پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۲۸
۶
۰
نسخه چاپی
کارشناسان احتمال تداوم روند صعودی بازار سهام را بررسی کردند

واکنش بازار بورس به احتمال رئیس جمهور شدن رئیسی

کارشناسان احتمال تداوم روند صعودی بازار سهام را بررسی کردند
بنابر نظر کارشناسان با نزدیک شدن به روزهای پایانی خرداد، انتخابات ریاست جمهوری و احتمالات موجود مبنی بر رئیس جمهور شدن رئیسی بازار دیگر با معضلی به نام ریسک انتخابات مواجه نخواهد بود.

به گزارش تیتربرتر؛ بازار سهام در هفته‌های اخیر نشانه‌هایی از بهبود را نمایان کرده است. انتظار می‌رود که در صورت تداوم عواملی نظیر افزایش خالص خرید حقیقی، خروج پول حقیقی از صندوق‌ها و افزایش ارزش معاملات خرد در کنار نزدیک بودن فصل مجامع بتوانیم در کوتاه‌مدت شاهد روندی متعادل در بازار سهام باشیم که تداوم آن به عواملی نظیر نرخ بهره و تغییرات آن در آینده، کاهش یا افزایش ریسک‌های سیاسی و انتظارات تورمی و ثبات قیمت دلار ارتباط دارد.

بازار سهام از خزان عبور کرد؟

بازار سهام از خزان عبور کرد؟
بازار سهام از خزان عبور کرد؟

 

 معاملات این روزهای بازار سهام با چرخشی متفاوت نسبت به هفته‌های گذشته انجام می‌شود. نماگر اصلی بورس تهران در حالی ۱۸ روز سپری شده از خرداد را با رشد ۵/ ۰ درصدی پشت سر گذاشته و به محدوده یک‌میلیون و ۱۶۰ هزار واحد بازگشته که همچنان سرمایه‌گذاران از پایدار بودن رشد قیمت‌ها مطمئن نیستند.

برخی کارشناسان معتقدند بازار سرمایه با همه فراز و فرود‌هایی که از سر گذرانده توانسته در این مقطع با پشت سر گذاشتن ریسک انتخابات، در مسیر متعادل شدن گام بردارد.

از سوی دیگر برخی، اخبار منتشر شده دیگر حول محور سیاست داخلی و خارجی کشور و نرخ دلار را عاملی در به تعویق افتادن روند تعادلی بازار ذکر می‌کنند اما با توجه به اینکه در این بین شاهد کمتر شدن اخبار ضد و نقیص نوسانات بهای ارز هستیم به نظر می‌رسد معامله‌گران تردیدهای خود را کنار گذاشته و رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام دارند.

تأثیر وعده‌های حمایتی برخی کاندیداها از بورس

رشد بازار در روزهای اخیر اگرچه می‌تواند نویدگر روزهای امیدوارکننده‌ای باشد اما واقعیت این است که بازار سرمایه همچنان با ابهاماتی همچون نرخ ارز و نرخ بهره دست و پنجه نرم می‌کند، از این رو به تعادل رسیدن بازار به منزله ورود به فاز صعود نیست.

بر این نکته کارشناسان تاکید فراوان دارند و شواهد موجود نشان می‌دهد با توجه به ارزندگی بی‌سابقه قیمت سهام، بازار روند معقولی در پیش گرفته به طوری که بی‌تفاوت نسبت به وعده‌های حمایتی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری حتی می‌تواند خیز صعودی بردارد.

چرخش قدرت از سوی خریداران حقیقی به سمت فروشندگان بر درستی این ادعا اذعان دارد و از آنجا که اصلاح قیمت در سطح عمومی بیشتر سهام صورت گرفته شاید بتوان به بازگشت روزهای امیدوارکننده این بازار امیدوار بود.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بازگشت بورس به مسیر تعادلی

پیش بینی بازگشت بورس به مسیر تعادلی
پیش بینی بازگشت بورس به مسیر تعادلی

 

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بورس در روزهای اخیر شرایط متفاوتی را نسبت به ماه‌های اخیر می‌گذراند. افت سطح عمومی قیمت سهام و حرکت شاخص بر مدار نزولی از اواسط سال گذشته باعث شده تا وضعیت بازار سهام دستخوش تغییرات عمده‌ای شود.

گرچه ریسک‌های مترصد بر بازار از جمله نوسان نرخ ارز، ابهامات نرخ بهره بانکی ، ناهماهنگی اقتصادی میان مسوولان و سیاستگذاران، تفکرات اقتصادی متنوع و رونمایی از ابهامات و پرسش‌های فعالان بازار به حداقل ممکن رسیده و روند عرضه و تقاضا را با تغییراتی روبه‌رو کرده اما واقعیت این است که کاهش نرخ قیمت سهام به گونه‌ای پیش رفته که هم اکنون آن دسته از سهامی که اصلاح قیمت را تجربه نکردند می‌توانند بازگشایی شده و پس از اندکی اصلاح قیمت به گردونه معاملات بازگردند. با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد این روند تداوم یابد و اصلاح قیمت در سطح عمومی همه سهام انجام شود.

چرخش قدرت خریداران به سمت فروشندگان یکی از نکات مهم اتفاقات اخیر بازار بورس است که به طور چشمگیری با افزایش مواجه شده است. قدرت خرید به فروش حقیقی‌ها چهار به یک شده و این در حالی است که در ماه‌های گذشته این نسبت یک به هفت برآورد شده بود.

بر اساس افزایش ورود پول حقیقی به بازار در این روزها می‌توانیم شاهد ورود آهسته منابع بیشتر از سوی حقیقی‌ها باشیم. تداوم این روند به معنای رشد شارپی شاخص نخواهد بود. بازار سرمایه همچنان با ابهاماتی همچون نرخ ارز و نرخ بهره دست و پنجه نرم می‌کند از این رو به تعادل رسیدن بازار به منزله ورود به فاز صعود نیست.

شواهد حاکی از آن است که بازار در مدار تعادلی قرار دارد در حالی که حجم معاملات همچنان پایین است. کمرنگ شدن معاملات اوراق در کنار افزایش نسبی حجم معاملات نسبت به چند ماه گذشته به‌‌خوبی نشان می‌دهد بازار در حال ‌گذار از روند منفی است. نابسامانی وضعیت، افت و نوسان بازارهای موازی نیز تاثیر مثبتی بر روند فعلی بازار خواهد داشت.

تأثیر رئیس جمهور شدن رئیسی بر بورس

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در دنیای اقتصاد نوشت: ۵۰ درصد نمادها به قیمت ارزنده رسیده‌اند اما در این‌که آیا شرایطی که بازار در چند روز گذشته طی کرده می‌تواند تداوم داشته باشد ابهامات بسیاری وجود دارد. با نزدیک شدن به روزهای پایانی خرداد، انتخابات ریاست‌جمهوری و احتمالات موجود در مورد کاندیداهای نهایی بازار با معضلی به نام ریسک انتخابات مواجه نخواهد بود.

این شرایط کم‌کم به مثبت شدن روند بازار می‌انجامد و می‌تواند پیش‌زمینه رشد شاخص کل را فراهم کند. بیش از نیمی از سهام بازار در شرایط تعادلی به‌سر می‌برند و اخبار مثبت سیاسی نیز می‌تواند شرایط فعلی را بهبود بخشد.

بازار سهام تحت‌تاثیر اخبار گوناگون واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. از این رو هرگونه اتفاق غیر‌مترقبه با وجود این‌که قیمت سهام به ارزندگی رسیده می‌تواند وضعیت متفاوتی را رقم بزند. از این رو نمی‌توان شرایط فعلی را شرایطی پایدار دانست. نوسان در ذات بازار سرمایه است و ممکن است بازار در روزهای آینده وارد فاز نزولی شود اما بسیار واضح است که روند کنونی معاملات بورس تا پایان خرداد بدون توجه به مناظرات و وعده‌های حمایتی کاندیداها ادامه یابد.

بازار سرمایه نسبت به وعده‌های غیر‌عملی برخی کاندیداها هوشمندانه عمل خواهد کرد و نوسانات احتمالی این بازار هیچ ربطی به اظهارات انتخاباتی نخواهد داشت.

بورس در مسیر تعادلی گام برمی‌دارد. وضعیت بازارهای موازی نیز چنگی به دل نمی‌زند و سرمایه‌گذاران بورسی گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری نخواهند داشت. رکود معاملات در بازارهای مسکن، طلا، سکه، خودرو و رمز ارزها نیز می‌تواند زمینه ورود منابع بیشتری به بازار سهام را فراهم کند.

از این رو تا تعیین‌تکلیف کامل تیم اقتصادی دولت جدید، بازار سرمایه بدون توجه به حواشی سیاسی فعلی در مسیر متعادل شدن همراه با نوسانات منفی جزئی حرکت خواهد کرد.

ترسیم چهار سناریو برای آینده بورس

ترسیم چهار سناریو برای آینده بورس
ترسیم چهار سناریو برای آینده بورس

 

دنیای اقتصادی در تحلیلی نوشت؛ چهار مسیر اصلی را می‌توان برای بازار سهام در نظر گرفت:

نخست؛ تعادل کوتاه‌مدت:

قرار گرفتن تمامی عوامل بنیادی مربوط به بازار‌های جهانی در کنار نرخ ۲۴ هزار تومانی دلار در حال‌حاضر شرایطی را پدید آورده که نزدیک‌شدن به فصل مجامع در شرایط فعلی زمینه را برای رشد قیمت‌ها در بورس فراهم کرده است. این نکته از این جهت قابل بررسی است که اولا میزان صفوف فروش در روز‌های اخیر به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کم شده و همان‌طور که گفته شده جریان پول نیز از جانب صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفی است.

این عامل در کنار کاهش خالص خرید حقوقی و افت قابل‌توجه قیمت همه شرایط لازم به‌خصوص مولفه‌های روانی را در جهت تعادل قیمت‌ها، قرار گرفتن در روندی خنثی و حتی افزایش نسبی قیمت در نماد‌هایی که در مجمع می‌توانند سود خوبی تقسیم کنند تقویت کرده است.

دوم؛ خنثی بلندمدت:

فارغ از تحولات کوتاه‌مدت بازار سهام را شاید بتوان بیش از هر چیز تحت‌تاثیر دو عامل ریسک‌های سیاسی و بودجه تورمی دانست. همانطور که می‌دانیم دو عامل روانی مهم در حال‌حاضر وجود دارد که می‌تواند کلیت اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که توافق به بازگشت آمریکا در برجام نهایی شود این انتظار وجود خواهد داشت که بازار سرمایه به دلیل بهره‌مندی از منافع آتی و بلندمدت این توافق بتواند با افزایش درآمد‌زایی شرکت‌ها مواجه شود.

این مساله اگرچه در بلندمدت امری مبارک برای اقتصاد کشور است، اما به سبب آنکه از تورم انتظاری می‌کاهد می‌تواند در کوتاه‌مدت اثر منفی بر بازار سرمایه داشته باشد. این در حالی است که کسری بودجه سال ۱۴۰۰ که به گفته کارشناسان از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان فرا‌تر می‌رود، عاملی است که در صورت مهار‌نشدن می‌تواند هر نوع افت احتمالی قیمت‌های نسبی بر اساس ریال را منتفی کند.

بنا بر این در این مورد اگر وضعیت به گونه‌ای پیش برود که از قبل وقوع هر دو این‌ها جهش خاصی در اقتصاد کشور مشاهده نشود می‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه با روندی خنثی و کم‌نوسان والبته نبود رونق معاملاتی یک‌دست در این بازار روبه‌رو باشد.

سوم؛ مثبت بلندمدت:

در این حالت کاهش ریسک‌های سیاسی در صورت توافق، به کاهش تورم انتظاری خواهد انجامید که این مساله در کنار مهار سیاست‌های تورمی می‌تواند بازار سهام را به بهشت سرمایه‌گذاران بنیادی تبدیل کند. در این حالت اگرچه کلیت بازار مانند سیل تورمی ۹۹ با افزایش قیمت روبه‌رو نخواهد شد، اما کاهش هزینه‌های مبادله در کنار هموار‌شدن مسیر برای واردات کالا‌های سرمایه‌ای می‌تواند شرایط را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بهبود بخشد و با بلند شدن افق دید مردم به بورس در عمل از معایب نگاه سفته‌بازانه افراطی در بازار سهام بکاهد.

چهارم؛ منفی بلندمدت:

اما بدترین حالت زمانی است که نه مذاکرات با قدرت‌های جهانی به ثمر برسد و نه سیاست‌های ضدتورمی بتواند جای تورم موجود را در کشور بگیرد. در این حال بالا بودن هزینه مبادله در کنار رشد انتظارات تورمی و بیشتر شدن ریسک‌های سیاسی اگرچه می‌تواند شرایط رشد برای کل بازار سهام را فراهم کند، اما طبیعتا سودی که از قبل این فرآیند به جیب سرمایه‌گذاران خواهد رفت صرفا سودی ریالی خواهد بود که فاقد ارزش اقتصادی است و بدون آنکه به ثروت مردم بیفزاید صرفا با ایجاد توهم تورمی بر روند غیر‌مولد سفته‌بازی در بازار سهام خواهد افزود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 6
مخالفم - 15
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری