پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۵۱
۹
۰
نسخه چاپی

پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری 1400 بعد از 2 مناظره

پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری 1400 بعد از 2 مناظره
برگزاری مناظره‌های انتخاباتی این روزها حال و هوای تازه‌ای به فضای انتخاباتی در سایر شهرها داده است، ما به تحلیل دو مناظره کاندیداها پرداخته ایم.

به گزارش تیتربرتر؛ رییس ستاد انتخابات کشور گفت: طبق آخرین گزارش‌های موثق ارائه شده از جمله نظر سنجی ایسپا، نرخ مشارکت در انتخابات حدود ۴۰ درصد است.

پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری 1400

پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری 1400
پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری 1400

 

وزیر پیشین ارتباطات گفت: معتقدم که همه چیز در دور اول تمام خواهد شد؛ من حدود ۹۰ درصد احتمال می‌دهم که رئیسی پیروز انتخابات شود.

امیر سرتیپ محمدحسن نامی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نقطه تفاوت سید ابراهیم رئیسی با سایر نامزد‌های ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه با ورود به گام دوم انقلاب اسلامی خداوند شرایط مطلوبی را برای ما فراهم کرد که این شرط حضور حجت الاسلام رئیسی است و شاید تا چند دهه آینده با چنین فردی رو به رو نشویم.

وی همه خصوصیات یک انسان کامل را دارد و بر اساس بررسی‌ها خودش و خانواده‌اش یک زندگی سالم دارند. ظلم ستیز بوده و با فساد و رانت خواری، تبعیض مبارزه کرده است. در چهار دهه گذشته مردم ما خیلی صبر کردند، ولی وقتی ببینند که یک عده می‌خورند و یک عده نمی‌خورند نمی‌توانند صبر کنند و آنچه مردم ما را اذیت می‌کند رانت خواری‌ها و ویژه خواری‌ها است.

وی ادامه داد: هنر یک کشور این است که کشور‌های پیرامون خودش را به خودش وابسته کند. وقتی افرادی در کشور وام‌های کلان می‌گیرند باعث نارضایتی بیشتر مردم می‌شود. بانک‌ها سهم بزرگی در نابسامانی‌ها اقتصادی کشور دارند. علت افزایش قیمت دلار و سکه ناشی از اقدامات بانک‌ها بود.

۳۱ استان و ۱۶ استان مرزی داریم و از این استان‌ها می‌توانیم ارتباطی با کشور‌های دیگر برقرار کنیم. کشور‌های همجوار نیز در این بین دارای اهمیت هستند که در مرتبه بعد از کشور‌های همسایه قرار گرفته اند. قریب به ۷۵ درصد جمعیت جهان برای ما قابل دسترسی هستند. کشور‌های خلیج فارس جزو کشور‌های ثروتمند عرب هستند و رئیسی نظر دیگری نسبت به این کشور‌ها دارد و معتقد است بدون توجه به گذشته باید با کشور‌های همسایه و همجوار توجه کرد. 

نامی افزود: سوریه برای ما ظرفیت بسیار بزرگی است. در بندر لاذقیه سوریه می‌توانیم پالایشگاه بزنیم و به جای فروش نفت خام محصول آن را به فروش برسانیم. نظر ابراهیم رئیسی این است که حتما باید تلاش کنیم نفتمان را به اروپا برسانیم. باید گازمان را به اروپا برسانیم، چون در ابتدا قدرت اقتصادی ما را بالا می‌برد و علاوه بر این، تاثیرگذاری ما را در منطقه بالا می‌برد.

به جز رفتن به سمت این کار‌ها نمی‌توانیم ریل اقتصاد کشور را به چرخش دربیاوریم. مذاکره به چه قیمتی باید انجام شود؟ نباید سهم آیندگان را نادیده بگیریم و اجازه نداریم قراردادی امضا کنیم که سهم آیندگان را بفروشیم. چرا باید قراردادی امضا کنیم به نام برجام و متعهد شویم که هیچ برنامه هسته‌ای نداشته باشیم.

وزیر پیشین ارتباطات ادامه داد: نسل‌های آینده باید خودشان تصمیم بگیرند. متاسفانه قراردادی هم برای فروش دریای خزر داشتند می‌بستند که مجلس جلوی آن را گرفت که از قرارداد گلستان هم بدتر بود. باید دولتی روی کار بیاید که مورد اعتماد مردم باشد. شاید یک و نیم سال اول این اعتماد حاصل نشود و با سالم زندگی کردن و آمدن ابراهیم رئیسی این اعتماد جلب می‌شود.

وی با اشاره به مهم ترین اولویت دولت رئیسی ادامه داد: در انتخابات دوره‌های گذشته همیشه دست‌هایی از بیرون با توجه به اشرافیت خود به فضای مجازی بر این روند تاثیر گذاشته اند. این افراد از این ظرفیت استفاده می‌کنند. اگر این موارد وجود نداشته باشد باید مردم را آگاه بکنیم که رئیسی به دنبال چه چیزی است.

این ظرفیت را بهره برداری می‌کنیم تا بتوانیم بهره برداری کنیم تا فردی روی کار بیاید که ایران را دو دستی تقدیم بیگانگان نکند؛ برخی افراد هم در داخل هستند که وابستگی‌های ویژه‌ای به خارج دارند که فقط این را نهاد‌های امنیتی می‌توانند شناسایی کنند. این افراد می‌خواهند در زمان مناسب ضربه خود را به پیکر کشور وارد کنند، اگر چنین افرادی نباشند رئیسی رقیب جدی ندارد. در سال ۹۶ شما شاهد بودید که با مطالب غیر واقعی نظیر اینکه اگر رئیسی بیاید دیوار خواهد کشید مانع از رای آوری او شدند.

نامی با اشاره به احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم گفت: بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد، البته مردم ایران غیر قابل پیش بینی هستند. این نظرسنجی‌های اینترنتی هم چندان قابل اعتبار نیستند، زیرا جامعه آماری مشخصی ندارند. من معتقدم که ما یک رای گیری بالای  چهل تا پنجاه و خورده‌ای درصدی را خواهیم داشت و معتقدم که همه چیز در دور اول تمام خواهد شد. من حدود ۹۰ درصد احتمال می‌دهم که او پیروز شود.

واکنش رسانه ها به مناظره دوم 

واکنش رسانه ها به مناظره دوم 
واکنش رسانه ها به مناظره دوم 

 

روزنامه ایران در گزارشی به تحلیل و بررسی دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت:

* فضای مناظره دوم برخلاف اولین مناظره فضایی آرام‌تر بود و موضع گیری‌های حاشیه‌ساز و تنش‌آلودی که در مناظره اول برخی کاندیداها علیه یکدیگر مطرح کردند، بسیار کمتر بود.

*به تناسب موضوع مناظره یکی از نقاط اتکای مطرح در سخنان نامزدها تأکید آنها بر موضوعات قومیتی بود؛ از سید ابراهیم رئیسی که اعلام کرد «آذری‌زبان‌های عزیز از استان‌های ترک نشین بسیار بنده را مورد محبت قرار دادند» تا محسن رضایی که اعلام کرد «دولتش دولت همه اقوام ایرانی خواهد بود و از اهل تسنن تا اهل تشیع در آن حضور خواهند داشت» و عبدالناصر همتی که گفت«اقوام و مذاهب برای کشور می‌توانند مؤلفه قدرت باشند؛ بنابراین در انتصابات بر مبنای شایستگی و فارغ از اینکه اهل تسنن یا شیعه باشند انتخاب خواهم کرد.»

*حمایت از آزادی‌های اجتماعی زنان و جوانان و نیز حمایت اقتصادی از زنان خانه‌دار و اقشار آسیب‌پذیر جامعه و استفاده از بانوان در مدیریت دولت نیز از دیگر موضوعاتی بود که در مواضع برخی کاندیداها مورد تأکید قرار گرفت.

* شیوه برگزاری مناظره از جمله اینکه پاسخ به هر یک از این پرسش‌ها به قید قرعه به یکی از نامزدها سپرده می‌شد و فرصت کوتاهی برای این پاسخگویی در نظر گرفته شده بود با انتقاد اکثریت نامزدهای ریاست جمهوری مواجه شد.

* همتی شیوه برگزاری مناظره را به «مسابقه هفتگی» تشبیه کرد و گفت: «اگر می‌خواستیم مردم مواضع ما را به روشنی بدانند باید سؤالات مهم‌تری مطرح می‌شد تا فرق کاندیداها آنجا برای مردم مشخص شود.»

* سعید جلیلی هم در انتقاد از شیوه برگزاری مناظره با بیان اینکه «نمی‌خواهیم که تست هوش بگیریم»، گفت: «بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است، اصلاً داخل بحث‌ها نمی‌آید.»

*امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم با این اعتقاد که این نحوه پرسیدن سؤالات سبب می‌شود تفاوت کاندیداها و آورده آنها دیده نشود، خواستار آن شد که مناظره بعدی به شکل دیگری برگزار شود. علیرضا زاکانی و محسن رضایی هم بر انتقادها از شیوه مناظره صحه گذاشتند.

انتخابات جای سهم دهی و کُشتی گرفتن نیست

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با حسن غفوری فرد سیاستمداران اصولگرا پرداخت و آورد:

* به نظر می‌رسدآقای رئیسی با اخلاق و متانت و وقار نه تنها به هیچ کسی اهانت نکرد بلکه حرمت همه را حفظ کرد و به سؤال ها به طور منطقی جواب داد و در جاهایی که نیاز به کمک داشت اعلام کرد که من از اقتصاددان‌ها کمک خواهم گرفت، پاسخ مناسبی دادند. 

* آقای رئیسی نشان داد که کاندیدای با برنامه‌ای است. کار دولت کار یک نفر و دو نفر نیست و مدیر خوب کسی است که بتواند از همه نیروهای موجود استفاده کند.

*مواضع آقای رئیسی در این جریان نشان داد که ایشان هم به مسائل مملکت آشناست و هم می داند که دولت باید پاسخگو باشد و ایشان خودش را برای پاسخگویی آماده کرده است و اگر می خواهد وضع موجود را تغییر دهد می‌داند باید از همه نیروهای مملکت استفاده کند.

*من فکر می کنم برنده اصلی از نظر اخلاق و هم در پاسخ به سؤالات و در ارتباط با سؤالات صحبت کردن آقای رئیسی بود، بقیه در رابطه با سؤال ها صحبت نکردند بلکه چیزهایی از پیش تهیه کرده بودند که از روی کاغذ بخوانند و در نهایت هتک حرمت به دیگران کنند و بگویند تو بی سوادی و تو ششم ابتدایی هستی و.. .

مطالب مرتبط:

چرا مناظرات ۱۴۰۰ چالشی نمی‌شوند؟

روزنامه همشهری یادداشتی به قلم حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی منتشر کرد و نوشت:

* مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری سیزدهم آرام‌تر از دور قبل برگزار شد و در مقایسه با مناظره اول، کاندیداها با آرامش بیشتری حاضر شدند و بیشتر از مراعات حال یکدیگر را کردند. این آرامش و همنوایی کاندیداها از نگاه بنده دو دلیل عمده دارد که به اشکالات بنیادی برگزاری مناظرات بر می‌گردد. 

* اولین اشکال این مناظرات غیر چالشی به «طرح موضوعات پراکنده و دست چندم در سوالات»  باز می‌گردد. به‌هرحال در یک فرصت کم و در موضوع مهمی مانند ریاست‌جمهوری که کاندیداها می‌خواهند مناظره کنند باید موضوعات مهم‌تری در دستور کار مجری قرار می‌گرفت اما متاسفانه به این شیوه عمل نشد. گو اینکه صداوسیما علاقه‌مند به مشارکت حداقلی است و عزمی برای چالشی و رقابتی‌تر کردن انتخابات پیش رو ندارد. 

*دومین اشکال بنیادی  مناظرات هم «شیوه  و سبک برگزاری مناظره» بود. خوب است مسئولان پاسخ دهند که آیا شیوه برگزاری مناظره این است که از هرنفر یک سوال بپرسند و هر فرد پاسخ خود را بدهد؟ این روند نه با تعریف مناظره همخوانی دارد و نه با الگوها و استانداردهای جهانی آن. به نظرم من سبکی که صدا و سیما آن را به اسم مناظره  به مخاطب ارایه می‌کند نه تنها مناظره نیست بلکه به مسابقه سوال پرسی  به قید قرعه از کاندیداها می‌ماند. 

 * شیوه صحیح مناظره این است که مجری یک موضوع مهم را در ابتدا اعلام کند و هر هفت کاندیدا نظرات و راهکارهای خود را برای حل آن معضل و مشکل، آن هم در فرصت کافی نه زمان‌های کوتاه، اعلام کنند تا تضارب آرا و افکار به وجود بیاید. چرا که از تضارب افکار و آرا می‌توان فهمید که هر کاندیدا چه نظری دارد و اختلاف نظرهای کاندیداها آشکار می‌شود و مردم هم می‌توانند انتخاب کنند و در حقیت قدرت انتخاب پیدا کنند.  

* نقد دیگری که به مناظره دیروز می‌توان وارد دانست این است که  موضوعات اصلی هم  روی میز نیامد و مطرح نشد.

*عدم اهمیت سوالات از یکسو و فقدان چالشی بودن آن‌ها به دلیل تنوع سوالات، کاندیداها هم رغبتی برای پاسخ دقیق به مباحث نداشتند و  نتیجه این شد که عملا کاندیداها به سوالات پاسخ دقیق و مبسوط نمی‌دادند و مباحث مطلوب خود را اعلام می‌کردند و به تعبیری هر کدام بیانیه‌های خود را می‌خواندند و مجری هم هیچ دخالتی در این امر و شیوه پاسخ دادن نمی‌کرد تا عملا هیچ برخوردی ایجاد نشود. 

چرا کاندیداها بدون برنامه‌اند؟

روزنامه همدلی یادداشتی به قلم جهانگیر ایزدپناه فعال اجتماعی منتشر کرد و نوشت:

*افکار اهداف را مشخص می‌کند و اهداف معیارهایی را می‌پسندد و برمی‌گزیند.

*در مورد انتخابات ریاست جمهوری یا هر انتخاب دیگری باید دید که آیا اهداف و معیارهای دست‌اندرکاران انتخابات یا حکومت با اهداف و معیارهای آحاد ملت با هر ایده و مسلکی انطباق دارد؟

*عدم انطباق بین اهداف و معیارهای مردم در امر انتخابات با اهداف و معیارهای دست‌اندرکاران انتخابات یا حاکمیت منجر به تضاد و ناسازگاری‌هایی در معرفی کاندیداها می‌شود که در هر دوره به شکل انتقاد، اعتراض، خشونت یا حتی قهر با انتخابات بروز می‌نماید.

* اصل اول و مسلم در انتخابات صحیح و بدون خدشه حق انتخاب شدن و انتخاب کردن برای همه آحاد جامعه با هر ایده و مرام و مسلکی است.

*واقعیت این است که هدف مردم از انتخابات گزینش گزینه برتر برای پیشرفت و توسعه کشور، اشتغال، فقرزدایی، بهروزی و رفاه و آسایش و آینده بهتر برای جامعه است. بر همین اساس هر کس با هر عقیده و مسلکی کارایی، تخصص، توانایی و مدیریت بهتری برای نیل به این اهداف داشته باشد، گزینه برتر یا منتخب اصلح مردم است.

*یگانه معیار مردم توانایی و تخصص علمی مدیریتی و کاردانی برای نیل به این اهداف است و هر معیار دیگری را غیر اصولی، تحمیلی و خلاف نظر و منافع اکثریت جامعه می‌دانند. آیا دست‌اندرکاران امور انتخابات به خصوص شورای نگهبان به این معیار مورد نظر اکثریت مردم معتقد، هماهنگ و پایبند است یا معیارهای متفاوتی دارد؟

*وقتی انطباقی بین اهداف مردم در انتخابات و اهداف مسئولین امر وجود نداشته باشد و معیارهای دیگری ملاک قرار گیرد، درنتیجه کاندیداهای تایید صلاحیت شده با آنچه مورد نظر و انتظار مردم است همسانی و هماهنگی نخواهد داشت.

*معیارهایی با بینش خاص و محدود خواه ناخواه تبعیض‌آمیز خواهد بود. در نتیجه افرادی با بینش محدود به میدان رقابت انتخابات فرستاده خواهند شد که جوهره و توانایی علمی تخصصی آن‌ها محدود خواهد بود.

*اینکه ما در انتخابات با گروهی از کاندیداهای بدون برنامه اقتصادی–اجتماعی مواجه می‌شویم و مشکلات مردم لاینحل باقی می‌مانند، معلول همین معیارهای ناصحیح رایج برای تایید صلاحیت‌هاست.

*ناتوانی کاندیداها در ارائه برنامه و برنامه‌ریزی یک معلول است. علت را باید جای دیگری جست‌وجو کرد. علت این نقیصه را باید در معیارهای متفاوت تایید صلاحیت‌ها جست‌وجو کرد.

«صراحت کاندیداها» نباید به «تخریب» بینجامد

روزنامه آرمان ملی به گفت وگو با غلامرضا ظریفیان معاون وزیر علوم دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخت و نوشت: 

*طبیعتا هم تجربه جهانی و هم تجربه داخلی برگزاری مناظرات حکایت از این دارد که در ایجاد انگیزه و ایجاد عدم انگیزه مردم برای حضور در انتخابات بسیار موثرند.

* کاندیداها می‌توانند با پوسترها، تبلیغات مجازی و ارائه برنامه‌های چندصد صفحه‌ای معرفی خود را برای مردم داشته باشند ولی عمدتا از طریق همین گفت و گوهای تقابلی یا به عبارتی برگزاری مناظرات با رقبای خود است که می‌توانند تا حدی آنان را به جهات مختلف وزن کنند وهم کاندیدای مورد نظر خود را بشناسند و بفهمند که او چقدر بر موضوعاتی که مطرح می‌شود تسلط دارد، یا به لحاظ سخنوری چقدر آرامش دارد، چقدر چارچوب‌های اخلاقی را رعایت می کند، چقدر صراحت و صداقت دارد یا چقدر به طرح مسائل مبتلابه مردم می‌پردازد و نهایتا چقدرعزم دارد برای اینکه آن مسائل را بخواهد حل کند.

*مسائل کشور پیچیده‌تر از گذشته شده، به‌خصوص مسائل اقتصادی که با درهم پیچیدگی‌ها و ابر چالش‌ها رو به رو است

*متاسفانه باید گفت که سطح مناظرات حتی سطح سوالاتی که مطرح می‌شوند و حتی سطح پاسخگویی‌ها نسبت به ۴ سال گذشته از سطح پایین تری برخورداراست و انتظاری که از کاندیداها می‌رود که در سطح و تراز مسائل مبتلا به جامعه باید ظاهر شوند و مسلط باشند اینگونه نیست.

* وقتی که فیلتر انتخاب محدود می‌شود و گذرگاه‌ها را گذرگاه های تنگی طراحی می‌کنند، طبیعی است کسانی که از چنین فیلتری رد می‌شوند و کسانی که امکان پیدا نمی‌کنند وارد این گردونه شوند، اندازه‌ها و سایز و تراز کیفیت مناظرات نیز کاهش پیدا می‌کند و طبیعتا کاندیداها هم در اندازه صلاحیت‌های مردم ما ظاهر نمی‌شوند و هم قادر به بازگویی مشکلات و پیچیدگی‌های جامعه نخواهند بود..

 *کاندیداهای تایید صلاحیت شده در مناظره بیشتر به جدل و ستیز با یکدیگر پرداختند، هرچند برخی اعلام کرده بودند که برنامه دارند و برنامه خود را روی سایت می‌گذارند ولی آنچه که ارائه شد به نظر می‌رسد در بخش قابل توجهی گویی یک مسابقه بود که بگویند ما در تنگناها و مشکلات مردم به‌جای  ارائه برنامه می‌خواهیم فرصت‌ها یا امتیازاتی را به مردم بدهیم.

* به نظر من کاندیداها حتی موفق نشدند در حد یک اتود اجمالی هم برنامه‌های خود و چگونگی برون رفت شرایط اقتصادی کنونی را ارائه بکنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی



+ 9
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری