پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۳۳
۷
۰
نسخه چاپی

جزئیات عرضه اولیه های تیر 1400

جزئیات عرضه اولیه های تیر 1400
روش عرضه اولیه های جدید تغییر کرد، در ادامه به معرفی عرضه اولیه های تیرماه 1400 می پردازیم.

به گزارش تیتربرتر؛ مدیرعامل بورس تهران گفت: از این به بعد عرضه‌ اولیه‌ها با تضمین عرضه می‌شوند؛ یعنی یک اوراق تبعی منتشر می‌شود.

لیست عرضه اولیه های تیر 1400

لیست عرضه اولیه های تیر 1400
لیست عرضه اولیه های تیر 1400

 

عرضه اولیه رایتل

در سال‌های گذشته خبرهایی مبنی بر عرضه اولیه رایتل در بازار سرمایه منتشر شده است. این شرکت مخابراتی از سال ۹۶ در حال انجام فرآیندهای اخذ مجوز از سازمان بورس برای عرضه بخشی از سهام و حضور فعال در بازار سرمایه است.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در رابطه با عرضه اولیه شرکت مخابراتی رایتل در بازار سهام گفت: پذیرش رایتل در بازار سرمایه تمام شده و به زودی در بازار عرضه خواهد شد.

در بهمن ۹۹ مدیرعامل رایتل اظهار کرد: بهار ۱۴۰۰، رایتل بورسی می‌شود. یاسر رضاخواه مدیرعامل شرکت رایتل در مورد تاخیر در عرضه اولیه این اپراتور گفت: برای عرضه رایتل در بورس باید فرآیندی طی می‌شد که تاخیر افتاد و این فرایند خارج از کنترل ما بوده است.

عرضه اولیه اسنوا

شرکت صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان که با برند «اسنوا» شناخته شده است، با درج نماد «انتخاب» در فرابورس یک قدم به عرضه اولیه نزدیک شد.

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان که تولیدکننده برند لوازم خانگی اسنواست ۱۱ اردیبهشت به عنوان ۲۴۴مین نماد معاملات در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد. نماد این شرکت «انتخاب» بوده و در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات معامله می‌شود. گروه انتخاب که در دی ماه در فرابورس پذیرش شده بود حالا با درج نماد خود یک قدم دیگر به عرضه اولیه نزدیک‌تر شد.

عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس

 وزیر ورزش و جوانان امروز گفته که مراحل خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس طی شده و ادامه کار در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است.

طبق اعلام پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، مسعود سلطانی‌فر درباره خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفته است: این دو مجموعه ورزشی در ۴٫۵ سال گذشته بدون حتی یک ریال اعتبار دولتی، با اتخاذ تصمیمات درست و فعالیت کارگزاران خبره توانستند به خوبی جذب سرمایه کرده و بخش عمده بدهی‌های خود را پرداخت کنند. مراحل خصوصی‌سازی سرخابی‌ها از طرف وزارت ورزش و جوانان به اتمام رسیده است و حالا سازمان خصوصی‌سازی باید مراحل پایانی را انجام دهد. امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم، فرایند رسمی خصوصی‌سازی آغاز شود.

با اظهارات امروز وزیر ورزش و جوانان به نظر می‌رسد تا پایان نیمه نخست امسال عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس انجام شود. این برای چندمین بار است که این وعده داده می‌شود. قبلا قرار بود زمستان پارسال این اقدام انجام شود.

مطالب مرتبط:

ماجرای تضمینی شدن عرضه اولیه از خرداد 1400 به بعد

ماجرای تضمینی شدن عرضه اولیه از خرداد 1400 به بعد
ماجرای تضمینی شدن عرضه اولیه از خرداد 1400 به بعد

 

 علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران در خصوص تفاوت عرضه اولیه امروز با سایر عرضه اولیه‌ها گفت: شرکت صنایع غذایی کورش، هشت درصد سهام خود را برای کشف قیمت عرضه کرد که با استقبال خوبی هم مواجه شده است. حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از متقاضیان خرید سهام این شرکت در سقف دامنه مجاز تعیین شده هستند که به ازای هر سهم دو هزار و ۹۹۵ تومان قیمت کشف شده است.

او افزود: از این به بعد عرضه اولیه‌ها با تضمین عرضه می‌شوند؛ یعنی یک اوراق تبعی سهامدار عمده و یا عرضه‌ننده منتشر می‌کند. بر اساس آن اگر سهامداران این عرضه اولیه، تا آخر سال، سهامدار این سهم بمانند حداقل ۲۵ درصد تضمین شده سود دریافت می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول در گذشته نیز از اوراق تبعی سهام استفاده می‌شده و از شنبه روی چند نماد متعدد طرح انتشار اوراق تبعی استفاده می‌شود؛ بر این اساس سرمایه‌گذار اطمینان پیدا می‌کند که با خرید اوراق تبعی سرمایه‌گذاری از افزایش سرمایه و یا سهام جایزه برخوردار می‌شود.

مدیر عامل بورس تهران در رابطه با عرضه شرکت‌های دیگر در بورس تهران تا آخر سال اگفت: با توجه به شرایط بازار، عرضه‌ اولیه‌های متعددی در بورس تهران خواهیم داشت. همچنین ۹ شرکت آماده عرضه هستند، ولی شرایط بازار سرمایه و همچنین میزان نقدینگی موجود در بازار را حتما در نظر می‌گیریم. این مؤلفه‌ها از جمله فاکتور‌هایی هستند که ورود یک شرکت به بورس را به تعویق می‌اندازد یا سبب عرضه سهام آن شرکت در بورس می‌شود.

صحرایی بیان کرد: در حال حاضر ۹ شرکت آماده عرضه در بورس هستند و عرضه ۲۰ شرکت تا آخر سال در برنامه ما قرار دارد. همچنین برنامه‌ها و قوانین اتخاذ شده برای عرضه اولیه‌ها مسیر زندگی مردم را تغییر خواهد داد؛ البته مردم باید دانش لازم برای حضور در بورس را داشته باشند و یا برای معامله کردن حتما مشاوره بگیرند.

مدیرعامل بورس تهران در پاسخ به این پرسش که چه میزان زمان می‌برد تا مجددا تعداد شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه‌ها مثل نماد شستا و بپیوند به اوج برسد؟ گفت: عرضه اولیه شستا و بپیوند یکی از بزرگ‌ترین عرضه اولیه‌های تاریخ بازار سرمایه بود که بیش از پنج میلیون نفر شرکت‌کننده داشت و عرضه اولیه‌ها با این مکانیسم از امروز در بورس تهران اجرایی شد.

او بیان کرد: با اوراق اختیار فروش تبعی، سرمایه‌گذار خیالش راحت است که بازدِه ۲۰ الی ۲۵ درصد سود را دارد؛ یعنی هم از مزایای سرمایه‌گذاری در سود سپرده بانکی برخوردار می‌شود و هم از مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه برخوردار می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران افزود: سرمایه‌گذاری در بورس یک کار تخصصی است و بهتر است مردم اقدام به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم کنند و از مشاوران شناسنامه‌دار استفاده کنند و سرمایه‌های خود را در اختیار آنان قرار دهند.

صحرایی گفت: زیر ساخت‌ها خیلی تاثیر اساسی بر روند بازار ندارند و ممکن است زمان تغییر روند را جابه‌جا کنند، اما عوامل بنیادی و بیشتر از همه اعتماد مردم بر ریزش بازار تاثیرگذار است.

او در پاسخ به این پرسش که دلیل ریزش بازار در چند روز اخیر چیست؟ گفت: یک سری عوامل بنیادی، مثل، کاهش قیمت نفت و کامودیتی‌ها سبب این ریزش‌ها بود.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: بسته حمایتی برای اجرا نیاز به تجزیه دارد و تا به حال هزار میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تزریق شده است. همچنین منابع از سوی نهاد‌های بزرگ حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه خواهد شد که کار‌های اجرایی این تزریق نیز در حال اجرا است. از روز شنبه نیز شاهد انتشار اوراق تبعی با هدف گذاری خاص خواهیم بود و همه این سیاست‌های حمایتی برای حمایت از سهامداران خرد خواهد بود.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 7
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری