پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۰
۱۰
۰
نسخه چاپی

جزئیات افزایش وام مسکن روستایی در سال 1400

جزئیات افزایش وام مسکن روستایی در سال 1400
وام ساخت مسکن روستایی از 50 میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش تیتربرتر؛ تسهیلات مسکن روستایی از ابتدا با پنج میلیون تومان شروع شد و سال گذشته با افزایشی به 50 میلیون تومان رسید تا خانوارهای روستایی با این وام نسبت به مقاوم سازی و ساخت مسکن اقدام کنند.

به‌طور معمول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اواخر هر سال با توجه به تورم سالانه،‌پیشنهاد افزایش وام بازسازی و نوسازی مسکن روستایی را به دولت ارائه می‌دهد.

در این راستا اخیرا معاون اول رئیس جمهور افزایش وام مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان را به وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه بانک مرکزی مکلف است نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه هر کدام برای بهسازی و نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی، حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اقدام کند.

شرایط دریافت وام 100 میلیونی مسکن روستایی

 مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب از افزایش وام ساخت مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله خبر داد.

حمیدرضا سهرابی اظهار کرد:‌ سقف وام بهسازی مسکن روستایی 50 میلیون تومان بود که با پیشنهاد بنیاد مسکن و تصویب هیئت دولت به 100 میلیون تومان افزایش یافت.

وی با بیان این‌که کارمزد این وام 5 درصد است، افزود: بازپرداخت وام 100 میلیون تومانی 20 ساله است.

وی تصریح کرد:‌ توزیع بانکی و استانی این وام با همکاری بانک مرکزی تنظیم و ارسال شده است.

مطالب مرتبط:

زمان پرداخت وام 100 میلیون مسکن روستایی

زمان پرداخت وام 100 میلیون مسکن روستایی
زمان پرداخت وام 100 میلیون مسکن روستایی

 

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن بیان کرد:‌ متقضایان دریافت این وام از حدود 20 روز دیگر می‌توانند با مراجعه به ادارات بنیاد مسکن استانی تشکیل پرونده بدهند.

مبلغ اقساط وام 100 میلیون مسکن روستایی

با توجه به اظهارات مقام مسئول بنیاد مسکن میزان قسط ماهانه وام 100 میلیون تومانی 659 هزار تومان است. در مجموع سود این وام 58 میلیون و 380 هزار تومان خواهد بود.

رکود در ثبت تقاضای وام مسکن

رکود در ثبت تقاضای وام مسکن
رکود در ثبت تقاضای وام مسکن

 

بازار اوراق تسهیلات مسکن با افت شدید استقبال مواجه شده و تقاضا برای دریافت وام مسکن به کمترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است.

بازار خرید و فروش گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات امروز سه‌شنبه (۱۸ خرداد ۱۴۰۰) فرابورس اگرچه با افزایش قیمت بعضاً تا پنج درصدی در بعضی از نمادها مواجه شد اما به دلیل رکود سنگین، با کاهش شدید معاملات مواجه است.

در معاملات امروز تنها برای دو نماد «تسه ۰۰۰۲» و «تسه ۰۰۰۱» به ترتیب ۱۱ و ۵ هزار برگه فروش ثبت شد اما برای سایر نمادهای معاملاتی زیرمجموعه اوراق تسهیلات مسکن، کمتر از هزار برگه از این اوراق به فروش رفته است.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 18 خرداد 1400

متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز از ۵۷ تا ۵۹ هزار تومان در نوسان بود به گونه‌ای که کمترین رقم فروخته شده ۵۳ هزار تومان برای یکی از معاملات نماد «تسه ۹۸۰۹» (اوراق مسکن آذر ۹۸) و گران‌ترین معامله نیز ۵۹ هزار و ۳۵۵ تومان برای نماد «تسه ۹۹۰۱» (اوراق مسکن فروردین ۹۹) ثبت شده است.

با این حال شاهد افزایش ۴ تا ۵ درصدی قیمت در بیشتر نمادهای اوراق تسهیلات مسکن بودیم به گونه‌ای که در روز گذشته متوسط قیمت از ۵۵ تا ۵۷ هزار تومان به ثبت رسیده بود.

همچنین اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در معاملات امروز با متوسط قیمت ۷۳ تا ۹۷ هزار تومان بسته به نوع نماد معاملاتی این اوراق در نوسان بود ولی تقریباً همه نمادها افزایش پنج درصدی قیمت را نسبت به معاملات دیروز ثبت کرده بودند؛ ضمن اینکه عمده معاملات اوراق مسکن بانک ملی (فملی) کمتر از ۴۰ برگه فروش در هر نماد زیرمجموعه «فملی» بود.

کاهش شدید معاملات اوراق تسهیلات مسکن در پی رکود بازار

گزارش‌های بازار مسکن منتشره از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد در دو ماه نخست امسال از کاهش ماهانه قیمت مسکن در فروردین و اردیبهشت به ترتیب ۳.۱ و ۱.۸ درصد حکایت دارد.

اگرچه در اردیبهشت امسال با ثبت ۳ هزار و ۹۰۰ فقره معامله مسکن نسبت به اولین ماه سال جاری که تنها ۲ هزار و ۱۰۰ فقره معامله به ثبت رسید، افزایش ۸۸.۱ درصدی معاملات مسکن رخ داده است، اما در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن (اردیبهشت ۱۳۹۹) کاهش ۶۵.۲ درصدی داشته است.

به نظر می‌رسد کاهش شدید معاملات اوراق تسهیلات مسکن در پی این رکود بازار مسکن در دو ماه اخیر باشد که به اعتقاد برخی کارشناسان احتمالاً در یکی دو ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ ضمن اینکه احتمال وقوع رکود تورمی از نیمه‌های سال جاری هم از سوی برخی کارشناسان بازار مسکن پیش بینی شده است.

با توجه به اینکه برای دریافت تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن زوجین، می‌بایست ۴۸۰ برگه ۵۰۰ هزار تومانی با متوسط قیمت ۵۸ هزار تومان خریداری شود، هزینه تهیه این تسهیلات، ۲۷ میلیون و۸۴۰ هزار تومان برای زوجین تهرانی و برای متقاضیان فردی دریافت وام ۱۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن در تهران نیز با توجه به لزوم خرید ۲۸۰ برگه تسهیلات مسکن با متوسط قیمت ۵۸ هزار تومان، می‌بایست ۱۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان هزینه کرد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 10
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری