پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۰:۴۹
۸
۰
نسخه چاپی

ابهام در انصراف محمدرضا عارف از حضور در انتخابات 1400

ابهام در انصراف محمدرضا عارف از حضور در انتخابات 1400
محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهور در دولت اصلاحات و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، با انتشار بیانیه‌ای بدین‌شرح از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد.

به گزارش تیتربرتر؛ ثبت‌نام داوطلبان نامزدی در  انتخابات ریاست جمهوری   ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، از روز ۲۱ اردیبهشت ماه جاری آغاز شده و تا شنبه ۲۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

در این دو روز ابتدایی ثبت نام برخی از چهره های سرشناس از جمله اعضای ککابینه دولت احمدی نژاد برای ثبت نام حضور یافتند و برخی از چهره ها همچون محمد غرضی، محمدجواد ظریف از حضور در رقابت انتخابات 1400 انصراف دادند. در این میان قالیباف نیز گفته است که ثبت نام نمی کند.

اما هنوز تکلیف برخی سیاسیون مثل سید ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علی‌اکبر صالحی و... برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به صورت رسمی مشخص نشده است و تا روز پایان ثبت‌نام باید منتظر ماند و دید کدام یک از بزرگان پا به عرصه رقابت‌ها خواهند گذاشت.

⁩انصراف محمدرضا عارف از کاندیداتوری در انتخابات

انصراف محمدرضا عارف از کاندیداتوری در انتخابات
انصراف محمدرضا عارف از کاندیداتوری در انتخابات

 

 محمدرضا عارف ، معاون اول رییس‌جمهور در دولت اصلاحات و رییس فراکسیون امید مجلس دهم، با انتشار بیانیه‌ای از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد.

متن بیانیه عارف به این شرح است:

همراهان عزیز، مشاوران گرامی، اعضای محترم کارگروه‌های تخصصی بنیاد امید ایرانیان و همه دوستان عزیز فعال در کمپین ورود به کارزار انتخابات ۱۴۰۰

سلام، با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، عید سعید فطر را به شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم و دعا می‌کنم خیر و برکت از این ماه عزیز و عید بزرگ، به خانه‌ها و سفره‌ همه مردم ایران جاری گردد.

دعا می‌کنم که سلامتی و خرسندی برای شما و مردم عزیزمان مقدر گردد و سایه شوم این ویروس منحوس از سر عالم کوتاه گردد. دعا می‌کنم که تدبیر، اخلاق، رواداری و درک درست از شرایط حساس کشورمان در میان مدیران و سیاست‌ورزان و متولیان ترویج یابد.

⁩من از همراهی همه شما در همه این سال‌ها بویژه ۱۸ماه گذشته سپاس‌گزارم. قدردان تلاش شما در فراهم نمودن برنامه‌ها و مقدمات برای ورود به کارزار انتخابات ۱۴۰۰ هستم.

بدون تردید، واقع‌نگری، تحلیل‌های عمیق، استفاده از آراء و نظرات نخبگان و کارشناسان، وجه غالب و بارز صدها جلسه هم‌اندیشی بود که در یک سال گذشته انجام شد. علی‌رغم شرایط خاص ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، همت و همراهی نوآورانه شما در برگزاری جلسات به خصوص بر بستر فضای مجازی یک تجربه ذیقیمت با نتیجه‌ای ارزشمند بود.

⁩به گفته بسیاری از کارشناسان، راهکارهای تدوین‌شده این کمپین، عمیق، واقع‌بینانه و راهگشا برای کشور است. من باور دادم این برنامه‌ها در کنار نقشه راه دقیق طراحی شده و در کنار مدیران جوان شناسایی شده، یک فرصت برای کشور برای برون رفت از شرایط سخت و پیچیده کنونی است.

اما همانطور که در جلسات دو هفته گذشته تحلیل گردید، معتقدم بر اساس روند حاکم بر کارزار انتخابات، شرایط حضور و اثربخشی لازم برای کمپین و اجرای راهکارها فراهم نیست.

حضورم تجربه تلخ سال ۸۴ را تکرار خواهد کرد

حضور اینجانب در این شرایط قطعا بر پیچیدگی انتخاب می‌افزاید و رقابت‌های درون جریان اصلاحات را به سمت واگرایی سوق خواهد داد و تجربه تلخ سال ۸۴ را تکرار خواهد کرد. به همین دلیل، ضمن تشکر مجدد و صمیمانه از همه شما عزیزان، عدم ورود به کارزار انتخابات را اعلام کردم.

اما این به معنی اتمام فعالیت گسترده کمپین نیست بلکه آغازی دوباره برای پیگیری رسالت و ماموریت‌مان است. همه ما باید در مسیر انتخابی بهتر و شایسته‌تر به کشور کمک کنیم و راهکارها، برنامه‌ها و ایده‌های تدوین‌شده کمپین را در اختیار نامزد نهایی جبهه اصلاحات قرار دهیم.

همه باید تلاش کنیم که وحدت و همگرایی را در جبهه اصلاح‌طلبی تقویت کنیم، امید را ترویج دهیم و در برگزاری یک انتخابات رقابتی و پرشور تلاش کنیم.

انشاءالله از هفته آینده با پیگیری برگزاری نشست‌ها و کارگروه‌ها به‌خصوص در چهارچوب بنیاد امید ایرانیان، رسالت اصلی خود را که کمک به ترویج حکمرانی خوب، تزریق عقلانیت و خردورزی به تصمیم‌گیری‌ها، تعهد واقعی به خرد جمعی و ترویج امید در میان مردم است را بیش از پیش دنبال خواهیم کرد. انشاء‌الله.

محمدرضا عارف- ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

مطالب مرتبط:

ابهام در انصراف عارف!

در حالیکه صبح امروز بیانیه انصراف از حضور در انتخابات منسوب به محمد رضا عارف منتشر شده بود اما علیرضا خامسیان از نزدیکان عارف می گوید این بیانیه معتبر نیست.

خامسیان ضمن تکذیب خبر انصراف عارف گفت: "بیانیه‌ای که روی برخی خروجی‌های خبری و سایت‌ها به نقل تارنمای انجمن اسلامی مدرسین با عنوان ‌ «خداحافظی عارف از صحنه انتخابات ریاست جمهوری» منتشر کردند، فاقد اعتبار است و اعلام داوطلبی یا عدم حضور رییس بنیاد امید ایرانیان هنوز مشخص نیست و تا روز شنبه باید صبر کرد."

بیانیه دولت درباره انتخابات ۱۴۰۰

بیانیه دولت درباره انتخابات ۱۴۰۰
بیانیه دولت درباره انتخابات ۱۴۰۰

 

دولت بیانیه‌ای درباره برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ماه سال جاری منتشر کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

موسم انتخابات در کشور، بار دیگر فرصتی برای تجلی اراده ملی و حراست از مردم سالاری دینی، فراهم آورده است.

همه آن‌ها که سربلندی ایران و تحقق آرمان‌های استقلال و آزادی در جمهوری اسلامی را می‌خواهند، وظیفه دارند که نگهبان حق انتخاب آزادانه و آگاهانه شهروندان باشند و با کمک به مشارکت گسترده مردم در انتخابات، اقتدار منتخب ملت را در اعمال آرا و اراده شهروندان برای حل مسائل کشور تقویت نمایند.

لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات – که مقام معظّم رهبری، به‌عنوان اولویت نخست در انتخابات پیش‌رو مورد تأکید قرار دادند– اطمینان مردم به رعایت کامل و بدون تبعیض قانون و امید به نقش اثرگذار مشارکت شهروندان در تعیین آینده کشور است.

همه مردم و جریانات متنوع فکری و سیاسی کشور، باید بتوانند در جمع نامزد‌های انتخابات، گزینه‌ای را بیابند که بیانگر خواست‌ها و نظرات آن‌ها باشد.

نهادها زمینه شورانگیزی در انتخابات را فراهم آورند

دولت، از شورای محترم نگهبان و همه نهاد‌هایی که در فرآیند انتخابات نقش دارند، انتظار دارد که با توجه به ضرورت تقویت وحدت ملی در شرائط کنونی کشور، با دوراندیشی، تعهد به روح حاکم بر قانون اساسی و وفاداری به منافع ملی، زمینه امیدآفرینی و شورانگیزی در انتخابات را فراهم آورند و با تقویت زمینه مشارکت در انتخابات، تداوم امنیت و پیشرفت کشور را تضمین کنند.

دولت عمیقا باور دارد که وحدت در حضور، معنا می‌یابد و نه در حذف؛ دولت عمیقا باور دارد که اسلامی بودن نظام سیاسی اقتضا می‌کند که از جمهوریت آن بدون جانبداری پاسداری شود؛ دولت عمیقا باور دارد که فراهم ساختن شرایط مشارکت سیاسی، حق شهروندان و تکلیفی بر حاکمان است و در مردمسالاری دینی، بیش از آنکه شهروندان در مشارکت، مکلف باشند، این حاکمان هستند که مکلف‌اند و موظف.

استقلال و پیشرفت هرگز با ناامید ساختن شهروندان از صندوق و تاراندن آنان از تصمیم‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان تعبیر نخواهد شد آنچنانکه توسعه ایران با حضور محدود سلایق و دایره‌ای بسته از منابع انسانی محقق نمی‌شود.

در نگاه دولت، صندوق همواره ظرفیتی بن‌بست‌شکن و پیش‌برنده است و از سیاهه مسائل حل نشده خواهد کاست به همین سبب دولت همواره از بازگشت به قانون و حق انتخاب شهروندان دفاع کرده و یگانه نسخه چیرگی بر بحران‌ها را التزام به جمهوریت و قواعد رقابت مردمسالارانه می‌داند.

دولت، همه تدابیر بایسته برای حضور نگرش‌های متنوع و به تبع، تحقق حق انتخاب و مشارکت گسترده مردم در انتخاباتی قانونمند و امیدبخش را به کار خواهد گرفت و با تمام توان، به وظیفه خود در اجرای قانونی انتخابات، عمل خواهد کرد و از همه کنشگران اجتماعی و سیاسی و شخصیت‌ها و نهاد‌های اثرگذار نیز دعوت می‌کند که نقش سازنده خود را در شکل گیری جلوه‌ای شکوهمند از تجلی حق انتخاب سرنوشت مردم، ایفاء نمایند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 8
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری