریح کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا هم بر سه موضوع تاکید دارد اول آنکه مسیرهای تردد کوتاه باشد تا دانش‌آموزان نیاز نباشد مسیر طولانی را برای رسیدن به حوزه امتحانی طی کنند، دوم آنکه تجمعات تا حد امکان کاهش یابد و این موضوع چه در هنگام ورود و خروج دانش‌آموزان و چه در حوزه امتحانی رعایت شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش افزود: سومین مورد مربوط به داشتن تهویه مناسب حوزه‌های امتحانی است که خوشبختانه با توجه به شرایط آب و هوایی، امکان باز بودن در و پنجره‌ها برای جابجایی هوای آزاد وجود دارد.

وضعیت قرمز مبنای طراحی سوالات امتحانی

به گفته ساکی مبنای طراحی سوالات هم وضعیت قرمز است، به این صورت که بخش‌هایی از کتاب با توجه به شرایط موجود حذف شده است و از بخش‌های حذفی، سوالی در امتحان طراحی نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه سال گذشته هم تجربه برگزاری این آزمون‌ها را داشتیم و امسال با کیفیت بهتری نسبت به خرداد ٩٩ کار را پیش می‌بریم، تاکید کرد: در طراحی سوالات هم طراحان شرایط موجود و پیش رفتن آموزش از طریق بستر مجازی را مورد توجه قرار دادند و این موضوع لحاظ می‌شود، بنابراین جای نگرانی برای دانش‌آموزان وجود ندارد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش درباره زمان تعیین شده برای اعلام نتایج آزمون هم بیان کرد: ١ تا ٢ هفته بعد از آخرین امتحان نتایج اعلام می‌شود و زمان رسیدگی به اعتراضات هم بعد از فرآیند اعلام نتیجه، مشخص شده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 4
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری