پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۰۶
۵
۰
نسخه چاپی

گزارش بازار بورس در 21 اردیبهشت 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 21 اردیبهشت 1400+پیش بینی روز بعد
در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل با رشد 21 هزار واحدی به رقم یک میلیون و 179 هزار و 617 واحد رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ رشد 21 هزار واحدی بالاترین رقم رشد شاخص در 32 روز معاملاتی در سال 1400 است.

در بورس امروز چه گذشت؟

در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل با رشد 21 هزار و 936  واحدی به رقم یک میلیون و 179 هزار و 617 واحد رسید. رشد 21 هزار واحدی بالاترین رقم رشد شاخص در 32 روز معاملاتی در سال 1400 است.

شاخص هم وزن نیز 186 واحد بالا آمد و در سطح 419 هزار و 250 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 153 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 427 واحد رسید.

سهم‌های تاثیرگذار 

امروز «فولاد»، «فملی» و «فارس» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و فملی و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز کزغال، کرمان و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 118 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 52 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 10 درصدی نسبت به روز گذشته به رقم 4 هزار و 287 میلیارد تومان رسید.

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز گذشته 108 درصد افزایش یافت و در رقم 215 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 0.5 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 711 میلیارد تومان شد.

تحلیل بورس در 21 اردیبهشت 1400

تحلیل بورس در 21 اردیبهشت 1400
تحلیل بورس در 21 اردیبهشت 1400

 

 بازار سرمایه امروز روند رو به رشد و مثبتی را تجربه کرد و شاخص کل بیش از ۱ درصد رشد را به ثبت رساند.

الهه ظفری، کارشناس بازار سرمایه درباره تحلیل بازار امروز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ گفت: تغییر دامنه نوسان و متفارن شدن آن و تغییرات ایجاد شده در حجم مبنا خبرهای خوبی بود که بازار را به روند تعادل بازگرداند. وی افزود: با تغییر در این دو متغیر قیمت‌های واقعی زودتر شناسایی می‌شوند و حرکت مثبت بسیاری از سهم‌ها آغاز می‌شود.

ظفری در بخش دیگری درباره وضعیت نمادهای شاخص‌ساز در بازار توضیح داد: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش دوباره نرخ دلار که دیروز اتفاق افتاد شرایط امید بخشی برای برخی از سهم‌ها ایجاد می‌شود اما در وضعیت حال حاضر بازار، ریسک انتخابات و ابهام در این مسئله تا حدی بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

این کارشناس بازار درباره روند بازار امروز گفت: به نظر می‌رسد شاخص کل تا پایان بازار مثبت بماند اما برای روند بلند مدت شرایط بازار نمی‌توان نظر قطعی داد. امروز نمادهای فلزات اساسی، فولادی، چند نماد بانکی و صنایع پتروشیمی از سهم‌های پیش‌رو خواهند بود.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در 22 اردیبهشت 1400

پیش بینی بورس در 22 اردیبهشت 1400
پیش بینی بورس در 22 اردیبهشت 1400

 

علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه در این باره، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مسوولان ارشد کشور و دولت به دنبال بهبود وضعیت بازار هستند؛ بنابراین لازم است تا تصمیمات اتخاذ شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، شورای عالی بورس، دولت و سران قوا در این زمینه هر چه زودتر به مرحله اجرا برسند تا از این طریق بتوان دوباره اعتماد را به بازار بازگرداند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نتیجه تصمیماتی که برای بازار گرفته می شود باید در ساعات معاملات و بین ساعت ۹ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه دیده شود در حالی که تا کنون شاهد هیچ نتیجه مثبتی از این تصمیمات در بازار نبوده ایم که علت آن هم به عدم اجرای این تصمیمات بر می گردد.

به گفته وی، این مسایل دست به دست یکدیگر داده اند تا اعتماد در بازار کاهش پیدا کند و زمینه ایجاد چنین هیجانی در معاملات فراهم شود.

تاج‌بر تاکید کرد: از دست رفتن اعتماد سهامداران به سرمایه گذاری در بورس در طول ۶ ماه ایجاد شده است؛ بنابراین بازگشت اعتماد به معاملات بورس فرآیندی نیست که بتوان آن را در طول یک هفته به بازار تزریق کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با توجه به جو حاکم در بازار به نظر می رسد وضعیت معاملات بورس تا زمان انتخابات با نوسان همراه باشد، گفت:  بعد از تعیین تکلیف نتیجه انتخابات، ترس ایجاد شده در بازار کاهش پیدا می کند و در آن زمان می توان امیدوار بود که سهامداران دوباره به سمت این بازار اقبال پیدا کنند.

تاج‌بر با اشاره به اینکه سازمان بورس در حد توان خود در تلاش برای بهبود وضعیت بازار است،  افزود: مساله فعلی ایجاد شده در بازار فراتر از کمک سازمان بورس است و باید نهادهای مالی به کمک سازمان بورس و بازار بیایند زیرا فقط در آن زمان می توان نسبت به آینده این بازار امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار از نظر عوامل بنیادی در بهترین شرایط قرار دارد، گفت: اکنون فقط ترس سهامداران در بازار مانع از ورود نقدینگی به بازار و رشد شاخص بورس شده است که در صورت رفع آن چندان خطر و چالشی بازار را تهدید نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: بازار تا دو سال گذشته فقط دارای سهامداران عمده بود اما بعد از شتابی که در روند صعودی بازار ایجاد شد شاهد ورود حجم گسترده ای از سهامداران خرد به بازار بودیم که با ایجاد کوچکترین حاشیه ای در بازار از ترس از دست دادن سرمایه های خود، رفتار هیجانی از خود نشان دادند و به سرعت اقدام به خروج سرمایه ها از این بازار کردند که این موضوع در ریزش بی سابقه معاملات بورس در چند وقت اخیر بی تاثیر نبوده است.

تاج بر با بیان اینکه ممکن است با انتشار گزارش سه ماه شرکت ها اقبال دوباره ای به سمت بازار سهام بازگردد، گفت: این موضوع با انتخابات ریاست جمهوری و روشن شدن موضع جدید دولت با بورس همزمان می شود که دو عامل در کنار یکدیگر می توانند تکمیل کننده وضعیت بازار و بهبود روند معاملات آن باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در یک سال اخیر هر توصیه ای را که به سهامداران داده ایم صبوری و حفط سرمایه‌هایشان در این بازار بوده است، گفت: همه توصیه‌های ارائه شده به سهامداران با ضرر و زیان آنها همراه شد اما سهامداران این موضوع را مدنظر داشته باشند که شاخص های اقتصادی به حدی قوی است که به نظر می رسد بازار سهام بتواند از دیگر بازارها پیشی بگیرد و بازدهی معقول تری را تا پایان سال جاری در اختیار سهامداران قرار دهد اما در یک یا دو ماه آتی نمی توان به سهامداران پیشنهاد سرمایه گذاری در این بازار را داد مگر آنکه با دید بلندمدت به این بازار ورود کنند و تا پایان سال نیز سهام را در اختیار خود نگه دارند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نقدشوندگی بازار با کاهش زیادی همراه شده است و اگر سهامداران بخواهند با دید کوتاه مدت وارد این بازار شوند به طور حتم با زیان همراه می شوند و در زمان نقد کردن سهام خود با مشکل مواجه خواهند شد.

تاج بر با اشاره به اینکه بورس مقصد سرمایه گذارانی است که دید سرمایه گذاری بلندمدت یعنی تا پایان سال را دارند، خاطرنشان کرد: اگر اعتماد دوباره سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بورس بازگردد همه مشکلات موجود برطرف خواهند شد و مصوبات سران قوا می تواند روند صعودی بورس را تسریع کند اما اگر اعتمادی در بازار وجود نداشته باشد هر تصمیمی هم برای بازار اتخاذ شود نمی تواند تاثیر مثبتی را بر روند معاملات بازار ایجاد کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 5
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری