پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۱۰
۱۱
۰
نسخه چاپی

گزارش بازار بورس در 22 اردیبهشت 1400+پیش بینی

گزارش بازار بورس در 22 اردیبهشت 1400+پیش بینی
شاخص کل در بازار بورس امروز چهار ‌هزار و ۴۶۳ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۸۳ هزار واحد رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ برپایه معاملات امروز بیش از چهار میلیارد و ۷۵۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۲ هزار و ۱۳  میلیارد ریال داد و ستد شد.

در بورس امروز چه گذشت؟

شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و ۳۸۷ واحد کاهش به ۴۱۷ هزار و ۸۶۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۹۰۰ واحد افت به ۲۷۱ هزار و ۱۸۷ واحد رسید.

شاخص بازار اول سه هزار و ۷۲۳ واحد و شاخص بازار دوم هفت هزار و ۴۵۰ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۵۰۶ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۸۲۴ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۷۰۳ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۴۴۴ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۴۴۲ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۴۲۰ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۳۶۵ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۳۶۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۲۷۵ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۲۲۲ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۲۱۷ واحد و ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲۰۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۳۹۰ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۲۷۰ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۲۰۰ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۱۶۶ واحد، پلی پروبیلن جم (جم پیلن) با ۱۳۰ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۱۲۵ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۱۱۳ واحد و سیمان صوفیان (سصوفی) با ۱۰۳ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، امروز نماد گروه دارویی برکت (برکت)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، ایران خودرو (خودرو)، پالایش نفت تهران (شتران)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه فرآورده نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۴۶ میلیون و ۲۵۷ هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۴۷۶ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

امروز شاخص فرابورس نیز بیش از ۵۹ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۴۸۶ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار یک میلیارد و ۸۲ هزار برگه سهم به ارزش ۷۴ هزار و ۲۴۵  میلیارد ریال دادوستد شد.

امروز تنها نماد هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، سهامی ذوب‌آهن اصفهان (ذوب)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند) و دارویی ره آورد تامین (درهآور) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.

 در مقابل توکاریل (توریل)، صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا)، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، پتروشیمی مارون (مارون)، پالایش نفت شیراز (شراز)، صنایع بهداشتی ساینا (ساینا)، بیمه سامان (بساما)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) و توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

مطالب مرتبط:

تحلیل بورس در 22 اردیبهشت 1400

تحلیل بورس در 22 اردیبهشت 1400
تحلیل بورس در 22 اردیبهشت 1400

 

بر اساس آمار‌های معاملاتی، در نیمه دوم بازار در روز جاری بیشتر شاخص‌های بورس با افزایش مواجه بودند. شاخص کل با ۴۴۵۸ واحد افزایش معادل ۰.۳۸ درصد به یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۹۸۵ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۱۵۸ واحد افزایش معادل ۰.۳۸ درصد به ۳۰۷ هزار و ۷۳۲ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۳۸۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۳۳ درصد به ۴۱۷ هزار و ۸۶۷ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۹۰۰ واحد کاهش معادل منفی ۰.۳۳ درصد به ۲۷۱ هزار و ۱۸۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۰۰۲ واحد افزایش معادل ۰.۱۸ درصد به یک میلیون و ۷۰۳ هزار و ۴۹ واحد، شاخص بازار اول با ۳۷۱۷ واحد افزایش معادل ۰.۴۳ درصد به ۸۶۹ هزار و ۴۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۷۴۵۰ واحد افزایش معادل ۰.۳۱ درصد به ۲ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۴۷۱ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

به این ترتیب، در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۴۵۶ هزار و ۵۳۰ نوبت معاملاتی، ۴ میلیارد و ۷۶۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴۲ هزار و ۵۱ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

نمادهای تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند از: فارس، شبندر، شپنا، کچاد، وپاسار، ومعادن و شستا.

تعداد صف های خرید و فروش

در نیمه دوم بازار امروز از ۵۹۳ نماد حاضر، ۱۸ نماد (۳ درصد) در صف خرید و ۳۷۴ نماد (۶۳ درصد) در صف فروش بودند.  

برترین عرضه و تقاضا

۷ نماد با برترین تقاضا در بورس در نیمه دوم بازار امروز: فحر، سیتا، سپاس، کارین، تاصیکوح، امین و کلوند.

۷ نماد با برترین عرضه در بورس در پایان بازار امروز:  کویر، قثابت، غدام، خزر، سبهان، وتوصا و ثنوسا.

بیشترین و کمترین قیمت

۷ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس در پایان بازار امروز: رانفور، کلوند، سپ، شبندر، واعتبار، شسپا و فنورد.

۷ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس در پایان بازار امروز: فمراد، سخزر، سصوفی، غپینو، شدوص، جم پیلن و سغرب.

پایگاه خبری بازارسرمایه ایران، در اطلاعیه‌ای اعلام شده است: مطابق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از روز شنبه (۲۵ اردیبهشت ماه) دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی بازارهای بورس اوراق بهادار تهران به مثبت و منفی ۵ درصد و دامنه نوسان صندوق های قابل معامله به مثبت و منفی ۱۰ درصد تغییر می‌کند.

همچنین از روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا در تمامی نمادهای معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران به ۱۵ میلیارد ریال تغییر خواهد یافت.

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در اواخر فروردین ماه مصوب کرده بود  تا دامنه نوسان قیمت‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه به مثبت ۶ و منفی سه افزایش یابد.

بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، به هیات مدیره سازمان بورس اجازه داده شد تا دامنه نوسان به‌صورت تدریجی افزایش یابد.

پیش بینی بورس در هفته پایانی اردیبهشت 1400

پیش بینی بورس در هفته پایانی اردیبهشت 1400
پیش بینی بورس در هفته پایانی اردیبهشت 1400

 

دیروز بازار سهام سبزترین روز در سال جدید را تجربه کرد و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ۹/ ۱درصدی تا یک‌میلیون و ۱۷۹هزار واحد پیشروی کرد. این اتفاق پس از آن افتاد که مقرر شد دامنه نوسان با بازگشت به حالت قبل ضمن متقارن شدن با رشد یک‌درصدی مجموع دامنه همراه شود.

همزمان افزایش نرخ دلار و اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص نزدیک بودن زمان اختصاص یک‌درصد از منابع صندوق توسعه به بازار سهام محرک رشد قیمت‌ها شد. اما تنها شاخص کل بورس نبود که سبز شد؛ حقیقی‌ها نیز دیروز بیشترین خالص خرید از ۲۵ بهمن سال گذشته را ثبت کردند و سیگنال‌هایی از خروج پول‌های پارک‌شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به مقصد سهام دریافت شد.

این در حالی است که همچنان ارزش معاملات در سطوح اندکی باقی مانده است که حکایت از تردید سرمایه‌گذاران دارد که سیگنال متفاوتی محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد پایداری بورس در مسیر صعود و بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران در گرو سیاست‌های مکمل در ساختارهای معاملاتی و حذف محدودیت‌ها است.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی بیان کرده، بنا شده تا ارقام موردنیاز برای تامین این منبع به تدریج با فروش ارز در بازار تامین شود. او در این خصوص گفت: «در مورد ۲۰۰ میلیون دلار صندوق هم خردخرد به فروش خواهد رسید اما اشکال این است که تقاضای ارز کم شده، ولی ان‌شاءالله به فروش می‌رسانیم. همین امروز هم صحبت شد که بخش اول آن در صورت فروش طی یک یا دو روز آینده به صندوق تثبیت ریخته شود.»

بر این اساس می‌توان امیدوار بود که تزریق منابع مورد بحث به بازار سهام نیز به شکلی تدریجی به گونه‌ای دنبال شود تا ورود مبالغ یاد شده به افزایش هیجانی قیمت و داغ شدن دوباره تنور سفته‌بازی در این بازار نینجامد. حال باید صبر کرد و دید تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه چگونه به مرحله اجرا درخواهند آمد.

پول‌های پارک شده در راه سهام؟

اما سبزترین روز بازار سهام از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون که در بر گیرنده بیشترین رشد درصدی میانگین وزنی قیمت‌ها در این بازار بود، یک نکته مهم دیگر نیز داشت. روز گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله شاهد خروج ۲۰۴ میلیارد تومان پول حقیقی از این بخش بودند. این‌طور که به نظر می‌آید بازار سهام در روزهای پیش رو در صورت رشد بیشتر قیمت‌ها و تداوم خوش‌بینی در این بازار با احتمال بیشتری به این رویه ادامه خواهد داد.

ثبت خالص خرید حقیقی منفی در این صندوق‌ها به این نکته اشاره دارد که پول‌های پارک شده در بخش کم‌ریسک‌تر بازار سرمایه حالا و با بازگشت امید به این بازار مجددا به سمت معاملات مستقیم سهام بازخواهد گشت. این در حالی است که در ماه‌های اخیر ارزش معاملات خرد این صندوق‌ها حتی از ارزش معاملات خرد سهام در برخی از روزها نیز رکوردهای بالاتری به ثبت رساندند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 11
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری