پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۵۰
۸
۷
نسخه چاپی

شرایط بیمه فرزندان شهدا و جانبازان در سال 1400

شرایط بیمه فرزندان شهدا و جانبازان در سال 1400
شرایط بیمه فرزندان شهدا و جانبازان در سال 1400 اعلام شد.

تیتربرتر؛ دستور العمل مربوط به بخشودگی مالیاتی و بیمه پرسنل جانباز و فرزندان شهداء شاغل در کارگاه های پیمانکاری و مشاغل آزاد غیر دولتی اعلام شد.

بیمه همسران و فرزندان شهدا چگونه است؟

بیمه همسران و فرزندان شهدا چگونه است؟
بیمه همسران و فرزندان شهدا چگونه است؟

 

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای ضوابط بازنشستگی همسران و فرزندان معظم شهدا که تحت پوشش این سازمان قرار دارند را به واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی در سراسر کشور ابلاغ کرد.

بر اساس این بخشنامه، تمامی فرزندان و همسران شهدای شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می‌توانند با حداکثر هشت سال سنوات ارفاقی و با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.

این بخشنامه باتوجه به تصویب نامه هیات وزیران موضوع آئین نامه اجرایی ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بر اساس ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ابلاغ شده است.

دستگاه‌های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

الف) تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، موسسات و شرکت‌های دولتی و ملی شده تحت پوشش و یا مدیریت دولتی اعم از اینکه دارای قوانین و مقررات خاص باشند و یا نباشند، قوه قضاییه اعم از کادر قضائی و اداری و سازمانها و موسسات وابسته و تابعه آنها، کانون وکلای دادگستری، کانون‌های کارشناسان رسمی دادگستری، قوه مقننه، نهاد ریاست جمهوری، سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران (سازمانهای وابسته و تابعه)، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران (نظامی و انتظامی) نهادها و موسسات عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی وشرکت‌های تحت پوشش وابسته یا تابعه آن‌ها و کلیه سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند و یا قسمتی از بودجه آن‌ها توسط دولت تامین می‌گردد، بانک‌ها، موسسات بیمه‌ای، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، شهرداری‌ها و شرکت‌های تحت پوشش آنان و نیز موسسات و شرکت‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است از قبیل سازمان پتروشیمی، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، سازمان صنایع ملی ایران، شرکت‌های هواپیمایی، سازمان انرژی اتمی، اعضای هیات علمی و کادر اداری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و دانشگاه آزاد اسلامی.

ب) سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌ها و مراکز تولیدی و توزیعی و خدماتی که تحت پوشش قانون کار یا مقررات تامین اجتماعی و قوانین خاص هستند.

همچنین براساس ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه کشور «دولت موظف است اقدامات لازم برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را به عمل آورد و اعتبار کافی را در بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید و کلیه آیین نامه‌های اجرایی آن را حداکثر تا ۶ ماهه سال اول اجرای قانون برنامه تصویب و ابلاغ نماید.»

براساس بند (خ) ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه کشور «تمامی فرزندان و همسران شهدای شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می‌توانند با حداکثر هشت سال سنوات ارفاقی و با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.»

مشمولین و شرایط لازم

‏- همسران و فرزندان شهدای شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده (۲) قانون مذکور که بیمه پرداز سازمان باشند.

‏- دارای حداقل ۲۲ سال سابقه خدمت قابل قبول و بیمه‌پردازی بدون شرط سنی.

‏- مجموع سنوات ارفاقی و اصلی ۳۰ سال.

‏- ارائه گواهی از بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر تایید همسر یا فرزند شهید با بررسی مدارک هویتی.

‏- شرط اشتغال و بیمه پردازی در زمان ارائه درخواست بازنشستگی.

مطالب مرتبط:

فرآیند انجام کار و نحوه ارائه درخواست بازنشستگی

بیمه فرزندان شهدا و جانبازان
بیمه فرزندان شهدا و جانبازان

 

۱- مشمولین شاغل در دستگاه‌های مقرر در بند (الف) ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، می‌توانند درخواست خود را به دستگاه متبوع تسلیم نمایند. دستگاه مکلف است ظرف مدت دوماه از تاریخ وصول درخواست، نسبت به بررسی احراز شرایط و ارسال آن به واحدهای اجرایی سازمان اقدام نماید.

۲- افراد مشمول شاغل در دستگاه‌های موضوع بند (ب) ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که مشمول قانون تامین اجتماعی هستند، جهت استفاده از مزایای مذکور می‌توانند درخواست خود را به واحدهای اجرایی سازمان تسلیم نمایند.

۳- واحدهای اجرایی مکلفند ظرف مدت یک ماه از تاریخ وصول هر درخواست بازنشستگی ثبت شده در دبیرخانه (موضوع بند الف و ب ماده (۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران)، پس از بررسی احراز شرایط لازم، نسبت به محاسبه هزینه‌های سنوات ارفاقی و اعلام آن حسب مورد به دستگاه مربوطه‏ / بنیاد شهید و

امور ایثارگران و در صورت تقاضای ذینفع به فرد مشمول نیز اعلام نمایند.

نحوه محاسبه و نگهداری هزینه‌های سنوات ارفاقی

مطابق بند (۵) ماده (۱) و ماده (۵) آیین‌نامه مربوطه هزینه سنوات ارفاقی عبارت است از:

حق بیمه سنوات ارفاقی: (آخرین حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستگی) ضرب در (مدت سنوات ارفاقی) ضرب در (نرخ حق بیمه)

حقوق بازنشستگی بر اساس سنوات ارفاقی: (مدت سنوات ارفاقی بر اساس ماه) ضرب در (مبلغ مستمری برقراری)

نکته: حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستگی آخرین ماه مشمولین می‌بایست پس از کنترل رقم منطقی و واقعی دستمزد طی سال آخر مبنای محاسبه قرار گیرد.

‏- وفق ماده (۴) آیین نامه اجرایی مذکور، دستگاه‌های موضوع بند (الف) ماده (۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مکلفند هزینه‌های سنوات ارفاقی را از محل منابع یا اعتبارات مصوب مربوط به دستگاه به صورت کامل و یکجا به حساب سازمان واریز نموده و مدارک را به همراه رسید واریزی به منظور برقراری مستمری بازنشستگی به واحد اجرایی مربوطه ارسال نمایند.

هزینه‌های مربوط به بازنشستگی مشمولین دستگاه‌های موضوع بند (ب) ماده (۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، منوط به پیش‌بینی اعتبار لازم در قوانین بودجه می‌باشد. اعتبارات موضوع این ماده حسب مفاد فصل هشتم قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه کشور و ماده (۴) آئین نامه اجرایی ذیربط، در ذیل ردیف جداگانه اعتبارات دستگاه‌های مربوطه‏ / بنیاد شهید و امور ایثارگران، پیش‌بینی و تامین می‌شود و دستگاه‌های فوق‌الذکر مکلف به پرداخت از محل منابع مذکور به سازمان خواهند بود. لذا درصورت پرداخت کامل و یکجای هزینه‌های مربوطه توسط دستگاه ذیربط‏ / بنیاد شهید و امور ایثارگران، امکان صدور حکم بازنشستگی مطابق مقررات میسر خواهد بود.

‏- وفق تبصره ماده (۵) آیین‌نامه مربوطه، مبنای محاسبه و پرداخت مستمری بازنشستگی مشمولین این آیین‌نامه، میانگین دوسال آخر حقوق و مزایای دریافتی فرد مشمول است که دارای کسور بازنشستگی بوده و حق بیمه آن نیز به صندوق ذی‌ربط پرداخت شده باشد.

واحدهای اجرایی مکلفند در خواست مشمولین متقاضی بهره‌مندی از بازنشستگی موضوع این بخشنامه را صرفاً تا پایان برنامه ششم توسعه کشور (۲۸‏/۱۲‏/۱۴۰۰) از ایشان و یا دستگاه مربوطه اخذ و بر مبنای آن اقدام نماید.

شرایط حق بیمه جانبازان در سال 1400

بر اساس بخشنامه شماره 56781/1-51 مورخ 13/6/85 سازمان تامین اجتماعی و بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور در مورد معافیت مالیاتی ایثارگران به شماره 2157/7117-5/30 مورخ 22/1/81 :

با توجه به تصویب قانون الحاق یک تبصره به ماده 99 قانون برنامه چهارم توسعه،‌ از ابتدای سا 1384 تا زمان تصویب سند راهبردی خدمات رسانی به ایثارگران،‌ دولت موظف شده استهمچنان بند «ج» ماده 37 قانون برنامه سوم در مورد حق بیمه جانبازان را اجراکند.

براساس ماده 37 قانون برنامه سوم، تأمین صد درصد هزینه بیمه همگانی و مکمل جانبازان و درمان صدمات ناشی از مجروحیت آنان، برعهده دولت است. با پایان دوره اجرای قانون برنامه سوم، از ابتدای سال جاری در مورد چگونگی استمرار این تسهیلات، ابهاماتی ایجاد شد تا آن که براساس قانون مصوب مجلس و با الحاق یک تبصره به ماده 99 قانون برنامه چهارم توسعه، دوره اعتبار اجرای این ضوابط تا هنگام تصویب و نهایی شدن سند راهبردی خدمات رسانی به ایثارگران، تمدید شد.

در دستور اداری اخیر سازمان تأمین اجتماعی اعلام شده است از آذرماه سال 1384 بابت هفت درصد بیمه سهم بیمه شدگان جانباز شاغل در کارگاه‌ها مشمول قانون تأمین اجتماعی، از حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه آنان مبلغی کسرنمی شود و تنها حق بیمه سهم کارفرمایی آنان، محاسبه و وصول خواهد شد.

پرداخت هفت درصد حق بیمه سهم بیمه شده این افراد، به سهم حق بیمه دولت اضافه و در زمره مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت، منظور خواهد شد.    

در این دستور اداری تصریح شده است بیمه شدگان جانباز شاغل درکارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی که متقاضی استفاده از این تسهیلات هستند، باید گواهی و تأییدیه بنیاد شهید و امور ایثارگران را اخذ و برای ارایه به شعب تأمین اجتماعی به کارفرمای مربوط تحویل دهند.

براساس این دستور اداری، کارفرمایانی که از نیروی کار جانبازاستفاده می کنند، می توانند با ضمیمه کردن اصل تأییدیه جانبازی، بدون واریز 7 درصد حق بیمه سهم بیمه شده جانباز، لیست حقوق و مزایای کارکنان را به شعب تأمین اجتماعی ارسال کنند.(صفحه 96و 194 و 195 مجموعه قوانین و مقررات استخدامی و شغلی)

دستور العمل ها و بخشنامه های مربوط به بخشودگی کسورات قانونی

شرایط بیمه فرزندان شهدا و جانبازان در سال 1400
شرایط بیمه فرزندان شهدا و جانبازان در سال 1400

 

(بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی و خدمات درمانی و مالیات و بیمه تکمیلی )پرسنل جانباز و فرزندان شهدا

در ماده(44) و (45) قانون برنامه پنج ساله پنجم و بندهای آن که اختصاص به ایثارگران دارد چنین آمده است:

ماده44ـ دولت به منظور استمرار، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در جهت حفظ کرامت ایثارگران با اولویت عرضه منابع مالی، فرصتها، امکانات و تسهیلات و امتیازات به ایثارگران، پدر، مادر، همسر و فرزندان شهداء و همچنین جانبازان، آزادگان و افراد تحت‌تکفل آنان، اقدامات زیر را انجام می‎دهد:

الف ـ فرزندان شهداء از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخـص جانباز پنجاه درصد (50%) و بالاتر نیـز به استثناء تسـهیلات خودرو و حق پرستاری و کاهش ساعت کاری برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‎شود.
ب ـ تأمین صددرصد (100%) هزینه درمانی ایثارگران شاغل و افراد تحت تکفل آنان بر عهده دستگاه اجرائی مربوطه و هزینه درمانی ایثارگران غیرشاغل و افراد تحت تکفل آنان بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

ج ـ کلیه دستگاههای اجرائی موظفند بیست درصد (20%) اعتبارات فرهنگی خود را در چهارچوب موافقتنامه مبادله‌شده با معاونت، صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نمایند.

د ـ به منظور کاهش هزینه ‎های مهندسی ساخت مسکن برای خانواده‎های شهداء و ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثارگران مجاز است با رعایت قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان، صددرصد (100%) هزینه‎ های خدمات مربوطه را برای یک بار و حداکثر برای یکصدمتر مربع تأمین نموده و هزینه آن را در بودجه سنواتی پیش‎بینی نماید.

هـ‍ ـ بورس تحصیلی داخل و خارج کشور به جانبازان پنجاه درصد (50%) و بالاتر، آزادگان با حداقل پنج سال اسارت و فرزندان شهداء و در خصوص اعزام به خارج مشروط به شرایط علمی موضوع قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور اعطاء می‎شود.

و ـ دستگاههای اجرائی موظفند حداقل بیست و پنج درصد (25%) نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان پنجاه درصد (50%) و بالاتر و فرزندان آزادگانی که حداقل پنج سال سابقه اسارت دارند بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تأمین و از ابتداء آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام نمایند. پنج درصد (5%) سهمیه استخدامی به سایر جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص می‎یابد. در مواردی که نیاز به تخصص دارد شرایط علمی لازم‎الرعایه است.

ز ـ دانشگاهها و مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و وزارتخانه‎های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مکلفند حداقل ده درصد (10%) اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعة ایثارگران شامل رزمندگان با بیش از شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالای بیست و پنج درصد (25%)، آزادگان بالای سه سال اسارت، فرزندان جانبازان بالای پنجاه درصد (50%)، فرزندان شهداء و فرزندان آزادگان با بیش از سه سال اسارت که دارای مدرک دکترای تخصصی مورد تأیید وزارتخانه ‎های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‎باشند، حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاهها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیأت علمی تأمین و از ابتداء آنان را به صورت عضو هیأت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرائی مرتبط و تأثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و آزمون استخدام نمایند.

مسؤولیت اجرای این حکم به طور مستقیم بر عهده وزراء و رؤسای دستگاههای مذکور است. مقامات یادشده در این خصوص، خود مجاز به اتخاذ تصمیم می‎باشند. احکام و امتیارات این بند شامل اعضاء هیأت علمی فعلی دارای شرایط فوق نیز می‎شود.

ح ـ دولت مکلف است به منظور حفظ کرامت و منزلت ایثارگران و رزمندگان معسر نسبت به تأمین معیشت و پوشش بیمه‎ای آنان در قالب بودجه سنواتی اقدام نماید.

ط ـ دولت نسبت به ساماندهی و برقراری مستمری بسیجیان و رزمندگان معسر دوران دفاع مقدس اعم از بسیجیان تحت فرماندهی سپاه پاسداران، کمیته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی اقدام نماید.

ی ـ سند راهبردی خدمات‎رسانی به رزمندگان توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت تهیه و به تصویب هیأت‎وزیران می‎رسد.

ک ـ آزادگانی که به دلیل استفاده از دو برابر شدن سابقه اسارت زودتر از خدمت سی سال بازنشسته شده‎اند می‎توانند با بازگشت به خدمت، سی سال خدمت خود را تکمیل نموده و سپس با لحاظ سوابق اسارت به بازنشستگی نائل آیند.

ل ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است تا پایان برنامه، مسکن جانبازان پنجاه درصد (50%) و بالاتر، جانبازان بیست و پنج درصد (25%) تا پنجاه درصد (50%) را که حداقل دو سال سابقه حضور در جبهه داشته‎اند و همچنین آزادگان و فرزندان شهداء و جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر فاقد مسکن را در صورتی که قبلاً از زمین یا مسکن دولتی استفاده نکرده‎اند تأمین نماید.

م ـ جانبازانی که صورت سانحه و مدارک بالینی ندارند ولی از نظر کمیسیون پزشکی جانبازی آنان مورد تأیید می‎باشد متناسب با میزان جانبازیشان تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‎گیرند.

ماده45ـ ایثارگران و فرزندان شهداء برای یک بار از پرداخت مابه‎التفاوت برای پانزده سال سنوات بیـمه‎ای ناشی از انتقال سـوابق بیمه‎ای از یک صنـدوق بیمه و بازنشستگی به صندوق دیگر بیمه و بازنشستگی که ناشی از تغییر دستگاه استخدامی است، معافند. این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقل‎الیه از دولت منظور و توسط دولت پرداخت و تسویه می‎شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: سعید بهرامی



+ 8
مخالفم - 10
نظرات : 7
منتشر نشده : 0
 
ro
+0
unlike
-0
صبا ۰۲/۰۶/۲۳ - ۲۰:۲۷
پاسخ
comments سلام من فرزند جانباز هستم پدرم به در زمان جنگ بیمارستانی که بستری بوده آتیش میگیره و پرونده ها میسوزن واسش فقط پونزده درصد میزنن چون بعد از اینکه بهتر میشه می‌ره برای درصد جانبازیش و فقط خانوادش این مدت تمام اون اثرات جنگ و موج انفجار و تحمل کردن تنها چیزی که بهمون دادن بیمه بود و الان من دختر خانواده مجرد همون بیمه ای هم که داده بودن و قطع کردن و میگن درصورتی بهت بیمه تعلق میگیره که بزنیم از کار افتاده،میخپاستم بدونم وقتی قانون میگه دختر تا وقتی که مجرده بیمه پدرش شاملش میشه چرا بنیاد شهید قانون و تغییر داده ممنون میشم راهنماییم کنید
 
 
ir
+0
unlike
-0
شيوا ۰۲/۰۵/۱۷ - ۰۲:۴۰
پاسخ
comments سلام فرزند جانباز هستم ازدواج كردم و تحت پوشش بيمه ي همسرم نيستم اتفاقي ديدم هنوز بيمه پدرم براي من اعتبار داره ايا من ميتونم از بيمه استفاده كنم
ايا بيمه براي زايمان هم ميشه استفاده كرد
 
 
ir
+0
unlike
-0
بهزاد ۰۱/۰۸/۲۹ - ۰۷:۲۹
پاسخ
comments سلام فرزند جانباز ۵۰ درصد هستم ۳۲ سال دارم بیمه تکمیلی رد میکنم ایا من میتونم بازنسشته بشم هیچ شغلی هم ندارم لطفا به من کمک کنید یک حقوق نیاز دارم
 
 
ir
+0
unlike
-0
عیسی فرجی ۰۰/۰۹/۰۷ - ۱۸:۵۲
پاسخ
comments سلام.من فرزند شهید هستم میخواستم بدونم میتونم با۲۲سال سابقه بازنشسته بشم. /2
 
 
ir
+0
unlike
-0
عبدلصادق ۰۰/۰۴/۲۲ - ۲۱:۴۲
پاسخ
comments سلام علیکم من فرزند آزاده هستم پانزده سال سابقه کار دارم پنجادو سالمه می شود بمن کمک کند برای بازنشستگی ممنون میشم/2
 
 
ir
+0
unlike
-0
عبدلصادق ۰۰/۰۴/۲۲ - ۲۱:۳۸
پاسخ
comments سلام علیکم من فرزند آزاده هستم پانزده سال سابقه کار دارم و پنجادو سالمه می شود بمن کمک کند برای بازنشستگی ممنون میشم/2
پاسخ ها:
  • علی ۰۱/۰۸/۲۸ - ۲۳:۳۳ de country
    commentsسلام بازنشسته وجانباز 25 در صد هستم فرزندم دراثر تصادف دچار مشکل ضایعه نخایی شده برای بیمه اشورزاده درمانش چکار کنم ممنون
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری