پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۵۶
۵
۰
نسخه چاپی
افزایش تردد مسافران با وجود محدودیت‌های سفر در نیمه خرداد 1400

کدام شهرها مقصد مسافران نیمه خرداد 1400 قرار گرفتند؟

افزایش تردد مسافران با وجود محدودیت‌های سفر در نیمه خرداد 1400
با وجودی که تردد بین‌استانی در تعطیلات نیمه خرداد 1400 ممنوع اعلام شد اما میزان تردد مسافران در جاده ها در روزهای اخیر افزایش نشان می دهد.

به گزارش تیتربرتر؛ محدودیت‌ تردد بین‌استانی از دیروز ظهر ( چهارشنبه 12 خرداد) شروع شد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر اینکه تردد در جاده‌ها ادامه دارد، گروهی از مسافران هم از چند روز پیش سفرها را شروع کرده‌اند.

۱۳شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی نیست.

تحلیل‌های آماری وزارت بهداشت نشان می‌دهد طولانی شدن موج چهارم، نرسیدن به ثبات آماری، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انتشار سویه‌های کرونای هندی و آفریقای جنوبی در برخی از شهرستان‌ها، می‌تواند عاملی برای ورود بلافاصله کشور به موج پنجم باشد؛ نگرانی‌ای که سفرهای پیش‌رو می‌تواند آن را تقویت کند. موج چهارم کرونا بلافاصله پس از سفرهای نوروزی شروع شد و روزهای سخت‌تری نسبت به موج‌های قبلی بر کشور تحمیل کرد.

بی‌توجهی مردم به ممنوعیت سفر در تعطیلات خرداد 1400

بی‌توجهی مردم به ممنوعیت سفر در تعطیلات خرداد 1400
بی‌توجهی مردم به ممنوعیت سفر در تعطیلات خرداد 1400

 

یک روز از شروع محدودیت تردد بین‌استانی در تعطیلات نیمه‌خرداد می‌گذرد. طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و براساس اعلام پلیس راهور کشور، محدودیت‌ رفت‌وآمد بین‌استانی از 12ظهر روز گذشته (چهارشنبه۱۲خرداد) آغاز شده است و به‌مدت 5روز تا ١٢ ظهر دوشنبه هفته آینده (١٧خرداد) ادامه خواهد داشت.

هرچند در این مصوبه جریمه ۵۰۰هزار تومانی برای ورود به شهرهای نارنجی و زرد و جریمه یک میلیون تومانی برای ورود به شهرهای قرمز اعمال می‌شود، اما گزارش‌های پلیس‌راهور در استان‌های مختلف نشان می‌دهد، سفرها پیش‌تر و از روز دوشنبه هفته جاری آغاز شده است. همچنین باوجود محدودیت‌ها تردد در جاده‌ها ادامه دارد.

البته پلیس راهور گزارش می‌دهد که اعمال قانون برای مسافران متخلف در حد تذکر و جریمه و بسته به تصمیم ستادهای استانی مقابله با کروناست و طبق تصمیم کلی قرار نیست خودرویی از جاده‌ها بازگردانده شود.

مطالب مرتبط:

هجوم مسافران به استان‌های شمالی در تعطیلات نیمه‌خرداد

هجوم مسافران به استان‌های شمالی در تعطیلات نیمه‌خرداد
هجوم مسافران به استان‌های شمالی در تعطیلات نیمه‌خرداد

 

بیشترین حجم سفر در تعطیلات نیمه‌خرداد به مقصد استان‌های شمالی است. آمار پلیس راهور، مازندران و گیلان را در سفرهای نوروزی و عید فطر هم در صدر مقصد گردشگران اعلام می‌کند؛ اتفاقی که در سفرهای پیش‌رو هم در حال رخ دادن است.

گزارش‌های میدانی از این 2استان نشان می‌دهد گیلان و مازندران از روز دوشنبه و پیش از شروع محدودیت‌ها میزبان مسافران بوده‌اند و شهرهای مختلف این دو استان شلوغ شده‌اند. این درحالی است که اکثر شهرستان‌های گیلان در وضعیت زرد کرونایی هستند و با وجود تعطیلات پیش‌رو و تجمعات مربوط به انتخابات، نارنجی شدن شهرستان‌ها و آغاز پیک پنجم در این استان دور از انتظار نیست.

طبق آخرین رنگ‌بندی، 11شهرستان آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، صومعه‌سرا، فومن، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود، املش و شفت، زرد و 6شهرستان رودسر، رودبار، آستانه اشرفیه، رشت، بندر انزلی و خمام در وضعیت نارنجی هستند؛ هرچند رودسر و رودبار به‌دلیل اینکه مبادی ورودی استان هستند، اغلب زمان‌ها وضعیت قرمز یا نارنجی داشته‌اند.

رئیس پلیس راهور گیلان هم این موضوع را تأیید می‌کند و به همشهری می‌گوید: «در روزهای قبل که جاده‌ها بسته نبود، مسافران زیادی به استان آمده‌اند. به‌دلیل تکرار محدودیت‌ها به‌نظر می‌‎رسد این موضوع برای مردم عادی شده است و به آن توجهی ندارند.»

سرهنگ امیر طالبی می‌افزاید: «وقتی زمان آغاز محدودیت‌ها مشخص است، مردم صبر نمی‌کنند و قبل از آن سفر می‌کنند. در روزهای قبل هم که راه‌ها بسته نبود و مشکلی وجود نداشت. با وجود این همکاران من در همه مبادی ورودی استان مستقر هستند و با رویکرد تذکر و ارشاد با مسافران متخلف برخورد می‌کنند.»

او توضیح می‌دهد که نیروهای پلیس راهور نمی‌توانند مسافران را بازگردانند و فقط با تذکر از آنها می‌خواهند بازگردند و مسافران درصورت ورود به استان، هر 24ساعت یک‌بار جریمه می‌شوند.

افزایش ورود مسافران به آذربایجان‌شرقی

افزایش ورود مسافران به آذربایجان‌شرقی
افزایش ورود مسافران به آذربایجان‌شرقی

 

آذربایجان شرقی هم بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا ۱۲شهرستان نارنجی و ۹ شهرستان زرد دارد و این شرایط در حالی رقم می‌خورد که این استان به‌عنوان یک استان سردسیری در روزهای گرم سال میزبان مسافران زیادی است.

رئیس پلیس راهور این استان با بیان اینکه در تعطیلات نیمه خرداد هر سال بیشترین ورودی از سمت تهران به آذربایجان شرقی اتفاق می‌افتد می‌گوید: «ترددها از ابتدای سال تاکنون نسبت به سال گذشته 20درصد افزایش یافته است، اما در روز شروع محدودیت‌ها تردد عادی و روان بود.»

رضا کریمی‌نژاد با بیان اینکه ترددهای پیش از تعطیلات هم بیشتر مربوط به تهران بوده است، می‌افزاید: «پیش‌بینی ماست که ترددهای بین‌استانی زیاد نباشد، اما احتمالا از امروز (پنجشنبه) شاهد افزایش تردد بین‌شهری در استان خواهیم بود.»

افزایش 7درصدی سفرها در تعطیلات نیمه خرداد

افزایش 7درصدی سفرها در تعطیلات نیمه خرداد
افزایش 7درصدی سفرها در تعطیلات نیمه خرداد

 

رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه اجرای محدودیت‌ها با کنترل سامانه‌ای و با حضور نیروهای پلیس راهور در مبادی ورودی استان‌ها و شهرهایی که رنگ قرمز و نارنجی دارند، اجرا خواهد شد به همشهری می‌گوید: «محدودیت‌های کرونایی منحصر به امروز یا این چند روز نیست. این محدودیت‌ها با توجه به رنگ‌بندی شهرها برقرار بوده و فقط طی تعطیلات پیش‌رو فارغ از رنگ‌بندی تشدید شد.»

سرهنگ هادی امیدوار درباره سفرهای صورت گرفته پیش از اعلام محدودیت‌ها توضیح می‌دهد: «پیش از شروع محدودیت‌ها نمی‌توانیم به مسافران بگوییم سفر نروند. ما مجری تصمیم‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و اینکه 2روز زودتر سفرها شروع شده ناشی از رفتار مردم است.»

او همچنین با بیان اینکه 70تا 80درصد اعمال قانون پلیس راهور به‌صورت هوشمند و سیستمی انجام می‌شود، می‌افزاید: «ما به همه مسافران تذکر می‌دهیم، اما نمی‌توانیم جلوی عده‌ای که خیلی اصرار به سفر دارند را بگیریم و به همین دلیل فقط آنها را جریمه می‌کنیم. به‌گفته امیدوار، البته سختگیری در مبادی ورودی هر استان به تصمیم ستادهای استانی مقابله با کرونا بستگی دارد.

رئیس پلیس راه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تردد به‌طور معمول در روزهای پایانی هفته افزایش می‌یابد، می‌گوید: « روز چهارشنبه نسبت به سال قبل 7درصد افزایش تردد را شاهد بودیم. ترددهای درون‌استانی هم افزایش یافته است.» 

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 5
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری