پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۵۹
۸
۰
نسخه چاپی

پیش‌بینی نتیجه دور ششم مذاکرات وین در 20 خرداد 1400

پیش‌بینی نتیجه دور ششم مذاکرات وین در 20 خرداد 1400
درو ششم مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای بازگشت کامل به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، پنجشنبه هفته آینده (۱۰ ژوئن) برگزار شود.

به گزارش تیتربرتر؛ نشست کمیسیون مشترک برجام با هدف ارزیابی روند گفت وگوها در وین پایتخت اتریش چهارشنبه 12 خرداد 1400 خاتمه یافت.

در این نشست روسای هیات های کشورهای عضو برجام به ارزیابی آخرین وضعیت گفت وگوها پرداختند.  همه هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته تا این مرحله، یک بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت وگوها در روزهای آتی با هدف یافتن راه حل هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند، تاکید کردند.

قرار است دور ششم مذاکرات وین در هفته آینده 20 خرداد 1400 برگزار شود.

جزییات نشست دور ششم مذاکرات وین

جزییات نشست دور ششم مذاکرات وین
جزییات نشست دور ششم مذاکرات وین

 

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع دیپلماتیک خبر داد که دور بعدی مذاکرات برجامی پنجشنبه آینده برگزار خواهد شد.

بنابر گزارش رویترز، این دو منبع دیپلماتیک به این خبرگزاری خبر دادند که انتظار می‌رود مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای بازگشت کامل به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، پنجشنبه هفته آینده (۱۰ ژوئن) برگزار شود.

مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور آمریکا در مقر مذاکرات از ماه گذشته برگزار شده است.

آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.

مطالب مرتبط:

پیش بینی آمریکا از دور ششم مذاکرات وین

پیش بینی آمریکا از دور ششم مذاکرات وین
پیش بینی آمریکا از دور ششم مذاکرات وین

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر بر پایبندی در برابر پایبندی به توافق هسته‌ای را تکرار کرد و گفت چارچوب مذاکرات وین ، متن برجام است.

ند پرایس در نشست خبری روز پنج‌شنبه این مطلب را درباره مذاکرات وین دور پنجم که آن روز گذشته پایان یافت، مطرح کرد.

وی با یادآوری اینکه دور ششم مذاکرات وین در هفته آینده برگزار می‌شود، افزود: هرگز نمی‌گویم آنچه که در وین جریان دارد، آسان است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: این دور از گفتگو‌ها با مذاکرات سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ متفاوت است. تفاوت این است که ما یک متنی به نام برجام داریم. دقیقا می‌دانیم به طور کلی برای همه طرف‌ها چه چیزی لازم است.

پرایس اضافه کرد: متن برجام به ما می‌گوید چه تحریم‌هایی با آن تناقض دارد و باید برداشته شود و ایران چه اقداماتی باید برای ادامه اجرای تعهداتش انجام دهد.

وی تاکید کرد: موانع و چالش‌هایی همچنان باقی است و در این پنج دور، موفق به غلبه بر آن‌ها نشده‌ایم که دلایل متعددی از جمله مذاکره غیرمستقیم با ایران دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر مدعی شد لازم است توافق هسته‌ای، تحکیم و تمدید شود.

پرایس با تاکید بر اینکه مذاکرات وین تنها بر مسایل هسته‌ای ایران متمرکز است، ادعا کرد که باید سایر موضوعات همچون نفوذ منطقه‌ای ایران هم در آینده مورد توجه قرار گیرد.

 واکنش روسیه به مذاکرات اخیر برجام

 واکنش روسیه به مذاکرات اخیر برجام
واکنش روسیه به مذاکرات اخیر برجام

 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: تحولات پیرامون توافق هسته ای با ایران نمونه بارز رویکرد غلط آمریکا در قبال مسائل مختلف بین‌المللی است.

زاخارووا در حاشیه اجلاس مجمع اقتصادی بین‌المللی سنت پترزبورگ در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها با بیان اینکه آمریکایی‌ها همواره به امور غیرواقعی می‌چسبند و رویکردشان را پس از تغییر دولت‌ها، به‌طور ریشه ای تغییر می دهند گفت: رفتار آمریکایی‌ها در برابر توافق هسته‌ای ایران نمونه بارز این رویکرد نادرست واشنگتن در قبال مسائل بین‌المللی است.

او تصریح کرد: به اعتقاد من آنچه پیرامون ایران و توافق هسته ای در جریان است، بارزترین نمونه رویکرد واشنگتن است که نه فقط تدریجی نیست بلکه مسئولانه هم نیست.

زاخارووا با بیان اینکه یکی از اتهامات مکرر آمریکا به روسیه، ادعای غیرقابل پیش‌بینی سیاست‌های خارجی مسکو است، افزود: مسکو رویکرد تدریجی و روشنی را دنبال می‌کند و در همه اقداماتش به قانون بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت بین‌المللی احترام می‌گذارد.

واکنش چین به نتایج مذاکرات وین در دور پنجم

واکنش چین به نتایج مذاکرات وین در دور پنجم
واکنش چین به نتایج مذاکرات وین در دور پنجم

 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا باید همه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کند.

وبگاه وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه به نقل از «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور درباره نشست وین اعلام کرد: در حال حاضر، پیشرفت مهمی در گفتگوها در خصوص تداوم پایبندی به برجام حاصل شده است و طرف‌های مرتبط تمایل سیاسی خود را برای رسیدن به توافق نشان داده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: با این حال همچنان اختلافاتی وجود دارند که باید از طریق مذاکرات فشرده حل شوند. چین امیدوار است که طرف‌های مرتبط از این موانع عبور کرده، با فوریت بیشتری اقدام کنند، تصمیمات محکم سیاسی در این زمینه را در اسرع وقت اتخاذ کنند و برای حل مسائل باقی مانده در بستری منعطف و عمل‌گرایانه تلاش کنند.

«وانگ ونبین» اضافه کرد: مشکل اصلی بحران هسته‌ای ایران خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری علیه ایران است. طرف آمریکایی باید تمام تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کند و ایران و طرف‌های ثالث نیز به پایبندی برهمین اساس بازگردند.

«وانگ گان» (Wang Qun) نماینده چین در سازمان ملل متحد و نماینده این کشور در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین هم پیشتر در سخنانی اعلام کرد: نگرانی‌های برحق ایران باید به شکلی مناسب در گفتگوهای احیای توافق هسته‌ای مورد رسیدگی قرار بگیرد. پیشرفت مهمی حاصل شده، اما برخی اختلافات اساسی در خصوص مسائل مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها وجود دارد. این واقعیت که موضوع اصلی حذف تحریم‌ها در مذاکراتی که بیش از ۲ ماه است به طول انجامیده حل نشده‌اند، نشان می‌دهد مسئله درست و غلط هنوز به طور اساسی حل نشده است.

این ایالات متحده است که به طور یکجانبه از برجام خارج شد و فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرد که دلیل ریشه‌ای بحران هسته‌ای ایران است. برای اینکه آمریکا و ایران به تعهدات کامل خود تحت برجام بازگردند، باید تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران در درجه اول به طور کامل و شفاف لغو شوند.

تخت‌روانچی خوستار رفع تحریم‌های یکجانبه شد

تخت‌روانچی خوستار رفع تحریم‌های یکجانبه شد
تخت‌روانچی خوستار رفع تحریم‌های یکجانبه شد

 

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت، اقدامات قهریه یکجانبه اعم از تحریم‌ها، غیرقانونی، غیراخلاقی و ضد انسانی است.

به گزارش صدا و سیما از نیویورک، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: اقدامات قهریه یکجانبه اعم از تحریم‌ها، غیرقانونی، غیراخلاقی و ضد انسانی است.

مجید تخت روانچی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که تحت ضربه شدید کرونا قرار گرفت، برای سال‌ها تحت تحریم‌های طولانی مدت بوده است.

وی گفت این اقدامات غیرقانونی، بانک‌ها و موسسات مالی را از تجارت و تراکنش مالی با ایران بازداشته است.

مجید تخت روانچی اضافه کرد: ما از کشور‌های غربی می‌شنویم که معافیت‌هایی در نظر گرفته شده است که در واقع آن‌ها فقط روی کاغذ هستند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: پیامد‌های چنین تحریم‌هایی به طرز شدیدی حق سلامت ایرانی‌ها، دسترسی آن‌ها به دارو‌های ضروری، تجهیزات پزشکی، تولیدات دارویی و درمانی را مورد تهدید قرار داده است.

تخت روانچی تاکید کرد: تحریم‌های یکجانبه آمریکا، اشخاص ایرانی را که تحت تاثیر بیماری و شرایط درمانی هستند، بیشتر می‌رنجاند و در نتیجه این تحریم ها، تعداد سالانه جان‌باختن زنان، کودکان و مردم بی‌گناه افزایش یافته است.

وی گفت: تحریم‌ها، تامین دارو‌ها و نیاز‌های درمانی را برای بیماران به ویژه بیماران سرطانی، پروانه‌ای و آن‌هایی که شیمی درمانی می‌شوند، دشوار کرده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 8
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری