پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۹:۳۹
۷
۰
نسخه چاپی
رقیب لاریجانی در انتخابات 1400 کیست؟

فیلم| لاریجانی بعد از ثبت نام در انتخابات چه گفت؟

رقیب لاریجانی در انتخابات 1400 کیست؟
علی لاریجانی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وراد وزارت کشور شد و نامش را به عنوان یکی از کاندیدا‌های اصلی به ثبت رساند و سخنان جنجالی را بیان کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ در آخرین روز ثبت نام کاندیدا‌ها و در دقایق ابتدایی علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و مشاور رهبر انقلاب با حضور در ستاد وزارت کشور، برای سیزدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرد.

لاریجانی پیش از ثبت نام در گفتگو با مراجع عظام تقلید اجازه آن‌ها برای کاندیداتوری را گرفته بود.

اولین سخنان علی لاریجانی بعد از ثبت نام در انتخابات

اولین سخنان علی لاریجانی بعد از ثبت نام در انتخابات
اولین سخنان علی لاریجانی بعد از ثبت نام در انتخابات

 

علی لاریجانی رئیس سابق مجلس پس از ثبت نام در انتخابات 1400 در جمع خبرنگاران گفت:

متن کامل اظهارات علی لاریجانی بدین شرح است:

قبل از پاسخ به این سوال، باید عرض کنم بدلیل پیچیدگی موضوع و چند بعدی بودن آن، ساده لوحی است که فکر شود با چند اقدام نمایشیِ پوپولیستی، مساله قابل حل است و یا کلید جادویی برای آن وجود دارد و یا با "سوپرمن" بازی و یا داغ و درفش می توان به راه حلی دست یافت. سعدی شیرازی می گوید سه چیز پایدار نماند (1) مال بی تجارت (2) علم بی بحث و (3) مُلک بی سیاست

امام خمینی رحمت ا.. علیه، یک حکیم بود و رهبران صدر انقلاب اسلامی با عقلانیت، پایه های انقلاب اسلامی را ساماندهی کردند. پس چرا امروز وضع ما چنین است؟

چون عده ای اداره کشور را از مسیر حکمت و عقل خارج کردند و با سوار شدن به موج احساسات و پناه بردن به مسیرهای انحرافی و یا فراموشی آرمانهای امام، هزینه های گزافی برای زندگی مردم ایجاد کردند، و با صدای بلند، همبستگی ملت را مخدوش نمودند. به تعبیر شهید مطهری، فرصت طلبان آنقدر تند و افراطی شعار می دهند تا انقلابیون را کنار بزنند.

به نظر من، تعبیر "علم بی بحث" سعدی، در عدم گفتگوی داخلی و تبدیل شدن اختلافات به دشمنی ها ظهور یافته. عده ای فقط دنبال تجزیه مردم هستند. این نهایت بی هنری است. هنر آنست که گامها در طریق وحدت بیشتر، و تحمل و مدارا در جهت ایجاد اراده قوی تر ملی برای حل مسایل کشور باشد. لذا یک مسئله مهم، ایجاد وفاق و وحدت و همبستگی ملی در کشور است که در نبود آن، توسعه فراهم نمی شود، ثبات و آرامش برای زندگی مردم ایجاد نمی گردد.

ضرورت تسهیل روابط خارجی برای توسعه اقتصادی کشور

موضوع دیگر، حل مسایل پیچیده بین المللی و منطقه ای است که طولانی شدن آن، به زندگی مردم لطمه می زند. هدف اصلی سیاست خارجی کشور باید تسهیل روابط خارجی در جهت توسعه اقتصادی کشور باشد. تجربه کشورهایی که در 20 سال اخیر جهش اقتصادی داشته اند نشان می دهد که سیاست خارجی و اقتصاد آنها، یک هدف را دنبال کرده اند و سیاست خارجی در خدمت توسعه کشور بوده است.

لذا خیلی روشن عرض می کنم که جهش تولید و پرش اقتصادی داخل، نیازمند با ثبات سازی و تعادل بین المللی است، نه هر روز با اقدامی، مساله ای جدید ایجاد شود که هزینه آنرا مردم در زندگی خود بدهند. برای گذر از صفت "مُلک بی سیاست"، باید کشور در دست افراطیون و سازش کاران قرار نگیرد.

ملت به افراد رای می دهند که همین مشکلات نظیر مسایل پیچیده بین المللی را حل کنند نه آنکه درباره آن روضه خوانی سیاسی راه بیاندازند و نه اینکه با طرح مسایل فرعی و افزایش مشکلات ملت، نردبانی برای هوس های سیاسی–پوپولیستی خود تدارک نمایند. ضمنا، صحنه بین المللی با شعارهای تندِ غریزی آرام نمی گیرد.

حل مسایل پیچیده بین المللی نیازمند افراد کاربلد

هنر مدیریت صحنه بین المللی و انقلابی عمل کردن در این مقطع آنست که وجوه بلوکه شده ملت ایران را از دست کشورهای دیگر در بیاوریم، نه اینکه در داخل عده ای شعار بدهند و ما نفت را با زحمت زیاد بفروشیم، ولی پول آن در حسابهای خارجی بلوکه شود.

خب چه نفعی برای زندگی مردم دارد؟ حکمرانی مطلوب، در گرو شعار کمتر و عقلانیت اثربخش تر است. با بی ارادگی در حل مشکلات کشور و توهمات نابجا، نمی توان آرامش مورد نیاز توسعه اقتصادی کشور را در صحنه بین المللی تدارک نمود. حل مسایل پیچیده بین المللی نیازمند افراد کاربلد است که بدون دستپاچگی و بدون تعلل، زمام امور دیپلماتیک را از دست بد اندیشان خارج کنند.

مساله سوم، توسعه اقتصادی کشور است. عدالت در توسعه اقتصادی، رکن است اما نه شعار عدالت! بلکه داشتن نظریه عدالت و تحقق آن. عدالت در زبان صاحب نظران اسلامی، ایجاد زمینه رشد استعدادهای آحاد مردم است و این امر، جز با رقابت متوازن همه افراد جامعه رخ نمی دهد. همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر نامگذاری فرمودند، به نظر من کشور ما نیاز دارد که حداقل دو دهه، اولویت اصلی خود را پیشرفت اقتصادی و منافع ملی قرار دهد و بقیه شئون کشور در خدمت آن قرار گیرند. نه اینکه ده هدف موازی تعریف کنیم که هر کدام کشور را به سمتی بکشانند.

من سخنی از شهید مطهری برایتان نقل کنم. ایشان که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایدئولوگ نظام محسوب می شوند می گویند: ممکن است حکومتی، اهداف بسیار عالی را در نظر بگیرد اما اگر از اقتصادی سالم – یعنی اقتصاد ثروت زا – برخودار نباشد به هیچیک از آن اهداف متعالی نمی رسد. استقلال اقتصادی کشور، یکی از اهداف قانون اساسی است که با تکیه بر بنیه تولید داخلی و همراهی بین المللی در جهت توسعه صادرات، محقق می گردد.

در این راه باید روحیه سیاست زدگی را در عرصه های مختلف توسعه اقتصادی بزداییم. توسعه اقتصادی با محوریت عدالت، هم تئوری خاص دارد و هم ملزوماتی که یکی از آنها عدم دخالت دولت و سیاست زدگی در این قلمروهاست. امروز حتی در حوزه ورزش، سیاست مداران لباس مدیریت آنرا بر تن دارند تا چه رسد به بنگاه داری هایی که مانع رقابت مردم در اقتصاد می شود.

این دخالتهای بنگاه های حکومتی، همان شرایطی را بوجود می آورد که سعدی شیرازی آنرا "مال بی تجارت" نامیده است. اگر پیشرفت اقتصاد، محور است یعنی تحقیقات دانشگاهی، فرهنگ، سیاست داخلی، سیاست خارجی و همه و همه باید در جهت تحقق آن باشند.

کنایه علی لاریجانی به رئیسی و قالیباف

تجارت، نظامات پایدار می خواهد. حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود. سیاست روشن و ثبات در قواعد می خواهد و فعل و انفعالات طبیعی خود را می طلبد و با اقدامات نمایشی، مسایل پیچیده کشاورزان، بازنشستگان، کارگران، بیکاران و ... حل نمی شود. هر کسی وعده بهشت در این شرایط پیچیده کشور می دهد خلاف می گوید. باید اول آتش جهنم اختلاف و لجبازی و افراطی گری و کارنابلدی را خاموش کرد. حل مشکلات کشور با هوسهای پوپولیستی و نردبان سازی از محرومیت ملت حل نمی شود، بلکه کشور برای تحققِ پیشرفتِ اقتصادیِ شتابان و مردمی، به همبستگی ملی در داخل، تعامل هوشمندانه با غرب، همکاری سازنده و پویا با شرق، و هماهنگی برادرانه با همسایگان نیاز دارد. و این امر احتیاج به علم و دانش و تجربه دارد.

باید سرنوشت ملت و آرامش زندگی مردم را به افراد کاربلد و جوانان با انگیزه سپرد. اینان، همت بلند و انگیزه های قوی دارند. امام علی (علیه السلام) فرمودند "تدبیرِ نیکو، سرمایه اندک را بالندگی می بخشد و مدیریت نادرست، سرمایه هنگفت را بر باد می دهد". وقتی جهان زیر آهنگ و فرهنگ ما قرار می گیرد که اقتصادی پویا و زندگی ای قابل پیش بینی برای مردم فراهم شود.

من به کسانیکه فکر می کنند با شعار، مسایل اقتصادی مردم حل می شود عرض می کنم بجای متخصص بازی در دور زدن تحریمها، قدری از وقت خود را صرف فراهم نمودن شرایط آرام برای زندگی مردم بکنند که بتوانند برای زندگی خود و فرزندانشان برنامه ریزی کنند. باید برای حل مسایل سخت کشور، با شجاعت و از خود گذشتگی و ریسک در آبرو، به میدان گام نهاد.

گزیده سخنان علی لاریجانی بعد از ثبت نام در انتخابات

گزیده سخنان علی لاریجانی بعد از ثبت نام در انتخابات
گزیده سخنان علی لاریجانی بعد از ثبت نام در انتخابات

 

  • دولت من هیچ ارتباطی به دولت آقای روحانی ندارد
  • با هیچ یک از جریان‌ها رایزنی نکرده‌ام
  • قبلا بنا نداشتم در انتخابات نامزد شوم اما پس از بیانات روز سه‌شنبه مقام معظم رهبری تصمیم گرفتم نام‌نویسی کنم
  • با برخی مراجع عظام تقلید درباره حضور در انتخابات صحبت کردم
  • حوزه اقتصاد پادگان و دادگاه نیست که با زور مشکلات کشور را بتوان را حل کرد
  • کسی که وعده بهشت در این شرایط پیچیده کشور می دهد خلاف می گوید. باید اول آتش جهنم اختلاف و لجبازی و افراطی گری و کارنابلدی را خاموش کرد.
  • هیچ‌یک از دولت‌های بعد از انقلاب به هم شبیه نیستند و من برای اداره کشور راه سومی را در نظر دارم.
  • اداره کشور نباید در دست افراطیون و سازشکاران باشد.
  • ملت ایران! عده‌ای اداره کشور را از مسیر حکمت و عقل خارج کردند. با وارد شدن بر موج احساسات و پناه بردن به مسیر‌های انحرافی و فراموشی از آرمان‌های امام هزینه‌های زیادی برای مردم ایجاد کردند و همبستگی ملت را مخدوش کردند.

مطالب مرتبط:

پیش بینی رقابت لاریجانی با رئیسی

پیش بینی رقابت لاریجانی با رئیسی
پیش بینی رقابت لاریجانی با رئیسی

 

بهروز نعمتی نماینده سابق مجلس و از چهره‌های نزدیک به لاریجانی پیش‌بینی کرده که دوقطبی اصلی در انتخابات بین او و آقای رئیسی اتفاق بیفتد و در‌صورتی‌که آقای رئیسی حاضر نباشند، پیش‌بینی بهروز نعمتی این بود که دوقطبی بین آقایان لاریجانی و سعید جلیلی باشد.

ماجرای علی لاریجانی درباره ابراهیم رئیسی هم به نوعی دیگر رقم خورد و در‌حالی‌که هیچ خبری مبنی بر تمایل یا عدم تمایلش برای ورود به عرصه انتخابات با وجود اصرار اصولگرایان منتشر نشده بود، اما یکی، دو روز مانده به آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری، رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا از عزم او برای آمدن خبر دادند و حتی اعلام شد که او روز عید فطر را برای رفتن به وزارت کشور انتخاب کرده است.

برخی دیگر از رسانه‌های اصولگرا هم گفته بودند که رئیسی جمعه یا شنبه برای ثبت‌نام می‌رود؛ این اتفاق البته نیفتاد. بعدا به نقل از ترقی عضو مؤتلفه گفته شد که او قصد دارد پنجشنبه‌شب در محل مزار شهید سلیمانی، تصمیم رسمی‌اش را اعلام کند. اما این اتفاق هم نیفتاد. برخی شایعات و اخبار در فضای مجازی حاکی از این بود که اعلام خبر حضور علی لاریجانی، رئیسی را به تردید واداشته است. شنیده‌ها حاکی از این بود که یکی از چهره‌های شاخص شورای ائتلاف اصولگرایان به رئیسی پیام داده که فعلا دست نگه دارد، اما از آن سو برخی شنیده‌ها مبنی بر انصراف چهره‌هایی مانند جلیلی یا رضایی از ثبت‌نام به دلیل ورود رئیسی به عرصه انتخابات، اصالت شایعات قبلی را زیر سؤال می‌برد.

شکلگیری دوقطبی رئیسی- لاریجانی

در‌حالی‌که تصور می‌شد با آمدن رئیسی و بلامحل‌شدن حضور دیگر چهره‌های اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری، زمین بازی انتخابات به ۲۴ سال قبل یعنی پیش از دوم خرداد بازگردد و یک‌قطبی شود، اما خبر حضور علی لاریجانی به عرصه این گمانه را کمی دچار تزلزل کرده است. اینکه با آمدن رئیس سابق مجلس به گود انتخابات ممکن است دوباره زمین بازی دوقطبی شود. بنابر نوشته شرق؛ البته قرارگرفتن چهره‌ای مانند علی لاریجانی در برابر ابراهیم رئیسی برای دوقطبی‌شدن فضای انتخابات شاید شرط لازم تلقی شود، اما قطعا شرط کافی نیست. این به شروط تعیین‌کننده دیگری مانند اجماع بدنه حامی و جریان سیاسی هم نیاز دارد.

نکته مشترک درباره لاریجانی و رئیسی البته پیش‌بینی‌هایی است که از بعد از انتخابات ۹۶ درباره آن‌ها شده بود. درباره علی لاریجانی یک تئوری این بود که اصلاح‌طلبان به همین شیوه نامزد نیابتی ادامه خواهند داد و دور بعد یعنی ۱۴۰۰ با علی لاریجانی خواهند آمد. اگرچه همان زمان هم در بین جریان اصلاح‌طلبی اجماعی در این زمینه وجود نداشت. به‌طور مشخص طیف کارگزاران موافق این ایده و بقیه تقریبا مخالف این ایده بودند.

درباره رئیسی هم همین‌طور بود و از همان روز‌های بعد از انتخابات ۹۶ درباره احتمال بدل‌شدن دوباره او به نامزد اصولگرایان گفته می‌شد. اخیرا مجتبی توانگر نماینده نزدیک به قالیباف در مجلس در توییتی مدعی شده که رئیسی در این چهار سال یعنی از ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۹۶، فردای شکست در انتخابات تا الان خودش را برای انتخابات آماده کرده، مگر اینکه منعی داشته باشد.

حالا تنها تفاوت لاریجانی و رئیسی در این است که رئیس سابق مجلس فعلا و تا این لحظه حمایت شش‌دانگ هیچ جریانی را پشت سرش ندارد، اما رئیس قوه قضائیه نه‌تن‌ها این حمایت کامل را دارد بلکه اصولگرایان برای آمدنش هم لحظه‌شماری و هم اصرار کرده‌اند.

اصلاح‌طلب‌ها تا اینجا اعلام کرده‌اند که دیگر از نامزد نیابتی به‌ویژه لاریجانی حمایت نخواهند کرد؛ چراکه تجربه آن‌ها از انتخابات ۹۲ و ۹۶ و بازخورد ایده نامزد نیابتی تقریبا شکست خورده است. آن‌ها الان به این نتیجه رسیده‌اند که بدنه اجتماعی‌شان در‌حال‌حاضر حتی به یک نامزد اصلاح‌طلب هم به‌سختی ممکن است رأی دهد؛ چه برسد به یک نامزد غیراصلاح‌طلب. این همان پاشنه آشیل علی لاریجانی هم هست.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو

بخشی از سخنان لاریجانی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری

 




+ 7
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری