پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۲۷
۱۰
۰
نسخه چاپی
پیش بینی قیمت دلار در هفته سوم خرداد 1400

آیا دلار بعد از انتخابات به زیر 20 هزار تومان سقوط می‌کند؟

پیش بینی قیمت دلار در هفته سوم خرداد 1400
بازارهای مالی کشور زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری نوسان قیمتی شدیدی را تجربه می‌کنند اما دلار بعد از انتخابات به زیر 20 هزار تومان سقوط می‌کند؟

به گزارش تیتربرتر؛ هفته گذشته، هفته پر تلاطمی برای دلار بود. قیمت آن در نوسان از 23 هزار و 700 تومان تا یک قدمی کانال 25 هزار تومان قرار گرفت.

با اعلام برنامه های کاندیداهای ریاست‌جمهوری نوسان در قیمت دلار آشکار شد. برنامه‌های اقتصادی کاندیداها و نیز اعتقاد به ارزپاشی توسط آنان احتمال کاهش قیمت ارز را در آینده نوید می دهد و از طرفی دیگر نااطمینانی به شرایط سیاسی و نگرانی در مورد وضعیت اقتصادی و برنامه‌های تورمی کاندیداها ناامیدی بیشتری را سمت مردم روانه می‌کند.

در این میان برکناری یکباره عبدالناصر همتی از ریاست بانک مرکزی باعث شد قیمت دلار تا حوالی 25 هزار تومان افزایش یابد، اما اندکی بعد از کاهش هیجانات قیمت آن مجددا افت کرد. حالا سوالی که مطرح است آینده دلار چه می‌شود.

پیش بینی قیمت دلار در هفته سوم خرداد 1400

پیش بینی قیمت دلار در هفته سوم خرداد 1400
پیش بینی قیمت دلار در هفته سوم خرداد 1400

 

 آخرین قیمت دلار تا پایان روز پنج‌شنبه به ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. البته در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نرخ دلار از ۲۴ هزار تومان هم عبور کرده بود اما ظاهرا بازارساز اجازه عبور از مرز ۲۴ هزار تومان را برای طولانی مدت نداد.

حسین اسدی‌نیا، فعال بازارهای مالی به تجارت‌نیوز می‌گوید: در یک ماه آینده که ما پیش از توافق هسته‌ای قرار داریم، احتمالا نرخ‌ها در محدوده ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان در نوسان باشد.

او تاکید دارد که با توجه به اخباری که از منابع مختلف در دست است، احتمالا توافق انجام می‌شود و حتی احتمال دارد که در یکی دو ماه آینده به توافق دست یافت و شانس توافق را می‌توان در حال حاضر ۷۰ درصد دانست.

مطالب مرتبط:

ریزش قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان چقدر محتمل است؟

به اعتقاد اسدی‎‌نیا افرادی که در آمریکا با منابع دیپلماتیک آمریکا در ارتباط هستند معتقدند که احتمال توافق در تیرماه وجود دارد. با انجام توافق و احیای برجام نیز قیمت دلار می‌تواند موقتا به زیر ۲۰ هزار تومان بیاید و حتی به ۱۸، ۱۹ هزار تومان هم برسد. اما همانطور که گفتم «موقتا». شخصا فکر می‌کنم در خوشبینانه‌ترین حالت دلار فقط برای ۶ ماه بتواند زیر ۲۰ هزار تومان بماند.

او درباره قیمت دلار در طولانی مدت می‌گوید: معمولا در دولت‌های اول تمام دولت‌ها قیمت دلار با ثبات بوده، بنابراین من شخصا اعتقاد دارم که دلار در نرخ ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان در دوره اول دولت جدید ادامه‌ پیدا کند.

ضمنا این فعال بازار با رد پیش‌بینی‌های ۲۸ تا ۳۰ هزار تومانی برای دلار در ماه‌های آینده، عنوان می‌کند که نرخ حقیقی دلار با توجه به قیاس تورمی ما حدود ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان است و رشد نقدینگی با سرعت بر نرخ دلار اثرگذار نیست.

چشم‌انداز قیمت دلار در دولت آینده

چشم‌انداز قیمت دلار در دولت آینده
چشم‌انداز قیمت دلار در دولت آینده

 

آینده دلار در گرو برنامه‌های سیاسی و اقتصادی دولت آینده است. در صورت عدم توجه به مسائل بین‌المللی و تمایل به خودکفایی و تکیه بر توان داخلی، قطعا اوضاع بهبود چندانی را تجربه نخواهد کرد.

ارزپاشی تنها یک درمان موقتی برای کنترل قیمت دلار است که اثرات تورمی دارد. برای رسیدن به ثبات بلندمدت تنها راه نجات، خلاصی از تحریم‌ها، افزایش تولید و در نهایت افزایش صادرات و مبادلات کشور است.

تحریم‌ها نه تنها باعث کاهش فروش نفت بلکه افزایش تخفیف فرآورده‌های نفتی به کشورها به جهت ایجاد انگیزه و به نوعی باج دادن می‌شود، از طرفی واردات در این شرایط با هزینه بالاتری همراه است، همه این موارد بر کاهش ذخیره ارزی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

همچنین حجم بالایی از پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر وجود دارد که در صورت برگشت به کشور قطعا بر میزان عرضه و قیمت دلار تاثیر خواهد داشت. شایان ذکر است بانک‌های ایرانی مشمول تحریم هستند و حتی در صورت آزاد شدن این حجم از سرمایه کشور، انتقال آنها با مشکل مواجه است.

اقتصاد ایران به شدت به نفت وابسته است و بخش اعظمی از بودجه کشور را درآمدهای نفتی تشکیل می‌دهد بنابراین تا زمانی که روند فروش و صادرات در ایران تغییر نکند اتفاق مهمی در این جهت ایجاد نخواهد شد.

سودآوری اکثر شرکت‌های بزرگ در این مدت بیشتر به دلیل افزایش قیمت‌ها و تورم بوده است نه به دلیل افزایش تولید. تولید ملی یکی از معیارهای پیشرفت اقتصادی یک کشور است.

در صورت کاهش تحریم‌ها، صادرات و در نتیجه تولید شرکت‌ها افزایش خواد داشت و این باعث افزایش عرضه ارز و در نتیجه بهبود قدرت پول کشور خواهد شد.

شرط ایجاد ثبات در بازار ارز

بنابراین شاید بهتر است دولت پیش رو، برای درمان ریشه‌ای و حفظ ثبات در این بازار ارز ، تمرکز بیشتری در جهت روابط بین‌الملل و دستیابی به توافقات در جهت توقف هر چه بیشتر تحریم‌ها داشته باشد.

در صورت دستیابی به این مهم می‌توان به کاهش قیمت دلار و افزایش ارزش پول ملی امیدوار بود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 10
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری