پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۳۲
۳
۰
نسخه چاپی

پیش بینی قیمت دلار در هفته سوم خرداد 1400

پیش بینی قیمت دلار در هفته سوم خرداد 1400
در هفته گذشته قیمت دلار با بلاتکلیفی احیای برجام زیر سایه انتخابات با رشد قیمت روبرو شد اما روند دلار از فردا چه می‌شود؟

به گزارش تیتربرتر؛ بازار دلار در هفته گذشته اظهارات عراقچی مبنی بر اینکه «شخصا مطمئن نیستم که در این دور، مذاکرات به پایان برسد»؛ این سیگنال را داد که به نظر نمی‌رسد تا پایان انتخابات خبری از احیای برجام باشد، در چنین وضعیتی دلار تا نزدیک قیمت ۲۵ هزار تومان نیز پیشروی کرد.

اما از آنجایی که قرار نیست دلار تا انتخابات به کانال بالاتری برسد، با دخالت بانک مرکزی و تزریق ارز به بازار، قیمت‌ها دوباره به کانال ۲۳ هزار تومانی بازگشت. این در حالیست که طی دو هفته اخیر دلار افزایش ۲ هزار تومانی را تجربه کرده بود.

افزایش قیمت دلار تحت تأثیر برجام

افزایش قیمت دلار تحت تأثیر برجام
افزایش قیمت دلار تحت تأثیر برجام

 

سید مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به افزایش دوباره نرخ ارز در بازار، به فرارو گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز تحت تاثیر کاهش انتظارات تورمی با افت همراه بود، به دلیل این که مذاکرات برجام فرسایشی شده و هنوز خبر قطعی در این باره اعلام نشده، این طولانی شدن مذاکرات باعث شده که نرخ ارز افزایش قیمت را تجربه کند.

وی با تاکید بر اینکه احیا شدن برجام به تعدیل نرخ ارز منجر خواهد شد، افزود: فضای روانی که امضای مجدد توافق هسته‌ای به وجود می‌آورد، باعث کاهش قیمت ارز می‌شود، اما اینکه ما انتظار داشته باشیم نرخ دلار به طور مثال به زیر ۲۰ هزار تومان و یا کمتر از آن بیاید، بسیار بعید است که این مسئله رخ دهد، این در حالیست که در کوتاه مدت ممکن است نرخ ارز تحت تأثیر برجام ثبات داشته باشد، اما اگر بعد از آن همچنان سیاست‌های فعلی ادامه پیدا کند نمی‌توان امید چندانی داشت که نرخ است ثبات طولانی مدت داشته باشد.

مطالب مرتبط:

چرا تصویب FATF گره‌گشای مشکلات است؟

افقه با بیان اینکه تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام از اهمیت بسزایی برخوردار است، یادآور شد: در صورتی که برجام مجدداً شده و تحریم‌ها نیز برداشته شود، در صورتی که ما به FATF نیپوسته باشیم، عملاً رفع تحریم‌ها نیز نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات کشور باشد.

وی افزود: زمانی می‌توان از مواهب برجام استفاده کرد که روابط مالی و پولی ما به دنیا عادی شود و بتوانیم پول حاصل از فروش نفت خود را به داخل کشور بیاوریم، اما تا زمانی که تکلیف FATF مشخص نشود، مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: تجدیدنظر در سیاست‌های اقتصاد کلان که طی سه سال اخیر اجرا شده نیز از جمله مهم‌ترین مسائلی است که باید در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد، اگر دوباره همین سیاست‌ها به کار گرفته شود، باز هم با مشکلات اقتصادی روبرو خواهیم بود، حتی زمانی که تحریم نیز وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: بنابراین مدیریت داخلی اقتصاد نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر مدیریت ناکارآمد همچنان بر صحنه اقتصاد کلان کشور سایه افکنده باشد، نمی‌توانیم انتظار معجره داشته باشیم، بلکه وضعیت فعلی اقتصادی ادامه پیدا خواهد کرد.

پیش بینی قیمت دلار در هفته سوم خرداد 1400

آخرین قیمت دلار تا پایان روز پنج‌شنبه به ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. البته در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نرخ دلار از ۲۴ هزار تومان هم عبور کرده بود اما ظاهرا بازارساز اجازه عبور از مرز ۲۴ هزار تومان را برای طولانی مدت نداد.

حسین اسدی‌نیا، فعال بازارهای مالی به تجارت‌نیوز می‌گوید: در یک ماه آینده که ما پیش از توافق هسته‌ای قرار داریم، احتمالا نرخ‌ها در محدوده ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان در نوسان باشد.

او تاکید دارد که با توجه به اخباری که از منابع مختلف در دست است، احتمالا توافق انجام می‌شود و حتی احتمال دارد که در یکی دو ماه آینده به توافق دست یافت و شانس توافق را می‌توان در حال حاضر ۷۰ درصد دانست.

به اعتقاد اسدی‎‌نیا افرادی که در آمریکا با منابع دیپلماتیک آمریکا در ارتباط هستند معتقدند که احتمال توافق در تیرماه وجود دارد. با انجام توافق و احیای برجام نیز قیمت دلار می‌تواند موقتا به زیر ۲۰ هزار تومان بیاید و حتی به ۱۸، ۱۹ هزار تومان هم برسد. اما همانطور که گفتم «موقتا». شخصا فکر می‌کنم در خوشبینانه‌ترین حالت دلار فقط برای ۶ ماه بتواند زیر ۲۰ هزار تومان بماند.

چشم انداز بازار دلار

او درباره قیمت دلار در طولانی مدت می‌گوید: معمولا در دولت‌های اول تمام دولت‌ها قیمت دلار با ثبات بوده، بنابراین من شخصا اعتقاد دارم که دلار در نرخ ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان در دوره اول دولت جدید ادامه‌ پیدا کند.

ضمنا این فعال بازار با رد پیش‌بینی‌های ۲۸ تا ۳۰ هزار تومانی برای دلار در ماه‌های آینده، عنوان می‌کند که نرخ حقیقی دلار با توجه به قیاس تورمی ما حدود ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان است و رشد نقدینگی با سرعت بر نرخ دلار اثرگذار نیست.

سیگنال‌های تأثیرگذار بر بازار ارز فردا

سیگنال‌های تأثیرگذار بر بازار ارز فردا
سیگنال‌های تأثیرگذار بر بازار ارز فردا

 

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته قیمت دلار صرافی ملی بدون تغییر همان ۲۳۳۳۸ تومان مانده است. اما فردا ممکن است چه شود؟ اخبار مهمی که احتمالا اثرگذار بر این بازار خواهد بود را بخوانید:

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: همانطور که می‌دانید مذاکرات جریان دارد و ما ادامه خواهیم داد تا به یک بازگشت متقابل در پایبندی به تعهدات برجام برسیم.

معاون فنی گمرک ایران گفت:محموله یک صد هزار دزی واکسن اسپوتینک کرونا وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شد و تشریفات گمرکی آن در کمترین زمان انجام گرفت.

سخنگوی پنتاگون با ادعای اینکه دو کشتی ایرانی در حال حمل سلاح به ونزوئلا هستند، اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از نزدیک این دو کشتی را تحت نظر دارند.

دیپلمات‌های غربی به یک رسانه انگلیسی گفته‌اند نمایندگان انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در نشست آتی شورای حکام آژانس اتمی دنبال صدور قطعنامه علیه ایران نیستند.

در هفته گذشته هرچند بورس به رقابت با بازارهای طلا و دلار برگشت و بازدهی ۳٫۵ درصدی را به ثبت رساند. اما پربازده‌ترین بازار نشد و سکه با رشد ۴٫۱ درصدی در صدر جدول بازدهی هفتگی قرار گرفت.

از این اخبار برمی‌آید که اخبار حاوی نااطمینانی بر اخبار اطمینان‌بخش تا حدی غلبه دارند که در صورت بروز این اتفاق می‌توان انتظار نوسان محدود در بازارها را داشت. اما آیا بازار طبق این انتظار عمل خواهد کرد؟

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 3
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری