پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۸:۳۶
۴
۰
نسخه چاپی
تأثیر متقارن شدن دامنه نوسان از شنبه 25 اردیبهشت

پیش‌بینی بورس در آخرین هفته اردیبهشت 1400

تأثیر متقارن شدن دامنه نوسان از شنبه 25 اردیبهشت
در آخرین روز معاملات بازار سرمایه جریان بازار تعادلی و مثبت پیش رفت. اما هفته آینده بازار سرمایه چه روندی را در پیش می گیرد؟

به گزارش تیتربرتر؛ در ادامه خوش‌بینی‌های ایجاد شده در معاملات هفته گذشته بورس به دلیل مصوبات سران قوا، بازار سهام در هفته جاری هم تحت تاثیر تصمیمات ستاد اقتصادی دولت قرار گرفت و روند معاملات این بازار را در روزهای پایانی هفته دستخوش تغییر کرد.

به طوری که در آخرین روز معاملات بازار سرمایه جریان بازار تعادلی و مثبت پیش رفت. اما شاخص کل هم‌وزن برخلاف رشد شاخص کل با روندی منفی به کار خود پایان داد. اما هفته آینده بازار سرمایه چه روندی را در پیش می گیرد؟

سیگنال‌های تأثیرگذار بر بورس در هفته آینده

سیگنال‌های تأثیرگذار بر بورس در هفته آینده
سیگنال‌های تأثیرگذار بر بورس در هفته آینده

 

نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در هفته آینده اتفاق مهم و تاثیرگذاری که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد مهلت ثبت‌نام کاندیدهای ریاست جمهوری به پایان می‌رسد و ترکیب رویکردها و افرادی که ثبت نام کردند با ضریب اطمینان بالایی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص می‌کند و بازار سرمایه تا حد زیادی از ابهام خارج شده و البته دچار تعدیل خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره پارامترهای مهم اثرگذار در بازار گفت: دلار در محدوه قیمت فعلی در بازار مفید و کمک کننده است همچنین مذاکرات وین و برجام اخبار مهم و اثرگذاری را در بازار مخابره می‌کند. باید توجه داشت که این عوامل بر روند بازار در کوتاه مدت اثری مهم ایفا می‌کنند.

وی درباره وضعیت نمادها در بازار گفت: بسیاری از نمادهای از ارزندگی خوبی برخوردارند و اصلاح قیمتی در آنها رخ داده و هیجان از آنها تخلیه شده است اما عمده نمادهای کوچک و غیر نقدشونده‌ای هم در بازار هستند که صف‌های فروش سنگینی دارند و در حال حاضر همین سهم‌ها هستند که به دلیل دامنه نوسان نامتقارن و پر نشدن حجم مبنا، اصلاح قیمتی در آنها رخ نداده و نه تنها ارزنده نیستند بلکه صف‌های فروش سنگینی هم دارند.

تأثیر متقارن شدن دامنه نوسان از شنبه 25 اردیبهشت

تأثیر متقارن شدن دامنه نوسان از شنبه 25 اردیبهشت
تأثیر متقارن شدن دامنه نوسان از شنبه 25 اردیبهشت

 

وی درباره تغییر در زیرساختارهای بازار و تاثیر مثبت این تغییرات در بازار اظهار کرد: از شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ با متقارن شدن دامنه نوسان اتفاقات مثبتی در بازار رخ خواهد داد نکته قابل توجه دیگر نمادهایی هستند که به دلیل افشای اطلاعات الف و بازگشایی پس از مجمع معاملاتی را که با نوسانات بالا مچ شده بودند را پذیرفتند و آنها را ابطال نکردند این مساله نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران احترام به تصمیم‌های معاملات معامله‌گران در بازار گذاشته است.

با این تغییرات هر چه به جلو حرکت کنیم بازار به پختگی بیشتری می‌رسد و قفل معاملات به مرو شکسته شده و بازار روند تعادلی خود را طی می‌کند.

مطالب مرتبط:

بورس زیر سایه انتخابات

قدوسی درباره کمک‌های دولت به بازار و اهمیت آن گفت: ابتدا باید تاکید کنم که این منابع باید مشخص باشند، همچنین دولت به دو طریق می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند یک از طریقی که بر پایه پول و نقدینگی اضافه نکند و به تورم دامن نزند و دو از طریق تزریق نقدینگی به بازار از منابعی که مشخص شده‌اند.

  البته این گزینه هم معقول است زیرا در زمانی که دولت با کسری رو به رو بود برای جلوگیری استقراض از بانک مرکزی اقدام به تامین مالی از بازار سرمایه کرد و به نوعی بازار را سپر تورمی خود قرار داد که در حال حاضر برای جبران خارج کردن پول از بازار و برگرداندن این منابع باید به تزریق نقدینگی اقدام کند زیرا دولت خودش هم در بازار ما برخلاف دیگر بازارهای جهان ذی نفع  است و سهامدار عمده به حساب می‌آید.

وی در پایان درباره این که بازار در هفته آینده چگونه پیش می‌رود گفت: تا نهایی شدن وضعیت انتخابات فضای ابهام در بازار وجود خواهد داشت.

تأثیر ریزش نرخ ارز بر بازار سرمایه

تأثیر ریزش نرخ ارز بر بازار سرمایه
تأثیر ریزش نرخ ارز بر بازار سرمایه

 

علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه در خصوص میزان وابستگی بازار سرمایه کشورمان به نرخ دلار، اظهار کرد: مسئله نرخ دلار یکی از فاکتورهای بسیار اساسی و مهم در کل اقتصاد کشور است و تمام ارکان‌های اقتصادی کشور از نرخ دلار به شدت متاثر می‌شوند.

یکی از موضوعات مهم که هر سال فعالان اقتصادی در همه‌ حوزه‌ها به دنبال آن هستند، مسئله نرخ دلار است و به تبع بازار سرمایه از نرخ دلار به شدت تاثیر می‌پذیرد و یکی از فاکتورهای اساسی و مهم در قیمت سهام و رشد شاخص و یا افت سهام و شاخص مسئله قیمت ارز است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: اگر سال‌های گذشته را مشاهده کنیم، جهش‌های ارزی همراه با جهش بازار سرمایه بوده است و هر زمان که با جهش ارزی در اقتصاد کشور مواجه بوده‌ایم به دنبال آن با جهش در شاخص‌های بازار سرمایه و رشد سهام برخورد کرده‌ایم. مسئله نرخ دلار را نمی‌توانیم از کل بازار سرمایه جدا کنیم و نرخ ارز و بازار سرمایه تاثیر بسیار زیادی هم راستای یکدیگر دارند.

کاهش نرخ ارز بر کدام صنایع تاثیرگذار است؟

قدرتی در پاسخ به این پرسش که کاهش نرخ ارز بر کدام صنایع تاثیرگذار است؟ اظهار کرد: بحث موضوع اثر قیمت نرخ ارز و دلار بر صنایع به دو قسمت تقسیم بندی می‌شود؛ صنایعی که ارز بر هستند و نیازمند مصرف ارز هستند و صنایعی که خودشان صادر کننده هستند و محصولات خود را با نرخ ارز و دلار به فروش می‌رسانند، مانند صنایع خودرویی، دارویی و غذایی‌ که ارز بر هستند و افزایش قیمت دلار تاثیر بر قیمت تمام شده کالاهای آن‌ها دارد و البته می‌تواند قیمت ارز اثر منفی بر روی سود آوری این شرکت‌ها داشته باشد.

او در ادامه توضیح داد: از سوی دیگر صنایعی مانند پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فلزی‌ها و به طور کل صادرکنندگان و یا آن شرکت‌هایی که قیمت محصولات شان را بر اساس نرخ دلار در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می‌رسانند، می‌توانند اثر مثبت و خوبی از رشد نرخ ارز و دلار داشته باشند و همیشه قیمت ارز بر سود آوری این شرکت‌ها اثر مثبت دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: در رابطه با بحث کاهش نرخ ارز به طور کل فکر می‌کنم در این مقطع بحث کاهش قیمت ارز یک اثر منفی در کلیت بازار سرمایه در کوتاه مدت خواهد داشت، چرا که در بازار سهام قیمت‌ها را با ارزهای بالای ۲۵ هزار تومان محاسبه و در نظر گرفته‌اند، لذا به طور کل کاهش قیمت ارز یک اثر کلی کوتاه مدت بر کاهش شاخص‌ بورس و قیمت‌ها دارد.

او در ادامه افزود: اما به نظر من کاهش قیمت دلار اثر بسیار خوبی بر صنایع غذایی، لبنی و خودروسازی خواهد داشت، زیرا در اقتصاد با یک پدیده‌ای به نام چسبندگی قیمت‌ها مواجه هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: قطعا قیمت محصولات این شرکت‌ها و این صنایع با کاهش قیمت نرخ ارز و دلار هم راستای آن کاهش نخواهد یافت. به عنوان مثال صنایع لبنی و غذایی قیمت محصولات شان همراه با کاهش قیمت دلار کاهش نخواهد یافت، ولی از سوی دیگر بحث خرید مواد اولیه مصرفی این صنایع به دلیل اینکه از خارج کشور مواد مورد نیازشان تهیه می‌شود به شدت می‌تواند باعث کاهش قیمت تمام شده این محصولات شود و در نتیجه سودآوری این شرکت‌ها افزایش پیدا کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 4
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری