پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۳۷
۸
۰
نسخه چاپی

سفر به روستای وردیج در حوالی پایتخت

سفر به روستای وردیج در حوالی پایتخت
طبیعت اطراف روستای وردیج که شمال‌غرب تهران قرار گرفته و آب‌وهوای خنک‌تری نسبت به شهر دارد،‌ گزینه خوبی برای یک برنامه نیم تا یک روزه به حساب می‌آید.

به گزارش تیتربرتر؛  در اطراف اغلب شهرها فضای سبز،‌ رودخانه،‌ گاه جنگل و... برای یک سفر نیم یا یک روزه وجود دارد، اما علاوه‌بر این موارد جاذبه‌ دیگری هم داریم که کمتر درباره‌اش شنیده یا به آن دقت کرده‌ایم،‌ شکل تپه‌ها،‌ کوه‌ها، چین‌خوردگی‌ها، گسل‌ها و ...

روستای وردیج کجاست؟

روستای وردیج کجاست؟
روستای وردیج کجاست؟

 

کندوان و میمند تنها جاذبه‌هایی نیستند که ارزش سفر کردن برای بازدید را دارند، در اطراف شهرهایمان جاذبه‌های زیادی وجود دارد با داستان‌ها و افسانه‌هایی که کمتر سراغ‌شان رفته‌ایم. نمونه‌اش در همین پایتخت که ساکنانش بارها جاده شمال رفته‌اند، در مسیر این جاده لحظه‌هایی حواس‌شان جذب صخره‌ها و کوه‌ها شده اما به سرعت چشم گردانده‌اند. شاید با خواندن این مطلب بیشتر به این پدیده‌های عجیب که میلیون‌ها سال از شکل‌گیری‌شان می‌گذرد دقت کنید.

در این روزها که سفر با محدودیت مواجه است و از طرفی پارک‌ها، استخرها و‌ حاشیه رودخانه‌ها شلوغ شده طبیعت اطراف روستای وردیج که شمال‌غرب تهران قرار گرفته و آب‌وهوای خنک‌تری نسبت به شهر دارد،‌ گزینه خوبی برای یک برنامه نیم تا یک روزه به حساب می‌آید. 

این روستا در ارتفاعات مشرف به دره غربی کن واقع شده و تا مرکز شهر تهران حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

ورودی مستقیم به جاده وردیج در بزرگراه شهید خرازی قرار دارد.

دلیل شهرت وردیج به نام روستای ارواح‌ سنگی

دلیل شهرت وردیج به نام روستای ارواح‌ سنگی
دلیل شهرت وردیج به نام روستای ارواح‌ سنگی

 

وردیج را به نام روستای «ارواح‌ سنگی» هم می‌شناسند و مسیر آن پرپیچ و خم با طبیعتی زیباست. اما چرا روستای «ارواح سنگی»!

این نام را شاید به‌واسطه اشکالی که بر اثر فرسایش بادی و آبی ایجاد شده به آن داد‌ه‌اند، زمین‌شناس‌ها به این حفرها و اشکال تافونی می‌‌گویند.

باد و آب مگر چقدر توان دارند که این صخره‌ها و سنگ‌ها را چنین از درون خالی کنند؟ این موضوع به یک‌روز و دو روز‌، یک‌سال و دوسال‌،‌ صدسال و دویست‌سال،‌ هزارسال و دوهزار سال مربوط نیست،‌ میلیون‌ها سال بادها و باران‌ها وزیده و باریده که وردیج شکل گرفته است.

با هر وزش میزانی از گرد و غبار به هوا بلند شده و ذرات ریز آن چونان سمباده‌ای گوشه‌ای از سطح سنگ را تراشیده و آرام‌آرام این سایش باعث شکل‌گیری این حفره‌های زیبا و به ظاهر عجیب و غریب شده است. نمونه دیگری از این تافونی‌ها را اگر به قشم سفر کرده‌اید در این جزیره هم دیده‌اید.

افسانه‌ ها درباره روستای ارواح سنگی

افسانه‌سازی مردم محلی درباره روستای ارواح سنگی
افسانه‌ ها درباره روستای ارواح سنگی

 

جالب است بدانید اهالی این روستا و روستاهای اطراف معتقدند در زمان‌های دور این سنگ‌ها جان‌دارانی بوده‌اند که به سنگ تبدیل شده‌اند. (اگر کتاب هزار و یک‌شب را تورقی کرده باشید ملاحظه کرده‌اید چنین افسانه‌هایی در این کتاب کم نیستند)

برخی هم معتقدند که این سنگ‌‌ها بقایایی قلعه‌ای هستند که با گذر زمان تخریب شده و اکنون ویرانه‌های آن به این شکل باقی‌مانده است.

هر دو گزینه از نظر زمین‌شناسان منطقی نیست و آنها بر همان نظرشان در فرسایش آبی و بادی تاکید دارند، با این حال علم باعث نمی‌شود که جذابیت این داستان‌ها و افسانه‌ها کم‌شود.

تنها وردیج نیست که این تافونی‌ها و اشکال عجیب و غریب را دارد، بسیاری از تهرانی‌ها جاده چالوس برایشان مسیری آشناست و در تعطیلات بارها و بارها از آن گذر کرده‌اند.

در مسیر این جاده علاوه بر رودخانه و طبیعت زیبا، اشکال زیبای زمین‌شناسی نظیر تافونی‌ها در کنار چین‌خوردگی‌های زیبا وجود دارند. این چین‌ها هم باز قدمتی چندین میلیون ساله دارند و نیروهایی از لایه‌های مختلف زمین به آنها وارد شده تا شکل بگیرند،‌ همانطور که ناودیس‌ها، تاقدیس‌ها،‌ گسل‌ها و شکستگی‌ها هم حاصل یک دوره طولانی است.

اگر اهل سفر به سمت شرق ایران هستید در مسیر گرمسار این چین‌خوردگی‌ها فراوان‌اند که به آنها چین مرکب یا چین اژدها هم می‌گویند. حال چرا چین اژدها! شاید دلیل این نامگذاری به‌واسطه شباهتش با طرح اژدهاست.

مطالب مرتبط:

مسیر دسترسی به روستای وردیج

مسیر دسترسی به روستای وردیج
مسیر دسترسی به روستای وردیج

 

روستای وردیج از جاهای دیدنی استان تهران در منطقه ۲۲ شهر تهران است. این روستا در ارتفاعات مشرف به دره غربی کن واقع شده است. برای رفتن به روستای وردیج و واریش باید به غرب تهران بروید.

فاصله مرکز شهر تهران تا روستای وردیج در حدود ۴۰ کیلومتر است. با توجه به منطقه محل سکونت‌تان می‌توانید از یکی از بزرگراه‌های خرازی، همدانی یا اتوبان تهران-کرج به‌سمت روستای وردیج بروید. ورودی مستقیم به جاده وردیج-واریش در اتوبان خرازی قرار گرفته است و اگر خود را به اتوبان همت برسانید، می‌توانید به‌راحتی در امتداد غربی اتوبان همت به بزرگراه خرازی وارد شوید و بعد از طی مسافت حدود هشت کیلومتر به مسیر خروجی جاده وردیج-واریش خواهید رسید.

اگر در امتداد بزرگراه شیخ فضل الله هستید، به اتوبان تهران-کرج وارد شوید و از خروجی بزرگراه اردستانی، به بزرگراه خرازی و جاده وردیج-واریش برسید. از طریق بزرگراه‌های حکیم و علامه جعفری نیز به بزرگراه همدانی خواهید رسید و از اتوبان اردستانی می‌توانید به بزرگراه خرازی وارد شوید و به جاده وردیج-واریش برسید.

آبشار لت مال جاذبه دیدنی روستای وردیج

آبشار لت مال جاذبه دیدنی روستای وردیج
آبشار لت مال جاذبه دیدنی روستای وردیج

 

 در فصل زمستان و بهار، رودخانه‌ای فصلی در این منطقه جاری است. در مسیر این رودخانه زیبا و فصل کوهستانی، آبشار لت مال واقع شده. البته استفاده از ضمیر مفرد برای این آبشار بسیار اشتباه است زیرا آبشار لت مال در حقیقت از سه آبشار مختلف تشکیل شده که بر زیبایی آن افزوده.

آبشار اول لت مال ارتفاع زیادی نداشته و تنها حدود پنج متر است. آبشار دوم کمی مرتفع‌تر و در نهایت به آبشار پلکانی لت مال می‌رسیم که حدود سی و پنچ متر ارتفاع دارد. جالب است بدانید که نام آبشار لت مال به زبان محلی معنایی خاص دارد. آبشار لت مال به معنای مالش آب روی سنگ و نشان از جریان آب روی بافت کوهستانی دارد.

طبیعت بکر ارتفاعات پهنه حصار

در شمال غرب تهران و در روستای وردیج ، رشته کوهی با ارتفاع ۳۳۷۵ متر وجود دارد. باید بدانید که رودی زیبا با آبی خنک و زلال از رشته کوه شرقی اینجا سرچشمه گرفته و به سمت پایین کوه روانه می‌شود. طبیعت این رشته کوه بسیار بکر، دست نخورده و بی‌نظیر و دیدنی است.

حتی در مسیر این رودخانه، آبشاری زیبا با نام آبشار سنگان وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست اما نیاز به مهارت کوهنوردی و صخره‌نوردی مختصری دارد. البته به وسیله جاده مسیح الله دین محمد می‌توانید با شیبی ملایم خودتان را به دشت پهنه سار برسانید . این رود زیبا در نهایت خودش را به رود کن می‌رساند و باعث پر آب شدن آن می‌گردد.

شاید تعجب کنید اگر بدانید که رشته کوه در میان جاده چالوس و جاده سولقان قرار دارد. در حقیقت شما آنقدر بالا رفته‌اید که نزدیک جاده چالوس شده‌اید و قسمتی از این زیبایی را مدیون طبیعت زیبای جاده چالوس هستید!

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 8
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری