پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۸:۲۲
۲۰
۰
نسخه چاپی

کدام صنایع بورسی در سال 1400 سودآور خواهند بود؟

کدام صنایع بورسی در سال 1400 سودآور خواهند بود؟
استقبال سرمایه‌گذاران از گروه‌های حاضر در بورس به پارامترهای متعددی بستگی دارد؛ از قیمت ارز و تغییرات آن تا رفع تحریم‌ها و بازگشایی درهای اقتصاد.

به گزارش تیتربرتر؛ دو ماه از سال جدید سپری شد و به‌دنبال تعدیل برخی محدودیت‌های معاملاتی، پس از مدت‌ها سرخ‌پوشی سهام ، سیگنال‌هایی از نزدیک بودن تعادل به تالار شیشه‌ای مخابره می‌شود و به‌نظر می‌رسد احتمالا به مرور شاهد بازگشت سرمایه‌ها به این بازار باشیم.

در این میان اما موضوعی که ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده، پتانسیل گروه‌های مختلف از منظر سودآوری است. کدام صنایع در سال جاری می‌توانند سهامداران خود را منتفع کنند و البته چه گروه‌هایی ممکن است چندان مورد توجه بورس‌بازان قرار نگیرند؟

صنایع بورسی مناسب برای سرمایه‌گذاری در سال 1400

صنایع بورسی مناسب برای سرمایه‌گذاری در سال 1400
صنایع بورسی مناسب برای سرمایه‌گذاری در سال 1400

 

مذاکرات بین‌المللی و اخبار سیاسی و اقتصادی داخل کشور، نظر خیلی از سهامداران را به این موضوع کشانده که سرمایه‌هایشان را در کدام صنایع سرمایه‌گذاری کنند و کدام‌یک از صنایع بعد از مذاکرات اوضاع خوبی پیدا می‌کنند.

جدای از سرخ‌پوشی و سامان گرفتن اوضاع بورس، این‌ها جزو دغدغه‌های این روزهای برخی از سهامداران است. در نظرسنجی روزنامه «دنیای‌اقتصاد» که هفتم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری منتشر شد، از کارشناسان حوزه بورس و سهامداران درباره چشم‌اندازشان نسبت به آینده بورس تهران پرسیده شد.

یکی از سوال‌ها این بود که «کدام گروه‌ها در سال 1400 بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد؟» در آن نظرسنجی دو گروه فلزی و معدنی گزینه اول انتخاب کارشناسان بورسی قرار گرفتند و بعد از آنها، گروه بانکی‌ها جزو انتخاب‌های کارشناسان بودند.

سهامداران بورس هم گروه فلزی و پتروشیمی انتخاب اولشان بود و بعد از آن بانکی‌ها و خودروهایی را انتخاب کرده بودند. اما اختلاف‌نظری که خیلی به چشم می‌آمد در رابطه با گروه پالایشی‌ها بود؛ کارشناسان شرکت‌کننده در این نظرسنجی خیلی به این گروه خوش‌بین نبودند اما در مقابل سهامداران نسبت به آینده سرمایه‌گذاری در این گروه، چشم‌انداز مثبتی داشتند.

نظر کلی کارشناسانی که با آنها صحبت کردیم این است که استقبال سرمایه‌گذاران از گروه‌های حاضر در بورس به پارامترهای متعددی بستگی دارد؛ از قیمت ارز و تغییرات آن تا رفع تحریم‌ها و بازگشایی درهای اقتصاد. اما اینکه این اتفاق‌ها چطور بیفتد و چه زمانی اعمال شود، مجموعه عواملی است که روی این موضوع یعنی گروه‌های مورد استقبال سهامداران در سال‌جاری تاثیرگذار خواهد بود.

شرط سوددهی گروه خودرویی در بورس

شرط سوددهی گروه خودرویی در بورس
شرط سوددهی گروه خودرویی در بورس

 

در جریان بودن مذاکرات بین‌المللی در رابطه با احیای برجام و زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه توافق‌های اولیه بین کشورهای حاضر در برجام صورت گرفته، موضوعی است که باعث شده برخی کارشناسان نسبت به گروه خودرویی‌ها در بورس و احتمال استقبال از آنها خوش‌بین باشند.

بهروز شهدایی در این رابطه با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور دیگری چیزی برای بدتر شدن ندارد، می‌گوید: «طبیعتا برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها باعث می‌شود که خودرویی‌ها حداقل بتوانند با شرکت‌های معتبرتری کار مونتاژ را اعمال کنند.»

او البته این نکته را هم اضافه می‌کند که اگر خودروسازها اقدام به فرصت‌سوزی نکنند یا درگیر آنچه که او آن را «اشرافیت سازمانی» می‌خواند نشوند، «یقینا می‌توانند از این شرایطی که به وجود می‌آید نهایت استفاده را ببرند.»

شهدایی در ادامه می‌گوید: «واقعیت این است که باید با دو قضیه نگاه کنیم. اگر توافق انجام و محدودیت‌ها رفع شود تصورم این است که ضعیف‌ترین صنایع بورسی هم می‌توانند پتانسیل‌های خوبی داشته باشند شاکله آنها خودروساز‌ها می‌توانند باشند. اما معلوم نیست که همه صنایع بتوانند از این فرصت استفاده کنند یا نه.»

حسین سلیمی از دیگر کارشناسان حوزه بورس است که گروه خودرویی‌ها را در سال‌جاری جزو صنایع برتر بورس معرفی می‌کند اما برای آن یک شرط می‌گذارد؛ «اگر مذاکرات به نتیجه برسد.» گروه خودروسازی، انتخاب حمید میرمعینی هم است. او البته این انتخاب و روی آوردن سرمایه‌گذاران به این گروه را منوط به سرانجام مذاکرات بین‌المللی می‌داند.

مطالب مرتبط:

اقبال سرمایه‌گذاران به گروه بانکی‌ها بعد از توافق برجام

یکی از گروه‌هایی که اکثر کارشناسان بر سر آن متفق‌القولند که در سال‌جاری مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، گروه بانکی‌هاست. کرمی، در همین رابطه می‌گوید: «احتمال اینکه بعد از توافق برجام گشایش‌هایی در حوزه بانکداری کشور صورت بگیرد زیاد است و برای همین شانس گروه‌های بانکی حاضر در بورس برای جلب نظر سرمایه‌گذاران بالاست.»

سلمان نصیرزاده هم یکی دیگر از کارشناسانی است که معتقد است گروه بانکی‌ها در سال‌جاری توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کنند. او در رابطه با دلایل این جلب توجه می‌گوید: «این گروه تحت‌تاثیر به سرانجام رسیدن مذاکرات بین‌المللی برجام و در مرحله بعد رفع تحریم‌ها و خبرهایی از این دست، مورد توجه قرار می‌گیرد.»

سرانجام مذاکرات بین‌المللی از جمله موضوعاتی است که کارشناسان و فعالان حوزه بورس در صحبت‌های خود به آن اشاره می‌کنند. به اعتقاد آنها به نتیجه رسیدن این مذاکرات، تاثیر چشمگیری در توجه سرمایه‌گذاران به گروه‌های بانکی خواهد داشت.

سلیمی از دیگر کارشناسان حوزه بورس هم در این رابطه بمی‌گوید که معتقد است اگر مذاکرات بین‌المللی به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شوند، گروه‌های بانکی از جمله گروه‌هایی هستند که در سال 1400 مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.

کرمی اما در رابطه با تمام این پیش‌بینی‌ها در رابطه با اقبال سرمایه‌گذاران به گروه بانکی‌ها در حوزه بورس این نکته را متذکر می‌شود که این اتفاق در فردای انجام مذاکرات و به سرانجام رسیدن آن نمی‌افتد و ماه‌ها زمان می‌برد. برای همین هم تاکید می‌کند که «چشم‌انداز بورس تا 9 ماه سال‌جاری بعید است که مثبت باشد.»

قفل نمادهای کوچک‌تر باز می شود؟

قفل نمادهای کوچک‌تر باز می شود؟
قفل نمادهای کوچک‌تر باز می شود؟

 

خوش‌بینی به بازار سهام نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته است، با این وجود به نظر می‌رسد ترس نیز به طور کامل از این تقاضا رخت برنبسته است. روز گذشته با وجود رشد شاخص کل بورس به میزان ۴۷/ ۰ ‌‌درصد، شاخص کل هموزن به عقب‌نشینی خود ادامه داد. در حالی که بهبود اوضاع در بازار سهام در نخستین روز بازگشت به دامنه نوسان متقارن در نمادهای دلاری نظیر پالایشی‌ها و معدنی‌ها مشهودتر بود، با این حال گره معاملاتی رخ داده در نمادهای کوچک همچنان به قوت خود باقی است.

شکی نیست که به کار گرفتن دامنه نوسان متقارن در بازار سهام که رشد یک‌درصدی نیز داشته طی روزهای اخیر یک گام مثبت رو به جلو خواهد بود. با این حال توجه به این نکته نیز ضروری است که با توجه به فضای نااطمینانی کنونی حتی با وجود کاهش چشمگیر حجم مبنا به‌خصوص در نمادهای بزرگ مشکل گره معاملاتی موجود در نمادهای کوچک حل نخواهد شد.

با اینکه کاهش حجم مبنا می‌تواند بر جذاب شدن نمادهای بزرگ بیفزاید و خود این مساله نیز نهایتا به ارتقای نگاه بنیادی به بازار می‌انجامد، با این حال نکته مهم این است که فقدان معاملات روان خود به عاملی تبدیل می‌شود که بخشی از سرمایه مردم را در نمادهای کوچک مسدود خواهد کرد. این در حالی است که کاهش جذابیت سفته‌بازی یا به قول بازاری‌ها پروژه شدن سهام کوچک اگرچه یک نکته مثبت برای بازار سهام است،

اما ماندن پول مردم پس از یک دوره طولانی و زیان سنگین در نمادهای کوچک اما پر تعداد بازار خود به عاملی تبدیل شده که از جذابیت بازار سرمایه نزد عامه مردم خواهد کاست. بر این اساس به نظر می‌رسد سازمان بورس در شرایط فعلی باید گامی مجزا و موثر برای رفع گره معاملاتی و متعادل شدن قیمت در نمادهای یاد شده بردارد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 20
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری